Waarom kinderbijslag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:32

irene schreef:
Dat de overheid wil meebetalen aan de generatie van de toekomst vind ik geen enkel probleem.
Alleen de vorm waarvoor gekozen is vind ik niet echt geweldig. KB mag van mij dan ook per direct worden afgeschaft.
Besteed het geld wat daardoor vrij komt, aan bijvoorbeeld gratis onderwijs tot het einde van de leerplichtige leeftijd.
KB wordt in veel gezinnen gebruikt voor levensonderhoud waardoor het onderwijs van de kinderen waarvoor het bedoeld is in gevaar komt.
OK dan!
Puik plan!
Hier ben ik het helemaal mee eens!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:33

irene, als dit haalbaar is, vind ik dit een goed plan.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:33

Pauline schreef:
Ja dag, en al die paardenmest dan Verward Mijn kind schijt minder dan mijn paard, hoor...En al dat voer wat verpakt zit in zakken, weiafzettingen die uiteindelijk kapot gaan en worden afgeschreven...

Ik weet wel dat het heel weinig is wat je krijgt en bv de kinderopvang is heel duur. Ik betaalde voor 4 weken 2 dagen per week 320 euro, daar was de bijdrage van het werk al vanaf.
Maar goed, wij kunnen het allemaal relatief goed betalen.

Ik zou wel voor een soort bijdrage zijn n.a.v. inkomen (na de bevalling Lachen )zodat het allemaal wat in verhouding is.



Midas Dekkers zou het zo weerleggen:
"Moederschap is milieuonvriendelijker dan autoraces of speedbootvaren. Elk kind maakt in zijn leven aanspraak op tonnen aardappelen, een dozijn auto's, een tankwagen benzine, riolering voor veertigduizend liter urine. Wie geen kind neemt, kan op straat propjes laten vallen, huisvuil ongesorteerd aanbieden en restjes verf weg laten lopen in de gootsteen en toch recht in de ogen van kinderrijke milieuactivisten kijken"
...
"Een modern kind is een luxeartikel, net als een troetelvarken. Moest een kind vroeger werken, op het land, in de huisindustrie, of in de mijnen, tegenwoordig leveren kinderen evenveel op als een mank paard".

En als investering in de oude dag:
"De teleurstelling van al die mensen die er zich op hadden verheugd dat ze op hun oude dag door hun kinderen zouden worden omringd en die er soms wel zeven hebben, van wie er af en toe een langskomt, dat is voor mij het beste tegenargument".


Ok, niet bepaald ongenuanceerd. Maar kan me in sommige dingen heel goed vinden...

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:37

Tja, als je het reeel bekijkt zou je nooit aan een kind beginnen Haha! : nooit meer vrije tijd, kost veel geld en is slecht voor het milieu...

Volgens mij irene is iig basisonderwijs betaald door de regering, je betaald als ouder alleen mee aan de ouderbijdrage. Pas op het VO moet je gaan betalen en een studie is ook erg duur. Dus veel ouders zetten de KB vast in een spaarplan om hun kinderen te laten studeren.

Maar sommige ouders hebben het geld wel hard nodig voor bv kleren en eten, en als dat wegvalt zou je een kind idd een luxe-artikel kunnen noemen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:37

Ik vind dat ik dan ook maar een gedeelte kinderbijslag moet krijgen want ik zorg parttime voor de kinderen van mijn vriend.

Nee zonder gekheid. Kinderbijslag is op zich een goed iets maar ik zou liever zien dan ze het uitkeren naar gelang je inkomen. Kinderen kosten een hoop geld en niet iedereen kan dat betalen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:56

Antoinette schreef:
Omdat kinderen voor sommige een eerste levensbehoefte zijn? Verward Haha! Aan de ene kant moet het natuurlijk wel aantrekkelijk blijven om kinderen te nemen. Als niemand het meer betalen kan en geen kinderen meer neemt.

Nu moet ik wel zeggen dat het geen ramp zou zijn als er wat minder kindertjes geboren zouden worden. Mensen genoeg Knipoog


Scheve mond kinderen neem je niet kinderen krijg je Haha!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:05

De vergelijking tussen kind en paard e.d.vind ik iets raar.

Paarden en auto´s kan je verkopen kinderen niet.
Hoewel als dit mogenlijk zou zijn zouden onvrijwillige kinderloze echtparen een grotere kans hebben tot het krijgen van een kind.

Mijn zoon gaat over 2 of 3 jaar ook naar voorgezet onderwijs. De kosten hiervan zijn hoog boeken, schoolgeld en de verplichte bijdragen. Ik weet nog niet wat dit allemaal gaat kosten maar dit is volgens mij toch meer dan de KB.

Wel vindt ik dat mensen met een hogere inkomen geen volledig recht hebben hierop. Maar dat er inderdaad naar inkomen gekeken moet worden.

Ook zijn kinderen nodig in onze maatschappij, wij vergrijzen. Als we KB zouden intrekken bewust kinderloze een vergoeding gaan geven, dan ben ik benieuwd hoeveel kinderen er (gewenst) op de wereld komen.
Wie verzorgt later de ouderen, wie geeft er les aan de paar kinderen die er wel zijn. Hoe gaan we later de kosten van aow betalen.

Grenzen leggen daar zet ik ook mijn vraagteken bij. Hoeveel per gezin mogen er dan komen.
Mensen willen bewust een zoon of dochter is het de verkeerde of ongezond weg ermee.

Het probleem is dat er altijd 2 kanten zijn aan een verhaal.

Kinderbijslag voor de minder verdienende ja
een kleine vergoeding voor bewust kinderloze nee.

Een kleine vergoeding voor bewezen onvrijwillige kinderloosheid daar kan ik nog wel iets in vinden.
Deze mensen hebben vaak kosten nog moeite gespaard om aan hun wens te kunnen voldoen. Persoonlijk vindt ik dit een beloning waard.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:12

BlueStar schreef:
Wel vindt ik dat mensen met een hogere inkomen geen volledig recht hebben hierop. Maar dat er inderdaad naar inkomen gekeken moet worden.

Ik vind dit ook niet helemaal fair. Hoe denk je dat zulke mensen aan een hoog inkomen komen? Het is ze echt niet aan komen waaien hoor. Misschien hebben hun ouders krom gelegen om de studie te betalen. Misschien werken ze wel veel meer uren, hebben ze meer verantwoordelijkheden.
Ik vind juist dat zulke mensen er recht op hebben. Vergeet niet dat die mensen 50% of 60% belasting betalen! Ze werken er keihard voor en mogen het dan zelf niet terugzien???
Beetje vaag.

Als we zo gaan beginnen kan beter het hele belastingstelsel wegvallen en moet iedereen maar in zijn/haar eigen behoefte voorzien.

Kinderen zijn duur. Ze zijn ook inderdaad niet te koop. Daarom moet je er dus heel hard over nadenken of je het kan betalen, of je het kan bolwerken. Want je kan een kind niet zomaar verkopen, wat wel mensen doen met een dier wat hun niet bevalt.

En dat gebazel dat kinderen mijn pensioen moeten betalen... what the f*ck... ik werk er toch zelf voor! Of werk ik voor de kinderbijslag van anderen en werken die straks voor mijn pensioen? En heb ik ooit gevraagd hierom? Het is overigens niet het pensioen, daar spaar je zelf voor (eventueel met je baas). Het gaat om de AOW. En dat is iets wat we krijgen van de regering. Maar het is niet iets waar je op moet bouwen en vertrouwen. Dat kan altijd ingetrokken worden of verminderen. Je moet in je eigen behoeften voorzien. Dus ga er maar lekker vanuit dat dit weg is als je 65+ bent. Als het er dan nog is, dan is het mooi meegenomen, daar heb je zoveel jaar voor gewerkt!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:15

Ik kan mij de reacties van de 'kinderlozen' best voorstellen, maar waar hebben we het over (172 euro per kwartaal), dit vind ik te verwaarlozen in vergelijk met allerhande andere onzinnige subsidies en uitkeringen die in dit land (voor jan en alleman) beschikbaar worden gesteld.

Nee in mijn ogen is de Kinderbijslag een goede leuke welkome vergoeding. Persoonlijk zet ik het op een rekening voor Joepie zodat hij er later wat leuks mee kan doen, maar gelukkig ben ik in de positie dat ik niet afhankelijk ben van deze bijdrage.
Laatst bijgewerkt door mobick op 02-09-03 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:15

BlueStar schreef:
Kinderbijslag voor de minder verdienende ja
een kleine vergoeding voor bewust kinderloze nee.

Een kleine vergoeding voor bewezen onvrijwillige kinderloosheid daar kan ik nog wel iets in vinden.
Deze mensen hebben vaak kosten nog moeite gespaard om aan hun wens te kunnen voldoen. Persoonlijk vindt ik dit een beloning waard.

Wanneer ben je bewust kinderloos?
Mij raden ze het om medische redenen af. Het is dus niet zo dat ik het niet kan, nee, het is beter van niet. Dus, ik doe het niet. Zo'n medisch advies geven ze niet zomaar. Ben ik dan nu bewust of onbewust kinderloos?

Mensen die IVF of ICSI hebben gedaan en kinderloos blijven, die hebben al veel vergoed gekregen van de regering. Dus moeten we die dan niet ook uitsluiten.

Ik vind die vergoedingen gewoon helemaal belachelijk. Kinderbijslag en voor kinderloze mensen. Het was dus van mij een geintje dat daarvoor betaald moet worden.
Zorg gewoon dat de scholen gratis zijn of betaalbaar. Of zorg voor extra medische voorzieningen. Daar hebben we wat aan. En niet aan die paar honderd euro die er paar maand aan een kind worden geschonken. De meeste ouders gaan dan gelijk kleding voor het kind kopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:24

BlueStar"]
De vergelijking tussen kind en paard e.d.vind ik iets raar.

Paarden en auto´s kan je verkopen kinderen niet.
Hoewel als dit mogenlijk zou zijn zouden onvrijwillige kinderloze echtparen een grotere kans hebben tot het krijgen van een kind.
.
[/quote]
en effe ter aanvulling, maar goed dat er geen asiels voor kinderen zijn, hoewel, deze worden het probleem van de maatschappij.

[quote="BlueStar"]
Wel vindt ik dat mensen met een hogere inkomen geen volledig recht hebben hierop. Maar dat er inderdaad naar inkomen gekeken moet worden.
[/quote]
Maar die mensen met een hoger inkomen betalen zowiezo al een groter aandeel aan de maatschappij in de vorm van belasting, dus ik vind het niet geheel terecht dat ze dan minder kinderbijslag zouden moeten krijgen. Meer betalen en dan minder ontvangen, nee, dat kun je echt niet maken.

[quote="BlueStar schreef:
Ook zijn kinderen nodig in onze maatschappij, wij vergrijzen. Als we KB zouden intrekken bewust kinderloze een vergoeding gaan geven, dan ben ik benieuwd hoeveel kinderen er (gewenst) op de wereld komen.
Wie verzorgt later de ouderen, wie geeft er les aan de paar kinderen die er wel zijn. Hoe gaan we later de kosten van aow betalen.
.

Ben ik het niet mee eens. Er is nu een babyboom aan de gang en dat zal ruimschoots compenseren. Voor de kinderen waar ik NIET aan begin, komen er een hoop in de plaats door mensen die er wel aan beginnen want die compenseren het voldoende. De vergrijzing van nu is van tijdelijke aard: die generatie is niet onsterfelijk. Jij mag mij wel dankbaar zijn dat jouw kinderen dank zij mensen als ik straks meer leefruimte hebben! WAarmee meer vrijheid.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132179
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:10

Ik ben tegen kinderbijslag (en eigenlijk ook tegen kinderen, maar dat is een ander verhaal Knipoog ).
Persoonlijk vind ik dat iedereen z'n eigen boontjes moet doppen en de kosten / gevolgen dragen voor zijn manier van leven.
Als je graag kinderen wilt, prima, maar aanvaard dan ook de gevolgen zoals bijv. minder inkomen.
Kinderbijslag naar draagkracht ben ik ook tegen, de draagkrachtigen zijn tenslotte niet voor niet draagkrachtig geworden en zullen daar vast wel een prestatie voor geleverd hebben.
Waarom Nederland zo ongeveer het enige land is dat aan kindersubsidie doet is mij helemaal onduidelijk.
In andere landen kunnen ouders hun kinderen toch ook onderhouden, zonder kinderbijslag ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:24

idd afschaffen die hap
je wilt kinderen, oke dan betaal je ze zelf maar

En of dat kleine gespuis tegen die tijd nog voor ons werkt moeten we ook nog maar eens zien.
Want bij het woord werk krijgt de meerderheid tegenwoordig een soort alergische reactie lijkt wel.

het geld wat vrij komt kunnen ze mijn inziens beter in de ouderenzorg stoppen, dan komt het zeker waar het moet zijn Lachen

Zelf heb ik om medische reden ook geen kinderen, komt gelukkg redelijk goed uit, omdat ik er anders ook geen wilde.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132179
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:27

Jij zegt het, ik dacht het.
Ik moet ook nog zien dat de patatgeneratie ons straks goed gaat verzorgen.
Dan regel ik liever zelf m'n zaakjes zodat ik zeker weet dat ik straks een goede oude dag heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:36

Kinderbijslag mag best afgeschaft worden en dan graag dat geld terugvloeien naar ware investering voor de toekomst door de studiefinanciering eens op de schop te nemen.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:46

Kinderbijslag stamt volgens mij uit de tijd van Hitler. Een soort fokpremie, om zoveel mogelijk arische kindertjes te produceren.

Ik denk niet dat kinderbijslag nog nodig is. Tuurlijk ontvang ik het met open armen en ik besteed het alleen aan mijn dochter. Maar nodig is het niet. Toch zullen er heus gezinnen zijn, die echt geen geld hebben om de kinderen fatsoenlijk aan te kleden. Bv een bijstandsmoeder met 3 puberkinderen heeft zo'n 1000 euro in de maand Scheve mond Daar kan je toch niet van leven?
Misschien toch inkomenafhankelijk maken.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:53

Ik zal jullie iets leuks ( of eigenlijk juist niet) vertellen over de kinderbijslag.

eerst even reageren op de stelling:
mijn mening is redelijk neutraal over de kinderbijslag. Als het er niet is mij om het even. Maar het is er nu eenmaal dus je krijgt waar je recht op hebt. Zouden ze het afschaffen dan zal ik een van de laatste zijn die hiervoor op de het binnenhof gaat staan met een spandoek. Als je kinderen krijgt, aanvaardt je ook de kosten hiervoor.
Maar wat ik minder leuk vindt is de opmerking dat mensen zich verrijken aan de kinderbijslag. In mijn geval kan ik jullie vertellen dat 268 euro in de 3 maanden een druppel op de gloiende plaat is. Nee een leuke tegemoet koming is meer op zijn plaats.

Maar dan nu de mindere leuke kant van het ontstaan van de kinderbijslag.

Kinderbijslag is een fokpremie. Ja werkelijk. De kinderbijslag is namelijk ingevoerd door een persoon die namelijk wilde dat er veel kinderen van een bepaald ras geboren werden. En die mensen van dit Germaanse ras kregen dan ook een premie als men kinderen kreeg. En je raad het al de andere ouders niet (lees de joden)
Je begrijpt nu wel dat deze persoon Hitler was. Het was dus werkelijk een fokpremie.

Na de oorlog hadden veel gezinnen het moeilijk en is er op een gegeven moment door de nederlandse regering besloten om dus deze "fokpremie" in stand te houden. En dit werd dus de kinderbijlag. Natuurlijk zijn er niet door alle jaren heen de regels gehanteerd en in stand gehouden. En ik geloof zefls dat er een periode geen kinderbijslag is geweest. Maar helaas moet ik jullie dus mededelen dat dit het werkelijke verhaal is achter de kinderbijslag.
En vandaar ook dat het niet in andere landen van kracht is. Die hebben na de val van Hitler deze fokpremie gewoon afgeschaft.

Dan wil ik verder wel melden ik wordt dus niet rijk van het beetje wat ik krijg. Maar menige bijstandouder springt een gat in de lucht als het er weer is.

Maar nedelandse wetten zijn zo wiezo krom wat dacht je van LEERPLICHT. En goede zaak hoor maar voor deze plicht moet je dus op een gegeven moment wel bijna 1000 euro per jaar betalen om je kind naar school te laten gaan. (en dan is de kinderbijslag een leuke rechttrekker)

Let wel het maakt mij niet uit, of het er wel of niet is.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:56

runningkawa"]
idd afschaffen die hap
je wilt kinderen, oke dan betaal je ze zelf maar
[/quote]In deze opmerking kan ik me wel vinden. Er zijn mensen die "oeps!" kinderen krijgen en vervolgens niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Dat zou eigenlijk niet meer moeten kunnen. Maar aan de andere kant kunnen wij ook niet voor de rest van Nederland gaan beslissen wie wel en wie geen kinderen zou mogen hebben.
In China deden ze dat destijds wel: maximaal 1 kind per gezin (en alles wat erna nog geboren werd, werd door de staat "afgemaakt" geloof ik). Volgens mij was dat ook de reden dat er zoveel meisjes uit China ter adoptie werden aangeboden. Als je maar 1 kind mag en je krijgt een meisje, heb je geen stamhouder voor je familie. Dus net zolang doorgaan tot je een jongen krijgt en intussen alle meisjes op de stoep van de kerk achterlaten.... Dat moeten we in Nederland niet willen, denk ik.
Ik ben wel voor betere begeleiding van ouders bij het opvoeden. In Amerika geven ze grif toe dat ze het niet zelf kunnen en roepen de hulp in van dr. Ruth (was die niet voor de sex? Haha! )/Spock/Phil, maar in Nederland kunnen we het zelf wel. Túúrlijk...

[quote="organisator schreef:
Kinderbijslag is een fokpremie. Ja werkelijk. De kinderbijslag is namelijk ingevoerd door een persoon die namelijk wilde dat er veel kinderen van een bepaald ras geboren werden. En die mensen van dit Germaanse ras kregen dan ook een premie als men kinderen kreeg. En je raad het al de andere ouders niet (lees de joden)
Je begrijpt nu wel dat deze persoon Hitler was. Het was dus werkelijk een fokpremie.
Had lis toch gelijk... OK dan!
Laatst bijgewerkt door Elles op 02-09-03 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:57

goed verhaal organisator, dat wist ik nog niet.

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:04

Boven een bepaald inkomen wordt je ook uit ziekenfonds geknikkerd, dus misschien tot die grens wel kinderbijslag en daarna niet meer.

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:05

Elles"]
[quote="runningkawa"]idd afschaffen die hap
je wilt kinderen, oke dan betaal je ze zelf maar
[/quote]In deze opmerking kan ik me wel vinden. Er zijn mensen die "oeps!" kinderen krijgen en vervolgens niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Dat zou eigenlijk niet meer moeten kunnen.
[/quote]

Maar het opheffen van de kinderbijslag, heeft toch geen effect op het per ongeluk 'maken' van kindertjes?

[quote="Elles"]
[quote="organisator schreef:
Kinderbijslag is een fokpremie. Ja werkelijk. De kinderbijslag is namelijk ingevoerd door een persoon die namelijk wilde dat er veel kinderen van een bepaald ras geboren werden. En die mensen van dit Germaanse ras kregen dan ook een premie als men kinderen kreeg. En je raad het al de andere ouders niet (lees de joden)
Je begrijpt nu wel dat deze persoon Hitler was. Het was dus werkelijk een fokpremie.
Had lis toch gelijk... OK dan!
[/quote]

Ik heb altijd gelijk Clown

juval

Berichten: 13240
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:06

nou ik ben der wel blij mee, vorige maand weer 350,- eurootjes op mijn rekening (2 kids) altijd erg prettig!!. Maar als ze het zouden afschaffen zou ik me ook wel redden hoor.
Ze zouden het eigenlijk naar inkomen moeten berekenen. Als iemand meer dan een ton per jaar verdiend denk ik niet dat die de kb echt nodig hebben, terwijl de bijstandsouders wel wat meer mogen krijgen.....

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:06

die grens was er ook.
ik weet nm dat mijn ouders een periode geen kinderbijslag hebben gehad toe ze een eigen bedrijf hadden. Door dus een te hoog inkomen.
En terecht.

Maar zoals ik al zei de nedderlandse regering veranderd nog wel eens want dat is weer veranderd in kinderbijlag voor elk kind later.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:06

zalina schreef:
Boven een bepaald inkomen wordt je ook uit ziekenfonds geknikkerd, dus misschien tot die grens wel kinderbijslag en daarna niet meer.

Hoeven die mensen dan ook geen belasting meer te betalen? Want waarom moeten ze betalen als ze er toch geen gebruik van mogen maken???

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:20

welke mensen en welke belasting???