'Help! Z'n teen is eraf!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

'Help! Z'n teen is eraf!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 14:21

Eventjes vooraf; sorry voor het lange verhaal. Het hoeft ook echt niet gelezen te worden, maar ik wil het gewoon even van me afschrijven.

Gisteravond was ik lekker mijn soep aan het eten tot ik opeens allemaal geschreeuw hoorde buiten. Ik keek door het raam en zag mijn hele familie buiten staan (ik woon op een woonwagenkamp). Iedereen was aan het rennen, schreeuwen, huilen, allemaal door elkaar heen. Mijn moeder was echt aan het gillen, zakte steeds door haar benen en werd gewoon helemaal gek.

Toen ik naar buiten rende hoorde ik haar opeens gillen: 'Z'n teen is eraf!' Ik raakte in paniek en vroeg in het algemeen wiens teen het was, en toen schreeuwden een paar mensen dat het de teen van mijn lieve kleine broertje van drie jaar oud was. Eerst dacht ik dat z'n teen er een stukje af was, want mijn moeder overdrijft vaker nog wel eens. Toen ik het huis in rende waar iedereen met mijn broertje stond, hoorde ik: 'We moeten zijn teen zoeken snel!' En toen besefte ik pas dat het echt waar was, dat echt zijn teentje eraf was.

Ik was er binnen, en hoorde mijn broertje gillen: 'Mijn teen is eraf! Mijn teen is eraf!' En dat steeds achter elkaar. Iedereen was in paniek, dus dat kleine mannetje ook. Ik rende met hem mee naar de auto en zei dat er niks aan de hand is en dat ze teen er wel weer op komt. Toen zijn ze met een paar mensen en mijn broertje heel snel naar het Lucas ziekenhuis gereden.

Iedereen was buiten nog steeds aan het huilen en aan het schreeuwen tegen elkaar en aan het zoeken naar de teen. Ik vroeg wat er was gebeurd. Iedereen riep door elkaar heen, en het enige wat ik ervan kon verstaan is dat er iets was gebeurd met de quad waardoor zijn teentje er dus af is gegaan.

Ik ging meehelpen zoeken en ik en een familielid van mij gingen naar de quad. Ik bukte om te kijken of hij op de grond lag, maar hij lag er niet. Ik keek toen aan de onderkant van de quad. Dat beeld krijg ik nooit, maar dan ook echt nooit meer uit mijn hoofd. Zijn lieve kleine teentje, zat vast in het tandwiel, bij de ketting. En zijn crocs die hij aan had aan die voet, was helemaal door midden en lag onder de quad. Op hetzelfde moment als dat ik het zag, zag die familielid het ook en die heeft toen zijn teentje eraf gehaald. Er hing nog iets van een bloedvat of iets anders uit. Die familielid heeft er echt een trauma van over gehouden. Hij kan niet meer naar zijn hand kijken zonder het teentje te zien en zei huilend bij het bed van mijn broertje in het ziekenhuis: 'Dat teentje was zo zacht, zo klein, zo fragiel'. En de zuster kwam om te zeggen dat hij hulp nodig heeft.

Mijn familielid rende met het teentje schreeuwend dat hij ijs nodig had, maar niemand had ijs. Toen kwam een ander familielid opeens met de hele la van de vrieskast en het teentje is daarin gegaan.

Dit allemaal duurde hooguit drie minuten.

Toen zijn ik (zonder schoenen nog wel), mijn oudere broertje, mijn moeder en mijn oom de auto in gesprongen met zijn teentje, en hebben 112 gebeld. We kregen toestemming om door rood te rijden, en over de busbaan en het gras te gaan.

Eenmaal daar aangekomen rende mijn moeder naar binnen met het teentje en toen moesten wij buiten wachten. Wat duurde dat lang zeg. En hoe langer je niks doet, hoe meer je na kan denken over wat er nou echt was gebeurd. Wat er allemaal door me heen ging was niet te beschrijven. Ik had zo'n medelijden met mijn lieve broertje, die zoveel pijn had. Ik voelde het echt in mijn hart en kon niet stoppen met huilen.

Na een tijdje kwam mijn moeder het ziekenhuis uit met nieuws. Ze zouden het teentje er vanavond proberen op te zetten. Dat ze er geen haast mee hadden zei voor mij al genoeg.. Mijn broertje heeft spuiten gehad ín zijn kapotte teen. De pijn die hij had ging echt boven zijn pijngrens en mijn moeder zag gewoon echt zijn gezicht wegtrekken, helemaal verkrampt, er kon geen geluid uit komen. Dit heeft haar heel erg pijn gedaan.

Na een tijdje mocht ik naar hem toe. Er zat een doekje over zijn voet omdat hij zijn eigen 'teen' niet wilde zien. Hij was een beetje zielig aan het huilen maar had heel erg veel pijnstilling gekregen.

Na een tijdje mocht hij naar de intensive care waar hij geopereerd is. Het eerste kootje van zijn teen is eraf gerukt. Het is niet recht gebeurd, maar echt eraf gereten dus al zijn bloedvaatjes waren kapot. Zijn tweede kootje had hij wel nog, maar die zat los. Zijn groeischijf was nog wel helemaal in tact. Het betreft trouwens zijn grote teen, daarom maakt iedereen zich er extra veel zorgen over. Omdat de bloedvaten helemaal kapot waren hebben ze die niet kunnen redden. Zijn stukje teen hebben ze er gewoon opgezet. Omdat er geen bloedtoevoer is, wordt deze na een aantal dagen zwart en kan zelfs afvallen. Maar ze hebben het er wel op gedaan zodat de binnekant kan helen en omdat de groeischijf nog in tact is, dus wie weet groeit het stukje teen wel mee. Het blijft wel zwart en heeft geen nagel, maar qua lopen is dat wel makkelijker.

Mijn broertje is drie jaar, dus hij zal er qua lopen wel mee om leren gaan, maar de vraag is wel of hij er nog wel goed mee kan lopen. De artsen hebben gezegt dat we als hij wat ouder is, vanalles kunnen proberen om zijn teen normaal te laten lijken. In het ergste geval gaat zijn teen er helemaal af (waar zijn bloedvaten dus wel goed zijn) en doneert een familielid een teen aan hem.

Ik ben echt ontzettend bang dat mijn broertje later gepest gaat worden omdat hij een misvormd 'teentje' krijgt, of misschien wel raar loopt. 's Zomers op teenslippers zal iedereen zijn teentje zien en er raar naar kijken. Als ie gaat zwemmen precies hetzelfde. Als hij met gym zijn sokken moet verwisselen zal iedereen het zien. Ik bid echt dat niemand hem er mee zal gaan pesten en dat hij zich er niet voor gaat schamen.

Hij is vanmiddag thuis gekomen en heeft gips, blauw, zijn lievelingskleur. Hij mag er niet op staan of het stoten, dus het is ontzettend moeilijk voor ons om hem zo in de gaten te houden. Ik heb er nu al moeite mee. Zijn voet is ook gekneusd, en misschien is het ergens wel gebroken, maar daar hebben ze zich niet druk over gemaakt. Over vijf dagen moeten wij terug en zien we hoe het verder gaat met zijn teentje en met zijn voet.

Maar hoe is het nou gebeurd? Mijn stiefvader en broertje gingen op de quad een vuilnisbak naar de weg rijden. Omdat het maar even duurde is mijn broertje er gewoon opgestapt met zijn crocs. Hij heeft zijn voetje toen naar binnen gedaan en is ergens vast komen te zitten. Zijn voet is toen meegesleurd en zijn teen kwam in het tandwiel, die er toen is afgereten. Zijn slipper is helemaal door de midden. Als je de helfden op elkaar aan sluit, zie je dat er een stuk mist, het stuk dat de grote teen 'beschermt'.

Mijn broertje riep: 'Papa, auw mijn soet (voet)!' Toen riep mijn stiefvader mijn moeder, omdat hij bloed zag, maar zijn teen nog niet zag. En toen zag mijn moeder dat zijn teentje weg was, en dat er allemaal sliertjes (bloedvaten enz.) uithingen. Mijn moeder werd op dat moment gek en begon te rennen en te gillen, waardoor iedereen naar buiten kwam en toen startte het verhaal.

Het ergste is nog dat mijn broertje precies weet wat er is gebeurd. Toen hij wakker werd uit de narcose zei hij: 'Mijn soet is eraf, mijn soet zit in de selgen (velgen) van de trike.' Hij heeft gevoeld wat er is gebeurd en dat wetend doet mij zo'n pijn.

Maar hij ligt nu lekker te slapen en is helemaal suf van de pijnstilling die hij krijgt. Ik hoop echt dat het goed komt met hem en we gaan er alles aan doen. Hij krijgt veel cadeautjes van mijn hele familie en ontzettend veel aandacht zodat hij de pijn ook een beetje vergeet. Al heeft hij, zo klein als dat hij is, wel van die uitspraken als: 'Mijn soet moet omhoog, anders gaat de auw niet weg zegt de dokter, want mijn teen is eraf'. Dat doet zo'n pijn om te horen..

Gelukkig is hij nog jong en zal later de pijn vergeten die hij heeft gehad. Althans, dat hoop ik..

kleinvosje

Re: 'Help! Z'n teen is eraf!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:26

Poeh, wat een harde leerschool voor zo'n kleintje zeg, maar ook voor stiefpapa. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen met de teen.
Over het pesten: omdat het kind al op school gaat komen met een afwijkend iets, zal er waarschijnlijk weinig aanleiding tot pesten zijn. De kinderen zullen eerst allemaal heel erg nieuwsgierig zijn wat er met die teen gebeurd is, maar als iedereen het weet, wordt er geen aandacht meer aan geschonken. Maak je daar maar niet al te ongerust over!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:28

pfooee zeg wat een verhaal.. Dat is echt verschrikkelijk om mee te maken! Sterkte ermee, en je broertje natuurlijk ook!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:30

Jemig, wat een verhaal, sterkte voor je broertje wat onzettend zielig!!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:31

Wat heftig om mee te maken zeg! Super veel sterkte voor je broertje en ook voor jullie om alles te verwerken.

Hier in de straat heeft een jongetje van 5 jaar zijn teen als duim gekregen. Dus ik verwacht dat zonder grote teen het geen 'ramp' is om moeilijk te lopen. Maarjha ik ben geen dokter hoor! Ik hoop dat ze er later nog iets moois van kunnen maken en 'gelukkig' is je broertje nog zo jong en weet hij straks niet beter.

Veel sterkte! Knuff

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:34

Jeetje wat een verhaal, en zo zie je maar dat een ongeluk zo is gebeurd.

Heel veel sterkte voor jou en je familie en natuurlijk voor je broertje !! :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:38

Wat een heftig verhaal zeg! Krijg er bijna tranen in mn ogen van.
Let heel (heel heel heel) erg goed op dat hij zijn voet nergens aan stoot. Want hij is binnen no time weer redelijk mobiel en op dat moment gaat het weer helemaal fout.

Veel beterschap voor de kleine en sterkte voor jou en je familie.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:43

Jeetje wat heftig!
Veel sterkte voor jou en je familie en je broertje! :(:)

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:47

Ach jeetje wat een vervelend ongeluk zeg!
Veell sterkte voor jullie allemaal!!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:48

Vervelend ongeluk, maar het is ´maar´ een klein teentje had zoveel erger af kunnen lopen.
Teentje zal voor hem geen probleem zijn, zolang jullie er geen probleem van maken.
Wat zo sneu is omdat ie zo klein is is ook gelijk zijn voordeel.
Sterkte!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:49

Jemig, wat erg voor jullie allemaal!
Sterkte..! :(:)

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:51

Jeetje, wat heftig...

Sterkte gewenst!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:53

wat een verhaal! sterkte

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 14:54

Heel erg bedankt allemaal! Ik vind het erg fijn, jullie berichtjes.

We kijken echt enorm goed uit, er zijn altijd minimaal twee mensen naast hem, omdat hij er ook niet op mag steunen. Hij wilt steeds van de bank af en erop staan dus het is echt een hele klus..

We zijn ontzettend blij dat het maar zijn teen is ja. Maar het ergste is nog dat het gewoon echt een domme fout was. Hij mag NOOIT op de quad zonder helm en moet altijd goede schoenen aan en een lange broek enz. Maar omdat ze alleen iets moesten brengen ging die gewoon mee. En dan nét gebeurd dit, terwijl het nog nooit is gebeurd. We hebben dat ding nu al meer dan 10 jaar.

Ik wou maar dat ik er niet bij was en dat ik het gewoon gehoord had. Maar ik heb alles gezien en alles gehoord, dat doet zo'n pijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:55

Jemig wat moeten jullie allemaal vreselijk geschrokken zijn, en broertje al helemaal... Arm ding!
Ik ga voor hem duimen dat z'n teen alsnog gered kan worden!

Mocht dat nou alsnog niet lukken:
Een missende teen hoeft echt geen probleem te zijn, maar daar hebben jullie als familie een grote rol in. Maak er zelf geen probleem van, dan doet hij het ook niet. En als hij het niet doet, zal de rest van de wereld het ook minder snel doen omdat hij er zelf 'normaal' mee omgaat.
Ik mis zelf een arm, dus ik ken de situatie een beetje. Ben er nog nooit mee gepest, en heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iemand anders er een probleem mee had...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:58

Pff wat een verhaal... Ontzettend sneu voor je broertje en ontzettend heftig voor iedereen die erbij geweest is. Sterkte!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:58

mltex schreef:
Vervelend ongeluk, maar het is ´maar´ een klein teentje had zoveel erger af kunnen lopen.
Teentje zal voor hem geen probleem zijn, zolang jullie er geen probleem van maken.
Wat zo sneu is omdat ie zo klein is is ook gelijk zijn voordeel.
Sterkte!

zo denk ik er eigelijk ook wel over het is natuurlijk niet leuk voor het mannetje
maar ik denk dat het belangrijk is dat vooral jullie positief blijven

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:01

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:02

Sonja schreef:
Jemig wat moeten jullie allemaal vreselijk geschrokken zijn, en broertje al helemaal... Arm ding!
Ik ga voor hem duimen dat z'n teen alsnog gered kan worden!

Mocht dat nou alsnog niet lukken:
Een missende teen hoeft echt geen probleem te zijn, maar daar hebben jullie als familie een grote rol in. Maak er zelf geen probleem van, dan doet hij het ook niet. En als hij het niet doet, zal de rest van de wereld het ook minder snel doen omdat hij er zelf 'normaal' mee omgaat.
Ik mis zelf een arm, dus ik ken de situatie een beetje. Ben er nog nooit mee gepest, en heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iemand anders er een probleem mee had...

Dankjewel. Je berichtje maakt me echt een beetje rustig gelukkig. Mijn broertje zelf is er ook best rustig onder. Hij weet dat zijn teen eraf is en hij weet dat de auw ooit weg gaat. We proberen er zo weinig mogelijk zelf over beginnen te praten dat zijn teen echt wég is, maar praten wel over zijn 'auw' om hem goed te laten in zien dat hij er echt niet op mag lopen en dat ie goed naar de dokter moet luisteren.

Hij begint er ook vaak over en dan wilt hij er echt over praten. Zo zei die net weer dat zijn teen 'tussen de velgenwiel is gekomen van de trike' en dat hij daardoor auw heeft. En dan praten we er gewoon met zijn allen over en dat vind ie erg fijn! Dan vertelt ie hele verhalen over wat de arten niet allemaal tegen hem hebben gezegt, dat ie heel flink is en dat ie blauw gips heeft, wat ie allemaal heeft gedaan in het ziekenhuis. Aan de ene kant ook wel sneu dat hij dat zo goed onthoud.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:05

poe meis wat een vreselijk verhaal! Wat enorm zielig voor je broertje zeg! Heel, heel veel sterkte voor jullie allemaal!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:06

Wat een schrik om zoiets mee te maken :\

Heel veel sterkte komende tijd.

Net wat iedereen hier ook zegt, als jullie er zelf normaal mee omgaan dan went het voor iedereen snel genoeg :-) En in het begin goed opletten dat hij zn teen niet stoot.
Wel fijn voor hem dat hij er zo goed over kan praten, dan kropt hij het in elk geval niet op :-) (hoewel ik snap dat je had gehoopt dat hij was vergeten hoe het was gebeurd) .

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:07

Wat een verhaal!! Heftig hoor!!
Sterkte ermee!!!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:15

ooh wat heftig voor jullie allemaal! :(:)
Ik hoop dat er nu beter wordt opgelet met de quad het kan zo veranderlijk zijn.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:20

Wat een verhaal, ik snap de paniek. Wat zal iedereen geschrokken zijn.
Veel sterkte voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:20

Wat onverantwoordelijk ook, een 3 jarige met crocs op de quad. Die snap ik niet echt.. Vervelend voor je broertje.