[scheiding] betalings regeling veranderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

[scheiding] betalings regeling veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:29

Hallo,

Ik zit met een vraagje.
Ivm een huis kopen,en een bkr registratie zit ik met het volgende.

Mijn ex heeft een lening,(tijdens het huwelijk) waarvoor ik ook verantwoordelijk ben voor de aflossing daarvan.
Nu betaal ik elke maand braaf mijn deel, en dat staat ook vast gelegd in het convenant.

Nu wil ik die bkr van mijn naam, vanwege de hypotheek, Ik kan dat bedrag in 1x aflossen, mijn deel,, maar hij kan dat niet.
Dus zit ik nog steeds met die bkr op mijn (of onze) naam.
Dus probeer ik met pijn en moeite het gehele deel op te vangen.
Echter moet hij nog wel de helft daarvan gaan betalen. Tenslotte heeft ie me al genoeg genaaid.
Er staat in het convenant dat hij ten alle tijde zijn volledige medewerking moet verschaffen.
Dus als we de rollen omkeren, moet hij mij gaan betalen.

Kan ik dit op papier zetten, zoja hoe, en wat is rechtsgeldig?
Ik wil natuurlijk wel mijn centen terug zien.
Kijk, of hij me 50 of 100e betaald maakt me niet zoveel uit, als het bedrag maar op mijn rekening komt.

Wie kan me helpen?

Als dit lukt, kunnen we de hypotheek gewoon door laten gaan namelijk.

trudy13

Re: [scheiding] betalings regeling veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:43

Als je zelf iets op papier zet weet ik niet in welk opzicht dit ECHT rechtsgeldig is,zeker gezien het om iets belangrijks gaat zou ik als ik jou was iemand "inhuren" vragen om een overeenkomst ofzo op te stellen waarbij hij ook echt moet teken,zodat jij een rechtsgeldige verklaring hebt mocht hij er de brui aan geven!
Heel veel succes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:46

Dan zie je het ws nooit meer terug. Ik zou even geduld hebben....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:47

Geduld is hier niet aan de orde, hier moet alles a.s.a.p. geregeld worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:49

Ik neem aan dat je dit bij de notaris hebt vast laten leggen (convenant)? Dan zou je dat opnieuw bij de notaris moeten doen om het rechtsgeldig te krijgen. Of het inhoudelijk lukt weet ik niet, ik zou de notaris even bellen om dit te vragen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:50

Is het mogelijk dat als jij jouw deel volledig hebt betaald, dat die bkr alleen nog op zijn naam blijft staan? Ik zou er niet op gaan gokken, dat hij jouw terug betaald als jij alles voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:53

Ik denk dat je hier voor de zekerheid echt even over moet bellen met de notaris waarbij het convenant geregeld is. Stel dat er iets verkeerd gaat of hij lost straks niet af bij jou, dan heb je een dubbel probleem. Geen risico mee nemen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:03

Is het niet zo, ondanks dat de lening afbetaald is, de BKR registratie blijft staan :?
Ik heb altijd begrepen dat de registratie nog even blijft daarna

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:07

De BKR notering blijft nog 5 jaar staan nadat er is afgelost....

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:13

amies100 schreef:

Maar dat betekent niet dat je dan 5 jaar geen hypotheek kunt afsluiten, volgens mij...

@snackie: ik heb geen idee hoe je dat waterdicht op papier kan krijgen. Ik denk idd even contact opnemen met een jurisisch adviseur of notaris?
Krijg je hierin geen advies van je hypotheekverstrekker??
(Een goede tussenpersoon kan je daarin ook op weg helpen. Doet Peter nl wel altijd...)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:17

amies100 schreef:

Klopt :j
Dus het is de vraag of je met dit hele verhaal iets opschiet. Dat zal afhangen van de regels van de hypotheekverstrekker.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:19

Helaas is dat wel het geval :(
Er zijn hypotheekverstrekkers die een hypotheek verlenen met een BKR maar dan betaal je gigantisch veel meer rente

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:05

wat vervelend snackie.
ik zou toch alles afbetalen om van die bkr af te komen. je hypotheek is nu wel even belangrijker..
en dan maar er op hopen dat je ex het gaat afbetalen. en anders je verlies nemen (weet natuurlijk niet om hoeveel geld het gaat).
succes ermee... lastig dat dit nu weer naar boven komt..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:28

jeetje, zo zie je maar weer dat hij je nog steeds achtervolgt.... niet te hopen dat hierdoor je nieuwe huisje niet doorgaat!
Als het zo is dat de BKR 5 jaar blijft staan heeft het alles aflossen nu in 1 keer ook niet zoveel zin.

Ik kan je helaas niet helpen met de regeltjes, hoop wel dat het opgelost kan worden voor je. Ik zou ook bij de notaris gaan navragen hoe of wat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:34

Wendy schreef:
amies100 schreef:

Klopt :j
Dus het is de vraag of je met dit hele verhaal iets opschiet. Dat zal afhangen van de regels van de hypotheekverstrekker.

Jawel hoor. Ik stond bij het BKR geregistreerd toen wij onze hypotheek af wilde sluiten.
Het bleek dat ik de lening voor mijn auto (die al 2 jaar was afbetaald) niet had afgemeld waardoor ik nog bij het BKR geregistreerd stond terwijl ik geen schuld meer had.
BKR opgezegd en na een maand zat ik in mijn nieuwe koophuis :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:50

@HTS mijn collega kan geen woning kopen, ondanks dat alles is afgelost omdat de notering 3 jaar blijft staan ;) En dan spreek ik over een poging die gedaan is begin dit jaar, regels zijn ontzettend aangescherpt met betrekking tot het verkrijgen van een hypotheek.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:04

Dat het krediet geregistreerd staat bij het BKR zegt op zich niets. Er zijn zat bedrijven/instanties die kredietverstrekkingen bij het BKR laten registreren. Waar het om gaat is wat de status van die registratie is. Als er geen achterstanden zijn (geweest) mbt de aflossingen, is er niets aan de hand. In dat geval wordt een registratie ook uit het BKR verwijderd op het moment dat het krediet volledig is afgelost. Die bewaartermijn van 5 jaar is alleen van toepassing op kredieten waarmee stront aan de knikker is geweest.
Wat je zou kunnen proberen is: het krediet waarom het hier gaat aflossen, en je ex voor zijn deel ervan op alleen zijn eigen naam een nieuwe lening laten afsluiten. Dan heb jij je geld in ieder geval terug en ben jij er niet meer medeverantwoordelijk voor, als hij van het aflossen van die nieuwe lening een zooitje maakt bij zijn kredietverstrekker.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:08

Ja, dat dacht ik ook altijd. Dat als je afbetaald hebt, je een code krijgt waarmee je wel een hypotheek kunt afsluiten. Ik zou het zeker niet van je ex af laten hangen. De kans dat hij je niet meer gaat betalen is veel groter dan nu aan het BKR.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:09

Het ligt eraan wat voor codering er staat. Je het namelijk verschillende coderings (H, A, A2 en nog een paar dacht ik) Als je een A2 codering hebt staan (direct invorderbaar) dan staat de codering 5 jaar. Je komt er ook niet eerder vanaf. Dan moet je ook nog maar hopen dat de instantie waarbij de codering staat, afmeld want dit wil ook nog weleens gebeuren.

Je kan het beste bij je bank een bkr registratie opvragen, dit kost 4,95 euro. Dan kan je namelijk het bkr bellen en met het nummer wat er boven staat, alles navragen. Als je zo belt zonder papieren dan zeggen ze niks. papieren mogen maximaal een half jaar oud zijn.

Helaas heeft de ex van mijn man op zijn naam schulden gemaakt zonder dat hij dit wist. Fijn he nu mogen wij alles afbetalen (is gelukkig reeds gebeurd) en staat er dus een codering achter zijn naam. Gelukkig nog maar tot maart 2012 dan pas kunnen wij een lening afsluiten om een auto te kopen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:15

http://www.bkr.nl/MeestGesteldeVragen.aspx?pid=77 Dan hoe lang blijven mijn gegevens bij bkr staan?

Het staat dus altijd 5 jaar geregistreerd, er staat een termijn bij wanneer het krediet/schuld beëindigd is. Daar naast staat de code.

Dus je hebt helaas niet zomaar een nieuwe lening of hypotheek.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:36

Biancaa schreef:
Gelukkig nog maar tot maart 2012 dan pas kunnen wij een lening afsluiten om een auto te kopen.

Kun je dan niet beter nu al gaan sparen als je weet dat je in 2012 een lening gaat afsluiten voor een auto???

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:04

helaas lopen er nu teveel rekeningen waardoor we niet veel kunnen sparen. Mijn paard is net heel ziek geweest en heeft 2 weken op de kliniek gestaan. dus daar gaat mijn geld ;) Ik zet dus normaal wekelijks geld weg (ik krijg weekgeld) maar dat is er nu doorheen. Auto beurt en apk waarbij veel gebreken tevoorschijn kwamen, DA kosten bovenop die kliniekrekening want we waren uiteraard eerst met de reguliere da bezig. En daarbij nog de advocatenrekening van mijn man, die nog steeds in conclaaf is met zijn ex. De advocatenrekening staat niet geregistreert.

En van de rest van het spaargeld heb ik een nieuw paardje gekocht. Ik heb destijds al mijn paarden moeten verkopen door mijn scheiding en de schulden van mijn nieuwe man. Dus mijn man vond dat ik nu eerst maar eens aan mezelf moest denken.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:30

Behalve het "5 jaar regeltje" waar de andere het al over hebben, zou ik het dus niet doen. Ik ben bang dat je naar je geld kan gaan fluiten dan. Ik denk dat de drang voor je ex om te betalen niet zo groot is als het geld naar jou toe moet. Want wat kan jij doen als hij het geld niet overmaakt? Een officieel bedrijf kan nog altijd een incassobureau inschakelen. Dat klinkt waarschijnlijk iets gevaarlijker voor hem. En zoals je zelf al schreef in je OP, hij heeft je al genoeg genaaid, dan ga jij toch zeker niet zijn leven makkelijker maken door zijn schulden op je te nemen? ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:45

Mee eens!

MandyR schreef:
Behalve het "5 jaar regeltje" waar de andere het al over hebben, zou ik het dus niet doen. Ik ben bang dat je naar je geld kan gaan fluiten dan. Ik denk dat de drang voor je ex om te betalen niet zo groot is als het geld naar jou toe moet. Want wat kan jij doen als hij het geld niet overmaakt? Een officieel bedrijf kan nog altijd een incassobureau inschakelen. Dat klinkt waarschijnlijk iets gevaarlijker voor hem. En zoals je zelf al schreef in je OP, hij heeft je al genoeg genaaid, dan ga jij toch zeker niet zijn leven makkelijker maken door zijn schulden op je te nemen? ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:21

Aangezien TAO een paardgerelateerd forum is staat dit topic op de verkeerde plek, ik verplaats het even.

TAO-->LZP