Irritant! Fietsers en rotondes....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:27

ja dat is ook niet netjes. Als jij inderdaad duidelijk laat weten waar je naartoe wil dan zit de automobilist echt fout.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:30

Ik cross ook gewoon met mijn fiets de rotonde op hoor, als er ruimte is voor mij, waarom niet? Tenzij ik echt zie dat de auto al zowat aan het afslaan is op de volgende afslag. Maargoed, als fietsers het bij mij doen wacht ik gewoon netjes, irriteer me er eigenlijk niet aan, heb alle tijd. Als je op tijd vertrekt van huis hoef je je ook niet te haasten, toch? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:43

Ook al heb ik alle tijd, wil dat niet zeggen dat mede weg gebruikers niet hoeven te proberen een beetje de regels te volgen.
Het word gewoon gevaarlijk als iederene maar van alles gaat doen, dat heeft verder niets met tijd over te maken imo Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:46

Als de fietser de plaats heeft, en nog voor de auto de rotonde op kan rijden, mag deze de rotonde oprijden.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:50

dat hangt er vanaf. Je moet nu eenmaal het verkeer op de rotonde voorrang geven, en er dus nog net voorschieten (want dat begrijp ik er een beetje uit) valt daar dus niet onder. Ik vind het zelf als autoomobilist prettig om voldoende afstand te hebben en met een derdgelijke actie dwing je mij dus toch om te remmen of iig mijn gas los te laten, en dat betekent dus dat je mij geen voorrang hebt verleend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:50

Dan wel
maar hoe vaak je niet gewoon de rem op moet omdat ze het niet halen. (ja oke wel halen omdat de auto remt, is maar hoe je het bekijkt he Lachen )

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:52

Kawa, volgens mij zijn wij het dus helemaal eens!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:53

Lielle schreef:
..en met een derdgelijke actie dwing je mij dus toch om te remmen of iig mijn gas los te laten, en dat betekent dus dat je mij geen voorrang hebt verleend.


Of dat je een fietser voorrang aan het verlenen bent die al langer op de rotonde zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:54

oke, volgende keer remmen we niet meer Haha!
kijken of je het nog haalde Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:02

Sypheron"]
[quote="Lielle schreef:
..en met een derdgelijke actie dwing je mij dus toch om te remmen of iig mijn gas los te laten, en dat betekent dus dat je mij geen voorrang hebt verleend.


Of dat je een fietser voorrang aan het verlenen bent die al langer op de rotonde zit..
[/quote]

nee, dat klopt dus niet. Als jij bij een rotonde aankomt, ben je verplicht al het verkeer daarop voorrang te verlenen. Dat betekent dus dat je pas de rotonde op mag als je dat kunt zonder enig ander verkeer te hinderen. En als ik dus actie moet ondernemen omdat jij de rotonde oprijdt, hinder je mij.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:12

eens even een herhaling voor de theorie van het rijbewijs:
Fietsers op de weg
Voor fietsers, maar ook voor snorfietsers geldt de regel dat zij gebruik moeten maken van het fietspad. Als er geen fietspad is, dan rijden zij uiterst rechts op de rijbaan. De stoep is voor hen verboden terrein. Verder mogen fietsen alleen dan, maximaal, met z'n tweeën naast elkaar rijden. Dit op de voorwaarde dat zij het overige verkeer niet hinderen. Brom- en snorfietsers mogen nooit naast elkaar of naast fietsers blijven rijden. Snorfietsers mogen zonder helm rijden. Zij rijden niet sneller dan 25 km. per uur, binnen én buiten de bebouwde kom.

Voorrang
Art.14.1a
Definitie voorrang

Het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.



Het begrip voorrang verlenen omvat, zoals in de toelichting bij de definitie van dit begrip is uiteengezet, meer dan het enkel vrijlaten van voldoende ruimte om de voorrangsgerech­tigde bestuurder door te laten. Het heeft betrekking op het gehele gedrag dat van een goed bestuurder mag worden verwacht die een andere bestuurder voorrang verleent. Hij dient niet slechts de feitelijke ruimte die daarvoor nodig is vrij te laten, maar hij dient het kruispunt ook zodanig te naderen dat bij de voorrangsgerechtigde ook het vertrouwen wordt gewekt dat hem voorrang wordt verleend. Met andere woorden: hij die een kruispunt zeer snel nadert maar op het laatste moment nog wel vlak voor het kruispunt stopt, laat misschien wel de feitelijk vereiste ruimte vrij, doch verleent geen voorrang in de zin van artikel 15.

Dat lijkt me duidelijk.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:56

Als jij met je auto op punt 1 van een 4 punts (middel tot grote rotonde) erop komt rijden, en er wil een fietser op punt 3 erop terwijl jij naar punt 4 wil en op het moment dat de fietser op punt 3 erop komt nog net bij punt 2 bent, dan kan het zijn dat de fietser je nog steeds stoort bij punt 4, maar toch mag die fietser wel de rotonde opkomen...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:00

Dat is wel een heel ander verhaal. Dan is die fietser nl verkeer op de rotonde en gaat het verhaal van voorrang verlenen niet meer op. Maar ik begreep het wel een beetje anders (en zo maak ik het toch ook vooral mee in de praktijk).


lielle schreef:
Je moet nu eenmaal het verkeer op de rotonde voorrang geven, en er dus nog net voorschieten (want dat begrijp ik er een beetje uit) valt daar dus niet onder.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:02

Ik ben van de week bijna 2x aangereden in 5 minuten. Eerst reed ik met m'n fiets langs de rotond, had dik voorrang, scheurt er een wijf keihard door terwijl ik oversteek, moest hard op de rem.
200 Meter verderop fiets ik nietsvermoedend op m'n fetisje over een brug, beukt er een auto met z'n spiegel keihard tegen m'n stuur aan nee, ik reed niet asociaal midden op de weg, maar netjes aan de kant), gelukkig was alleen m'n handrem van m'n brakke stationsfiets los, auto had volgens mij een vette kras op z'n spiegel. Het was echt keihard *IEBAM* Tong uitsteken Hij scheurde trouwens gewoon door, spiegel was alleen ingeklapt, ik kon niet zien of er werkelijk een flinke kras op zat Scheve mond

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:17

Ja ik snap wat je bedoelde Lielle, maar ik dacht dat je het dus over het algemeen oprijden van een rotonde bedoelde, wat ik heel raar vond. Er snel even tussendoor kruipen doe ik ook niet, aangezien ik dat zelfs nog gevaarlijk vind ook.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:20

he gelukkig, zijn we weer vriendjes *LOL*

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:29

irish_lady schreef:
vreemd hier hebben fietsers nml altijd voorrang!


Voor zover ik weet hebben de fietsers bij ons in Apeldoorn ook gewoon voorrang op de rotonde

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:14

Yorghos schreef:
Ook ik ben waarschijnlijk zo'n irritante fietser. Op weg naar school moet ik over een rotonde, maar wel eentje waar fietsers voorrang hebben! Niet dat je die krijgt, want al geef je duidelijk richting aan, elke dag kom ik weer automobilisten tegen die vlak voor mij langs scheuren...


Is dat die richting eindhoven/woensel?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:21

BlueStar schreef:
Ik ben ook een aso maar dan in de auto.
Bij een rotonde raam omlaag heen en weer schuifen om te kijken of ik niet iemand raak. (grijs kenteken) wachten tot de fietser weet waar ze naartoe willen.
Precies zij hebben voorrang.

Tja dan wil ik nog wel eens duidelijk bleren heb je geen vingers.
De reactie is soms inderdaad de middelvinger. Wat ik dan niet snap als ze die kunnen uitsteken waarom kan dat vingertje ernaast niet even uitgestoken worden.
Dan weet autorijdend nederland waar ze aantoe zijn.

Nee laten ze de politie eens inzetten de fietsers aan te pakken.
Maargoed je weet toch
Als je een nieuwe fiets nodig heb gooi je oude voor een auto.

He lekker dit ben ik kwijt. Helaas moet ik morgen toch weer autorijden.
Gelukkig wordt het wat kouder dus kan ik mijn stem sparen.


AMEN!
OK dan! je haalt de woorden uit mijn mond !!!! ik heb ook grijs kenteken, en die irritante fietsers die dus de rotonde opkomen als IK er al OP zit, die zie ik dus bijna niet nee Boos!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:23

Ik krijg altijd wel voorrand de auto's stoppen eigenlijk altijd wel OK dan! Heb eigenlijk helemaal niet zoveel last van automobilisten.

Hun vast wel van mij Bloos Ik ben nogal drommerig zit snel ergens anders met mijn gedachten. Dan steek ik over zonder natedenken, en dan hoor je gierende rennen Bloos! Oeps gelijk weer wakker Knipoog

Door rood fiets ik wel altijd als er geen verkeer aankomt, vooral in Rotterdam is het erg, dan fietst een hele zwerm door rood *LOL* Net voordat hij op groen gaat. Alleen inhalen zonder te bellen is echt irritand als je op een smal weggetje met zn 2e fietst, je schrik je echt rot!

Wel heel irritant is dat ik bestwel vaak moet afrennen voor auto's die over een drempel moeten ofzo erg irritant. Boos!

Owja wielrenners Boos! Boos! Boos! ARG erger ik me dood aan, die gasten denken echt dan ze alles zijn fietst je met zn 2e naast elkaar en naar bellen want ze moeten er met zn 2e tegelijl langs tewijl ze er harstikke goed langs kunnen

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:07

Ik voel me zwaar aangesproken.. Bloos
Meestal gaan wij met een hele groep naar school, en nemen dan ook regelmatig heel de weg in beslag.. *schaam*

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:00

Echt gevaarlijk zijn auto's die niet uitkijken als ze een UITRIT uitrijden of als ze een voorrangsweg oprijden en midden op het fietspad gaan staan waar de fietsers ook voorrang hebben. Als je dan met je brommer eraan komt dan word je plat gereden.

Voor de rest denk ik dat ik in welk voertuig best asociaal ben in het verkeer. Ik rijd graag stevig door en op rood licht wacht ik niet als het niet nodig is, verder gebruik ik mijn toeter en middelvinger regelmatig Lachen

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:39

als auto's nou eens het goede voorbeeld gaan geven.
ik erger me groen en geel aan automobilisten die denken dat ik wel kan ruiken dat ze van de rotonde af gaan. dus bij deze: nee dat ruik ik niet! Boos!
het schijnt geloof ik in te zijn om je richtinaanwijzer niet aan te zetten, op de rijksweg vliegt iedereen ook van baan naar baan zonder richtingaanwijzer
en laat ik het maar niet hebben over het asociale doorrijden bij zebrapaden. in het buitenland stopt iedereen daar altijd voor, hier wordt er boos naar je getoetert en gevloekt als je het zebrapad op stapt. hallooooo die dingen zijn er niet voor niets!

ps: ja ik heb ook mijn rijbewijs hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door SharirBobby op 19-09-03 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:41

Wat een aso's hier op bokt zegt .... Tong uitsteken

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:51

Als ik fiets dan irriteer ik me mateloos aan auto's die mij geen voorang geven.

En als ik in de auto zit dan irriteer ik me weer mateloos aan al die fietsers die zomaar wat in het wilde weg rijden.

Ben ik de enige daarin?

Wat ik wel erg irritant vind is dat ik als fietser vaak erg lang moet wachten. Terwijl de auto's wel door mogen rijden. En dat valt vooral op als het regent en ik sta nat te worden terwijl de automobilist lekker warm en droog naar zijn autoradio zit te luisteren.
Of als ik moet oversteken en het regent ontzettend. Er is geen een automobilist die denkt. "Och zie dat meisje nu eens nat worden omdat ze de weg niet overkan. Ik stop wel even en laat haar voor"

Ik wacht er nog steeds op. Maar het gebeurt nooit!

gelukkig fiets ik niet vaak. Ik ben een gevaarte op de weg. Nee niet voor anderen. Vooral voor mezelf vrees ik. Ik denk tevaak. "Ze stoppen wel"