Na vele gebeurtenissen in mijn verleden die ik moeilijk een plekje kon geven, geen gemakkelijke thuissituatie en veel stressvolle gebeurtenissen in mijn opleiding die met voorgaande dingen te maken hadden, zat ik aardig in een negatieve spiraal. Alles was stom, ik kon nergens van genieten, deed ongelovelijk stomme dingen en was wat dat betreft ook een echte puber

Citaat:Het begin van een positief jaar.
Vanaf woensdag 1 september 2010 maak ik elke dag een foto. Een foto van een positief dingetje van de dag. Dat kan een foto van een belangrijk persoon of dier zijn, van een plaats, van een stukje natuur waardoor ik even helemaal weg kan dromen, maar ook van een voorwerpje of een hartverwarmend tafereel.
Vanaf één september wil ik elke dag minimaal iets hebben waar ik van kan genieten zodat ik leer genieten van kleine dingen. Ik wil memorabele momenten hebben beleeft en ik wil me daar bewust van worden. Ik ga voor een positief schooljaar, waarin het niet alleen op school goed gaat, maar ook thuis en met mijn hoofd. Schooljaar 2010/2011 wordt mijn jaar.
Aan het eind van het jaar laat ik alle foto’s afdrukken en maak ik daar een fotodagboek van. Als ik ooit een mindere dag heb kan ik mijn album erbij pakken en dan kan ik bewust worden van de kleine positieve dingen in het leven.
Ik ga leren genieten van het leven en ik ga mijn leven positief inrichten. Mijn problemen pak ik bij de kern aan en ik ga het gevecht met mezelf aan. Ik verstop me niet meer achter simpele oplossingen waardoor ik alles eventjes vergeet. Ik ga minder drinken, stop met mezelf kapot maken en ik ga gezonder eten. Ik ga alle negatieve dingen in mijn leven aanpakken en ik wil overal een positieve draai aan geven.
Vanaf 1 september 2010 staat mijn leven in het teken van positiviteit. Geen ‘ja, maar’ meer. Vanaf nu is alles een uitdaging die ik met beide handen aan zal pakken. En de grootste uitdaging wordt dit fotodagboek. Mijn camera wordt een standaard item die ik elke dag bij me zal hebben om de mooiste momenten vast te leggen. Vanaf nu wil ik positief in het leven staan en ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken.
Dit jaar ga ik genieten, en hard ook!
Zo begon op 1 september 2010 mijn grote avontuur op zoek naar positieve gedachtes en een positieve levensstijl; en ik moet zeggen, het heeft gewerkt! Ik heb dit jaar alles er uit gehaald wat er in zat, ik ben drie maanden naar Letland gegaan om daar te wonen en stage te lopen, heb alles wat ik moest halen op school gehaald, heb mijn Propedeuse binnengesleept terwijl ik in Letland zat, heb fantastische ervaringen meegemaakt, een prachtig fotoboek overgehouden, nu een leuke kamer in een ander deel van het land, een prachtig baantje, geweldige vrienden en vriendinnen en het belangrijkste: een positief denkpatroon.
Natuurlijk was het niet altijd heel makkelijk en heb ik echt wel tegenslagen gehad, maar ik ben zo blij dat ik nooit meer zo ver terug gezakt ben als ik vorig jaar was. Dit topic open ik eigenlijk ook alleen om iedereen te laten zien dat je zelf prima van je negatieve gedachtenpatroon af kan komen, als je het wil! Een klein steuntje in de rug voor mensen die denken dat dat nooit zal gebeuren en stiekem ook een beetje omdat ik gewoon ongelovelijk trots op mezelf ben! Op naar het volgende dit-is-mijn-jaar-jaar!
Nog een fotootje van mijn allereerste creatie in het fotoboek vorig jaar