Kentekenplaat niet goed zichtbaar, waar checken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Kentekenplaat niet goed zichtbaar, waar checken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:36

Ik heb een klein probleempje en ik weet niet waar ik kan checken of ik een groter probleem ga krijgen... het zit zo:

Ik woon in Duitsland en mijn nieuwe auto is een week geleden afgeleverd. Met vaste trekhaak, voor mijn trailer.
Nu zag ik dat mijn kentekenplaat niet helemaal duidelijk is, als ej er achter rijdt. Hier in Duitsland geen probleem, is natuurlijk zo toegelaten. Maar volgens mij krijg ik in Nederland een (duur!) probleem... is het niet zo dat je kentekenplaat op een bepaalde afstand helemaal duidelijk moet zijn? Kan ik dat ergens laten checken, of ze het in NL ok vinden zoals ie nu is, of niet?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:41

Ik weet helaas niet hoe het in nederland zit maar, hier is zoiets niet toegestaan. Het kenteken moet altijd zichtbaar zijn. Als de trekhaak voor het kenteken zit, is het meestal een losse trekhaak en mag deze ook niet op de auto zitten als je geen aanhanger bij je hebt.

Voor het geval je ooit naar denemarken op vakantie wil.

Ik denk dat je anders even een mail naar de RDW moet sturen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:00

Ik moet morgen een bepaalde afdeling van de politie terug bellen. Antwoord wat ik nu kreeg is "kenteken niet goed zichtbaar = boete van 90 euro"... ja, dat wist ik inmiddels. Maar in hoeverre niet goed zichtbaar... want als je er een stukje vanaf staat is het volgens mij goed leesbaar. Maar dat wil ik door iemand laten checken...
Ondertussen wordt hier op mijn werk (auto van de zaak) naar andere mogelijkheden gezocht, kentekenplaat eventueel hoger vastschroeven, maar dan zit je in de bumper. En het is een leasebak, geen gekochte wagen... pffff... krijg langzaam een beetje paniek...

MandyR

Re: Kentekenplaat niet goed zichtbaar, waar checken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:11

Kan je er geen foto van maken en deze naar de politie of RDW mailen? Dan kunnen ze meteen zien hoe slecht zichtbaar het is.
Woon je in de buurt van de Nederlandse grens? Dan zou je ook nog in nederland naar een garage kunnen gaan om het daar te laten controleren. Als ze auto's kunnen keuren zou je toch denken dat ze dit ook wel weten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:49

Ik weet niet of een foto goed genoeg is. Kan het wel even nagaan inderdaad!
En de tweede is niet zo'n coole optie: zul je net zien dat ik op weg naar of van de garage in NL aangehouden wordt en een boete krijg :(

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:34

NM > HTT

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 17:07

Ondertussen ongeveer 2 uur in totaal aan de telefoon gehangen met de TCM van de politie, met de meldkamer en met Rijksdienst Wegverkeer... tjongejonge, wat een antwoorden krijg je! :roll:

Heb lang met een agent gesproken, die zat op de meldkamer. Ik vroeg of het een (legale!!) oplossing was een derde kentekenplaat met magneet op goede hoogte boven de trekhaak te hangen, en hij vond het een geweldig idee! Hij kon niet zeggen of het werkelijk toegestaan is, maar als het "een beetje agent is" die dat ziet, word het wel goedgekeurd. Kenteken is dan duidelijk te zien. Als ik dan toch een boete krijg, dan moet ik de boete niet betalen en het voor laten komen. "Want", zo zei ie, "het word tijd dat hier eens naar gekeken wordt en dat heel Europa eens op 1 lijn komt met dit soort dingen"... ja, maar als dat fout afloopt heb ik de kosten en is de zaak ook niet blij met me. :(
Dan moest ik het maar niet betalen en als reden "overmacht" aanvoeren, omdat de auto in Duitsland wel zo toegelaten is. Maar goed, ook hier, als het niet goed afloopt draai ik voor de kosten op. -O-
Rijksdienst Wegverkeer begon gelijk te lachen toen ik met dit verhaal aankwam, hij vond het héél apart dat een agent me dit aanraadde. Bovendien moet een derde kenteken verlicht zijn, en dat heb je niet als je met een magneet werkt. Afijn, komt er op neer dat er maar 2 legale wegen zijn om met deze auto in Nederland te rijden: óf het kenteken moet alsnog naar boven geplaats worden, op de bumper of op de achterklep (ben aan het informeren hoe duur dat wordt), óf ik moet met een fietsendrager gaan rijden zodra ik naar Nederland ga... daar zit namelijk een derde, verlicht kenteken op... ik zie mezelf al gaan. Maar ja, als het de enige oplossing is waarbij ik geen enkel risico op boete loop... >;) -O-

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:09

Hahaha, sorry, moest toch wel even lachen om de antwoorden die je hebt gekregen. Je zou bijna gaan denken dat de mensen die er verstand van zouden moeten hebben het ook niet weten en zomaar iets uit hun duim zuigen.

Heb je een fietsendrager? Anders moet je die ook nog gaan kopen en als die duurder is dan de boete.... Denk dat ik dan de gok maar zou nemen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:15

Ik heb wel eens een auto zien rijden waarbij de middelste letters wat verder uitelkaar stonden, zodat de trekhaak niet voor het kenteken kwam te staan. Dat was wel een nederlandse auto, maar misschien is zoiets in Duitsland ook wel mogelijk.
Zo werd het dan: AB-C(trekhaak)D-12

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:59

Andere kentekenplaat word m niet...

MandyR, ik ben regelmatig in Nederland, betekend dat ik iedere keer weer risico loop op een boete. Als het niet anders kan, koop ik een tweedehands fietsendrager om zeker te zijn dat ik geen boete krijg. Tweedehands heb ik ze al voor 30 euro gezien, een bijna nieuwe voor 100 euro. Ik weet niet precies wat de boete voor een "niet-te-lezen" kenteken is, maar 2 jaar geleden was dat 90 euro, voor zover ik op i_net kan vinden. Kan eigenlijk alleen maar hoger geworden zijn. Dus dat is het me wel waard, zo'n ding aan te schaffen. En ik denk dat als dat de oplossing word (ik hoop het niet, heel gedoe en een fietsendrager achterop mijn spiksplinternieuwe kar... :\ ), het bedrijf waarvoor ik werk me ook nog wel zo'n ding willen sponsoren.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:41

30 euro valt nog wel mee ja. Maar toch, iedere keer met dat ding rondsjouwen wordt je ook niet vrolijk van. Ik hoop dat je een betere oplossing kan vinden. Misschien zelf creatief zijn en een plaat op je achteruit plakken met een klein lampje met stroom vanuit de aansteker? En dan op een goede manier afschermen zodat je geen licht kan zien als je in je spiegel kijkt.