Wat kost een fotoboek, wat voor één, en hebben jullie tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Wat kost een fotoboek, wat voor één, en hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:03

Hopelijk staat dit topic op de juiste plaats, aangezien ik hier tussen de reisliefhebbers zit....... ;-)

Alle foto's van mijn vakantie naar Suriname zijn binnen.
Nu natuurlijk een fotoboek maken.

Ik ben er al uit dat ik een XL (30x30) boek wil hebben op echt fotopapier. Deze kwaliteit vind ik toch het mooiste.
We hebben zeker zo'n 2000 foto's dus het gaat een behoorlijk boek worden.
Al zullen natuurlijk lang niet alle foto's gebruikt gaan worden.

Nu staat er bv op de site van de Kruidvat en ook PostNL te lezen dat deze boeken tot 82 pagina's gaan.
Zal ik hier genoeg aan hebben, of ben ik met zo'n aantal foto's toch echt meer nodig?

Daarnaast staat er een prijsindicatie; prijs v.a. € 43,95 en € 54,95
Hoeveel ben je nou kwijt voor een boek vol? Dus die 82 pagina's

Stel dat ik het boek bijna vol heb, maar nog een aantal pagina's nodig heb, kan ik alles dan zo overswitchen naar een ander boek?
Of moet je dan helemaal opnieuw beginnen?

Hoe maken jullie je boek, heb je hier een bepaalde volgorde van?

Ik zat te denken om per dag te doen, ook al zijn we bv 3 dagen in de stad geweest, dan komen er dus op 3 plaatsen foto's vande stad terug (natuurlijk niet dezelfde foto's).

Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik dit graag :-)

mbkaatje

Re: Wat kost een fotoboek, wat voor één, en hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:55

Er zijn veel aanbieders voor fotoboeken. Inderdaad Kruidvat en Post NL, maar ook Hema, Blokker en ik bestel vaak bij Albelli en dat bevalt mij goed.
Voordat je begint met een boek, kan je zelf een formaat aangeven en kan je later, als dat nodig is, nog pagina's bijkopen. Wat 82 pagina's kost weet ik dus niet. Hangt af van de aanbieder.

Hoe je het boek in wilt delen, hangt helemaal van jezelf af. Als je het per dag doet, maak je een soort dagboek.

Veel plezier met maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:18

Verplaatst naar HTT omdat het een inhoudelijke vraag betreft over kosten ed.
Over de keuze welke aanbieder is op FK een lijst met goede aanbieders in de charter te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:48

Bol.com doet het ook, dan kan je gewoon pagina's 'bij kopen' :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:42

Wij hebben aan die 82 pagina's normaal gezien genoeg, je kunt behoorlijk wat foto's erin kwijt. Wij hebben meestal een 1000 foto's na een reis (wij gooien al tijdens de reis best wat weg), dit waren bij de eerste reizen wel dik 2000 foto's. Ervaring leert dat de meesten hetzelfde zijn of niet leuk genoeg, we zijn nu zelf selectiever met knippen van foto's.
Vorig jaar waren we een 100 euro kwijt voor een album bij het Kruidvat, maar dit was echt een schitterend album.
Toevallig zijn we nu ook bezig, en we zouden een kleine 80 euro kwijt zijn bij het Kruidvat. Gemiddeld staan er toch 4 tot 5 foto's op een pagina, dus met 82 pagina's kom je toch op een 400 foto's.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 01:08

Neonlight, wat voor album heb je gekozen bij de kruidvat?
Heb je er al meerdere laten maken.
Ik ga iig voor echt fotopapier om zo ook geen beeldverlies te krijgen bij de naad etc.

Moet alleen het programma een beetje onder de knie zien te krijgen, maar dat zal vanzelf wel komen.

Wij hebben 2974 foto's zag ik net en er zijn er niet heel veel die ik weg ga gooien.
Denk toch wel gauw dat ik er zo'n 1000 van ga gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:41

Mooie foto's. Suriname staat ook nog op mijn wishlist. Ik heb daar familie wonen en heb er mijn hele leven al verhalen over gehoord.
Indrukwekkend land?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:18

Ja het is echt een super land. De natuur is echt prachtig, en de bevolking nog vriendelijk en behulpzaam.
Het zou echt een land zijn waar ik me zo zou kunnen vestigen.
Wel moet je tegen de warmte kunnen ;-)

De bovenste 2 foto's zijn in het pikkedonker gemaakt.
De eerste 3 foto's zijn in het Kayser gebergte gemaakt, de andere 2 op Paradise Island.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:49

Mooi hoor. Ziet er schitterend uit.

Zoals ik al zei, zou ik er graag een keertje heen willen. Maar goed, er staat meer op mijn lijstje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:07

Wij hebben er al meerdere daar laten maken, allemaal op fotopapier. Allemaal vierkante albums, en volgens mij is de maat ook 30 x 30.

2007: album van 28 daagse reis van Rio de Janeiro naar Lima (Brazilie, Bolivia, Peru).
2008: album van 28 daagse reis Zijderoute/Centraal Azie (Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan, Kyrgizie en West-China)
2009: album van 25 daagse kamperreis Spanje/Portugal
2010: album van 23 daagse reis Costa Rica/ Nicaragua/ Panama
2011: album van 22 daagse reis West-Maleisie en Maleisisch Borneo (nu mee bezig)

In 2010 is het papier veranderd, boek is ineens 4 keer zo dik geworden, veel dikker papier, veel mooiere kwaliteit. Al onze reizen hebben ongeveer 400 foto's in het album staan. Streng selecteren, een album met 1000 foto's is ook niet meer aantrekkelijk om te bekijken. De eerste reizen maakten wij ook zoveel foto's (> 2000), dat is er nu wel af. Dit hebben wij bij de laatste reis ook gemerkt, de mensen die eigenlijk voor het eerst een verre reis maakten hebben bijna alles vanaf het schermpje van het fototoestel gezien. :+

Als ik jouw laatste 2 foto's al bekijk, ze zijn heel erg mooi, maar vrijwel identiek. Die hoef je bijvoorbeeld al niet allebei in een album te zetten. ;) Met vrijwel dezelfde foto's wordt je foto-album niet aantrekkelijker, juist saaier. :)
Is maar een tip, je moet zelf weten wat je ermee doet, anders moet je 2 albums maken, want 1000 foto's krijg je er niet in kwijt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 13:14

Wij zijn 21 dagen weggeweest.
Maar wel foto's van 4 verschillende personen, dus daar zal inderdaad nog eea geselecterd gaan worden.

En nee, ik heb niet het schermpje van het fototoestel gezien. Ben zelf aan het filmen geweest, maar moet er niet aan denken dat ik dat de hele dagen heb gedaan. Want dat is erg zonde van zo'n reis.

Ik vond het ook erg mooi dik papier, daarom heb ik ook specifiek hiervoor gekozen, ookal zijn dit de duurste albums.

Jij hebt ook mooie reizen gemaakt, totaal verschillend maar lijkt me echt super!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:37

Zelf vind ik fotopapier niet zo heel mooi, maar dat is persoonlijk.
Niet dat ik van die mooie reizen maak als jullie, maar ik kan me wel helemaal laten gaan met het fototoestel en maak dan dus teveel foto's. Maar ik ben wel snel. Als mijn vriend foto's maakt duurt het eeuwen voordat hij een foto genomen heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:30

Ah kijk, van 4 verschillende personen, dat maakt de zaak anders. Wij hebben ook foto's van anderen, maar die gebruiken we niet, wij gebruiken altijd alleen de foto's die we echt zelf gemaakt hebben. :)

En ikzelf vind het papier van het Kruidvat ook het mooiste. :j
Misschien ook wel het duurste, maar de prijs weegt niet op aan wat zo'n reis al gekost heeft, daar bezuinigen wij dan ook niet op.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:44

Ik heb Kruidvat nooi geprobeerd, maar die is dus ook wel goed. Gebruik jij fotopapier Neonlight?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:46

We zijn de weekenden met 7 personen het binnenland ingeweest.
Er was 1 ''professionele'' fotocamera mee, en de rest allemaal van die compact camera's.
Maar ja, een ''professionele'' camera neem je niet mee als je via een kabelbaandoor de bossen heen suist.

Vriendin en ik hebben afgesproken dat zij de foto's voor mij zou maken en ik voor haar zou filmen.
Want dat soort dingen gaan helaas niet tegelijk ;-)

Het was inderdaad een dure reis, moest eigenlijk alles achteraf betalen, en had op een behoorlijk bedrag gerekend.
Maar achteraf is de prijs mij 100% meegevallen.
En dan hebben we nergens op bezuinigd ;-) (oa 4 dagen binnenland voor € 560,- :o )

Mbkaatje, ik zou als ik jou was gewoon eens langs een kruidvat filiaal gaan om de verschillende boeken te bekijken.
Bij echt fotopapier heb je geen beedverlies als je een foto over 2 pagina's laat lopen. Dat vind ik echt een groot voordeel.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:52

Als je écht een kwalitatief goed boek wilt hebben waar je foto's meer dan prachtig uitkomen, zou ik Profotonet.nl aanraden.

Ik heb er ook een boek vandaan en ik wil echt nooit meer wat anders. De pagina's hebben een platte binding, waardoor ook een grote foto die je op bijv. 2 pagina's wilt hebben mooi uitkomt, zonder afgesneden randjes. De kwaliteit is meer dan top. Je betaalt alleen ook wel voor de kwaliteit.
Daarbij hebben ze echt unieke, prachtige pagina's indelingen, iets wat ik nog niet bij de huis- tuin- en keukenfotoboekaanbieder ben tegengekomen.

Eventueel kan ik je wel wat kiekjes sturen van mijn album per PB, dan moet je maar even een PBtje sturen.

Lijkt me ook wel een erg gaaf land trouwens, Suriname!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:27

Daar heb ik ook wel eens naar gekeken, nadat jij het had aangeprijsd. Maar voor mijn kwaliteit foto's (gewoon pocketcamera) en het feit dat ik niet een boek moest maken van een reis die je maar 1 x maak, vond ik het wat te duur.

Mijn laatste boek heb ik (weer) gemaakt via Albelli en die geven nu ook de mogelijkheid voor een platte binding te kiezen. En de mogelijkheden voor de indeling worden ook steeds meer. Dat wordt steeds beter.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:41

Hihi ja sorry, maar ben zelf echt helemaal weg van de kwaliteit! Het is zelf zo erg, dat ik al een tijdje aan het twijfelen ben om mijn andere fotoboeken opnieuw te laten maken bij profotonet.

En waar ik bij mijn andere boeken "kicke hoor", "gaaf hoor", "ziet er geweldig uit" als reacties kreeg, blijven mensen bij het boek van profotonet maar vragen waar-ie vandaan komt, dat-ie echt méér dan geweldig mooi is. Dus dan ligt het toch niet helemaal aan mij :D.

Een banketstaaf iets.. Toen ik mijn verjaardag vierde, had ik net mijn boek van zuid afrika binnen. De trol die met me mee was geweest, was ook op mijn verjaardag en had haar boek meegenomen. Ondanks dat de foto's aardig gelijk waren die erin stonden, grepen de mensen eerder naar mijn boek dan naar die van haar. En ze bleven 'm ook terugpakken om terug te bladeren. Maar dat komt door die gave indelingen denk ik :).

Dat is trouwens wel super van albelli. Ik hoor inderdaad veel mensen om me heen over albelli. Daar wilde ik 'm in eerste instantie ook doen, maar vond dat ik veeeels te weinig mogelijkheden had mbt de pagina indeling. Daar ben ik nogal een zeikerd in namelijk, ik wil iets unieks. En neit zoals de meeste voorbeelden zoals bij de kruidvat site: gewoon wat erop dumpen en klaar. Ik ga eens kijken bij albelli, ben wel benieuwd. Al zal ik er toch niet gaan bestellen hahaha..

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:47

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:12

Yv_ schreef:
Hihi ja sorry, maar ben zelf echt helemaal weg van de kwaliteit! Het is zelf zo erg, dat ik al een tijdje aan het twijfelen ben om mijn andere fotoboeken opnieuw te laten maken bij profotonet.

En waar ik bij mijn andere boeken "kicke hoor", "gaaf hoor", "ziet er geweldig uit" als reacties kreeg, blijven mensen bij het boek van profotonet maar vragen waar-ie vandaan komt, dat-ie echt méér dan geweldig mooi is. Dus dan ligt het toch niet helemaal aan mij :D.

Een banketstaaf iets.. Toen ik mijn verjaardag vierde, had ik net mijn boek van zuid afrika binnen. De trol die met me mee was geweest, was ook op mijn verjaardag en had haar boek meegenomen. Ondanks dat de foto's aardig gelijk waren die erin stonden, grepen de mensen eerder naar mijn boek dan naar die van haar. En ze bleven 'm ook terugpakken om terug te bladeren. Maar dat komt door die gave indelingen denk ik :).

Dat is trouwens wel super van albelli. Ik hoor inderdaad veel mensen om me heen over albelli. Daar wilde ik 'm in eerste instantie ook doen, maar vond dat ik veeeels te weinig mogelijkheden had mbt de pagina indeling. Daar ben ik nogal een zeikerd in namelijk, ik wil iets unieks. En neit zoals de meeste voorbeelden zoals bij de kruidvat site: gewoon wat erop dumpen en klaar. Ik ga eens kijken bij albelli, ben wel benieuwd. Al zal ik er toch niet gaan bestellen hahaha..

Dat album had je volgens mij ook online. Klopt dat?
Voor zo'n mooie reis is zo'n mooi boek natuurlijk geweldig. Groot gelijk dat je dat hebt gedaan. Daar blijf je plezier aan beleven. Wel een beetje sneu voor je reisgenootje.

Sommige boeken die bij kruidvat online staan, zijn echt niet goed en totaal niet interessant. Maar ook daar heb je wel uitschietes. Je moet er wel aandacht aan besteden.
Het viel me wel op dat sommige van die fotoboeken die nu in de prijs zijn gevallen gewoon slecht zijn.

Veel van die online programma's zijn hetzelfde. En er zijn vaak updates, dus dat ontwikkelt zich steeds verder. Pas bij het printen ga je verschillen zien.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:31

Kloppen die prijzen??
€ 225,- voor een boek met 50 pagina's excl BTW???

Dan moet het wel een heel geweldig programma zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:01

Nee, had een paar pagina's op de foto gezet :).

Annastasia: Nee, dat is het professionele fotoalbum, voor trouwreportages etc.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:22

Gelukkig, kreeg al een hartverzakking :=

Denk dat ik een zwarte achtergrond wil, vind dat erg chique.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:41

dit is gewoon mijn topic haha.. had al software gedownload maar liep steeds vast

ik ben getrouwd in las vegas en heb daar een rondreis gemaakt.
daarna in nl nog foto´s laten maken en feestje gevierd
kom op een 500 foto´s (na schifting.. had er 1500) kunnen nog wat meer worden.
ik ben dus ook erg op zoek naar tips.

daarnaast heb ik een blog gemaakt en die wil ik er ook graag in doen. zodat mensen het verhaal ook kunnen beleven en ik over 10 jaar nog precies weet wat ik beleefd heb.. iemand daar ook tips over?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:50

Yv_, mijn voorkant is zwart, met witte letters.
Klopt het dan dat ik tijdens de bewerkingsfase de letters gewoon niet zichtbaar heb?
Als ik op voorvertonen druk dan krijg ik wel een zwarte achtergrond.

Komt dit goed?