Wanneer is het een goed moment om je eerste huis te kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Wanneer is het een goed moment om je eerste huis te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:33

Ik ben net afgestudeerd, en ik ga volgende week een aantal uurtjes proefdraaien binnen het bedrijf waar ik per 1 september ga werken. Ik heb er heel veel zin in, en kan niet meer wachten om aan de slag te gaan!

Het gaat om een leuke baan van 20-40 uur per week, een vast contract voor onbepaalde tijd, en ik heb binnen het bedrijf de kans om mezelf te ontplooien en te groeien, want er liggen mooie toekomstperspectieven in het vooruitzicht. Ook gaf de werkgever aan dat in de nabije toekomst een opslag van het salaris absoluut bespreekbaar is, maar dat ik me dan eerst moet bewijzen. Heel begrijpelijk, natuurlijk. :)

Ik ben 21 jaar, woon nu sinds twee jaar op mezelf in een huurwoning, maar ik wil - moet - binnenkort gaan verhuizen. Ik heb een Wajong-uitkering, en ben voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt verklaard.
Dit heeft overigens niets met mijn fysieke gezondheid te maken, want wat dat betreft, ben ik zo gezond als een kippetje!

In de omgeving waar ik een huisje wil gaan huren, zijn de huurprijzen ontiegelijk hoog. Een starter hoeft er niet eens aan te denken om een eenvoudig appartementje te huren, want het is praktisch onbetaalbaar voor iemand met een modaal inkomen.

Nu is er een huisje op mijn pad gekomen, maar het is een koophuis. Hier ben ik eigenlijk niet naar op zoek, omdat ik het idee heb dat ik dit nooit rond ga krijgen met mijn startsalaris..

Het gaat om een appartementje waarvan de vraagprijs € 135.000 bedraagt, maar de eigenaresse heeft gezegd dat die prijs absoluut bespreekbaar is. Ze heeft samen met haar vriend een huisje gekocht, waardoor ze van dit appartement af moet.

Mijn startsalaris zou liggen op plusminus € 1200,00 - € 1300,00 netto euro per maand.
Geen riant salaris, dus.
Maar voor een starter vind ik dat ik niets te klagen heb.

Ik heb trouwens geen auto, geen paard, ik ga niet op stap, en ik doe mijn budget boodschappen bij de Lidl. :)

Ik vraag me af of een startersappartement kopen wel een reëel plan is, in mijn geval.
De huurprijzen die men hier durft te vragen, zijn voor mij als starter gewoonweg onbetaalbaar.

Je moet hierbij denken aan huurprijzen van € 950,- exclusief gas, water, elektriciteit, ..

Ik ben benieuwd naar jullie visie.
Zouden jullie voor een goedkope koopwoning gaan, met mijn intentie om daar ook minimaal 5 jaar te blijven wonen in het achterhoofd?
Of zouden jullie voor een sociale huurwoning gaan?

Ik hoor van veel mensen dat banken huiverig zijn om een hypotheek aan mensen met een (Wajong-)uitkering te verstrekken, omdat men tegenwoordig keiharde garanties wil. Maar in mijn optiek heb je nooit zekerheden en garanties in het leven. Er kan immers altijd wat gebeuren, wat betreft werk..

Zowel bij kopen als bij huren plakken er voor- en nadelen aan vast, en ik ben er nog niet uit wat in mijn situatie de beste keuze zou zijn.

Daarom hoor ik graag de standpunten en visies van jullie.
Onderbouw ook je standpunt of geef concrete voorbeelden, daar heb ik dan ook echt wat aan! :j

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Goof

Re: Wanneer is het een goed moment om je eerste huis te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:37

Met die inkomsten krijg je geen hypotheek die toereikend genoeg is voor een huis van 135.000.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:40

Nee als je een hypotheek van 60.000 krijgt is het al veel, ik heb het zelf eens geprobeerd puur uit nieuwsgierigheid...
Ik had toen 1250 euro netto per maand... Ik kreeg niet eens een hypotheek, kwam gewoon niet in aanmerking :n

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:46

Ik vind de prijzen ook echt belachelijk. Ik kan met een fulltime lerarensalaris niet eens een huis kopen :n

Toch maar de juridische sector in...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:47

_Arwen_ schreef:
Ik vind de prijzen ook echt belachelijk. Ik kan met een fulltime lerarensalaris niet eens een huis kopen :n

Toch maar de juridische sector in...

Ik met een parttime lerarensalaris wel hoor ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:57

Ik krijg dan 108 000 max. Dat is wel een heel l*llig huisje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:06

Ja, daar kan je weinig mee. Ik kreeg een heel stuk meer dan dat ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:07

Hoe kan dat dan? Of heb je er een partner bij? :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:12

Dat ga je echt niet redden. Ik kon 106.000 net lenen met een nettosalaris van iets minder dan 1300. Ik wou eigelijk een appartement van minimaal 50 m2, maar uiteindelijk heb ik met heel veel geluk een studio kunnen betalen van 40 m2. Nou zijn de verkoopprijzen wel erg verschillend per regio, dus wie weet is er voor jou wel iets te vinden van 100.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:14

_Arwen_ schreef:

Er is een heel groot verschil tussen nu en een ik roep maar wat 4 jaar geleden.

@TS; heb je misschien ouders die borg of garant kunnen/willen staan?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:15

Ik heb dat vorig jaar uitgezocht en ik kon toen met netto 1500 inkomsten max een huisje van 120.000 euro kopen. Geen succes dus :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:17

Juliette86 schreef:
_Arwen_ schreef:

Er is een heel groot verschil tussen nu en een ik roep maar wat 4 jaar geleden.

@TS; heb je misschien ouders die borg of garant kunnen/willen staan?

Ik had al gepb't, maar zal hier ook nog even reageren.
Ik heb de hypotheek alleen afgesloten, vorig jaar. Ik werk 4 dagen, onderwijs dus, en het is mij gelukt om in mijn uppie een huis van 135.000 te kopen.
Of dat in het afgelopen jaar erg veranderd is weet ik niet.

En idd, iemand die garant wil staan is ook een optie.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:24

Een hypotheek voor 135000 euro ga je niet redden met jouw salaris, je zal inderdaad rond de ton komen. Naast de prijs voor je huis moet je namelijk ook nog notariskosten etc. betalen. Je hypotheek wordt altijd wat hoger dan het daadwerkelijke aankoopbedrag van je huis.

Ik weet niet waar je wilt gaan wonen, maar er zijn altijd wijken waar je best leuke huisjes kan krijgen van de rond de ton. Het zal alleen geen enorme tuin hebben, en 8 slaapkamers.. Maar je bent wel snel klaar met schoonmaken ;)

Maar als antwoord op je vraag: tsja.. kopen heeft als voordeel dat je (als het goed is) iets van waarde opbouwt. En vaak is het iets goedkoper dan huren (al is het niet veel hoor, want als je de vaste lasten van een eigen huis meerekent dan is een eigen woning gewoon niet goedkoop).

Ik zou zelf eens gaan oriënteren op waar je wilt wonen en of je dat kan betalen. En hoe het zit met garantstelling van je ouders. Er zijn banken die iets meer lenen aan starters, maar laat je goed voorlichten. Ook zou ik er zelf rekening mee houden of je plannen hebt voor samenwonen bijvoorbeeld en of er veel werkgelegenheid is in de regio. Misschien vind je over een jaar je baan niet meer leuk en ga je op zoek naar een andere baan in een andere woonplaats?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:25

Mocht je bij duitse grens wonen kun je in dld kijken hier heb je een app gekocht! Voor 8000,-(ja echt achtduizend) moet dan wel alles aan vernieuwd worden.
Vrijstaand huis met 0,5 tot 1 hectare is er vanaf 60.000

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:29

@ Goof , heb je iemand garant staan dan? Of heb je een veel hoger salaris. Ik heb dit 3 jaar geleden uitgezocht, had toen een nettosalaris van 1400euro en kreeg max tussen 100.000 en 120.000 euro en toen waren ze nog heel gemakkelijk met hypotheken..

Woning kopen heeft inderdaad als voordeel dat je waarde opbouwt. Maar om waarde op te bouwen moet je toch wel aardig wat jaartjes in de woning blijven wonen. Verwachting is dat woningen alleen maar zullen zakken in waarde of in elk geval niet echt gaan stijgen. Koop je nu een woning en deze is af, dus je kunt er geen meerwaarde meer uit krijgen door verbouwing zul je toch al gauw een aantal jaar moeten blijven wonen om Kosten koper er uit te halen en anders blijf je met een restschuld zitten. Ligt eraan hoeveel je per maand aflost hoeveel jaar je erover doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:51

twinducklin schreef:
@ Goof , heb je iemand garant staan dan? Of heb je een veel hoger salaris. Ik heb dit 3 jaar geleden uitgezocht, had toen een nettosalaris van 1400euro en kreeg max tussen 100.000 en 120.000 euro en toen waren ze nog heel gemakkelijk met hypotheken..

Nee, zoals ik zei, ik heb de hypotheek alleen afgesloten ;)
Ik zit wel boven jouw nettosalaris ja, scheelt kennelijk toch net dat beetje om wel die hypotheek af te sluiten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:54

twinducklin schreef:
Woning kopen heeft inderdaad als voordeel dat je waarde opbouwt. Maar om waarde op te bouwen moet je toch wel aardig wat jaartjes in de woning blijven wonen. Verwachting is dat woningen alleen maar zullen zakken in waarde of in elk geval niet echt gaan stijgen. Koop je nu een woning en deze is af, dus je kunt er geen meerwaarde meer uit krijgen door verbouwing zul je toch al gauw een aantal jaar moeten blijven wonen om Kosten koper er uit te halen en anders blijf je met een restschuld zitten. Ligt eraan hoeveel je per maand aflost hoeveel jaar je erover doet.

Dit is echt super lastig te voorspellen. Wij wonen nu 2 jaar in ons huis (nieuwbouw, dus geen kosten koper, wel investering in afwerking) en de vraagprijs momenteel ligt ruim boven onze hypotheek (waar ook de kosten voor de keuken/badkamer/vloer in zaten). Het ligt ook aan hoe populair de wijk is/wordt waar je woont en het type huis.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:40

Sorry Steentje, maar net als de anderen heb ik er eigenlijk een hard hoofd in. Het is momenteel echt moeilijk om een hypotheek te krijgen, en vergis je niet; dan ben je er nog niet... Een huis wil onderhoud, de belasting wil er ook van meeprofiteren, evenals gemeenten, waterschap, dat bij elkaar is een heel eind meer dan je kwijt bent wanneer je huurt.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:42

Ik vraag me dan oprecht af wat er momenteel nog in mijn macht ligt, qua woonruimte..
Deze berichten stemmen me echt somber!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:42

Wat is je regio van wonen? Hier (Groningen) en bij mijn ouders (Deventer) huur je al best iets leuks voor 600 euro :).

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:44

Ik zoek in de omgeving van Gulpen, het zuiden van Nederland, dus. :)

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:48

Goof schreef:
Ik had al gepb't, maar zal hier ook nog even reageren.
Ik heb de hypotheek alleen afgesloten, vorig jaar. Ik werk 4 dagen, onderwijs dus, en het is mij gelukt om in mijn uppie een huis van 135.000 te kopen.
Of dat in het afgelopen jaar erg veranderd is weet ik niet.
En idd, iemand die garant wil staan is ook een optie.

Sinds januari dit jaar zijn de regels enorm aangescherpt!
Ik heb de mazzel dat ik meer verdien dan de bedragen die ik hier voorbij zie komen, en heb dus gelukkig dit jaar alleen een huis (je :+ ) kunnen kopen.

Maar het valt idd niet mee, huren is ook niet meer te betalen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:48

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:52

Een hypotheek wordt verstrekt over je brutosalaris, niet over je nettosalaris.

Ik heb mijn huis gekocht toen ik 2 maanden afgestudeerd was. Wat wel scheelde was dat ik al een contract voor onbepaalde tijd had. Verder heb je in veel gemeenten een starterslening of koopgarant, zodat je als starter toch een huis kunt kopen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:53

Je moet er ook nog rekening mee houden dat per 1 augustus je maximaal 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij mag lenen, waardoor er kosten bij komen voor verplichte aflossing. Hierdoor zijn de te lenen bedragen wederom gezakt en is het voor veel mensen nog moeilijker geworden om (alleen) een huis te kopen.
Wij hebben afgelopen maand een huis gekocht, wordt in oktober beschreven en het verschil qua maximaal te lenen bedrag (niet dat we max. lenen, maar even voor het voorbeeld) tussen voor 1 augustus en na 1 augustus scheelt zo'n 15% (in ons geval dan)