Geld uitgeven. Klopt dit huishoudboekje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:51

Had ik me net lekker achter de pjoet geinstalleerd, kom ik erachter dat ik jullie een schriftelijk lesje boodschappen doen zou geven. Dus hop maar weer naar beneden om mijn bonnetjes op te halen.
Afgelopen donderdag heb ik de volgende boodschappen gehaald:
Aldi: jus d'orange, cola-light, kaas, 2x loempia, 2x halfvolle melk, gevulde koeken, jam-koeken, frisbeleg, kimonootjes, chocopinda's, duo pasta, 2x, bolletjes, witbrood, bruin brood, chips naturel, chips paprika. Totaal: 15.85
Hier had ik nu dus extra broodbeleg (waren we bijna helemaal door), de volgende keer is dat niet nodig, maar moeten we bier hebben. Brouwmeester smaakt prima en is erg goedkoop!

C1000: optimel drink, 3x hocolade vlokken (aanbieding), gehakt (aanbieding), rokmboterbabbelaars, bananen (aanbieding), 4 verse broodjes, aardappel schijfjes, 2x bruin bier. Totaal: 17.44

Het bruine bier drink ik aangezien het goed schijnt te zijn voor de borstvoeding, lekker ook nog!
Verder heb ik nu boodschappen bij de C1000 gedaan, is ook nog een flink stuk voordeliger als de AH. Normaal ga ik naast de Aldi naar de Coop of de C1000. Van te voren kijk ik dan waar de meest aantrekkelijke aanbiedingen zijn. Deze week was dat bij de C1000. Dure dingen als vlees sla ik altijd tijdens een aanbieding in. Ik had nu ook ruim 1.5 kilo gehakt. Thuis gekomen maak ik er 2-persoonsporties van in diepvrieszakjes, en gaat het dan de vriezer in.

In Assen zit ook een Lidl. Daar kom ik alleen als er leuke aanbiedingen zijn, en dan niet in de supermarktspullen maar in tassen/kleding/handoeken en dergelijke. In het verleden kocht ik daar 2 liter flessen cola. Maar tegenwoordig hebben we een frisdrankautomaat en maken we onze cola zelf.

Ik ken er meer hoor, die bij de AH zweren, en de geodkopere winkels verschrikkelijk vinden. Harry zegt: het zit in dozen. Nou en? Er mankeert toch niks aan je handjes, je kunt het er zo uithalen. Da's net zoiets als meubels kopen bij de Ikea of bij een andere (duurdere) meubelzaak. 't Is echt je eigen keus, maar in bepaalde gevallen ben je echt dief van je eigen portemonnee!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:54

een frisdrank auotmaat? zon sodaclub ding of iest anders?

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:57

Ik denk dat je voor jezelf keuzes moet maken. Wat wil ik, en wat zou ik evt. kunnen laten. Boodschappen bij de aldi of liddl doen ofzo ipv AH. en dergelijke.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:59

Sodaclub. Is echt makkelijk en lekker. Er gaat gewoon kraanwater in. je maakt er zelf prik in, zoveel je lekker vindt. Dan kun je het kaal drinken (spa rood), of speciale limonades er door (bv cola), of bv met rode ranja (goedkope cassis). Je kunt het zo sterk maken als je zelf wilt. De aanschijf is even een uitgaaf, maar als je zoveel prik drinkt als ons kan het makkelijk uit!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:01

ja is het lekker?
lijkt mij ook wel handig, maar ze zijn idd zo duur....

nog een vraagje:wat geven jullie uit per week aan boodschappen?
ik porbeer zuinig aan te doen, maar zit meestalk wel op 75-100 euro.....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:01

oh ja dat is voor 2 personen en alleen wat ik in de supermarkt uitgeef...

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:37

Gemiddeld dus een 50 euro (meestal minder). Voor 2 personen en een baby die van mij drinkt.
Oh ja, ik heb natuurlijk ook katten die vreten en cavia's. De cavia's krijgen wat brok, waar ik een supergoedkoop adresje voor heb in Uithuizen. Met 1 zak doen ze erg lang, verder wortels en komkommers uit de tuin. Pas van't najaar moet ik daar weer voor naar de super.
De poezen krijgen Hill's brokjes. 't Is duur voer (krijg gelukkig korting via 't werk) maardaar doen ze ook lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:53

Harry schreef:
Tja wij hebben hier geen Aldi en geen Dirk van den Broek. Wel een Lidl maar daar krijg je me dus echt niet naar binnen.....Oost Europese toestanden met alles in dozen. En het ziet er allemaal ranzig uit.


Doordat het in dozen zit is alles goedkoper daar, scheelt personeelskosten. De merken zijn wel anders dan in de AH, dus het is even wennen in het begin. Maar ze hebben een boel goede dingen die ook heel goed betaalbaar zijn, hoor! Ranzig is het zeker niet, wat bedoel je daar eigenlijk mee?

Wat de oost-europese toestanden betreft, ik krijg juist altijd een beetje een vakantiegevoel in de Lidl Haha!. Ik haal er alleen geen verse groenten en fruit, want ik vind de kwaliteit minder. Het brood vind ik wel weer goed trouwens. Klein nadeel: ze hebben (nog) geen koffiepads voor de Senseo, maar die haal ik gewoon ergens anders.

Ik zou zeggen: probeer er eens te winkelen, je blijft lachen om de prijs. Voor een volle kar daar ben ik nog minder kwijt dan voor een mandje bij de AH, bij wijze van...

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:54

Hypotheek Netto euro 500
Ligt bij ons iets hoger nl. 700

Supermarkt euro 425
Wij doen vnl. boodschappen bij de C1000 en zijn per maand ongeveer 300 euro kwijt.

Gas/Licht/Water euro 250
Wij hebben ook nog een Vereniging Van Eigenaren. Hierbij zitten G/W/L in verrekend. Per maand is dit ongeveer 300 euro.

Onderhoud huis euro 100
(we doen veel zelf)
Bij ons dus de VVE

Vrij te besteden euro 200
(boeken, kadootjes, paardendingen etc.)
Denk ook aan restaurant bezoekje en een keertje naar de bios ofzo.
Bij ons liggen dit soort bestedingen wat hoger. Gemiddeld 300 euro.

Investeringen divers euro 250
(Opzijleggen voor als de koelkast kapot gaat enzo)

Kleding euro 125
Met zijn tweeen? Wij zijn samen rond de 200 euro gemiddeld per maand kwijt.

Brandstof euro 100
Met 2 auto's kost het ons aan brandstof 320 euro

Onderhoud auto euro 175
(doet mijn zwager, dus kost niet zoveel)
Onderhoud + afschrijving auto's 400

Belasting euro 150
(WOZ, hond, wegenbelasting)
Geen idee!

Abonnementen euro 50
(tijdschriften en sportclub)

Verzekeringen euro 125

Uit eten Vakantie euro 50
Had ik al genoemd. Vakantie inderdaad 50

Dieren euro 175
(mijn paard staat bij familie, dus ik betaal alleen voer en stro)
Paard: ongeveer 400 euro per maand
Kat: zit inbegrepen bij de boodschappen, haha.

Telefoon & internet euro 75
Telefoon & internet 90

Aflossing auto aan ouders
100

Sparen:
200

Totaal per maand euro 2.750
Totaal bij ons euro 3.210 Maar dan mis ik nog een aantal dingen, want er komt nog meer geld binnen, maar elke maand gaat het toch allemaal op!!
Wel goed om dit eens te doen. Ik zal het lijstje eens thuis voorleggen om het eens te bespreken, want je wordt je wel weer even bewust wat alles kost..

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:31

Toevallig hadden wij het er ook over hoeveel alles nou kostte... en dat je elke maand zo snel door je geld heen bent.
Dus ik heb hem verteld dat hij het eens een maandje of 2 mag doen.. gni gni.
Wij betalen aan electra 195 euro en dan hebben we nog een waterbed.. dus dat vreet ook stroom. en een hypotheek van 800 eur... en dan de rest nog... nou ik moet zeggen.. sparen... wat is dat... het vliegt de bankrekening af.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:30

Op dat boodschappenlijstje van Riette mis ik toch heel wat, voor ons, essentiele wekelijkse boodschappen.

Koffie en suiker bijvoorbeeld, toiletpapier, keukenrollen, zijn bij mij allemaal wekelijks. Net als rijst, vaak aardappels, veel meer fruit, veel meer drinken en inderdaad de groente.
Bij Riette's lijstje zie ik bijna alleen maar snoep, daar kan ik geen week van leven met mijn dochters alhoewel mijn dochters daar anders over zouden denken Haha!

Ik kom rond de 65 a 70 euro uit voor mezelf en twee kinderen plus af en toe een eter. Hondenbrok en voer voor de katten haal ik bij de Aldi dus zit dat er gewoon bij in.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:06

[hypotheek hebben we niet Lachen (gesponsord door schoonpa)

Supermarkt euro 350

Gas/Licht/Water euro 200

Onderhoud huis euro 100-200 (verschilt, we zijn aan het verbouwen

Vrij te besteden euro 200
(boeken, kadootjes, paardendingen etc.)
Denk ook aan restaurant bezoekje en een keertje naar de bios ofzo.
Bij ons liggen dit soort bestedingen wat hoger. Gemiddeld 300 euro.

Investeringen divers euro 100

Kleding euro 75

Brandstof euro 30 (kever op gas, geen wegenbelasting
Met 2 auto's kost het ons aan brandstof 130 euro

Onderhoud auto euro 50 doet vriend zelf bij garage of thuis, dus alleen onderdelen zo heel af en toe....

Belasting euro 200
gemeente belasting(woz), waterschapsbelasting, wegenbelasting,

Abonnementen euro 10

Verzekeringen euro 200

wij gaan niet op vakantie

Dieren euro 200. 3 paarden en een koe: stro, hooi en kuil, 75 euro per maand,
hoefsmid en womenkuur gemiddeld 50 per maand
15 euro aan brok

Kat en hond= 20 euro

Telefoon & internet euro 130

Aflossing auto aan ouders
125, maar zijn we nu net klaar mee, dus tel ik niet mee in eindbedrag

Sparen:
100

ik kom uit op iest meer dan 2000 euro, ik heb een wisselend salaris, zowiezo 650 euro en verder wat ik maar kan invallen, das in de winter meer dan de zomer, in de winter zit ik ongeveer op 1000 euro,
mijn vriend verdient ook ongeveer 100 euro en krijgt nog een paar honderd euro zwart, dus dat kotm ongeveer wel uit.....
hihi hij houdt wel wat over, ik niks. we storten allebei 350 euro naar een gazemlijke rekening waar we boodschappen en rekeningen van betalen.
ik moet wel zeggen dat hij 32 uur per week werkt en ik tussen de 14 en de 32 uur.....