Goede laptop en externe monitor voor fotobewerking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Goede laptop en externe monitor voor fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:42

Hoi,

Aangezien mijn laptop en desktop dood zijn, ben ik opzoek naar een nieuwe.
Ik wil geen desktop meer maar een goede laptop met een externe monitor voor beelsbewerking. (dit omdat de schermen van laptops nooit helemaal goed zijn)
Welke laptop en monitor zouden jullie aanraden? Ik ga zowiezo een spider halen voor kalibratie omdat het gewoon een must is. Met welke laptop en monitor kan ik perfect bewerken?
(macbook is geen optie, dat is te duur.) de prijs moet voor beide rond de 800 liggen.

Gr. Babeth

Edit: handig om misschien te weten, de laptop en monitor worden alleen puur gebruikt voor fotografie. Niet voor internet of andere doeleinden.

Anoniem

Re: Goede laptop en externe monitor voor fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:53

Lang niet met alle laptops is het mogelijk om twee schermen te kalibreren. De meeste videokaarten ondersteunen dat niet. Ik zou je dan ook willen aanraden om voor aanschaf eerst te dubbelchecken of je wel beide schermen goed gekalibreerd kunt krijgen.

VWB externe monitor: kies in ieder geval een monitor met een IPS panel. Die zijn doorgaans knetter duur, de meeste goedkopere monitors zijn TN en die wil je voor fotobewerking niet. Dell biedt wide gamut IPS monitoren voor een hele redelijke prijs.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:03

tweedehands mac? mijn vriend heeft voor 400 euro een megagroot tweedehands Mac extern scherm gekocht, die gebruikt hem professioneel. misschien dat dat een optie is? voor fotobewerking is een Mac wel het fijnst hoor ik van alle kanten.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:32

FK -> HTT