Waarom?
Nou..
Voor haar 82e verjaardag heeft oma een iPad gekregen. Ze is lichamelijk niet in staat om achter een computer te zitten en een laptop is te zwaar voor haar. Daarom een iPad, die bovendien lekker gebruiksvriendelijk is. Zo zou ze "mooi foto's van de kleinkinderen kunnen zien en wat mailen met haar kinderen in het buitenland". Dachten we...
Een week of twee geleden vroeg mijn oma aan mijn moeder "Ik wil op facebook. Help mij."
Facebook aangemaakt onder de naam van mijn opa. Met in mijn moeders achterhoofd de gedachte dat ze er A) weinig van zou snappen en B) hooguit foto's van de kleinkinderen zou bekijken.
Niets is minder waar. Oma blijkt verbazingwekkend goed met facebook om te kunnen gaan. Té goed. Inmiddels is ze in de familie omgedoopt tot "Terror Granny" en bellen ooms en tantes ons op met de vraag wat haar wachtwoord is zodat ze het stiekem kunnen veranderen.
De eerste keer dat ik op facebook kwam nadat oma lid was geworden, schrok ik me dood. 12 nieuwe berichten in mijn inbox. WAT?
Oma dus.
"Piet likes your photo."
"Piet commented on your status"
"Piet likes your status."
"Piet commented on your photo."
"Piet likes your photo."
"Piet likes your photo."
"Piet likes your status."
"Piet commented on your photo."
Enkele printscreens ter ondersteuning van dit slachtofferverhaal:

Ze maakt driftig gebruik van de enter-toets..

Ze snapt grapjes niet...

Weer die enter-toets...

Ze klikt iedere blauwe F aan die ze maar tegenkomt.. Ze liket ook Vodafone, beautygloss.nl, arke.nl, 112groningen.nl, en ga zo maar door.

En ze reageert op alles waar ze maar op reageren kan. En wederom, de GRAPJES!
Omdat ik eerst dacht dat het mijn opa was, voegde ik hem toe aan onze groep van de muziekvereniging. Dus ze hebben ook al die mensen als vriend op facebook, iedereen is toegevoegd door mijn oma.
Oma reageert op alle posts van die mensen die ze eigenlijk niet kent, bijvoorbeeld in de foto van de bektertjes. En ook op posts van vrienden van vrienden waar vrienden op hebben gereageerd en die zij dus ook ziet. Waardoor vrienden van vrienden aan die vrienden vragen "wie is die Piet die overal op reageert?" en ik smsjes krijg "wil jij je oma effe uitleggen hoe facebook werkt?" *beschuldigend vingertje richting mij*
En nét als je denkt dat het niet erger kan, belt oma op. "Facebook is verslavend zeg! Trouwens, ik wil twitter. Help je mij?"
NOOOOOOOO

Help mij! Help mijn familie! Vertel jouw ervaringen én oplossingen om ons van deze kwelling te bevrijden! Alsjeblieft!
(Stiekem kunnen we er natuurlijk hard om lachen hoor