Bestaan er filmpjes pro-bit en dus anti-NH?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Bestaan er filmpjes pro-bit en dus anti-NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:16

Na aanleiding van het zoveelste pro-NH topic: [HAR] Wat iedere ruiter als verplichte kost zou moeten bekijken .. waarin voor bitloos, zadelloos en wat nog meer wordt gestemd, bedacht ik mij het volgende.

Dit soort filmpjes tonen altijd getraumatiseerde paarden met bitten in, paarden die over hindernissen worden gemept, angstige ogen en wat nog meer om maar vooral te benadrukken dat de reguliere manier slecht is en de 'natural' manier goed is. Maar ik ben nou nog nooit eens een filmpje tegengekomen dat het tegenovergestelde doet: juist de reguliere manier benadrukken door gestresste paarden te tonen die op de natural manier gereden worden.

Kan iemand mij eens aan zo'n filmpje helpen? Een filmpje met gestresste natural gereden paarden om hiermee de reguliere methode te promoten? Ik kan me voorstellen dat de pro-bit ruiters wellicht toch een 'tegenaanval' zijn aangegaan op een gegeven moment om aan te tonen dat natural heus niet perse altijd beter is... :+

Zware twijfel over waar te plaatsen. Bij NH leek me nu ook niet zo gezellig aangezien ik anti-NH filmpjes zoek in feite :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Bestaan er filmpjes pro-bit en dus anti-NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:19

Is toch niet nodig? Die hoeven zich niet te bewijzen, in tegenstelling tot de "NH'ers".

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:23

Ik heb wel eens een collage gezien met foto's ( momentopnames wrs ) van mensen die bitloos rijden en hun paard eigenlijk niet goed behandelen ( halsters die in de ogen hangen omdat de nh'er het paard toch maar aan de teugel wil op en 'natuurlijke' manier , ... ). Weet echt niet meer waar ik zie gevonden heb , is heel erg lang geleden. Zal eens googlen , mischien vind ik het ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:25

Ik herinner me nog wel filmpjes van bitloze proefjes waar je ook liever niet naar keek... of ze er nog zijn, geen idee, zal eens opzoeken!
Maargoed, waarom zouden wij ons moeten bewijzen? :P
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 05-08-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:29

Als je goed met je paard omgaat, mét bit, is dat toch in zichzelf al bewijs genoeg?
Waarom zou je in de tegenaanval willen gaan? Ik zou zeggen: hou de eer aan jezelf en wees een lichtend voorbeeld van paardlievendheid mét bit, sporen, ijzers, boomzadel en noem maar op.

Goede wijn behoeft geen krans. En ook geen lastercampagne t.o.v. de concurrent.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:31

RT-D -> LN aangezien je links zoekt.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:32

Ik vind het nietmeer sorry , denk dat het nog in mijn netlog-tijd was ! ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:41

er zijn geen slechte trainingsmethodes alleen slechte trainers en ruiters. In ALLE takken :P

Ik denk dat er weinig "slechte" NH films gepost worden omdat NH dat niet lukt niet nuttig is om te tonen :')

Al kwam ik vorige week wel iemand tegen die met een neckrope en een zadel reed en het paard om de
as draaide door opzij te hangen en achteruit wilde stappen of vanuit draf halt door achterover de hangen
en achterin de lepel van het zadel te gaan zitten..

Er vonden veel mensen het prachtig, ik zag het paard zijn hoofd telkens omhoog gooien als zij
achterop de lepel ging zitten maarja.. das ook niet 100% NH want er ligt een zadel op.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:44

Quir schreef:
Is toch niet nodig? Die hoeven zich niet te bewijzen, in tegenstelling tot de "NH'ers".

True.. het is natuurlijk de status quo om met bit en volledige optoming te rijden dus ik snap deze redenering wel. Neemt niet weg dat ik mij toch afvroeg of er nou geen filmpjes zijn die juist tegen NH zijn en bitloos/boomloos en wat nog meer. De natuur van de mense is toch vaak om in de verdediging te schieten en/of het tegendeel te bewijzen (ergo zo krijg je de discussie), maar om alleen te zeggen dat NH dan weer slecht is zonder dat te 'bewijzen' met beelden ofzo...

NH-ers die dit soort filmpjes maken proberen hun manier aan te prijzen door met beelden te 'bewijzen' dat regulier slecht is. Maar andersom kan een reguliere aanhanger dus inderdaad ook deze stijl promoten door te tonen dat NH echt niet automatisch je van het is. Dat die omgedraaide variant minder voorkomt, had ik wel verwacht, maar ik kan me toch wel voorstellen dat er ook anti-NH filmpjes bestaan.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:45

@svandijk: daar heb je dan ook nog een puntje ja. Het foutgaan van NH zal minder extreme beelden opleveren dan mening filmpje anti-regulier...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:51

asjeblieft

dit vind ik een mooi standpunt. Het is niet WAT we gebruiken, maar HOE we het gebruiken..

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:59

@svandijk: inderdaad al een filmpje wat goed in de buurt komt ja. Het punt wat gemaakt wordt is natuurlijk (in mijn ogen) de waarheid hoor...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:10

en daarbij heb je zat topics dat zonder zadel rijden slechter is omdat je zitbeenknobbels
druk geven op de rug en een zadel de druk van de ruiter meer verdeelt..

Dan kunnen we in principe dus direct vitten op de mensen die zonder zadel hindernissen
springen. De paarden hebben zonder zadel direct een slechtere zelfhouding als ze
moeten springen. (maken zich vaak hol in de rug) en als het paard neerkomt krijgt het
paard best een klap in de rug.. want met zadel steun je op je stijgbeugels...

Ook zat films van te vinden om te vergelijken..

Ook zat filmpjes van springen met Hackamore waarbij het paard zijn hoofd de lucht ingooit.
(tsja.. scherper dan kaak of kingekruisd of niet... een hackamore is en blijft een bitloze optoming)

Stukje tekst over bit en bitloos

http://www.paralelli.eu/bitloos.htm

stukje tekst bitloze optomingen (waar ze sterk of minder sterk inwerken op het paardenhoofd.. dus ook NADELEN)

http://www.paralelli.eu/bitlozen.htm

Nu zeg ik erbij dat ik met en zonder bit heb gereden omdat ik benieuwd was hoe ze het bitloos zou doen.

Paard had een verwaarloosd mondje toen ik haar kocht.. vind aanleuning opzoeken heel moeilijk en krult
graag op.. ik ben daarbij soms te "vrij" met mijn handen waardoor zij nog wat zoekende is..) En sommige
dagen krult ze nog wat op en moet ik haar actief van achteren naar voren rijden zodat ze vanuit de achterhand
de rug oprekt, de buikspieren aanspant en dan nageeft en naar de hand daalt. Met bit, heb ik haar inmiddels fijn
aan het lopen, de aanleuning is er nog niet constant en ze is sommige dagen erg licht in de hand maar ze blijft
wel lekker lopen.

Bitloos (kaakgekruisd) heb ik ondervonden dat ze hangerig wordt en de druk van het kaakgekruiste opzoekt, ze
zakt op de voorhand en blijft wel actief maar eerder over het tempo dan op het juiste tempo van achteren naar
voren. Ze geeft "na".. maar op de verkeerde manier.. Halverwege de hals knikt ze in en gaat ze achter de teugel,
ook ZONDER druk op de teugels van het bitloze hoofdstel.

Ze ontwijkt de druk dus OOK bitloos.. in dit geval niet door de hals recht te maken en op te krullen zoals soms met
bit maar juist door verkeerd inknikken en veel te diep te gaan. Ik krijg haar niet op de juiste manier actief van achteren
naar voren.. Met bit draagt ze zelf haar hals en laat ze de kaak los.. met bitloos gaat ze hangen in de teugels zodat
er druk ontstaat op de kaak.

Nee... voor mijn paard werkt het niet.. niet als ik haar voor de sport wil trainen en niet over haar grootje wil laten lopen
door verkeerd ruggebruik en verkeerd halsgebruik wat met bitloos wel het geval is. En dan heb ik nieteens druk op mijn handen.

Ik zie ook te weinig voordelen aan bitloos om over te gaan.. aangezien ik geen ruk en pluk ruiter (meer) ben (en het licht van
ontspannen rijden gezien heb) werkt een bit voor mij ook prima. Heb mezelf verbaasd over mijn eerste L1 proefje vorig weekend,
dat ik mijn proef terug zag en mijn handen echt keurig netjes bij elkaar en op hun plek bleven. Ik kon mezelf ZIEN afwenden op
mijn benen en evenwichtshulpen.. en oh man.. daar kan geen bitloos hoofdstel tegenop hoor.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:46

Ik moest echt heel hard lachen om jouw topic, sorry.
Geniaal het vinden van het.

Ik durf die nh filmpjes niet aan bijv mijn nichtje van 11 te laten zien (ze zal ze zelf wel vinden maar dat doet er niet toe).
levensgevaarlijk vind ik het, ze denken dat je maar zo op een paard kan gaan zitten.
Paard op de loop, kind valt eraf en maar hopen dat het goed afloopt.
Ze hebben immers ook geen cap op want het is zo in harmonie....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:36

Interessant topic! Ik moet toegeven dat ik zelf ook zo'n type ben dat boomloos bitloos stalloos etc haar ding doet, wat me overigens heel goed bevalt. :)

Maar ik moet toegeven... Die slowmotion filmpjes van die bitloze wedstrijd destijds, daar werd ik niet goed van. :n Maar dat heeft te maken met ruiters die simpelweg niet fatsoenlijk kunnen rijden, moet dus afgestraft worden door de jury.

Zelf vind ik wel dat je je paard overal gewoon fatsoenlijk op kunnen rijden. Flame is het beste voorbeeld. Dressuurmatig loopt ze nagevelijk op een sidepull, heel licht en fijn. Western rijden we op een dubbelgebroken trensje, gaat super, neusje over de grond. En we tuffen in de bak en buiten ook vrolijk met neckrope rond (daarbij uiteraard de veiligheid in acht nemend). :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:49

iedere methode is goed, niet alle trainers zijn goed! daar zit het 'm in. dus je kan beter op zoek naar filmpjes met slechte trainers dan 'anti NH' filmpjes
ik vind je nogal kort door de bocht.

en in feite zijn er meer slechte ruiters dan goede (mijn mening ;) )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:04

Ik zat trouwens te denken, ik heb hier dus flame, die zowel op bit, stalhalster, touwhalster en neckrope gereden kan worden. Heb ook nog een hack liggen. Mischien eens een vergelijkingsfilmpje maken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:09

wrom niet :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:13

Het lijkt me wel interessant, het is zo'n hack met lange scharen, echt dat je zegt nou ik hang er liever een trensje in. Hij hangt eigenlijk gewoon mooi te wezen aan de kast. :') Want ik kan me niet voorstellen dat je er echt serieus mee wil rijden haha.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:27

ik niet iig.. maar wrom heb je m dan gekocht? :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:53

Is dit niet iets voor pro-bit? Paard vind de losse teugels n beetje raar geloof ik..
maar vind het filmpje gewoon gaaf.. s&t of iets anders erin of niet..

"Zelfs kinderen kunnen de hengst temmen"

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:54

Hengst? Temmen? Die ouwe tamzak doet gewoon braaf zijn kunstje en trekts zich niks aan van die wurm op zijn rug. :D

Waarom ik 'm gekocht heb? Tja... Ik weet niet, op de foto leken de scharen minder lang, en ik vind hem gewoon mooi haha. Leren gevlochten neusriem, ben geeeeeeeeeeeeeeeeeeek op bruin tuig, achja...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 02:15

salome_maybe schreef:
iedere methode is goed, niet alle trainers zijn goed! daar zit het 'm in. dus je kan beter op zoek naar filmpjes met slechte trainers dan 'anti NH' filmpjes

Kort door de bocht, ja zo bedoel ik het eigenlijk ook want veel van die anti-bit filmpjes zijn dat namelijk ook. Het bitgebruik wordt in dit soort filmpjes genadeloos de grond ingeboord om bitloos er dan als hemel op aarde uit te laten zien. Ik ben het helemaal met je eens dat het niet aan het tuig maar aan de gebruiker ligt hoor, maar de anti-bit filmpjes trekken zich niks van de gebruiker aan en focussen puur op het bit an zich. Dus die zijn feitelijk ook kort door de bocht en ik vroeg me dus af of zulke kort door de bocht filmpjes ook 'andersom' bestaan, dus alleen maar slechte bitloze stukjes en fijne stukjes met bitgebruik.

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:07

Jana_en_Ik schreef:
salome_maybe schreef:

Kort door de bocht, ja zo bedoel ik het eigenlijk ook want veel van die anti-bit filmpjes zijn dat namelijk ook. Het bitgebruik wordt in dit soort filmpjes genadeloos de grond ingeboord om bitloos er dan als hemel op aarde uit te laten zien. Ik ben het helemaal met je eens dat het niet aan het tuig maar aan de gebruiker ligt hoor, maar de anti-bit filmpjes trekken zich niks van de gebruiker aan en focussen puur op het bit an zich. Dus die zijn feitelijk ook kort door de bocht en ik vroeg me dus af of zulke kort door de bocht filmpjes ook 'andersom' bestaan, dus alleen maar slechte bitloze stukjes en fijne stukjes met bitgebruik.

Toch vreemd als je zoveel moeite moet doen om “fijne stukjes met bitgebruik” te vinden. Je zou zeggen dat, aangezien de overgrote meerderheid nog altijd met bit rijdt en er slechts enkelen zijn die het niet goed doen (volgens de reacties op diverse onderwerpen hier) … er filmpjes genoeg moeten zijn om je punt te maken.
Ja, zeker denk ik dat een bitloze optoming misbruikt kan worden. Net zoals een normaal stalhalster misbruikt kan worden of een zweep. Dat ligt inderdaad aan de eigenaar/ruiter van het paard. Maar ik vind een bit, een ordinair stuk ijzer, in de gevoelige mond van het paard gewoon niet thuis horen. Een achterhaald gegeven, daterend uit de prehistorie. Ik snap ook niet dat mensen zo blijven vasthouden aan het bit en alles uit de kast halen om zich te verdedigen. Alsof je bijna iets heel intiems ter sprake brengt … Waar is men nu helemaal bang voor als iedereen het er over eens is dat je niet rijdt op je handen, maar op je zit?
Ga nu eens zonder vooroordeel na wat lessen van andere ruiters zitten kijken en kijk nu eens of die ruiters echt zo “zacht” zijn als paardlief door de beenhulp loopt of iets fanatieker wordt dan gewenst is. Ik heb dat regelmatig gedaan en heb nog niet één ruiter gezien waarvan ik dat kan zeggen. Ook al zit je niet aan de teugels en heeft dat dier alleen dat stuk ijzer maar in zijn mond. Verdiep je dan eens in de anatomie van de mond van het paard, dan weet je gewoon dat het er niet thuis hoort als het welzijn van je paard je aan het hart gaat!