Teruggaaf na aankoop huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Teruggaaf na aankoop huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:41

Een vraagje voor de bokkers onder ons met een eigen huis.

Sinds 1 juni hebben mijn vriend en ik ons eigen huis.
Voor het jaar 2011 hebben wij een voorlopige teruggaaf per maand op onze hypotheekrente.
Ik zit nog even in de 33% schaal qua belasting maar ik ga vanaf november naar de 41,95%.
Mijn vriend zit ook in de 41,95 % schaal qua belasting.

Ons huis had een grote verbouwing, en om geen bouwdepot te hoeven nemen boden mijn ouders aan om het geld wat we te kort komen van hun te mogen lenen.
Dat gaat om een te overzien bedrag, dus niet om 10.000 euro ofzo.

Nu weet ik dat er naast de hypotheekrente aftrek nog meer kosten afgetrokken kunnen worden, eenmalig ivm aankoop huis.
I.v.m. het aflossen van de 'lening' van mijn ouders ben ik erg nieuwsgierig aan wat voor bedrag ik dan moet denken..
Ik neem aan dat we qua rente alles al gehad hebben, dus het gaat dan echt om de eenmalige teruggaves.
Wie kan mij helpen? :)

Eventuele verdere gegevens - wanneer nodig - kan ik via pb wel geven.

Stephanie_86

Re: Teruggaaf na aankoop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:42

ik hou dit ook even bij heb namelijk net ook een huis gekocht en ben benieuwd in wat voor bedragen je kan denken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:43

Volgens mij ook je notariskosten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:44

De kostenposten die afgetrokken kunnen worden weet ik wel, ik ben benieuwd naar de hoogte van het bedrag :) , nu weet ik dat dat ligt aan in welke schaal je qua inkomen valt..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:45

Destino schreef:
De kostenposten die afgetrokken kunnen worden weet ik wel, ik ben benieuwd naar de hoogte van het bedrag :) , nu weet ik dat dat ligt aan in welke schaal je qua inkomen valt..

Kan je dat niet gewoon vinden op www.rijksoverheid.nl?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:47

Ik zou een goede accountant zoeken, alle gegevens die je hebt inleveren en dan dezelfde vraag stellen. Vaak kun je voor 50-100 euro alle belastingzaken laten regelen, en dat bedrag haal je er zeker uit :) Die lening van je ouders kun je namelijk misschien ook nog wel wat mee.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:48

Suzanne F. schreef:
Destino schreef:

Kan je dat niet gewoon vinden op http://www.rijksoverheid.nl?

De hoogte van het bedrag??? Lijkt me niet, aangezien het per persoon verschilt?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:48

Yessy schreef:
Ik zou een goede accountant zoeken, alle gegevens die je hebt inleveren en dan dezelfde vraag stellen. Vaak kun je voor 50-100 euro alle belastingzaken laten regelen, en dat bedrag haal je er zeker uit :) Die lening van je ouders kun je namelijk misschien ook nog wel wat mee.

Dat doen we bij de daadwerkelijke aangifte ook wel, alleen het gaat er nu even om wat je ongeveer terug zou kunnen verwachten..

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:50

Volgens mij kan je de volgende kosten aftrekken:
- notariskosten
- kosten voor taxatie
- aankoopkeuring (bouwkundige keuring)
- kosten voor het verkrijgen van NHG
- afsluitprovisie van je hypotheek
- kadastrale kosten

Veel plezier met je nieuwe huis!

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:52

Wat betreft de hoogte zijn het gewoon de bedragen die je hiervoor hebt uitgegeven, niets meer en niets minder.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:52

Wij hebben nu een jaar ons eigen huisje. Notariskosten etc zit allemaal in de hypotheek verwerkt en daar krijgen we verder niets van terug, behalve de korting die we hebben gekregen omdat het in de hypotheek verwerkt zit.

Tamara81, niet al die kostenposten zijn reeel bij de aankoop van een huis, daarin verschilt dan volgens mij weer nieuwbouw of bestaande bouw ;)

Wij krijgen maandelijks op de 15e onze hypotheekrenteaftrek terug. Als je wil weten hoeveel wil ik je dat wel vertellen, maar dan via pb :P Het heeft te maken met een aantal zaken, oa wat je zelf verdiend en de hoogte van je hypotheek ;)
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 13-09-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:54

Wat je terug kan verwachten hangt af van wat het kostte ;) (net als de hypotheekrenteaftrek). Bovenstaand overzicht van Tamara81 klopt volgens mij aardig.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:58

Die hypotheekrente aftrek krijgen we ook maandelijks..

Maar de kosten van Tamara81 krijg je dus in 1 keer terug? Ik dacht dat je dan dus 41,95 % van dat bedrag zou ontvangen, omdat je in die schaal van belasting zit?

* knip*.
Laatst bijgewerkt door Destino op 13-09-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:01

Patricia, uiteraard heb je sommige kosten niet bij een nieuwbouw woning en daar mag je dan uiteraard ook niets voor aftrekken. Zoals ik al in mijn volgende post aangaf over de hoogte is de aftrekpost het bedrag wat je daar voor hebt uitgegeven... Verder over het feit dat jouw notariskosten niet zijn afgetrokken omdat ze in de hypotheek zijn verwerkt, ik hoop niet dat je hebt betaald voor dat advies want dat is echt grote onzin! Je mag al deze kosten aftrekken ongeacht of je ze mee neemt in je hypotheek of zelf cash betaald....

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:03

Destino, je moet deze kosten opgeven bij je voorlopige teruggaaf en dan wordt het totale bedrag berekend wat je terug krijgt. Dit wordt dan uitbetaald over de resterende maanden in 2011. Aangezien 2011 nog 3 betaal maanden is voor de belastingdienst (je krijgt idd de 15de terug betaald) deel je het totale bedrag wat je terug krijgt door 3 en dan weet je je maand bedrag voor de komende 3 maanden.

edit: het klopt inderdaad dat je dan de kosten terug krijgt rekening gehouden met je belastingtarief.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:10

Tamara81 schreef:
Patricia, uiteraard heb je sommige kosten niet bij een nieuwbouw woning en daar mag je dan uiteraard ook niets voor aftrekken. Zoals ik al in mijn volgende post aangaf over de hoogte is de aftrekpost het bedrag wat je daar voor hebt uitgegeven... Verder over het feit dat jouw notariskosten niet zijn afgetrokken omdat ze in de hypotheek zijn verwerkt, ik hoop niet dat je hebt betaald voor dat advies want dat is echt grote onzin! Je mag al deze kosten aftrekken ongeacht of je ze mee neemt in je hypotheek of zelf cash betaald....

Wij hebben zo'n belastingsman die ieder jaar voor ons de belasting invult (voor mijn moeder en nu ook voor ons) en volgens hem konden we meer kosten niet aftrekken...
Wij hebben kosten gemaakt voor aankoopmakelaar (taxatie etc) en notaris, bij notaris dubbel ivm samenlevingscontract. Omdat het ons 1e huis is hebben we door de aankoopmakelaar veel laten regelen en ook onze hypotheek en zo is via de Hypotheker gegaan...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:13

Huh, ik heb helemaal de kosten van het rijtje niet op hoeven geven :? Alleen de WOZ waarde en mijn inkomen en daarmee hebben we de voorlopige teruggaaf hypotheekrente aftrek per maand. Verder is mij verteld dat de andere kosten pas volgend jaar teruggevraagd kunnen worden.
Ik snap er nu dus helemaal niets meer van!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:53

Destino, Waar heb je de kosten niet op hoeven geven (en bij wie)?
Alle huiskosten van het rijtje dat Tamara opsomt, komt in hetzelfde blad te staan als je WOZ en betaalde rente (in het programma van de belastingdienst).
Hier staat wat je mag aftrekken: http://www.belastingdienst.nl/particuli ... l#P51_4698
Over de WOZ betaal je je eigenwoningforfait en dient wel degelijk te worden meegenomen in je VT of belastingopgave.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:03

Ik pb je even!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:05

Super mootje, dat is een heel mooi overzicht in die link!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:05

Ik zie je PB wel verschijnen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:07

Waarschijnlijk bedoelden ze dat je dat pas in je aangifte zet volgend jaar (dus als je aangifte doet over 2011). Maar dat kan je in je VT (voorlopige teruggaaf) natuurlijk ook al meenemen.

Verder gewoon de link van Mootje volgen, en dan kom je er wel. Je trekt dus 100% van de kosten af van je inkomen (behalve als je een maximum overschrijdt zoals bij de afsluitprovisie). Hoeveel je terugkrijgt, is een andere vraag. Dat hangt af van je inkomen, maar dat berekent de Belastingdienst/het aangifteprogramma voor je.

Stel:
Je verdient 100 en je betaalt normaal 30 belasting.

je koopt een huis, en je mag 10 aftrekken. Dan verdien je nog maar 90, en betaal je dus 27 belasting. Je krijgt 3 'terug' omdat dat door je werkgever teveel is ingehouden, blijkt uit je aangifte.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:31

Hmm ik denk dat ik het een beetje snap :')
Als ik het zo lees zal het maar over een klein bedrag gaan dus!
Dat is goed om te weten, dan kan ik daar rekening mee houden!

Ik ga denk ik hulp vragen op m'n werk (werk op een accountantskantoor) aan een van de accountants om mee te helpen met het invullen in 2012 :) .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:16

Het is idd niet een enorm bedrag. Maar mooi meegenomen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:43

Dat inderdaad wel, maar wanneer de aftrek van de hypotheekrente er natuurlijk bij was gekomen, dan was het een behoorlijk bedrag geweest..