Hoe jezelf trainen in je eigenwaarde?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Hoe jezelf trainen in je eigenwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:29

Ja, dat is de vraag van vandaag:
Hoe kan je jezelf trainen, dat:
- je er best mag zijn?
- je dingen goed doet?
- je andere mensen in vertrouwen kan nemen, over hun mening over jouw. (complimenten)
- je goed bent, zo als je bent?
- je het eigenlijk allemaal enorm goed voor elkaar hebt? (het kan altijd slechter etc.)

Of te wel:
Hoe zorg jij er voor, dat je weer lekker, zelfverzekerd in je vel zit?

Soms heb je weleens van die dagen, dat je twijfeld aan de dingen om je heen, de dingen die je doet, de dingen die je hoord etc.
Dat je even uit je 'balans' bent, dat je even een dipdagje hebt etc.

Hoe train jij jezelf hier in?
Of: Hoe haal je jezelf uit deze 'sleur'?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Anoniem

Re: Hoe jezelf trainen in je eigenwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:33

Leuk kleden.
Iets doen waar je achteraf trots op kunt zijn dat je dat hebt gedaan.
Een complimentje ontvangen van iemand.
In de toekomst kijken, wat wil je nog allemaal gaan doen. En dan de verwachtingen haalbaar houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:41

Tja... hoe doe ik dat? Geen idee...

Mijn eigenwaarde is in de loop der jaren gestegen met mijn zelfvertrouwen en -acceptatie.

En als ik een mindere dag heb dan bedenk ik me dat ik de zon weer ondergaat en opkomt en dan is het weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:43

Met mijn vriendinnen omgaan. Als ik me niet zo lekker voel maken ze mij altijd weer blij door me te herinneren aan goede/leuke dingen!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:44

Gewoon leven! Zoiets leer je vanzelf.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:50

Tja, een dip-dag heeft iedereen wel eens.. Gewoon doorgaan, en er niet te zwaar aan tillen. Morgen is er weer een dag. :)
Voor de rest 'beloon' ik mijzelf wel eens; een lekker maskertje, nieuw kledingstuk, lekker luchtje. Gewoon omdat ik het 'verdiend' heb met hard werken, moeilijke dingen gedaan krijgen, o.i.d. Ook kan ik wel eens gewoon een tevreden en trots gevoel krijgen als ik bijvoorbeeld het hele huis heb opgeruimd en schoon heb gemaakt, of de hele stal plus zadelkamer weer aan kant heb.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:51

Je leuk kleden! En vooral dragen waar jij je fijn in voelt!
Met vriendinnen leuke dingen doen inderdaad!
en vooral jezelf soms eens extra goed verwennen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:55

Jeanine93 schreef:

Hehe was het maar zo simpel.
Sorry ts, ik weet geen antwoord op je vragen, maar lees wel graag mee.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:00

saskiakefie schreef:
Jeanine93 schreef:

Hehe was het maar zo simpel.
Sorry ts, ik weet geen antwoord op je vragen, maar lees wel graag mee.

Ik zeg niks anders dan de rest hoor ;) Afspreken met vriendinnen, leuk kleden, jezelf verwennen ed. dus alles wat hier al staat is ook leven hoor. Ik weet niet wat jij onder leven verstaat maar ik zeker niet alleen ademen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:01

Hier staan al wat mooie tips, hier wat tips voor als jouw dipdag wat langer duurt of wat zwaarder blijkt dan je eigenlijk wil:
Maak je denkfouten ('foutief'over jezelf of situaties denken) en raak je daardoor depri?

(voor voorbeelden van deze denkfouten, zie: http://haios.be/db/pagina826.html )
Als je van jezelf weet en erkent dat je 'denkfouten' maakt, kun je er gezondere gedachten tegenover zetten.

Wat je ook kunt gebruiken, is een zogenoemd G-schema maken(Dat doe je bij Rational Emotive Theraphy). Daarmee kun je op een rijtje zetten wat je gedachten en gedrag zijn, wat hier realistisch aan is en wat je hieraan zou kunnen veranderen.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... logie.html
Een mooi boek hierover is 'Moeten maakt gek' van Albert Ellis en Wouter Backx.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:02

Ook ik lees mee, ik geloof dat ik niet eens in bezit ben van een minuscule beetje eigenwaarde :=

Leuke dingen doen met je vriendinnen klinkt altijd zo leuk en makkelijk, als je die vriendinnen hebt :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:35

Niet omgaan met mensen die je naar beneden trekken :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:37

Ik praat met mensen die ik vertrouw, waarvan ik weet dat ze niet tegen mij liegen. Ik schrijf verhalen, ik luister muziek en ga naar de paarden. Of ik stort me op school. Ik weet niet, het lost zich uiteindelijk op bij mij. Meestal door muziek en schrijven, maar dat is heel persoonlijk denk ik.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:13

Wat mijn eigenwaarde/zelfvertrouwen heeeft opgekrikt is het luisteren naar anderen. Ik bedoel niet dat je moet doen wat een ander zegt, maar als je goed luistert, hoor je dat anderen precies dezelfde foutjes en blunders maken als jij. Ik heb het geleerd door in een winkel te werken, daar kom je zoveel verschillende mensen tegen, dat je vanzelf mensenkennis krijgt en leert dat we allemaal hetzelfde zijn, dat iemand niet beter is dan een ander.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:47

Probeer zo zelfbewust mogelijk te leven. Waarom reageer jij zoals je doet? Waar komt die reactie vandaan? Hierdoor ga je uiteindelijk beter zien waar je zwakke punt ligt, en weet je waar je aan kan werken als je wilt groeien. Doe ook aan zelfreflectie: wat voelde jij in een bepaalde situatie? Wat deed dat met je?
Dit kun je dan weer linken met bovenstaande ;)

Verdiep je ook eens in NLP: http://biz.inter.nl.net/Educare.NL/TXT/wtsnlp.html

Heel leerzaam en superinteressant!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:49

jezelf een schop onder je kont geven en accepteren dat je er best mag zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:55

Door een keer iets voor een ander te doen. Je oudere buurvrouw opzoeken die maar zelden iemand ziet.
Voor een vriendin op de kinderen passen zodat zij eens rustig uit eten kan ofzo.
(Ik roep nu maar iets hoor...)

Ik ga me door dat soort dingen iig altijd beter voelen. :j Kost jou niet veel moeite, maar het doet je wel goed.
Hoewel ik zelf snel omsla naar pleaser, da's ook niet helemaal gezond. :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:56

Gewoon heel hard aanzetten, daarna nog wat andere positieve song erachteraan

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:25

Jeanine93 schreef:

Zo ''Gewoon'' is dat niet.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:19

Astaloca schreef:
Jeanine93 schreef:

Zo ''Gewoon'' is dat niet.

Leven kan gewoon zijn hoor. Waarom proberen mensen dingen altijd zo zwaar te zien? Kom op; denk even na en blijf niet hangen in zo'n negatief gevoel. Denk niet dat je trouwens mijn tweede post in dit topic hebt gelezen..
Jeanine93 schreef:
Ik zeg niks anders dan de rest hoor ;) Afspreken met vriendinnen, leuk kleden, jezelf verwennen ed. dus alles wat hier al staat is ook leven hoor. Ik weet niet wat jij onder leven verstaat maar ik zeker niet alleen ademen.

Mensen moeten leren dat er ergere dingen zijn in het leven dan weinig zelfvertrouwen. Denk aan wat je wel hebt, wees daar gelukkig om, denk na en ga verder. Zo leer je het. Of te wel: Gewoon leven.
Ja, zo zie IK het ;)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:44

Jeanine, heb jij zelf weinig zelfvertrouwen? Ik krijg de indruk van niet :D

Weinig zelfvertrouwen kan je behoorlijk belemmeren, waardoor dat 'gewoon leven' niet zo erg meer opgaat. Dan is 'gewoon leven' namelijk echt heel erg moeilijk. Als je continu (onbewust) jezelf wijsmaakt dat je niet goed genoeg bent, zul je eerst dat patroon moeten doorbreken, anders zul je jezelf altijd dwars blijven zitten en dus niet 'gewoon' kunnen leven.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:09

pniekepnak schreef:
Jeanine, heb jij zelf weinig zelfvertrouwen? Ik krijg de indruk van niet :D

Nee, inderdaad geen last van. Al heeft iedereen volgens mij een wat mindere periode (meestal in de puberteit) maar die moet je proberen te doorbreken en als je er in blijft hangen heb je alleen jezelf d'r mee en maak je het voor jezelf erger. Gewoon even hard zijn voor jezelf, jezelf dus een schop onder je kont geven en je realiseren dat ieder mens uniek is, dus ook jij. Natuurlijk kan dat besef bij de een langer duren dan bij de ander en heb je uitzonderlijke gevallen, maar ik weet zeker dat je over een aantal jaar dit topic doorleest en denkt; wat stelde ik me aan ;)
Ga daar maar van uit.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:34

Hmm, ik vind het een mooi idee, maar ik denk toch dat het voor veel mensen zo niet werkt. :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:36

pniekepnak schreef:
Hmm, ik vind het een mooi idee, maar ik denk toch dat het voor veel mensen zo niet werkt. :)

:j

Ik heb dan het geluk om gezegend te zijn met de 'gave' om uit alles het positieve te kunnen halen, maar als je echt je depri-3daagse hebt gaat dat niet zo heel makkelijk denk ik. Dan heb je de kracht niet eens om jezelf 'onder de kont te schoppen'

Zo ervaar ik het iig. Niet dat ik vaak in een dip zit, daar niet van. Ik ben van nature al een ongelooflijk blij meisje.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:42

Denk dat je het heel simpel bekijkt Jeanine93. :)

Het dénken is iets anders dan het ook daadwerkelijk voelen op die manier. Ik kan zovaak denken dat ik het allemaal nog niet zo slecht heb en bekijken wat ik allemaal wél heb en zo. Maar dat betekend niet dat ik dan ook meteen lekker in m'n vel zit. Zo werkt dat nou eenmaal niet.. :n