Onderzoek Paardenbak, indoor en outdoor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bekkerke

Onderzoek Paardenbak, indoor en outdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 12:05

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Koen. Momenteel ben ik bezig met een afstudeerproject over rijbakbodems.
Hiervoor ben ik opzoek naar informatie over dit onderwerp. Ik zoek onder andere artikelen en boeken die te maken hebben met het volgende;
paardenbakken, outdoor en indoor rijden, drainage, interactie paard en bodem, aanleg rijbak, etc.

Is er iemand die mij wellicht een bepaald boek kan aanraden? Heeft er iemand nog een artikel hierover liggen? Ik hoor het graag.
Alle informatie is welkom. '

Met vriendelijke groet,
Koen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:56

Google eens op agterberg en swanenberg, dat zijn in ieder geval twee hele bekende bedrijven. Verder zou het handig zijn als je iets meer info gaf, want paardenbakken is nogal een ruim begrip en als we weten wat je wil dan kunnen we misschien concrete informatie geven.

bekkerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:40

Bedankt voor de reactie,
Via internet ben ik al heel wat te weten gekomen. Ik ben echter ook nog via andere media opzoek naar informatie.
Momenteel heb ik al een aantal boeken over het onderwerp. Maar ik krijg maar weinig artikelen over het onderwerp gevonden en dat terwijl er heel wat paardentijdschriften zijn.

Informatie waar ik voornamelijk naar opzoek ben is de samenstelling van de bodem en de invloed van weersomstandigheden en het berijden op de bodemkwaliteit.

Alvast bedankt voor de info,
Koen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:50

Samenstelling zal je niet vinden denk ik zo, dat houden die bedrijven wel een beetje voor zich....'T is big business hoor. Misschien als je bedrijven benadert, maar zelfs dan vraag ik me af of ze je dat gaan vertellen.
Ik denk dat ook hierom er weinig artikelen te vinden zijn...over omheining en weide-onderhoud zijn die er wel, maar zelf een rijbaan aanleggen kunnen de meeste mensen gewoon niet dus daar specifiek over schrijven gebeurt ook niet echt...

Wat er tijdens het rijden gebeurt is vaak dat de grond ofwel vaster, ofwel losser word. Dit is gewoon afhankelijk van wat voor bovenlaag er ligt. Er zijn bijvoorbeeld veel maneges waar na een aantal lessen de hoefslag in de binnenbaan, waar veel gereden word, heel hard is geworden. Terwijl in mijn bak nu de hoefslag na enkele dagen erg los word en de bak opnieuw word aangereden/gesleept. Ook droogte of natheid hebben hier weer invloed op. Vaak is natte grond steviger, maar persoonlijk vind ik banen met tapijtsnippers en dat soort spul juist zwaar worden omdat die het vocht heel erg opnemen.
Ik denk dat het heel lastig word om algemeen iets te kunnen zeggen hierover, er zijn echt zoveel verschillende manieren om de bak aan te leggen, te onderhouden en verschillende typen bodems die allemaal anders reageren...

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:51

In het paarden weekblad De Hoefslag zijn er in de loop der jaren vele artikelen over geplaatst. Wellicht is de uitgever bereidt om -in het kader van het onderzoek- deze artikelen te verstrekken. Misschien de moeite waard om dit contact te leggen?
Helaas kan ik je niet aan connecties binnen de uitgever helpen! Misschien iemand anders op Bokt?

Verder is het inderdaad zo dat de exacte samenstelling niet prijs gegeven zal worden.
Misschien zou een oproep op Bokt helpen met de vraagstelling: wie heeft er een eigen rijbak aangelegd of onder eigen regie laten aanleggen. Met welke samenstelling en waarom? Alsmede het gebruik van de rijbak?
Laatst bijgewerkt door J01andA op 07-09-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:54

Het blad Mensport heeft enkele jaren geleden een heel artikel geschreven over de (zelf-)aanleg van een buitenbak. Zoals materiaal enzovoort. Ik dacht ergens in 2004 of zoiets. Misschien dat deze info nuttig is.

annebe

Re: Onderzoek Paardenbak, indoor en outdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:58

Tja en dan is een dressuur, spring en western bak ook nog eens anders smaen gesteld.
Blijft lastig om een perfecte bak te creeeren.

Ik heb ook ook wel eens gehoord dat iemand een buitenbak gegraven heeft, vol gestopt met stro balen en weer dicht gegooid, wit zand erover en klaar. Bleek een super concept te zijn!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:01

totdat het stro gaat rotten en er een dichte laag ontstaat waar het water niet meer door weg kan :P

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:49

TAO -> STW