[ENQ]Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

[ENQ]Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:14

Mijn man en ik willen graag vrijer gaan wonen met stallen, rijbak enz. aan huis.
We willen ons dan ook gaan richten op ruitervakanties en wellicht een pensionstal erbij.
Waar in Nederland is er een redelijk grote vraag naar een pensionstal? Wat voor pensionstal zou dat dan moeten zijn? Een luxe met binnenbak enz. enz., een wat minder luxe met een (goede) buitenbak enz. enz. of misschien een pensionstal met een zgn. Hit-Actief formule met of zonder luxe faciliteiten?
Ik weet dat er in de randstad wel vraag naar is, want daar woon ik nu zelf, maar hoe zit het bijvoorbeeld in Drenthe, Groningen, Friesland en Limburg (en de rest van de provincies)?
Ik heb wel zo mijn vermoedens, maar ik weet niet zeker of deze juist zijn ;)

Ik hoop hier een beetje inzicht in te krijgen doormiddel van zoveel mogelijk antwoorden van jullie :D
Alvast bedankt!

connie64

Re: Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:24

ik woon in zeeland en als ik hier kijk is er weinig vraag naar rijbakken,stallingen etc ook geen ruitervakanties.
Ik denk dat je meer de provincies met bossen zal moeten bekijken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:25

Kan je in elk geval vertellen dat er in Gelderland (achterhoek) niet veel vraag naar is.
Er zijn al veel pensionstallen, verschillend van luxe.

Wat me opvalt, is dat de stallen met gewoon een simpele rijbaan, weidegang en wat stallen, de meeste mensen trekken.
Dus wil je een zo breed mogelijk 'publiek' trekken, zorg dan voor nette stallen en een goede rijbaan. En gezelligheid niet te vergeten.
Natuurlijk wil iedereen het zo goedkoop mogelijk, dus je zou kunnen kijken of je daar verschillende prijzen in kunt maken. Bijvoorbeeld vol- of halfpension.

Voor super luxe zal ik zelf niet snel kiezen, mocht ik een pensionstal beginnen.
Zelf sta ik wel op zo'n stal, maar voor de meeste mensen is dit veel te duur. Daardoor trek je minder pensionklanten. Wil je zo'n stal als trainingsstal, dan trek je juist veel klanten aan. :)

Gezien je in Dordrecht woont, lijkt mij dat er vooral vraag is naar een stal waar weidegang en ruimte is.
Niet te duur, gezellig, en zoals ik al zei met weidegang. Aan het begin nog niet teveel faciliteiten, een ruime bak met goede bodem is natuurlijk wel belangrijk. Verder ruimte voor zadelkasten, wasplaatsen, kleine kantine misschien, en ruimte om trailers te kunnen neerzetten.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:27

Als je in de Randstad een stal opent waar de paarden 's winters ook buiten komen (in groepjes) biedt je in ieder geval iets aan dat héél moeilijk te vinden is.

In de wijde omgeving van Zoetermeer ken ik slechts 4 stallen die dit doen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:34

Voor mij zou ideaal zijn in deze buurt (gorinchem):

Goede (altijd te rijden) buitenbak van 20x60
Ruime stal met veel lucht en licht
Stal met bovenluik
Weidegang met genoeg gras in de zomer (dus geen 30 paarden op een postzegel waar alles binnen 2 dagen kaal is, maar waar voldoende gras is voor de hele zomer)
Winter minimaal 6 uur in de paddock/weide wat voor je gedaan word (hier in de omgeving is dat nergens te vinden, of ik heb niet goed gezocht.)
Volpension (mesten en voeren word gedaan)
Kleinschalig
Wasplaats met warm en koud water
Verwarmde zadelkamer met een plek waar je je zweetdeken kan laten drogen
Trailerplaats

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:36

BBreedveld schreef:
Als je in de Randstad een stal opent waar de paarden 's winters ook buiten komen (in groepjes) biedt je in ieder geval iets aan dat héél moeilijk te vinden is.

Precies, en dan ook graag 1 waarvan de bak te rijden is en waar de paarden gevoerd, gemest en buitengezet worden :+
Ik sta er op zo-een, maar de bak is niet altijd te rijden :')

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:37

BBreedveld schreef:

Helemaal eens.
Pensionstalling in regio tussen Den Haag en Zoetermeer met (gedeeltelijke) weidegang zomer en winter en uitrijmogelijkheden is schaars.
Stallen zelf en voorzieningen mogen dan - wat mij betreft - best basic zijn. Ik sta nu ook bij een pensionstal met alleen buitenbak, alleen koud water op de spuitplaats en geen kantine (maar wel een plek waar wij de waterkoker neerzetten voor een kop thee!).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:38

connie64 schreef:
ik woon in zeeland en als ik hier kijk is er weinig vraag naar rijbakken,stallingen etc ook geen ruitervakanties.

Helaas is zoals nu absoluut niet fijn om in de Brabantse bossen te rijden (omgeving Bladel). Niet alleen je paard word aangevallen door de dazen, maar de ruiter ook. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:39

In Noord Limburg en Oost-Brabant barst het in ieder geval van de stallingsmogelijkheden. Hoe het precies zit met klandizie weet ik niet hoor, er zijn hier wel veel paarden. Evengoed denk ik dat je meer kans hebt in een regio die iets minder vol zit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:42

Ik woon trouwens nog in Zuid-Holland, maar heb mijn fjord verhuist naar Brabant. Wegens mogelijkheid Paddock Paradise met aangepast voerbeleid. Geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en spierbevangenheid. En dus ook beperkte weidegang maar ook het verschil van kleigrond of zandgrond.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:43

hier in zuid-oost drenthe zou je volgens mij prima een pensionstal kunnen beginnen,er zijn er wel een aantal maar voor mijn gevoel is de kwaliteit nou niet overal zo geweldig. met weidegang evt. ook apart,en goeie (binnen) bak en goede verzorging plus normale prijzen scoor je hier wel al gauw denk ik. succes! groetjes deess

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:44

wat mij stoort is dat je qua pensionstal vaak moet kiezen tussen luxe voor je paard (veel buiten kunnen lopen veel hooi in groepen kunnen staan enz) en luxe voor je zelf (verwamde kantine schone wc binnenbak).
als je een stal zou kunnen realiseren op een plek met ook nog eens goede uitrijmogenlijkheden met al het genoemde en je vraagt niet de hoofdprijs maar een prijs wat normaal is voor de regio dat je stal snel vol staat.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:55

Marcella schreef:
connie64 schreef:

Helaas is zoals nu absoluut niet fijn om in de Brabantse bossen te rijden (omgeving Bladel). Niet alleen je paard word aangevallen door de dazen, maar de ruiter ook. ;)

Wij rijden in breda in de bossen met een vliegenuitrijdeken en ons zelf ingesprayed en dat gaat heel goed.

Ik denk dat je veel bereikt met service. De meeste mensen die een paard hebben moeten daar voor werken en dan is volpension met op en van de wei halen erg fijn zodat de mensen gelijk met hun paarden kunnen beginnen zonder dat ze eerst uit moeten mesten ed.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:57

[quote="Marcella"]Ik woon trouwens nog in Zuid-Holland, maar heb mijn fjord verhuist naar Brabant. Wegens mogelijkheid Paddock Paradise met aangepast voerbeleid.

Hahahaha ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik woon in Poortugaal en mijn paard staat in Breda (58 km van mijn huis) omdat hij daar het hele jaar door naar buiten kan, volpension, naast het bos. Ga niet meer 7 dagen in de week en heb het prima naar mijn zin daar.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:18

Hit actief of paddockparadijs is erg in opmars (gelukkig) momenteel volgens mij. Maar dat moet denk ik wel bij je passen als je pensionhouder wilt worden. Het vergt toch een bepaalde kijk op gedrag/huisvesting etc. brengt ook meer werk met zich mee dan de meeste mensen denken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:23

Ik zit in Gelderland (omgeving Arnhem). Daar is echt veel vraag!
Er zijn wel al veel stallen, maar die zitten echt allemaal vol, is echt moeilijk om iets nieuws te vinden zeker als je er een binnen- en buitenbak en weidegang bij wil.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:27

BBreedveld schreef:

Helemaal mee eens! Hier, omgeving rotterdam, is zo'n stal waar ze op een verantwoorde manier 's winters naar buiten kunnen, niet te vinden. En met verantwoord bedoel ik in vaste kleine groepjes in een ruime paddock. Weidegang in de winter is op deze natte grond niet mogelijk. Als je er dan ook nog een binnenbak hebt, bied je volgens mij iets waar veel vraag naar is.
Maar zoiets kost veel ruimte en.de.grond is duur in deze regio.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:29

Denk dat als je puur qua ruitervakanties gaat kijken, dat je heel goed zou zitten in de gebieden rond Epen (zuid limburg) veel bossen, mooi heuvellandschap.. Maar omdat er ook veel land is, hebben daar veel mensen de paarden aan huis.. Maar durf te wedden dat ruitervakanties er goed zouden lopen..

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:10

ladyratina schreef:
BBreedveld schreef:

Helemaal mee eens! Hier, omgeving rotterdam, is zo'n stal waar ze op een verantwoorde manier 's winters naar buiten kunnen, niet te vinden. En met verantwoord bedoel ik in vaste kleine groepjes in een ruime paddock. Weidegang in de winter is op deze natte grond niet mogelijk. Als je er dan ook nog een binnenbak hebt, bied je volgens mij iets waar veel vraag naar is.
Maar zoiets kost veel ruimte en.de.grond is duur in deze regio.

Daarom sta ik ook in Breda, binnenbak en heel het jaar door op de wei. Gaat dit niet dan in de paddock en gaat dit door extreem weer ook niet dan hebben we nog een overdekte paddock waar hij in wordt gezet. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:13

Ik denk dat je raak schiet als je een goed verzorgde stal onder 200 euro per maand kan aanbieden in de randstad :Y) de stallen zijn daar echt loeiduur, het land trouwens ook, dus je moet het dan in ieder geval al niet meer doen voor dat leuke zakcentje ;)

nine1987 schreef:
Denk dat als je puur qua ruitervakanties gaat kijken, dat je heel goed zou zitten in de gebieden rond Epen (zuid limburg) veel bossen, mooi heuvellandschap.. Maar omdat er ook veel land is, hebben daar veel mensen de paarden aan huis.. Maar durf te wedden dat ruitervakanties er goed zouden lopen..

Mee eens! eventueel met "leasepaarden" voor een week, uiteraard goed verzorgd. Als het mijn paarden zouden zijn zou ik wel mee gaan als gids, maar dat wil weer niet iedereen (onder andere ikzelf als ik een paardenvakantie boek := ). Maar ik weet niet of dat laatste rendabel, aangezien je alleen voldoende boekingen zult hebben in de vakantieperioden in de warme maanden.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 27-06-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 22:16

Zo zeg :wow: ! Bedankt voor jullie reacties!
Het is wel duidelijk dat we, wat betreft de pensionstalling, het beste in deze omgeving (ruim genomen) kunnen blijven.
Het is hier alleen niet zo geschikt voor ruitervakanties, denk ik.... als het gaat om leuke uitrijmogelijkheden althans.
Of zie ik nu iets moois over het hoofd... :+

We hebben zelf in elk geval een pensionstal in gedachte, die niet heel erg luxe is, maar wel min of meer van alle gemakken is voorzien .
Een goede buitenbak, die in bijna alle weersomstandigheden goed te rijden is
Een goede longeerbak
Meerdere paddocks, waarin ze geruime tijd in groepjes kunnen vertoeven buiten het weideseizoen
'sZomers weidegang
Wij voeren, mesten en zetten de paarden buiten/binnen
Ruimte voor circa 20 paarden (en de bijbehorende spullen uiteraard :+ )
Kleine kantine, toilet

Is er eigenlijk veel behoefte aan een voerbeleid, waarbij je voor je eigen krachtvoer moet zorgen? Ik kan me dit namelijk best voorstellen, omdat veel eigenaren toch een eigen voorkeur hebben, wat het krachtvoer betreft. Ieder paard heeft ook een andere behoefte

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:18

Tobila schreef:
Het is wel duidelijk dat we, wat betreft de pensionstalling, het beste in deze omgeving (ruim genomen) kunnen blijven.
Het is hier alleen niet zo geschikt voor ruitervakanties, denk ik.... als het gaat om leuke uitrijmogelijkheden althans.

Het Amsterdams Bos :D Daar is zelfs een enjoy the ride georganiseerd! Dan neem ik "hier" wel ruim als in "het westen" :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:28

Tobila schreef:

We hebben zelf in elk geval een pensionstal in gedachte, die niet heel erg luxe is, maar wel min of meer van alle gemakken is voorzien .
Een goede buitenbak, die in bijna alle weersomstandigheden goed te rijden is
Een goede longeerbak
Meerdere paddocks, waarin ze geruime tijd in groepjes kunnen vertoeven buiten het weideseizoen
'sZomers weidegang
Wij voeren, mesten en zetten de paarden buiten/binnen
Ruimte voor circa 20 paarden (en de bijbehorende spullen uiteraard :+ )
Kleine kantine, toilet

Is er eigenlijk veel behoefte aan een voerbeleid, waarbij je voor je eigen krachtvoer moet zorgen? Ik kan me dit namelijk best voorstellen, omdat veel eigenaren toch een eigen voorkeur hebben, wat het krachtvoer betreft. Ieder paard heeft ook een andere behoefte

Okeej Ik vind t allemaal heel mooi klinken!

WAtr betreft het voerbeleid: wij hebben het zo geregeld bij ons op stal dat de paarden standaard biks en kuilgras krijgen. de rest kan klaargezet worden naast de box, zodat dat ook gevoerd kan worden en/of ipv gevoerd kan worden. dit moet dan wel zelf worden gekocht!

Enneuh tjaah wat betreft de ruitervakanties; ik kan hier in zoetermeer hele dagen rijden als ik wil heur :j Vnaaf het balijbos naar t westerpark naar t buytenpark bijvoorbeeld :j
Je kan dan misschien dagtochten organiseren door de bossen, misschien(als de mensen toch met eigen trailers etc. komen), naar andere gebieden reizen (richting strand bijvoorbeeld?)
Kan je niet iets extra's aanbieden wat met je onderschrift te maken heeft :7 ?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:35

in de randstad, en ook zeker in haarlem/bloemendaal/aerdenhout, is zeker vraag naar stalling! er zitten meerdere boeren waar de paarden dag en nacht buiten kunnen staan of met stal. maar je moet zelf binnen/buiten zetten, voeren etc. en ook niet overal is een goede bak of overdekte poetsplaats.

en het grootste nadeel: alles zit vol :+ met flinke wachtlijsten.

en aangezien je hier vlakbij de duinen zit kan je ook nog strandritten en ruitervakanties aanbieden.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:22

Celiien schreef:
Okeej Ik vind t allemaal heel mooi klinken!

WAtr betreft het voerbeleid: wij hebben het zo geregeld bij ons op stal dat de paarden standaard biks en kuilgras krijgen. de rest kan klaargezet worden naast de box, zodat dat ook gevoerd kan worden en/of ipv gevoerd kan worden. dit moet dan wel zelf worden gekocht!

Enneuh tjaah wat betreft de ruitervakanties; ik kan hier in zoetermeer hele dagen rijden als ik wil heur :j Vnaaf het balijbos naar t westerpark naar t buytenpark bijvoorbeeld :j
Je kan dan misschien dagtochten organiseren door de bossen, misschien(als de mensen toch met eigen trailers etc. komen), naar andere gebieden reizen (richting strand bijvoorbeeld?)
Kan je niet iets extra's aanbieden wat met je onderschrift te maken heeft :7 ?

Stalling i.c.m. een maandelijkse massage bedoel je :+ ? Ik weet niet of daar vraag naar is... Paardeneigenaren vragen me meestal voor een massage als er echt iets aan de hand is met hun paard. Dat is ook best begrijpelijk, hoor en ik behaal er (gelukkig) meestal ook hele goede resultaten mee, maar sportmassage is er juist ook voor om (verdere) blessures te voorkomen en je paard in topconditie te houden. Kortom, als een paard niks (merkbaars) mankeert, vinden veel eigenaren een massage niet nodig.
Als de betreffende pensionklanten zich bewust zijn van of open staan voor de positieve effecten van een massage, zou 't best een goed concept kunnen zijn!