het nieuwe lettertype DISLEXIE

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

het nieuwe lettertype DISLEXIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 08:28

werd er opgewezen door iemand dat het woensdag in de krant heeft gestaan
en ben enthousiast op zoek gegaan
er is een nieuw lettertype voor oa op de computer ontworpen wat het voor dilecten makkelijker zou kunnen maken
niet aleen de letters maar ook leestekens , een van mijn problemen
toen de schrijfmaffie heel actief was op bokt en wel heel veel mensen ineens dilexie bleken te hebben
vooral tieners met msm taal ,echt over alles viel

heb p verzoek eens 2 weken geprobeerd , kreeg toen het verzoek van het team en menig bokker
ga aub weer terug naar je oude schrijfwijze , dat is tenminste nog een beetje oncijferbaar :')

heb het gevonden op de site van LEXIMA
heb voorbeeld van de letters en tekst gezien en JA ik ben enthousiast *\o/*
lijkt me inderdaad veel makkelijker :j wie weet zal het een beetje helpen
en daar zowel ik als mijn zoontje zware dislectie hebben heb ik het lettertype voor op onze computer besteld
en als het thuis voor die kleine beduidend beter is gaan we ook voor school kijken

ik hoop dat het geleverd word met een opload programa op jip en janneke niveau , want ook al is typen makkelijker dan schrijven
het zal nooit de hobby worden en mijden we beiden bijna alle inspannende dingen die je met een computer kan doen
doen ook niet aan msn of sms of zo en hebben geen idee van al die nieuwe telefoons en snufjes
komen soms termen voorbij :roll:

maar wie heeft er nog meer naar gekeken en is ook enthousiast , of niet

Prrrr

Re: het nieuwe lettertype DISLEXIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:02

NM > LZP

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:11

ik zit er net naar te kijken, en vraag me toch af waarom dit beter leesbaar zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:12

Ik ben docent en heb een aantal van mijn leerlingen teksten laten lezen omdat ik er eventueel wel toetsen mee wilde gaan maken. Het bleek echter voor hun geen verschil te maken. Vind de prijs ook belachelijk, 69 euro voor privegebruik...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:38

snikky schreef:
ik zit er net naar te kijken, en vraag me toch af waarom dit beter leesbaar zou zijn?

Ik heb begrepen dat sommige mensen met dyslectie last hebben van 'zwevende letters' als ze lezen. Het zwaartepunt van deze letters zit onderaan de letter, zo maakte ik uit het volkskrantartikel op, wat het zweven tegengaat. Ook lijken blokletters normaal gesproken erg op elkaar (de i en de j bijvoorbeeld), waardoor men letters gaat spiegelen, (180 graden - zo wordt een n makkelijk een u en een p makkelijk een q) draaien en verwisselen.

Het nieuwe lettertype is dus dikker aan de onderkant van de letters (wat draaien bemoeilijkt). Door de 'stelen' van letters als de h langer te maken, ontstaat er typografisch meer verschil tussen letters als h en n. De openingen in letters als de c en de e zijn groter gemaakt. De j is iets schuin gezet ten opzichte van de i. Hoofdletters en leestekens zijn dikker afgedrukt (doel is om duidelijker onderscheid tussen verschillende zinnen te maken).
Dat klinkt allemaal logisch.

Ik vind het nieuwe lettertype goed leesbaar blijven voor iedereen. Het nieuwe boek (nederlandse druk) van David Baldacci, De provocatie, is trouwens in dit lettertype gedrukt.
Ik kan het lettertype niet testen, maar ik zal het mijn huisgenoten eens voorleggen (die ondanks zware dyslectie trouwens graag, veel en ook in het Engels dikke boeken lezen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:32

Ik hoorde het ook,
ik hoop dat het werkt.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:36

Ik vind het absoluut een verademing. :) De letters staan stil, gaan niet meer in elkaar over en zijn duidelijker van elkaar te onderscheiden. Ook de ruimte tussen de woorden, letters en zinnen onderling maakt het voor mij een stuk makkelijker.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:43

Ik hoop dat het voor jou en je zoontje werkt ts :) dat zou erg fijn zijn. Ligt er misschien ook aan hoe zwaar je dyslexie is, of het goed voor je werkt of niet? Ik kan me voorstellen dat als het echt zou werken het ook handig zou zijn voor proefwerken en examens op scholen.

Het is wel heel duur trouwens. :=

Gaby schreef:
snikky schreef:

Ik vind het nieuwe lettertype goed leesbaar blijven voor iedereen. Het nieuwe boek (nederlandse druk) van David Baldacci, De provocatie, is trouwens in dit lettertype gedrukt.
Ik kan het lettertype niet testen, maar ik zal het mijn huisgenoten eens voorleggen (die ondanks zware dyslectie trouwens graag, veel en ook in het Engels dikke boeken lezen).

Ik mag hopen dat ze het boek ook in een gewoon lettertype hebben laten drukken? Zie het niet zo zitten dat straks alles alleen in dat lettertype wordt gedrukt, ik kan prima lezen en vind het echt lelijk (en fijner leest het ook niet voor mij).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 13:40

niet iedere disleect zal de letters omdraaien of spiegellen , zijn ook zoveel soorten
voor de gene die dat niet doen zal dit inderdaad niet veel zin hebben

ja prijzig is het wel , maar verschil in of n met puntje op de eerste poot is zo veel duidelijker
verschil pqdb is zo ook veel duidelijker u en n en zo nog wel een paar dingen
letters dansen zo veel minder en staan niet meer half overlappend
zal niet alle problemen oplossen , ons grootste probeem ligt ook bij de spelling
denk dat het gedeeltelijk voor ons zeker een oplossing zou kunnen zijn
ben benieuwd of we na een tijdje praktijk ervaring nog zo enthousiast zijn

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:31

Wat fijn voor jullie! M'n pa werkt bij Lexima, die verkoopt ook een soort pennen die de tekst oplezen, maar ik denk dat dat niet bij computers werkt :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:42

ik vind het voor mijzelf -als niet dislectisch persoon- heel vervelend lezen (net even de voorbeeldtekst gelezen) met name door het speelse karakter (bij mij lijkt het juist flink te zweven hierdoor) en vooral de letter 'e' stoort me enorm.

Ik kan me wel voorstellen dat het handig is om je verslagen in dit lettertype te typen, vervolgens je tekst te selecteren en in een 'gewoon' lettertype om te zetten. Zou het niet in dit lettertype aanleveren in ieder geval, is vrij storend.

Maar ik zie er dus wel degelijk het nut van in, is inderdaad wel prijzig maar voor mensen die er veel baat bij hebben valt de prijs dan wel weer mee in vergelijking met wat je ervoor krijgt lijkt me? :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:23

Stond hier ook in de krant, paginagroot artikel in genoemd lettertype. Helaas wel met wat spelfoutjes :D :D :D , dus geschreven door een dyslecticus???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:40

Ach in een andere krant stond een ingezonde brief. Dat het lettertype misschien duur was, maar in verhouding met de prijzen die de medicijnen zouden kosten viel het reuze mee.

Nieuw voor mij; medicijnen tegen dyslexties zijn?