Hoe is de realiteit? Paard+gezin en onder modaal inkomen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Hoe is de realiteit? Paard+gezin en onder modaal inkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 00:31

Ik zit er al een tijdje over te denken. Wat als er iets gebeurd waardoor ik minder inkomen heb?

Later wil ik graag een gezin het huisje boompje beestje verhaal. Niets mis mee lijkt mij in ieder geval... Maar nu heb ik ook een paard (die ik eigenlijk tot haar dood zou willen houden )
Maar hoe rieeel is dat als je plots ziek word of word ontslagen? Huppa daar gaat 30% van je loon! Nu is er hier geen wereld salaris in huis maar goed net een paar jaar klaar met school dus zo raar is dat niet.

Nu ga ik er van uit dat het huishoudelijk inkomen gelijk blijft de komende jaren. Dus hoe ervaren jullie het om gezin/paard te combineren met een onder modaal/modaal inkomen? En ook in geval van inkomens verlies?

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:26

ik weet niet of je een koophuis hebt/ van plan ben deze te kopen, want dan kan je in het geval van baanvlies je voor verzekeren, voor dat bedrag wat je dan nodig gaat hebben..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:29

Als je bang bent voor dingen die zouden kunnen komen, en daardoor je grote dromen niet waar gaat maken, doe je jezelf tekort.
Op het moment dat het kan, en veilig kan, dan schaf dat paard aan.
Dat betekent dat je keuzes moet gaan maken, want niet alles gaat dan kunnen.
Op het moment dat je minder inkomen krijgt, moet je daar consequenties aan verbinden.

Je leeft maar een keer, maak je dromen waar!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:30

Tja, als je toch eens alles kon voorspellen. Beste is denk ik om een flinke spaarrekening te hebben zodat je even vooruit kan, mocht er iets gebeuren.

Maar als puntje bij paaltje komt is eten toch belangrijker dan een paard erop na houden. Toch?
Je weet nooit wat er kan en gaat gebeuren.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:35

Cassidy schreef:
Als je bang bent voor dingen die zouden kunnen komen, en daardoor je grote dromen niet waar gaat maken, doe je jezelf tekort.
Op het moment dat je minder inkomen krijgt, moet je daar consequenties aan verbinden.

Helemaal mee eens.
Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik ontslagen ben per volgende week vrijdag. Volkomen onverwachts, maar ik heb wel een paard te verzorgen.
Het gaat moeilijk worden en ik ben aan het solliciteren als een gek, maar ik heb altijd zo'n geloof dat wat er ook gebeurd, dat je wel een weg vindt om erdoor te komen. Dus ik hoop dat dat geloof me nu niet in de steek laat :roll:
Maar het laatste wat ik doe is mijn paard verkopen. Ik gooi nog liever al het andere wat ik bezit op marktplaats, tot ik alleen nog een t-shirt en een rijbroek over heb, dan dat mijn paard ergens anders naartoe moet of iets tekort komt.

050206051012

Re: Hoe is de realiteit? Paard+gezin en onder modaal inkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:43

Niobe, zo denk ik ook hoor! Slaap nog liever onder een brug. Vaak zijn er wel oplossingen te vinden, ook op paarden valt heel veel te bezuinigen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:29

ik ben dus iemand die eerst jarenlang paarden had en nu het huisje boompje beestje erbij is gekomen
we hebben sinds 4 maanden een dochter

het is zwaar, het geld gaat toch sneller de beurs uit dan normaal met een kindje erbij, en ik kan niet meer fulltime werken
en ook het combineren kwa tijd vind ik niet altijd even makkelijk
daarom ben ik ook op zoek naar een bijrijder ,om meer rust te creeeren

paard weg doen wil ik niet, en hoeft gelukkig ook nog niet
maar als alle prijzen weer duurder worden (aangezien ik deze maand al 55 euro meer ben gaan betalen) dan moet ik toch een keuze gaan maken, of een goedkope (waardeloze) stalling (waarbij ik dan s'winters toch niet rijd) of verkopen....

feit is ook dat als mijn man zijn baan verliest wij alle luxe weg moeten doen (paard, auto's ect.)
en als ik straks mijn inkomen zou verliezen dan moet ook het paard wel de deur uit
het gezin gaat gewoon voorop

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:39

ik had ook eerst een gezin en daarna kwam er een paard bij.
Onder het motto "we zien vanzelf of het vol te houden is" hebben we die gok genomen.
We hebben de afgelopen jaren heel vaak alle eindjes aan elkaar moeten knopen want ja, als je zo een dier hebt dan geef je het wel wat het nodig heeft.
Dus gaan wij ook geen artsenbezoekjes uit de weg.
De smid en tandarts komen gewoon op tijd en natuurlijk heeft het beestje ook een jasje nodig voor de koudere maanden.

inmiddels ben ik bij paard nummer 2 :)

zoals mijn man toen ook tegen me zei......je dromen moet je waarmaken pas dan heb je iets om op terug te kijken als je oud en versleten bent

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:42

Dat zijn de keuzes die je maakt en dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Maar uit angst voor de toekomst dingen gewoon niet doen....:n
Je kunt maar beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt.

Durf te leven!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:50

Ik ben het er voor een deel mee eens dat je er uiteindelijk wel steeds je weg in vindt en je oplossingen kunt bedenken om het financieel rond te krijgen.
Maar anderzijds als het financieel moeilijk wordt is het houden van een paard wel een grote kostenpost en ook nog eens een luxe iets.

Persoonlijk vind ik het soms wel zwaar om alles rond te breien.
En een koophuis, en een auto en een grote hond en dan nog mn paard en pony.
Alles in mn eentje.

Ik heb me veel verantwoording op de hals gehaald en alles is in de afgelopen 5 jaar steeds duurder geworden.
Mn loon is niet echt gestegen.
Door de crisis, waarvan de gevolgen nog moeten komen, zal het er in de toekomst nog minder gemakkelijk op worden.

Ik moet er veel voor doen en veel voor laten, maar het lukt nog steeds.
Het is een keuze en je moet het willen maar ook kunnen.
Ik sta er nog steeds volledig achter, dus voor mij is het prima.

Maar met ook nog een gezin erbij?
Poeh..... Pittig met een onder modaal inkomen.
Kan maar 1 tip geven: blijf realistisch, want als je op een later moment alsnog afscheid moet nemen van een dier wat er inmiddels is, omdat je het niet meer kunt betalen, is heel verdrietig...

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 09:52

Ja wij willen inderdaad t.z.t. een huis kopen. Dus is dat misschien wel een oplossing, dus bedankt voor de tip!

En het paard heb ik al, ze is nu 20 en als het op is is het op en eerder niet. Ik denk alleen niet dat ik een tweede of een ander aan zou schaffen mocht ze weg vallen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me verbaas over hoeveel mensen eerst alle andere dingen zouden verkopen als hun paard. Ik moet heel eerlijk zeggen
dat ik er iets sneller in zou zijn. Ik vind niet dat mijn vent ook alles op zij moet zetten omdat ik een paard heb.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:55

Ik heb al jaren drie IJslanders, werk fulltime en heb geen slecht salaris maar ook geen topsalaris. Net huis gekocht, grote verbouwing en nu... Ben ik zwanger... Dat betekent minder werken, hoge kosten kinderopvang :S

Beetje eng: JA!
Maar heb ik spijt van mijn paarden: NEE!
Ze hebben me al die jaren zoveel gegeven, dat pakt niemand me meer af.

Stel dat ik het financieel niet meer trek (daarvan in voorlopig geen sprake, maar je weet niet wat de toekomst brengt) Dan ga ik een oplossing zoeken. Desnoods werk ik 's avonds in de kroeg bij om het stalgeld te kunnen betalen. En als het ECHT niet meer kan... Tja... Dan moet er 1 of 2 of 3 paarden weg. Leuk? Nee, niet leuk. Maar op zo'n moment niet anders.
Maar ik ga er wel ALLES aan doen om dat te voorkomen!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:56

maar je vroeg hoe de realiteit was........zo te zien heeft iedereen zijn eigen realiteit waarvan er veel op 1 lijn zitten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:59

mijn man zou ook alles opzij zetten zodat ik mijn paard kan houden, want hij weet hoe belangrijk het voor me is. Maar alles is relatief natuurlijk, dus echt je hele hebben en houden verkopen ipv je paard is wel erg geromantiseerd natuurlijk, het zou er eerder op uitdraaien bij mensen dat ze geen nieuwe dingen kopen, zoveel mogelijk bezuinigen op alles, geen vakanties/extra's enz enz.

Wij hebben een koophuis, 3 katten, 2 honden en een paard, geen kinderen.
Het ligt ook een beetje aan een evt. vangnet wat je hebt denk ik; mijn ouders zouden gerust bijspringen als het even moeilijk zou zijn (stel je hebt een torenhoge DA-rekening), dat scheelt!
Gezin hoort echter wel voor de paarden te gaan vind ik, dus ik zou niet door een hel gaan om vervolgens alsnog paard te moeten verkopen, dat is niet realistisch.
Ben zelf ook wel zo, dat ik niet van mening ben dat dit 'mijn enige echte ware paard' is, er komt vanzelf iets anders leuks op je pad.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:03

Daar heb je inderdaad gelijk in quertel. Maar dan mag ik toch wel aangeven dat ik het andersom zou doen?

En het is natuurlijk fijn om te horen dat zo veel mensen het redden!

Overigens zou mijn vent dat ook voor me doen. Maar als wij geen kratje bier in huis kunnen halen ivm een paard zou ik mij daar toch schuldig over voelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:05

mwah zou bij mij wel meevallen, ik zou er namelijk niet vanuit gaan dat het dan de volgende 50jaar nog zo zou zijn, dus dat is allemaal tijdelijk dan.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:08

Kan ik me ook wel voorstellen. Mijn partner is een paardenman, dus die begrijpt wel dat we zuinig aan moeten doen als de paardentandarts voor alledrie is geweest haha! Dan is mijn buffer voor die maand ook wel weg haha! en dan doen we het ook met een goedkoop biertje ipv een Hertog Jan :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:09

Cassidy schreef:

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens.
Ik vind het wel goed om vooruit te kijken en in te schatten hoe het in de toekomst zou kunnen gaan.

Als je zoals de ts al een paard hebt en die dan niet weg wil doen,
vind ik wat anders dan je nu een paard aanschaffen terwijl je weet dat je in de nabije toekomst nogal wat onzekere factoren tegen komt.

Je paard weer wegdoen is vaak lang zo makkelijk niet, kijk maar eens hoe lang paarden te koop staan.

Ik heb mijn eerste paard pas gekocht na mijn 40 e
Geen tijd, daarna, geen geld, daarna weer geen tijd :roll: en nu past alles goed.
Had ik het eerder gewild; ja :j al sinds ik kon lopen wilde ik al een paard :')
Heb ik achteraf spijt; soms, maar dingen gaan zoals ze gaan en ik geniet er nu dubbel en dwars van.

Toch gaat ze weg als het financieel niet meer gaat, ik wil niet onder de brug slapen :P en mijn vent en kinders ook niet :n
Zoals ik het nu inschat gaat dat voorlopig gelukkig niet gebeuren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:11

Ik zou niet weten waarom jij er niet anders tegenaan zou mogen kijken.
Het enige wat ik bedoel is....zoveel mensen.....zoveel meningen
Moet gewoon kunnen toch?
Het is maar goed ook dat we niet allemaal het zelfde zijn anders had een duscussie topic ook geen zin

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:32

Dat moet inderdaad gewoon kunnen :j

Heb je ook gelijk in Leeuwnie het kan ook een goedkoper voor een keer. Kan die de duurdere merken ook weer waarderen als die de goedkope heeft gehad.

En mijn paard weg doen is helemaal moeilijk omdat mevrouw al 20 is, een groot bezwaar voor veel mensen ondanks dat ze nog in de bloei van haar leven zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:05

ik heb de gok genomen, en me twee paarden aangeschaft vooraleer ik ook maar samen woon.
ik ben nu 23, heb twee jaar geleden mijn eerste veulen gekocht, en nu net haar moeder erbij gekocht.
het zal zwaar zijn, ben nu ong 300 euro per maand kwijt voor stalling, voer en hoefsmid, gelukkig heb ik de ene erg goedkoop staan, en kan ik de dierenarts op factuur zetten bij de staleigenaars.
hoe het in de toekomst zal gaan weet ik niet, ik zal er alles voor doen om ze aan huis te kunnen houden, of toch tenminste te kunnen in mijn bezit houden.
maar ik ben ook realistisch dat er kans in zit dat er een van de twee weg moet.
Maar ik geniet van iedere seconde dat ik heb met hun, zorg er zo goed mogelijk voor, en als er eentje weg moet dan zorg ik zeker voor een goede tehuis.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:15

Wij hebben huisje boompje beestje(s) gezin. Twee kinderen, ene is in zijn tweede studiejaar en tweede zit in 4 HAVO, wil ook studeren (heeft dus nog een lange weg te gaan) 10 jaar geleden hebben we onze merrie gekocht. vijf jaar later kregen we daar een veulen uit. Allemaal zeer bewust gedaan. Het geld is ervoor, omdat we beiden werken (geen vetpot salarissen). Maar als één van ons zijn/haar baan verliest, dan weet ik niet hoe we het moeten gaan oplossen. Dan zal er een oplossing moeten worden gezocht voor de paarden (lees andere stalling of weidegang). Toch denk ik dan altijd, we hebben het gedaan en deze jaren kunnen ze me nooit meer afpakken. Als je altijd maar blijft twijfelen gaan de jaren voorbij en krijg je misschien spijt omdat je het nooit gedaan hebt.
Wel hebben we het zo dat ons huis een zekerheid (in de goeie tijd gekocht) is, en de studies van de kinderen ook, hiervoor hebben we geld apart staan. En we zijn geen echte geldverslinders.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:11

ik denk dat het heel goed is om over deze dingen na te denken, wat doe je als, zeker omdat het in deze tijd best vaak voorkomt dat je inkomens verlies hebt. Ik denk dat je altijd moet kijken op welke dingen je kunt besparen, en ook zeker goed nadenken voor je bepaalde grote keuzes maakt, een huis een hond een paard een kind.
ik ken een gezin met 3 kleine kinderen waarvan op het moment vader en moeder zonder baan en nu dus uitkering zitten. ik denk dat dat situaties zijn die je niemand toewenst maar waar je ook niet je echt op voor kunt bereiden.
dus ik denk dat je idd goed moet blijven nadenken over je keuze maar dat je ook niet te zeer moet denken ja maar wat als...
voor iedereen is het anders denk ik.
ik vind het bijvoorbeeld persoonlijk geen slimme keuze als je het nu al finiancieel maar net red om dan te proberen om bewust kinderen te krijgen, maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken.
het is ook voor iedereen anders denk ik , sommige mensen kunnen gemakkelijk hun dier verkopen als ze met minder inkomen zitten andere peinzen er niet over ook al moeten ze op water en brood, dat is denk ik heel persoonlijk

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:15

Paarden houden in Nederland is pure luxe. Kun je je het niet (meer) veroorloven dan houd je geen paarden. Simpel.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:21

Ik heb eigenlijk mijn hele financiële leven aangepast op mijn fjord. Ik had haar al toen ik nog naar school ging,
dus vanaf het moment dat ik ging verdienen zat zij er al bij in gecalculeerd. Veel dingen moet ik daarvoor opzij
zetten, maar dat geeft me wel het voordeel dat ik, in welke situatie ik me ook bevind, haar zal kunnen blijven
onderhouden. Ik heb een potje voor haar mocht ik onverwachts zonder werk komen te zitten, zodat ik in ieder
geval de eerste tijd verder kan. Nu heb ik het geluk dat ik samen woon, dus mocht mijn loon weg vallen, dan kan
ik altijd nog (tijdelijk) deels op mijn vriend vertrouwen.

Het klinkt misschien heel overdreven, maar mijn pony is mijn kind, en daar richt je je leven op in. Een kind kun
je ook niet weg doen, dus dat zal met Trix ook niet gebeuren. Ze is immers al 30, dus verkopen lukt niet meer ;).
Laatst bijgewerkt door Siets op 08-10-11 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt