Uit huis, waar blijft de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Uit huis, waar blijft de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:59

Het gaat hier niet specifiek over de hond, dus vandaar dit topic op LZP!

Eind 2008 heb ik samen met mijn ouders een hond gekocht. De hond is op mijn naam gezet en officieel dus van mij, maar in de praktijk betalen mijn ouders minimaal de helft van de kosten en hebben we allemaal een gelijk aandeel in de verzorging.

Over een paar weken ga ik samenwonen, op de hoek van de straat van mijn ouderlijk huis. Over de hond hebben we altijd gezegd dat we aan co-ouderschap zouden gaan doen, wanneer ik uit huis zou gaan. Nu is gebleken dat ik een heel ander beeld heb van co-ouderschap dan mijn ouders. Ik heb voorgesteld om de week te splitsen en de weekenden te verdelen, net als "officieel" co-ouderschap dus. Mijn ouders zijn hiermee niet akkoord gegaan, omdat ze de hond naar eigen zeggen niet een paar dagen achter elkaar kunnen missen. In plaats daarvan hebben ze voorgesteld de hond om de dag te 'ruilen', waarbij mijn vader wel elke avond de hond uitlaat, dus ook de avonden dat de hond bij ons is. Daarnaast willen mijn ouders niet dat mijn vriend de hond (alleen) uitlaat.

Hier ben ik het niet mee eens, omdat ik natuurlijk niet voor niets uit huis ga: ik wil samen met mijn vriend zelfstandig een leven kunnen opbouwen, zonder elke dag een moment af te moeten spreken om de hond te moeten brengen/halen, op tijden die mijn ouders zouden bepalen. Mijn ouders vinden het lastig om de zorg over mij los te laten en ik ben bang dat ze dat helemaal niet zullen doen, als ik elke dag thuis blijf komen. Daarnaast vind ik ook dat mijn vriend de hond gewoon moet kunnen uitlaten als dat zo uitkomt.

We komen er samen duidelijk niet uit en uiteindelijk heb ik ingestemd met het voorstel dat mijn ouders de hond helemaal houden. Dit is eigenlijk niet wat ik wil (en ook niet wat mijn ouders willen, dat weet ik zeker), maar een andere mogelijkheid lijkt er op dit moment niet te zijn. In principe zou ik de hond zó kunnen meenemen, dat is eigenlijk wat mijn vriend en ik het meeste zien zitten. Dit wil ik mijn ouders alleen niet aandoen, omdat ik weet hoe ze aan de hond gehecht zijn. Aan de andere kant zijn mijn ouders eigenlijk niet in staat om met zijn tweeën helemaal voor de hond te zorgen, dus ook voor hen is deze oplossing niet de meest praktische.

Hoe hebben andere mensen dit gedaan, toen ze het huis uit gingen? Zien jullie misschien een oplossing die ik niet zie? Of moet ik maar akkoord gaan met het voorstel van mijn ouders, ondanks dat ik het daardoor zelf erg lastig zal krijgen met het opbouwen van een eigen leven?

Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik breek er al dagen mijn hoofd over...

timokyana

Re: Uit huis, waar blijft de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:02

Ik woonde ook thuis toen ik mijn hond kocht als pup ( inmiddels bijna 9 jaar geleden).
Hond stond op mijn naam en ik betaalde ervoor,ik heb de hond dus meegenomen.
Echter merk ik nog steeds dat mijn ouders nog steeds zijn surrogaatbazen zijn ;-)
Mijn hond was echter nog geen jaar toen ik weer op mezelf ging, ik weet niet hoe lang jou hond al bij jullie in het ouderlijk huis woont?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:03

Lastige situatie, vervelend dat je niet met je bloedeigen ouders uit zoiets kunt komen.
Om de dag lijkt me voor de hond niet te doen, dan wordt 'ie helemaal zo heen en weer geslingerd.
Dus wat hem betreft is dit misschien wel het fijnst. En wie weet draaien je ouders nog wel bij.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:05

Een hond is geen speelbal die je elke dag of elke week van en naar een ander huis sleept. Dat weet je toch? Dus sowieso elke dag of om de week etc. naar ander huisje is wat dat betreft niet geschikt.

Het wordt keuzes maken of hond bij je ouders of hond bij jezelf dat is het beste voor het dier. Daarbij wonen jullie zo dicht bij elkaar dat 'missen' toch wel heel erg is. Er zijn genoeg kansen om het dier gewoon te zien. Als je ouders het dier willen houden dan zou ik gewoon zelf lekker op zoek gaan naar een eigen hond.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:05

Meid, a succes met alles.

en B officieel is het jou hond, en bepaal jij t uit eindelijk. ik zou je ouders dus de keuze stellen voor jou manier van co ouderschap of dat de hond helemaal met jou mee gaat....
maar dat is voor mij misschien wat makkelijk praten agezien mams hier in huis blij is als ik vertrek met al me diertjes.

daarnaast denk ik niet dat de hond er veel van mee krijgt, agezien hij in beide situatie's met voor hem bekende mensen in een huis zit.
Laatst bijgewerkt door malih op 07-08-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:07

En jouw gevoel dan?

Ik vind je best soft naar je ouders toe. Zij kunnen de hond niet missen voor een avond, maar vinden het wel ok dat jij hem amper meer te zien krijgt? Zou niet pakken bij mij. Maar ik ben ook een heks als het over mijn hond gaat.

Hier de hond thuisgelaten trouwens, omdat ik geen mogenlijkheden heb om haar hier te houden. In overleg met m'n ouders. Kan haar zoveel ophalen als ik zelf wil uiteraard.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:07

het lijkt me voor de hond het fijnst op 1 plek te wonen, anders wordt hij ook maar van hot naar het gesleept. Als je ouders er niet helemaal voor kunnen zorgen, meenemen naar je nieuwe huis. Ze kunnen hem altijd keertje ophalen voor ene lekkere wandeling

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:09

ai..ik weet niet hoe ernstig de situatie is?
Als je de hond meeneemt kan dat een leven lang een conflict met je ouders opleveren (is in mijn omgeving wel eens gebeurd)
Kan je er mee leven hem bij je ouders te laten? (genoeg leuke honden in het asiel)

Om de dag de hond is voor dat beestje ook niet leuk natuurlijk...
En je ouders door de weeks en jullie in het weekend? (is ook wat makkelijker met school e.d.)

Ik probeer gewoon mee te denken :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:10

Eerlijk gezegd lijkt samen een nieuw leven opbouwen sowieso nogal lastig als je in dezelfde straat woont als je ouders. En waarom zou je vriend niet alleen de hond mogen uitlaten? is er iets mis met hem? Met de hond?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:13

Wat ik me vooral afvraag..

Waarom mag jouw vriend de hond niet alleen uitlaten van jouw ouders? In theorie is het toch jouw hond? Waarom zou de hond als deze bij jullie is, niet door je vriend uitgelaten mogen worden?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:13

Ik vind niet dat je je ouders verdriet moet doen met de hond
koop anders een nieuwe voor bij jullie in huis de hond bij je ouders kan je nog vaak genoeg opzoeken en uitlaten ;)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:15

sallandval schreef:
Eerlijk gezegd lijkt samen een nieuw leven opbouwen sowieso nogal lastig als je in dezelfde straat woont als je ouders.

Én dat dacht ik eigenlijk ook :o Zeker als je ouders hebt die toch al de neiging hebben om je 'klein' te houden en zich graag overbezorgd opstellen (plus het bemoeien wat daarbij hoort).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:15

Verbazingwekkend hoeveel mensen denken dat je zomaar een nieuwe hond nemen alles oplost.

Er bestaat nog iets als een band met een dier. Bij mij toch.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:16

Pfoe, dit gaat snel! Bedankt voor de snelle reacties allemaal!

@ timokyana: de hond is bijna 3 jaar oud en woont dus ook al zo lang in het ouderlijk huis. Het is wel duidelijk dat hij zich niet hecht aan huizen, hij gaat ook zonder problemen mee op vakantie.

@ Thats_Me: ik weet dat een hond geen speelbal is, maar toch bedankt :)

@ malih: jij zegt wat mijn vriend ook al zei, maar helaas, zo hard ben ik niet :n

@ BraveSpots: ik ben inderdaad vrij soft, maar ik wil het voor mijn ouders niet erger maken dan het al is. Ze vinden het namelijk niet zo leuk dat ik uit huis ga en dat is nog zacht uitgedrukt :)

@ Rider: of ik ermee kan leven als ik hem thuis zou laten? Ik zal dan wel moeten, denk ik... Mijn ouders willen hem dus geen dag missen, dus de week splitsen (zoals ik zelf al voorgesteld had) zal niet gaan.

@ sallandval: dat is erg hoopgevend, dank je :p We hebben speciaal naar een huisje in de buurt gezocht voor de hond, dus het is des te wranger dat ik hem nu misschien toch achter moet laten.

@ Yelly: De hond is nogal pittig, maar mijn vriend kan goed met honden omgaan dus wat dat betreft is er geen probleem. Het is meer een vertrouwenskwestie, mijn ouders zien mijn vriend op dit moment een beetje als de boeman. Zonder hem was ik namelijk nooit uit huis gegaan...

Een nieuwe hond nemen is trouwens sowieso niet aan de orde, deze hond betekent heel veel voor mij en een ander dier zou die plek nooit kunnen innemen. Het is deze of geen, dus!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:18

BraveSpots schreef:
Verbazingwekkend hoeveel mensen denken dat je zomaar een nieuwe hond nemen alles oplost.

Dat lost ook niet alles op maar als het dat is of een levenslange ruzie met je ouders....
Het is maar een voorbeeld he, weet niet hoe gevoelig de kwestie bij TS dr ouders ligt.

TS, misschien moet je eerst verhuizen en de kwestie even laten rusten, het kan de hitte van het moment zijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:18

Officieel is het jou hond, dus zou jij mogen beslissen wat er gebeurt. Maar ik snap ook wel dat je je ouders niet wilt kwetsen. Als je gewoon algemeen gezien kijkt, wie kan de hond dan het beste leven bieden? Want heen en weer slingeren tussen 2 huizen lijkt mij persoonlijk niets. Vanuit de hond bekeken zou het denk ik het beste zijn om 1 thuisbasis te kiezen en dat de anderen de hond regelmatig op mogen halen voor een wandeling en dat de hond daar terecht kan als de ander eens een weekend weg wil/op vakantie wil zonder de hond.

De 'andere partij' kan altijd nog bedenken om een hond te nemen, maar dat lijkt me niet nodig, gezien de hond toch regelmatig bezocht kan worden omdat jullie in dezelfde straat wonen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:19

Dus je geeft je hond op omdat je ouders al onredelijk zijn over je uit huis gaan?

Mijn hond zou voor mij geen onderhandelings of slijmmiddel zijn...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:20

@ Rider: de hond helemaal meenemen zou inderdaad kunnen leiden tot een contactbreuk, voor zover ik dat nu kan inschatten. De kwestie laten rusten was ik sowieso al van plan ja, bij mijn ouders althans. Ik wil in ieder geval even polsen hoe andere mensen hierover denken, misschien krijg ik dan vrede met de beslissing die ik nu zelf heb genomen...

@ Bravespots: van de hond wil ik juist GEEN onderhandelingsmiddel maken, daarom heb ik er in principe voor gekozen hem helemaal los te laten. Maar als er een andere oplossing zou zijn, dan zou ik die heel graag willen proberen...

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:21

Ik heb hier eens een tijdje geleden in BE een kort stuk in een programma gezien op tv. (ik denk bij 1000 zonnen en garnalen heb eigelijk geen idee meer).
Een jong gezien dat koos voor een hond. Kinderen overdag na school en ouders werken.
En een ander net gepensioneerd koppel in dezelfde straat. Zij deden het zo:
Hond werd smorgens gebracht naar het gepensioneerd stel, na het werk haalde ze de hond weer op.
Zo zat de hond niet alleen, en waren beide partijen gelukkig met hun hond. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:22

Rider01 schreef:
BraveSpots schreef:

Dat lost ook niet alles op maar als het dat is of een levenslange ruzie met je ouders....
Het is maar een voorbeeld he, weet niet hoe gevoelig de kwestie bij TS dr ouders ligt.

TS, misschien moet je eerst verhuizen en de kwestie even laten rusten, het kan de hitte van het moment zijn.

Levenlange ruzie over het feit dat ze de hond van hun dochter(!) een nachtje moeten missen op een week?
Nou, leuk leven gaat TS tegenmoet als ze over zoiets al de een levenslange ruzie hebben :n . Hoe moet ze ooit zelfstandig worden op zo'n manier.

De ouders zijn hier imo in de fout. Ze geven wat ze willen tegen je eigen geluk in zou de oplossing niet mogen zijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:22

Maar wie kan jou hond de beste thuisbasis bieden? Je zegt geloof ik in een eerder bericht dat jou ouders de zorg helemaal niet aan kunnen met z'n tweeen! Dan is het voor de hond toch veel eerlijker om bij jou in huis te zitten en dat je ouders de hond af en toe komen halen voor een wandeling?

Onze hond gaat bijv. 3 dagen in de week een paar uur naar mn ouders, zodat ze niet alleen hoeft te zitten als wij aan het werk zijn. Misschien kun jij ook zoiets doen?

Edit: Ik zie dat 2 posts boven mij hetzelfde word gezegd!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:23

Als ik jouw was zou ik samen met je vriend een leuke hond uit zoeken die dan ook echt van jullie is. Dan blijft de huidige hond gewoon bij je ouders en haal je hem een paar keer in de week op om samen met de 2 honden lekker te gaan wandelen. Je woont zo dichtbij huis dat je waar nodig je ouders kan bij staan in de verzorging. Voor de hond is 1 thuis het fijnste, dieren houden van vastigheid (kinderen overigens ook ;) ) en op deze manier blijft er wrijving komen, of linksom, of rechtsom. Het is voor jouw vriend toch ook niet leuk om een hond in huis te hebben die eigenlijk niet van hem is en waar bij jouw ouders dat ook nog even extra duidelijk maken door te verwachten dat hij er niet zelfstandig mee gaat wandelen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:24

Maar wat ik nog steeds niet snap. Jullie wonen straks in dezelfde straat. Dan ziet bijde partijen toch alsnog de hond bijna elke dag. Aangezien de hond toch vaak uit moet. Dus zo erg is afstand nemen toch ook weer niet. Het is niet dat je hem nooit meer gaat zien en ook idm voor je ouders. Daar zou ik het eigenlijk op gooien..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:24

Wat ik wil zeggen is ik mijn hond niet zou willen verliezen om ruzie te voorkomen met mijn ouders. Mijn hond is wel meer waard dan dat.

Dat ligt blijkbaar anders bij TS. Jammer voor haar en de hond.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:25

heel lastige situatie. beetje hetgeen waar wij met onze honden en katten ook komen tegenaan gaan lopen tegen die tijd.

ik vind iig dat om de dag veel te veel gedoe is, niet perse voor jullie maar ook voor de hond, kunnen jullie dan niet gewoon om de week doen?
Voor het dier is om de dag ook stressvol