Omdat iedereen hier toch al zo depri is

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:55

SuperPepeijn schreef:
dat vind ik ook desiree, ik geef ook meer om muziek dan tekst. en wat betreft mozart, dat is tijdloos. over 20 jaar hoor je nooit meer wat over puff daddy of justding timberlake, maar mozart hoor je over 1000 jaar nog.

Zou hem dat dan toch niet in de kwaliteit van de muziek zitten? en zo ja... is valt er dan toch te twisten over smaak? Ik denk namelijk van wel. Om deze redenen dus. Tijdloosheid, grootsheid enz.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:57

Er valt altijd te twisten over smaak natuurlijk. Waar de een van houdt hoeft de ander niet van te houden. En dat is maar goed ook want anders zou het erg saai worden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:57

Mwoah, ben ik het ook niet mee eens... Tekst vind ik wel degelijk heel belangrijk, heeft misschien ook mee te maken dat ik zelf ook dingen schrijf en zing. Ik weet SP dat jij ook niet van teksten houdt en dat is je goed recht hoor.... in mijn ogen is het de muziek die de tekst ondersteund en maar zelden kom ik goede muziek met een domme tekst tegen... dan moet het wel verdomd goede muziek zijn wil ik dat vaker dan 3x aan kunnen horen, gelukkig valt klassieke muziek onder die noemer. Maar die vind ik weer meer geschikt als ik aan het tekenen ben.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:08

Er is absoluut muziek uit deze tijd wat echt tijdloos is. Maar veel van dat soort crap als Britney, Justin Timberlake, Shakira, Sugababes dat kent niemand meer over 20 jaar. Misschien in een hele vage herrinnering maar veel kan mensen er niet van herrineren. Als ik nu U2 noem of Bryan Adams, Phil Colins, die kent iedereen nu nog en ik denk over 20 jaar ook nog. Omdat zij echte artiesten zijn met echt goede muziek en dat zijn al die andere van nu niet. Wie kent bijvoorbeeld Solid Harmonie nu nog? Dat is een meidengroepje van een paar jaar terug, hebben top10hits gehad maar niemand kent ze meer. Deze hebben het toendertijd gered op een mooi uiterlijk, grappig deuntje en veel commercie eromheen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:12

Toch zijn ze er wel van nu hoor. Alleen minder bekend omdat al die commerciele crap er bovenuit komt. Maar ik weet zeker dat de echte muziekliefhebbers over jaren nog Muse, Cranberries, Enigma etc. kent. Dat is dan toevallig mijn smaak hoor. Ik praat dan even over diegenen die toevallig ook daar van houden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:13

o ja, maar ik ben het dus wel met je eens vwb je voorbeeld U2 , B adams etc. Absoluut. Alleen komen echte artiesten gewoon nu niet meer aan de bak. En dat is mede de schuld van allen die meewerken aan die commerciele rommel (538, mtv, tmf). Ok er zijn nog wel classics programma's maar wel erg weinig.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:17

het aan een grote groep kunnen overbrengen van een emotionele lading is iets wat voor mij kunst maakt. ik ben een grote fan van U2, ben bij concerten geweest en heb al hun albums, maar ik krijg er nog geen tranen van in mijn ogen (tenzij bono vals zong).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:29

Maar dat jij er geen emotionele lading van ontvangt houdt niet in dat het dat niet doet, enkel dat jij het niet zo ervaard. Overigens voel ik helemaal geen binding met U2 ... en des te meer met Iggy Pops ~ Lust for Life *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 08:00

Voor mij is de muziek ook belangrijker dan de tekst. Zo heb ik gisteren nog eens uitgebreid "Niets dan dit" beluisterd in de auto. De tekst is niet echt bijzonder maar de muziek is geweldig.
Ik krijg nog steeds kippevel als ik de trompetpartijen uit dit nr. beluister. Geweldig!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 09:21

Dat is zo SP. Er zijn ook genoeg mensen die geen emotionele lading van Beethoven of Mozart of anderen krijgen. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat de muziek dat bij anderen niet doet. Dat is dus de kwestie van smaakverschil.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:09

muziekliefhebbers houden ook van de muziek, de tekst is niet zo van belang anders kopen ze wel een dichtbundel, denk ik.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:20

imker"]
[quote="Fasel schreef:
Mooi he dat liedje van Elisabeth. Moet er altijd bij janken Lachen


Geloof het of niet, ik zit hier met CDtje op, Slaap zacht staat aan en ik zit hier ook met vochtige oogjes.... Ik kan er ook nooit zo goed tegen Verdrietig
[/quote]
Zeker weten. Echt een geweldig jank nummer.
Acda en de Munnik zou bij mij ook gedraait moeten worden. Brussel moeten heten vind ik ook een super nummer.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:23

Dat is misschien jouw mening SP. Ik vind dat onzin. Sorry. Muziek en tekst kan heel goed samen gaan. Een goed voorbeeld is de stem van Matthew Bellamy (even daargelaten of je er van houdt of niet) maar die stem staat bekend om het feit dat hij niet te onderscheiden is van zijn gitaar. En als je met zo'n stem (dit was slechts een voorbeeld) zoveel los kan maken dan hebben teksten en muziek wel degelijk iets gemeen. Bovendien vind ik dat een tekst zo diepzinnig en goed geschreven kan zijn dat ie soms zelfs niet zonder de muziek kan, of andersom.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:24

En ook hier ben ik weer eens met Fasel (zoals in de rest van dit topic Tong uitsteken)
Wat zullen we op de bruiloft laten spelen Faas?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:24

Trouwens een beetje beledigend. Muziek beheerst een groot deel van mijn leven maar jij zegt dus dat ik geen muziekliefhebber ben omdat ik buiten muziek alleen ook muziek kan waarderen die tekst bevat? Verward

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:24

orri schreef:
En ook hier ben ik weer eens met Fasel (zoals in de rest van dit topic Tong uitsteken)
Wat zullen we op de bruiloft laten spelen Faas?


Oh dat weet ik wel. Even wachten.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:26

Deze draaien we en dan draaien we hem bij ons 25 jarig jubileum weer Haha!

Will you remember the dress I wore?
Will you remember my face?
Will you remember the lipstick I wore?
This world is a wonderful place
Will you remember the black limousine?
Will you remember champagne?
Will you remember the things that we’ve seen?
I will return here again
Will you remember the flowers in my hand?
Will you remember my hair?
Will you remember the future we planned?
The world is not waiting out there
I won’t remember the dress I wore
I won’t remember champagne
I won’t remember the things that we swore
I will just love you in vain
Will you remember?
Will you recall?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:32

Hahaha... is goed, perfect Haha! Ik wist dat ik op je kon vertrouwen Haha!
Muziek is ondersteuning voor de tekst, het geeft een extra dimensie....maar ook zonder muziek dient de tekst sterk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:44

Op Tales of Mystery and Imagination staat dit uit naam van EA Poe:

"SHADOWS OF shadows passing. It is now 1831, and as always I am absorbed with a delicate thought. It is how poetry has indefinite sensations, to which end music is inessential. Since the comprehension of sweet sound is our most indefinite conception, music, when combined with a pleasurable idea, is poetry. Music without the idea is simply music. Without music or an intriguing idea, colour becomes pallor, man becomes carcase, home becomes catacomb, and the dead are but for a moment motionless."

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 13:01

Ik begin steeds meer bewondering voor sommige Bokkers te krijgen.

Trouwens wel mooi dat iedereen zo open is over wat hij/zij wel of juist niet wil hebben!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:03

Fasel schreef:
Dat is misschien jouw mening SP. Ik vind dat onzin. Sorry. Muziek en tekst kan heel goed samen gaan.
Verward ik beweer niet het tegendeel. imo maakt bij muziek de melodie de stemming en niet zozeer de tekst. als voorbeeld het slotstuk van la boheme, waar pucinni als het ware muzikale flashbacks maakt als mimi sterft. de woorden op zich zijn niet zo bijzonder, maar het psychologische effect van de muziek is heel meeslepend. hopelijk is bij de 2 dames mijn mening nu zo duidelijk dat deze niet verkeerd begrepen kan worden Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:48

Desiree schreef:
Ik zie dat jullie hier teksten van liedjes heel belangrijk vinden. Ik zelf hecht daar maar zelden waarde aan. Uiteindelijk spreekt de muziek zelf boekdelen met zijn klanken en daar kunnen woorden toch nooit aan tippen. Soms valt een gevoel niet te beschrijven omdat woorden ontoereikend zijn. Maar muziek is dat niet.


Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar bij een begrafenis vind ik het toch wel een beetje belangrijk dat de tekst 'passend' is. Normaal vind ik muziek mooi om de muziek en als de tekst dan ook nog aanspreekt is dat leuk maar de muziek is het belangrijkste, daar krijg je een bepaald gevoel en sfeer bij.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 19:06

Idd. tekst is wel belangrijk, in ieder geval vind ik dat wel zo. Al is een lied nog zo mooi en de tekst klopt niet bij mijn gevoel, dan zal ik dat niet willen draaien.

Verder vind ik dat de tekst echt op mij moet slaan, niet op andere dingen, zoals liefde/leven/dagelijkse beslommeringen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:54

SuperPepeijn schreef:
het aan een grote groep kunnen overbrengen van een emotionele lading is iets wat voor mij kunst maakt. ik ben een grote fan van U2, ben bij concerten geweest en heb al hun albums, maar ik krijg er nog geen tranen van in mijn ogen (tenzij bono vals zong).

DAt is bij mij ook niet. Ik ben echt gek op goede popmuziek (en ik heb ik ook verschillende cd's van U2 en "please" en "one" heb ik grijs gedraaid, wel 100x achter elkaar omdat ik er stapelgek op was zo mooi vond ik het. Maar klassieke muziek raakt mij op een of andere manier dieper. Heel gek, maar het is niet anders. Vroeger op pianoles heb ik wel eens uitstapjes gedaan naar boogie, bluese, jazz, pop, maar ik kwam altijd weer terug bij klassieke muziek. Klassieke muziek heeft meer impact op mij.

En ik wil niet zeggen dat tekst niet relevant is, dat is het inderdaad wel, zeker op een begravenis zoals Jura al zei. Een enkele tekst maakt wel eens indruk op mij om wat voor reden dan ook.

Maar de muziek zegt heel vaak nog meer dan woorden. Kijk maar naar films. Een voorbeeld: een moeder verliest een kind. Dat kun je aan de kijker niet uitleggen hoe dat voelt, woorden zijn ontoereikend. Het is dat die muziek er is, die brengt je tranen in je ogen. Zonder die muziek hadden die regiseur en die actrice dat niet klaar gespeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:14

Wij hebben dat ook al jaren op paier staan.
Voor mijn begravenis wil ik, In the hall of the Mountain King uit Peer Gynt van Edvard Grieg, Entrance of the Gods into Valhalla uit das Rheingold (uit de Ring) van Wagner en Seasons in the Abbys van Slayer.
Dus zowel klassiek als metal maar wel alles hard!!!!!