Reactie drugs&alcohol is psychisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Reactie drugs&alcohol is psychisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:11

Ik zit te leren voor mijn tentamen van donderdag, en ik kwam een stuk tegen wat ik toch wel erg leuk vind om even te delen. :)

Over het algemeen wordt verondersteld dat hij het drinken van een stevig glas, het roken van een joint of het slikken van een xtcpil het werkzame bestanddeel van de drug veranderingen veroorzaakt in het gedrag en de belevingen van de gebruiker. In feite is deze veronderstelling gebaseerd op een biopsychisch model: iets biologisch veroorzaakt veranderingen in het psychisch functioneren. Deze veronderstelling blijkt echter niet te kloppen. Mensen die denken dat zen een drug hebben ingenomen terwijl dat niet zo is, blijken 'stoned' of 'dronken' gedrag te kunnen vertonen terwijl daarvoor geen farmacologische oorzaak is. De verklaring is dat het benevelde gedrag niet zozeer veroorzaakt wordt door de farmacologische stof, maar door de verwachtingen bij de 'gebruikers' over de effecten ervan.

Dus, kort gezegd; het onder invloed zijn van drugs of alcohol is allemaal psychisch.
Wat vinden jullie hier van? :)

Laura_x_

Re: Reactie drugs&alcohol is psychisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:12

Hmmm, zoals jij het zegt klinkt het wel logisch! Dat is net als met medicijnen en de placebo, het zit puur tussen je oren ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:14

En als je denkt dat je alcoholvrije drankjes drinkt blijf je dan ook nuchter??? Lijkt me ideaal ;)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:16

Hm, interessant! Ik weet alleen niet echt of ik er in geloof, kijk je bijv. naar alcohol.. Het is toch een stof die je hersenen verdoofd, waardoor je anders reageert dan anders, is dat dan ook psychisch? Of als je wel of niet auto kan rijden met een slok op? Geloof wel dat psychische toestanden invloed hebben op je gemoedstoestand en de mate waarin je reageert op drugs/ alcohol. Bijvoorbeeld dat het je stemming versterkt. Maar of het echt helemaal psychisch is, daar geloof ik niet zo in.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:16

Ben ik het niet mee eens, als ik frisdrank drink en men verteld mij dat het alcohol is dan word ik daar heus niet dronken van. Plus heeft de werking van het % alcohol ook invloed, er is een groot verschil tussen wijn, bier en mixdrank. Mijn ervaring is dat je anders "aangeschoten" word van bier als van wijn.

En vaak hoop ik heeeeeeel hard dat mijn pijnstillers werken, maar doet het dat niet. :)
Nee, ik ben het er dus niet mee eens.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:18

Nou ghehe.. Kon ik maar doen alsof ik genoeg had gedronken. Dat scheelt me mooi in de portomonee :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:19

Maar het heeft dus niet met doen alsof te maken.
Megamutsj, heb je dat wel eens meegemaakt dan? Het is echt uit onderzoek gebleken dat dit waar is.
Het is namelijk ook cultuurgebonden hoe mensen reageren op alcohol, en dat is toch ook wel typisch.. :)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:20

Sodeletuut schreef:
Ik zit te leren voor mijn tentamen van donderdag, en ik kwam een stuk tegen wat ik toch wel erg leuk vind om even te delen. :)

Over het algemeen wordt verondersteld dat hij het drinken van een stevig glas, het roken van een joint of het slikken van een xtcpil het werkzame bestanddeel van de drug veranderingen veroorzaakt in het gedrag en de belevingen van de gebruiker. In feite is deze veronderstelling gebaseerd op een biopsychisch model: iets biologisch veroorzaakt veranderingen in het psychisch functioneren. Deze veronderstelling blijkt echter niet te kloppen. Mensen die denken dat zen een drug hebben ingenomen terwijl dat niet zo is, blijken 'stoned' of 'dronken' gedrag te kunnen vertonen terwijl daarvoor geen farmacologische oorzaak is. De verklaring is dat het benevelde gedrag niet zozeer veroorzaakt wordt door de farmacologische stof, maar door de verwachtingen bij de 'gebruikers' over de effecten ervan.

Dus, kort gezegd; het onder invloed zijn van drugs of alcohol is allemaal psychisch.
Wat vinden jullie hier van? :)

Hmmm...
Ik zie het ietsje anders, ik denk dat wat jij zegt misschien wat kort door de bocht is.

Ik denk dat medicatie en drugs zeker een psychologisch effect hebben (dus een farmacologische oorzaak-gevolg), maar dat dat effect psychisch na te bootsen is. De werkzame stof is dus wel degelijk werkzaam, maar de geest is wel in staat om als het denkt een bepaalde werkzame stof te krijgen, daar ook als dusdanig op te reageren.

Damn... dit is lastig uitleggen. Misschien een voorbeeld:
Ik heb iemand inderdaad wel eens van malt biertjes dronken zien worden, omdat hij dacht dat het echt bier was. Maar nuchter blijven terwijl je normaal bier drinkt is denk ik niet mogelijk omdat alcohol wel degelijk een effect heeft op je lichaam.

Sodeletutuut, je laatste post ben ik het wel mee eens, het heeft er niets mee te maken met doen alsof, het gaat erom dat je gelooft (en dus niet stiekem weet dat het niet zo is) dat je een bepaalde werkzame stof tot je neemt, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Laatst bijgewerkt door sweetheart op 15-11-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:21

Ik denk dat het een beetje van beide is. Heb ooit eens van een experiment gehoord dat de alcohol en de alcoholvrije drankjes omgewisseld waren van de fles. Iedereen die dacht alcohol te drinken was hartstikke dronken, terwijl ze dus helemaal niks op hadden :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:22

Nee, dat is zeker niet geheel psychisch. Ik blow zelf niet (vind het niks), maar ben wel eens stoned geworden doordat ik in een ruimte zat waarin geblowd werd. Dat is dus absoluut niet 'tussen de oren'. :) Ik wist niet wat me overkwam. :')
Ik drink ook niet om dronken te worden, maar omdat ik een biertje op z'n tijd lekker vind. Als je mij een maltbiertje zou geven zou ik dus niet dronken worden, want daar doe ik het niet om en dat verwacht ik op die manier dus ook niet. :)
Ik geloof best dat als mensen het willen en er in geloven (wat ze op hebben) het placebo effect wél werkt. ;)

Pijnstillers (ibu, paracetamol) werken niet bij mij (tenzij ik een te hoge dosis neem). Was dat maar psychisch, dan werkte het wel. ^)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:24

Gewoon placebo effect dus.
Geloof zeker dat dat kan, maar bij daadwerkelijk gebruik komt het toch door de werkzame stof volgens mij.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:26

Klopt, ik heb een keer een onderzoek op tv gezien, op Discovery geloo ik, lieten ze mensen gezellig een avondje drinken, maar 1 iemand kreeg een glas zonder alcohol, zondat dat diegene dat wist. Reken maar dat ze dronken was, puur alleen omdat ze dacht dat er alcohol in haar drankje zat :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:26

Zo'n onderzoek staat er dus ook in mijn boek. Over vier verschillende groepen:
- Mensen die alcohol dronken en dat wisten
- Mensen die alcohol dronken en dat niet wisten
- Mensen die geen alcohol dronken en dat wisten
- Mensen die geen alcohol dronken en dat niet wisten

En het bleek dus dat de mensen die geen alcohol hadden gedronken maar het niet wisten een stuk agressiever reageerden dan de mensen die het wel hadden gedronken en het niet wisten.

En nog een leuk feitje uit het boek: In Tahiti is het gedrag van de oorspronkelijke inwoners ten aanzien van alcohol drie keer gewijzigd. In de achttiende eeuw, bij de eerste kennismaking van de Polynesische eilandbewoners met alcoholische dranken, was er afkeer en werd het gebruikt vermeden. Daarna was er een periode waarin de tahitianen zwaar aan de drank gingen en zich daarbij gewelddadig gedroegen. Kennelijk namen ze het gedrag van de Fransen over. Hierna volgde een nieuwe periode -tot op heden-, waarin de tahitianen nog steeds zwaar dronken, maar vredig en rustig dronken. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:27

antje vip: heb ook wel eens zoiets gehoord.. Jongeren de hele avond flügel gegeven, zat alleen limonade in maar dat wisten de jongeren niet......die aan het eind van de avond 'straalbezopen' waren := Weet niet, hangt denk ik ook samen met je ervaring. Ik proef heel goed of iets idd gewoon cola is of dat er een neut in zit dus das moeilijker voor de gek houden dan een 16-jarige die net zn eerste borrels heeft gehad...

Edit: sodeletuut, dat klinkt bekend, sociologie toevallig? :D
Laatst bijgewerkt door amyz op 15-11-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:27

Wat hier al eerder werd genoemd, placebo effect dus. Het is maar net waarom je drinkt en met welke verwachtingen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:28

Fiffill schreef:
Nee, dat is zeker niet geheel psychisch. Ik blow zelf niet (vind het niks), maar ben wel eens stoned geworden doordat ik in een ruimte zat waarin geblowd werd. Dat is dus absoluut niet 'tussen de oren'. :) Ik wist niet wat me overkwam. :')
Ik drink ook niet om dronken te worden, maar omdat ik een biertje op z'n tijd lekker vind. Als je mij een maltbiertje zou geven zou ik dus niet dronken worden, want daar doe ik het niet om en dat verwacht ik op die manier dus ook niet. :)
Ik geloof best dat als mensen het willen en er in geloven (wat ze op hebben) het placebo effect wél werkt. ;)

Pijnstillers (ibu, paracetamol) werken niet bij mij (tenzij ik een te hoge dosis neem). Was dat maar psychisch, dan werkte het wel. ^)

Maar, dan word jij dus ook niet dronken van een gewoon biertje?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:28

En hoe is het dan te verklaren dat dieren die fruit gehad hebben dat te ver doorgegist is waardoor er alcohol ontstaan is ook dronken gedrag vertonen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:29

Sodeletuut schreef:
Fiffill schreef:

Maar, dan word jij dus ook niet dronken van een gewoon biertje?

Natuurlijk wel, als ik meer (en dat verschilt per keer, ligt er denk ik aan of m'n maag leeg is, ik erg moe ben etc) drink wel. Dat is de werking van alcohol ;)
Wat ik zeg, placebo effect. Als je dronken wilt worden, wordt je dronken. Het gaat erom met welke verwachtingen en welk doel je drinkt.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:31

Hoe zit dat dan met ghb? Als je niet weet dat het in je drankje gedaan wordt?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:31

Fiffill schreef:
Natuurlijk wel, als ik genoeg drink wel. Dat is de werking van alcohol ;)

Oké, maar hoe kan jij nu dan al verklaren dat je niet dronken zou worden van het zelfde aantal alcoholvrije biertjes?

Ik snap wel dat je denkt dat dat niet zal gebeuren, maar het is toch echt uit onderzoek gebleken dat mensen die denken dat ze alcohol drinken, wanneer dit niet zo is, toch aangeschoten raken. Dit heeft dus niet te maken met het denken aangeschoten te gaan raken, maar gewoon de reactie die je hersenen maken op het drinken van alcohol.. :)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:33

Fiffill schreef:
Wat hier al eerder werd genoemd, placebo effect dus. Het is maar net waarom je drinkt en met welke verwachtingen.

Klopt, maar het placebo effect kan nooit een werkzame stof uitschakelen. Dus als je niet weet dat je alcohol drinkt, maar dat wel doet, dan wordt je wel degelijk dronken (mits je voldoende ervan drinkt natuurlijk :+).

Sophie_midas & Lins_Vetra: Omdat de alcohol (of GHB) wel het effect uitoefent als een werkzame stof. Dat staat los van het placebo effect. Zie mijn opmerking hier boven.

amyz: Als iemand inderdaad rum oid in mijn cola doet dan proef ik het ook, maar ik weet niet of je zo goed het verschil kunt proeven tussen een gewoon biertje en een malt biertje. Ik heb zelf nog nooit een malt biertje op. Weet iemand misschien of daar (duidelijk) smaak verschil in zit? Of toch voldoende om iemand voor de gek te houden?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:34

Sophie_midas schreef:
En hoe is het dan te verklaren dat dieren die fruit gehad hebben dat te ver doorgegist is waardoor er alcohol ontstaan is ook dronken gedrag vertonen?

Lins_Vetra schreef:
Hoe zit dat dan met ghb? Als je niet weet dat het in je drankje gedaan wordt?

Dat zijn inderdaad goede vragen. Kan ik ook niet verklaren, en ik denk dat mijn boek dit ook niet kan verklaren. :P :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:34

Hoe zit het dan met mensen die drugs in hun drankje krijgen?

Iemand die ik ken heeft een pilletje in haar drinken gehad en kreeg echt wel het effect hoor!
En dit zonder dat ze het wilde.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:35

Sweetheart heeft het al verklaard :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:35

Omdat ik niet denk als ik drink 'zo, zometeen word ik dronken/aangeschoten'. Ik drink mijn biertje omdat ik dat lekker vind. Is het malt dan zal het effect van alcohol logischerwijs ook uitblijven ;) een onderzoek onder jongeren die drinken om het drinken zal andere resultaten geven, omdat zij daadwerkelijk dronken willen worden en om die reden drinken en dat ook verwachten. :)

Overigens heb ik wel eens maltbier gedronken zonder dat ik het wist, ik vond het al niet zo lekker en zo raar dat er zo weinig van gepakt was :D en nee, niet dronken geworden ;)

sweetheart schreef:
Fiffill schreef:

Klopt, maar het placebo effect kan nooit een werkzame stof uitschakelen. Dus als je niet weet dat je alcohol drinkt, maar dat wel doet, dan wordt je wel degelijk dronken (mits je voldoende ervan drinkt natuurlijk :+).

Ja, logisch :+