Ben ik echt niet zelfstandig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Ben ik echt niet zelfstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:39

Ik vroeg mij iets af omdat ik er vaak over struikel de laatste tijd met een "vriend" van me, waar ik nu ongeveer helemaal klaar mee ben. Ik zal even mijn situatie uitleggen.
Ik ben 27 jaar oud, ik studeer een voltijd opleiding en ik woon nog bij mijn ouders thuis. In principe vind ik daar niks mis mee, maar er zijn andere mensen die er heel anders over denken. Mensen waarvan ik dacht dat het een vriend van mij was, maar waar ik zo langzamerhand kotsmisselijk van wordt.
Een aantal weken geleden ben ik dus met die jongen naar de gay pride geweest waar hij "de liefde van zijn leven" heeft ontmoet en ik verdween langzamer hand naar de achtergrond. Eerst spraken we elke dag af en nu zagen we elkaar maar 1 keer per week.
Maar niet alleen dat is er gebeurd. Sinds de pride kan ik blijkbaar niks goeds doen. Er zijn opmerkingen gemaakt die niet voor herhaling vatbaar zijn en nu wordt ik dus in de gay scene geweerd terwijl ik nog niks heb gedaan. En ik heb homo's toch lange tijd gerespecteerd voor wat ze zijn. Maar nu snap ik dus wel een beetje de homo haat. Het zijn net een stelletje kleine kleuters die andere mensen die ze niet mogen het leven flink zuur maken.
Ik krijg nu dus voortdurend naar mijn hoofd geslingerd dat ik niet zelfstandig genoeg ben en zelfs een begeleid kamer project kwam al om de hoek kijken. Ik zou immers niet zelfstandig genoeg zijn om op mijzelf te wonen. Reden dat ik terug in huis ben gekomen was onder andere het financiele gebeuren en vereenzaming.
Ik kan geen werk vinden, mijn leeftijd zit tegen. Ze hebben liever iemand van 16 dan van 27. Er zijn dus ook meerdere mensen die mij niet zelfstandig genoeg vinden.
Maar nou komt hetgene waar ik mij wel zelfstandig vind. Ik ben alleen naar New York en Parijs geweest, ik ga alleen weg met de trein, ik kan koken en gewoon een huishouden doen, alleen je komt niet ver met een basis en aanvullende beurs he.

Dus aan de bokkers de vraag: Vinden jullie mij zelfstandig?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:42

om even je vraag te beantwoorden: ik denk niet dat je helemaal zelfstandig bent omdat om je financieel dus nog afhankelijk bent van je ouders als ik het goed begrijp? Niet dat je daar iets aan kunt doen want je bent nog met een opleiding bezig en hebt dus niet genoeg inkomsten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:45

Ik vind je prima zelfstandig :j Ik ben 21 jaar, woon ook nog thuis en heb net een opleiding afgerond. Ik ga nu kijken wat voor mij het beste is, of ik een baan ga zoeken of ga kijken naar een vervolgopleiding. Ik zou graag uit huis willen, maar financieel is dat ook gewoon een probleem. Ik begrijp jouw keuze dat je thuis blijft wonen dus ook heel goed :) Niets van die opmerkingen aantrekken :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:46

Ik ben tijdens mijn studie ook thuis blijven wonen. Had echt geen baantje naast mijn studie moeten hebben al heb ik in de zomervakantie wel gewerkt.

Als iemand iets wil vinden om een ander te kwetsen dan lukt dat altijd. Hoe waardevol/relevant is de mening van deze persoon nog voor jouw? Kennelijk ben jij niks meer voor hem.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:47

Moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje 'apart' vind om via bokt een soort van 'goedkeuring' te 'vragen'..

Je kent jezelf namelijk beter dan dat bokt je kent, toch?
Als jij jezelf zelfstandig vindt, dan is dat toch mooi zo? :j

Maar, om on topic te blijven, heb je eerder wel op jezelf gewoond of?

Zelfstandig is voor mij, zoals het woord al aangeeft, jezelf staande kunnen houden..
Dus in dit geval dan ook op jezelf wonen.
Dus in die zin zou je dan nu 'even niet' zelfstandig zijn.

Maar denk dat je dit even los moet zien van die ruzie met die zogenaamde vriend. Trek lekker je eigen plan! :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:49

Ik vind je post een beetje kinderachtig overkomen voor een 27jarige. Je haat homo's omdat 1 vriend niet meer met je wilt afspreken?

Voor de rest, als je nog thuis bent, ben je inderdaad nog niet zelfstandig. Als je dat zelf prima vind (ivm studie etc.) dan is dat toch ok?
Je hoeft je niet zo op de kast te laten jagen door anderen hoor. Dat zou je inmiddels met 27 jaar wel mogen weten imo :+ .
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 21-08-11 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:50

Je bent aan niemand verantwoording schuldig. Als jij tevreden met jezelf en de situatie dan is het prima. Vrienden respecteren jou om wie je bent en proberen je niet te veranderen of een schuldgevoel aan te praten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:52

purny schreef:
Maar nu snap ik dus wel een beetje de homo haat. Het zijn net een stelletje kleine kleuters die andere mensen die ze niet mogen het leven flink zuur maken.

Ik vind deze opmerking eigenlijk wel ver gaan en zeer kinderachtig.
Om even antwoord te geven op je vraag: Je bent financieel afhankelijk van je ouders en je woont nog thuis, in dat opzicht ben je dus inderdaad niet zelfstandig.

Christiene

waarschijnlijk zijn hun een beetje aan het afreageren ofzo of afgunst..

hun zitten waarschijnlijk dan financieel krap maar redden het niet.. terwijl jij in hun ogen maar makkelijk hebt ofzo?

maar zelfstandigheid heeft niks met thuiswonen of op je zelf wonen.

niet alle homo's zijn zo als je zegt.. iedere mens is anders.. ook bij de hetro's heb je rot lui, aaridg elui, en kleine kinderen lui. ect ect

Maflinger_S

Of jij wel of niet zelfstandig bent, kunnen wij hier vandaan niet goed beoordelen. Nog thuis wonen en financieel afhankelijk zijn van je ouders benadeelt wel je zelfstandigheid.

Ik krijg echter het idee dat met zelfstandig meer volwassen bedoeld wordt. Als ik je bericht zo lees gaat het hier echter ook niet om. Het lijkt hier te gaan om een jaloerse gast (en dan bedoel ik dus je vriend´s liefde van zijn leven) die een manier heeft gevonden om jullie vriendschap om zeep te helpen, of in ieder geval op een laag pitje te zetten. En aangezien je vriend blijkbaar verliefd is, gaat hij hierin mee.

Jammer van de vriendschap maar laat het je zelfvertrouwen niet schaden. Zelfstandigheid gaat in stappen en zo te zien heb je er daarvan best al een paar genomen, wat geheel in de lijn der verwachting is, aangezien je 27 bent.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:03

Dus nu heb je een hekel aan homo's omdat eentje een rotopmerking tegen je heeft gemaakt? Over kleuters gesproken zeg... Als je vriend volwassen bedoelt in plaats van zelfstandig, zou ik zeggen dat je niet zelfstandig bent.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 21-08-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:04

Naar mijn mening ben je op je 27e pas zelfstandig als je op jezelf woont en jezelf kan onderhouden. Dus je eigen inkomen hebben. Gezien je situatie kan dat nu niet en ben je dus niet zelfstandig.

En kunnen koken of het iedere dag doen, is natuurlijk ook nog een erg groot verschil :)

Wel jammer dat je vriendschap met deze jongen nu zo stroef gaat. Heb je hem daar al een keer op aangesproken? Misschien heeft hij het helemaal niet zo door.

Verder vind ik je erg generaliserend om zo over homofiele mensen te praten. Dat je nu even niet lekker ligt met 1 vriend die ook toevallig homo is, daar kunnen alle andere homo's toch niets aan doen?

shilady

Re: Ben ik echt niet zelfstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:11

Ik vind je ook zelfstandig
er zijn meerdere manieren van zelfstandig zijn.

Ik zou die vriendschap verbreken

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:12

Ik vind je ook zelfstandig overkomen.
Er is nog altijd een verschil in zelfstandigheid en afhankelijkheid.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:15

Als je van jezelf weet dat je zelfstandig bent, hoef je het eigenlijk niet te vragen aan een ander.
Teken dat je er toch aan twijfelt.
Alleen reizen, alleen met de trein en kunnen koken heeft niet echt iets met zelfstandigheid te maken.
Dat deed ik ook toen ik 17 was, maar zelfstandig kon je mij toen echt nog niet noemen.

Zelfstandig ben je volgens mij, als je voor jezelf kan zorgen, in alle opzichten.
Af en toe hulp van ouders is prima, bijvoorbeeld financieel, vooral als je nog geen inkomen hebt.
Als je maar zelf financieel alles op een rijtje hebt staan, en weet hoe en waar het geld heengaat.

Maar als jij verder niet afhankelijk bent van je ouders, valt het volgens mij nog wel mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:17

TS, ik snap je verhaal niet helemaal..... Wat is er nou mis met alle homo's, omdat eentje (of een paar) in jouw omgeving blijkbaar wat moeite met je hebben? Ik ken ook veel valse nichten ;) , maar ook hele leuke, gelukkig. Net als dat ik hele valse hetero's ken, maar me liever richt op de leuke mensen in het algemeen. Je moet nooit een groep mensen over een kam scheren. Nederlanders hebben die neiging nogal, valt me vaak op.

Verder ben je financieel natuurlijk niet zelfstandig, aangezien je studeert en nog bij je ouders moet wonen. Het is wat het is, maar zegt niets over hoe je verder in het leven staat. En wat kan jou het schelen wat anderen vinden? Zolang je voor jezelf maar kan verantwoorden, dat je goed bezig bent. Maar hoezo 'vereenzaming'?

Verder snap ik niet dat je geen baan kunt vinden op je 27e. Wat voor baantjes zoek je dan? Ik heb net als 40-jarige zelfs weer een baan gevonden (parttime, ben mama en ben er een paar jaartjes uitgeweest, maar had vroeger wel een fijne carriere). Je kunt bv best als receptioniste werken, hoor, op jouw leeftijd, als vakantiewerk enzo. Om maar iets te noemen. Ik snap dat ze liever jongere mensen als zaterdaghulp in bv een winkel willen hebben, al hoewel ik ook oudere mensen ken die zo'n baantje best kunnen vinden. Dus jouw verhaal over je werk, snap ik niet echt. :+
In de thuiszorg of in de horeca, is heus wel wat te vinden en ook op kantoor. Ken er wel meer die zulke baantjes doen, tijdelijk, en jouw leeftijd hebben.

En verder denk ik dat echte vrienden er voor je zijn, je accepteren en je waarderen. Ze mogen wel eerlijk zijn naar je toe, ik bedoel, je wil toch ook niet anders? Bevalt de vriendschap niet, exit met die lui. Gooi je een deur dicht, gaat er altijd wel weer eentje open. Echt!

We horen hier maar een kant, jouw kant. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:23

De vraag is niet of je zelfstandig bent en wat mensen van je vinden, maar of je zulke vrienden wel wilt hebben. Het homo zijn heeft er dan niks mee te maken.

Een vriendin van me is lesbisch en vindt de hele "scene" ook niet altijd even leuk. Ze zegt dat er vaak veel drama is onderling. Dus in die zin kan ik me wel voorstellen wat je zegt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:27

Meid, maak je niet zo druk.
Je bent zo zelfstandig als je jezelf voelt. Dat hoeft een ander niet te bepalen of te beoordelen.
En ik denk dat je die vriend voorlopig even in zijn sop moet laten gaarkoken.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:00

Dwaallicht, onder alle mensen is een hoop drama. Ga eens een middagje op de gemiddelde pensionstal rondlopen en je hebt genoeg stof voor een complete soapserie. Dat heeft niks met holebi zijn te maken hoor :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:02

mayniac_val schreef:
Dwaallicht, onder alle mensen is een hoop drama. Ga eens een middagje op de gemiddelde pensionstal rondlopen en je hebt genoeg stof voor een complete soapserie. Dat heeft niks met holebi zijn te maken hoor :')

_/-\o_

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:05

Denk dat hij met zelfstandig bedoeld, je zegt het zelf eerst spreken jullie elke dag en nu hij een vriend heeft is dat logisch niet meer het geval. Zelfstandig iets anders zoeken dan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:28

Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat een groepje homo's het voor mij verpest heeft. Ze hebben een bepaald beeld van mij gekregen en niet binnen een lange tijd maar zij stonden na een uur al gelijk met hun oordeel klaar, hebben dit rond verteld en vervolgens is dit door heel amsterdam gegaan waardoor er mensen zijn die mij niet meer willen. Dat betreurd mij ten zeerste. Want ik heb hun niks aangedaan. Tuurlijk zijn er onder de holebi's wel goede gasten maar dit vind ik echt niet kunnen. Overal is er rottigheid voortdurend wordt je door alles en iedereen in een hokje geplaatst. Dat heb ik nu ook gedaan en dat was niet mijn bedoeling. Dus excuses voor die opmerkingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:33

purny schreef:
Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat een groepje homo's het voor mij verpest heeft. Ze hebben een bepaald beeld van mij gekregen en niet binnen een lange tijd maar zij stonden na een uur al gelijk met hun oordeel klaar, hebben dit rond verteld en vervolgens is dit door heel amsterdam gegaan waardoor er mensen zijn die mij niet meer willen. Dat betreurd mij ten zeerste. Want ik heb hun niks aangedaan. Tuurlijk zijn er onder de holebi's wel goede gasten maar dit vind ik echt niet kunnen. Overal is er rottigheid voortdurend wordt je door alles en iedereen in een hokje geplaatst. Dat heb ik nu ook gedaan en dat was niet mijn bedoeling. Dus excuses voor die opmerkingen.

Dat is heel vervelend en zegt meer over hen, moet je maar denken. Jij kijkt in elk geval ook naar jezelf en daar heb ik respect voor. Laat ze lekker kletsen. Mensen oordelen soms te snel. Heel bekrompen. Zeker als mensen al een oordeel klaar hebben en jou niet eens kennen. Laat lekker kletsen. Gewoon je eigen leven leiden, zoals jij dat het fijnst vindt. Zo zie je maar, dat er in A'dam ook veel kortzichtige, bekrompen typjes rondlopen. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:34

Dank U :D

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:35

Purny: De mensen die je écht kennen nemen toch niet zomaar verhaaltjes aan. Kop op meid, kan me
voorstellen dt het écht niet leuk is. Maar probeer hier boven te staan!