Bijstand...en hoe verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Bijstand...en hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:30

Ik moet een deze dagen helaas bijstand gaan aanvragen en ik ben er echt letterlijk en figuurlijk doodziek van. Na 1,5 jaar vollop solliciteren zonder enig concreet resultaat zit er voor mij niets anders op dan de aanvraag doen omdat mijn ww afloopt.
Het liefst steek ik mijn kop in het zand maar dat gaat niet dus : Zijn er hier mensen die in de bijstand zitten, wat zijn je rechten en plichten , wat komt er allemaal bij kijken , heb je nog recht op iets (cursussen, hulp om aan het werk te komen etc etc), hoe kijken werkgevers aan tegen mensen die uit de bijstand willen.

En hoe staat het leven bij jou?

Pfff alleen dat woord al bijstand |( |( |( |(

shilady

Re: Bijstand...en hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:34

He
Je hoeft je helemaal niet te schamen of iets hoor ;)

Meestal gaan ze vanuit de bijstand jou ook proberen weer aan een baan te helpen
of proberen ze je mist je ervoor open staat een curses te laten volgen zodat je kans op een baan ook weer beter word :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:37

Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen hoor. Ik heb er wegens omstandigheden zelf ook in gezeten (zit nu weer terug in gedeeltelijke WAO want ze hadden me achteraf nooit in de bijstand mogen plaatsen) en je moet iedere maand een formulier invullen en op tijd opsturen, en af en toe op gesprek komen. (Ik weet niet zeker of je moet blijven solliciteren want daar had ik vrijstelling van, maar sowieso lijkt het me natuurlijk wel handig om dat te blijven doen.)
Nee, het is geen vetpot maar wel te doen. Je krijgt vergoedingen voor oa de bibliotheek en andere sociale verzieningen en ik heb ook goede begeleiding gehad. Ik schaam me er ook niet voor. Soms kun je er gewoon niet omheen en gebeuren er dingen buiten jouw schuld om waar jij dus niets aan kunt doen.
Ik ben blij dat dit vangnet er is :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:40

Hier hetzelfde liedje.
Krijg alleen geen bijstand omdat ik nog thuis woon en te veel eigen vermogen heb; eigen pony en auto.
Ik moet eerst maar zorgen dat ik onder de 5000,- eigen vermogen kom te zitten.
Of zorgen dat ik meer dan 5000,- schuld heb dan krijg ik wel bijstand.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:41

shilady schreef:
He
Je hoeft je helemaal niet te schamen of iets hoor ;)

Meestal gaan ze vanuit de bijstand jou ook proberen weer aan een baan te helpen
of proberen ze je mist je ervoor open staat een curses te laten volgen zodat je kans op een baan ook weer beter word :)

Ik heb vorig jaar al een cursus gedaan en heb ik 'reintegratie' gehad. Dit tussen haakjes omdat die gasten er een grote puinhoop van hebben gemaakt. Dus ik vraag me af of dat nog iets gaat worden. Heb al zovaak gevraagd of ze me konden helpen maar telkens is het nee en toen overstappen naar een ander reintegratieburo mocht niet.
Jaren daarvoor heb ik het ook gehad omdat ik toen 2x langdurig in de ZW heb gezeten vanwege mijn rug.

En ja je vermogen. Heb nog wel spaargeld waar ik me dus letterlijk en figuurlijk voor kapot hebt gewerkt en 2 paarden ( die mij op dit moment amper iets kosten). Ik heb de auto vorig jaar al verkocht vlak na dat ik werkeloos werd. Verder heb ik niks.

Wat voor formulier moet je maandelijks invullen dan? Je uitgaves?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:52

Nee, of je inkomsten hebt gehad die maand, ingeschreven bent bij het UWV, of je hebt gesolliciteerd en op vakantie gaat etc.
Volgens mij is noemen ze dat het rechtmatigheidsformulier oid.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:37

Je hebt over het algemeen best veel rechten als je in de bijstand zit.
Je kan kwijtschelding voor de gemeentebelasting krijgen, verder kan je wel van alles aangeboden worden van sollicitatie training tot computercursussen.
Wel moet je vaak verplicht minimaal 4 keer per maand solliciteren en alle inkomsten die je hebt (officieel zelfs van verkoop van eigen spulletjes) moet je doorgeven.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:11

toch vraag ik me af wat voor diploma's je dan hebt?
En kun je geen baantjes nemen zoals bij de mac donalds of in een winkel?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:45

Ik heb: Opleiding dierverzorging(1994), certificaat reisleiding/hostess(2009), diploma administratief medewerker(2010).

Werk: 12 jaar ervaring in de glastuinbouw , 1,5 jaar winkel ervaring op schiphol. Tussendoor nog 6 maanden australie, 2,5 jaar ziektewet wegens kapotgewerkte rug en nu nog eens 1,5 jaar WW.
Ik had in dec 2010 een baantje in een winkel maar ben er in mijn proeftijd met de meest idiote reden uitgezet ook vanwege een ongelukje met paard.
Tevens had ik in 2010 mijn droombaan te pakken op het dierenhotel op schiphol, geweldige baan mits je gezond bent. Was erg zwaar en heb na 3 dagen met lood in de schoenen en tranen af moeten zeggen. Vind dat nog steeds enorm balen.

Heb gehad: reintegratie 2010 waar de mensen er een potje van maakte en er dus echt niks gebeurd is van hun kant uit, ik was degene die er constant achteraan moest of ze al iets hadden gevonden. 15 vacatures tegen over 1 van hun en dan met de smoes 'we kunnen niks vinden'. Overstappen naar een ander reintegratie buro mocht niet van het uwv!!. CV, Soll brieven zijn wel 100x nagekeken en aangepast door 'profs'.

(ge)Soll. op: div administratieve functies, diverse winkels, Stewardess, diverse horeca functies, receptioniste bij diverse bedrijven, postbezorger, callcenter, productiemedewerker (maar dit werk kan ik dus niet meer, was een opvlieging),orderpicker en bij de beveiliging een paar keer.

Waar ik op afgewezen word: mijn 12 jaar ervaring, opleiding en gek genoeg staat motivatie er ook altijd bij maar dat zal wel standaard zijn. Is immers een makkelijk excuus om iemand de deur te wijzen.

Ben ook bij uitzendburo's geweest en die sturen je allemaal naar huis met de mededeling 'houd onze website in de gaten'.

Afgelopen week bij het cwi geweest voor info over een opleiding in de gehandicapten zorg. Toch raadde de coach af dit te gaan doen omdat je tijdens de opleiding toch op elke afdeling ervaring op moet doen en dus ook mensen moet tillen etc etc.
En ja na 3 hernia's vind mijn rug dat niet leuk meer.

Dus als iemand nog ideeen heeft??? Want ik weet het niet meer.

Oja, heb gesolliciteerd in NH, Drenthe, gelderland en overijssel!
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 19-05-11 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:46

diesel_ schreef:
toch vraag ik me af wat voor diploma's je dan hebt?
En kun je geen baantjes nemen zoals bij de mac donalds of in een winkel?

hoe je praat klinkt wel een beetje naïef. Ik weet het niet of je momenteel werkzaam bent op de arbeidsmarkt. Maar als je hard hebt gewerkt voor jouw mbo- of hbo-diploma en vervolgens een aantal jaren hard werkt voor je eigen toekomst en dan word je wegbezuinigd.

Hoe zou je dan gaan voelen? Dan zou je toch in eerste instantie op jouw eigen niveau solliciteren, lijkt me ;) Je geeft niet zomaar jouw zweet, tranen en bloed van de jaren daarvoor op om vervolgens mac baantje gaan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:49

Een mac baantje zal vast hartsikke leuk zijn maar van zo'n salaris kun je niet rondkomen. Daarnaast snij je je behoorlijk in de vingers als je onder je oude salaris aan de gang gaat. Als je dan weer werkeloos raakt( om welke reden dan ook) heb je nog minder inkomen.

Ik moet ook denken aan de toekomst, pensioen enzo want zoveel heb ik nog niet opgebouwd met al dat gethuis zit.
En dat zijn best dingen waar je je mee bezig houd als je geen tiener of twintiger meer bent.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:00

En daarbij komt dat ze zelfs bij de Mac Donalds niet iedereen willen hebben! Iemand van 16 jaar is doorgaans een stuk goedkoper! Ik ben bijna een jaar geleden afgestudeerd als maatschappelijk werkster en heb nu eindelijk, na maandenlang enorm solliciteren, mijn droombaan te pakken. Ik heb in de tussentijd ook gesolliciteerd op ongeschoold werk, maar werd op heel veel plaatsen afgewezen vanwege mijn opleiding (zij weten ook wel dat ik, als ik eenmaal werk in mijn eigen sector heb gevonden, ik weg ben... dan willen ze daar niet snel in investeren) en vanwege mijn leeftijd (die niet eens zo heel hoog is, maar ik ben wel duurder dan een 16-17-18-jarige. Werk ligt momenteel écht niet voor het oprapen!
Ik zie het in mijn omgeving gebeuren dat jonge mensen niet eens aan een tijdelijk baantje kunnen komen om wat extra's te verdienen... Als je dan ook nog eens lichamelijk wat mankeerd (zoals een kapotte rug in het geval van TS), heb je het werk zeker niet voor het oprapen!!

TS; ik heb zelf nooit in de bijstand gezeten, heb zelfs nooit een uitkering gehad, omdat ik wel altijd (net) genoeg heb kunnen verdienen door via via steeds aan werk te komen (daarnaast hadden ze mijn evt. maximale uitkering vastgesteld op 550,- per maand, omdat ik net van school kwam... daar kan ik net mijn huur van betalen en dan houdt t op, dus heb ik bedankt voor de eer! :P ). Ik wil je alleen vooral veel sterkte wensen. In de bijstand zitten is, ondanks wat veel mensen denken, geen pretje en je zult waarschijnlijk van de ene regel in de andere controle vallen. Maar bedenk maar zo; je krijgt het niet voor niks, dus je hebt er recht op!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:30

Idd macdonald wil zo goedkoop mogelijke krachten !

Ts bij verzorgings te huizen zoeken ze vaak iemand als gastvrouw of om kamertjes te doen of zelf mensen die via hun een opleiding willen doen een werk en leerproject.. Is dat niet iets?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:40

Ik kan me niet voorstellen dat elk uitzendbureau zegt dat ze niets voor je kunnen doen :n

Ik werk zelf op een uitzendbureau en een gemotiveerd iemand die weet wat hij/zij wil en de juiste papieren heeft schrijven we altijd in. Als we op dit moment niets hebben, wellicht over een week, een maand of misschien zelfs een dag..

Houdt je ook de kranten in de gaten of daar geen vacatures instaan?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:23

Kaitlyn schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat elk uitzendbureau zegt dat ze niets voor je kunnen doen :n

Ik werk zelf op een uitzendbureau en een gemotiveerd iemand die weet wat hij/zij wil en de juiste papieren heeft schrijven we altijd in. Als we op dit moment niets hebben, wellicht over een week, een maand of misschien zelfs een dag..

Houdt je ook de kranten in de gaten of daar geen vacatures instaan?

Dit was vroeger misschien zo, maar tegenwoordig kom je er bij een uitzendbureau niet makkelijk meer in. Ik was net afgestudeerd in een niet bekende richting (Diermanagement) en ik werd maar bij 1 van de 10 uitzendbureaus ingeschreven! Toevallig omdat ze een passende vacature hadden (ministerie LNV) en de rest deed niet eens de moeite. Als je een niet passende studie of werkervaring hebt, dan heb je tegenwoordig pech.

@Cowgirl
Ik kan je alleen de tip geven dat je naast de bijstand vaak recht hebt op bijzondere bijstand. Elke gemeente heeft bepaalde potjes om je het leven iets gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld om ineens een grote uitgave te kunnen doen (zoals een wasmachine). Weet niet precies bij wie je moet zijn, maar het loopt via de gemeente.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:25

Bij alle Vd Valk hotels in Nederland is zo wat wel werk, van bediening tot receptioniste tot schoonmaak/afwas... Niks voor jou?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:26

Een niet bekende richting is lastig inderdaad :j Dan schrijven wij ook niet in :n

Maar TS zoekt iets administratiefs, horeca, receptioniste. Zulke mensen schrijven wij eigenlijk altijd wel in :j

Productiewerk voor vrouwen hebben wij bijvoorbeeld ook niet. :n

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:49

@ cowgirl: ik snap helemaal dat je inderdaad niet onder je loon aan het werk gaat!! Maar daar ligt waarschijnlijk wel het probleem..
Je bent al snel veel te duur.. Misschien proberen wat kleinere bedrijfjes af te gaan? Of voorstellen doen dat je eerst een week laat zien wat je in je mars hebt, bevalt het hun niet dan geven ze jouw het lagere salaris.. bevalt het wel dan nemen ze je aan naar jouw laatst verdiende salaris..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:18

Allemaal hele lieve bedoelingen maar een ander punt is dat ik niet een uitgenodigd word voor een gesprek!
Laat staan dat je uberhaubt iets te horen krijgt.

Ben voor veel dingen in zoals je al kunt lezen maar je moet wel uitgenodigd worden. In mijn soll. brieven schrijf ik ook dat ik graag een nieuwe richting in wil en scholing wil doen.
Maar ik denk dat ik daar gewoon te duur voor ben en gewoon te weinig ervaring heb. 12 jaar productie werk is gewoon oogkleppen op en zo snel mogenlijk werken. 7 uur beginnen en om half 5 weer naar huis en dat 49 weken in een jaar.

Ook heb ik voorstellen gedaan om bv de eerste maand op stage basis te komen werken, kost de baas niks en het is mogenlijk. Maar ook daar hapt de vis niet.

Ik heb ook advertenties gezet op MP en laat zoveel mogenlijk mensen weten dat ik werk zoek.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:08

Ik werk zelf bij een sociale dienst. Als je specifieke vragen hebt mag je me een pb sturen.

Verder wordt er voor iedereen gekeken wat de mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt, wat je nog nodig hebt om weer aan de slag te komen. Er zijn allerlei loonkostensubsidie regelingen, die het voor een werkgever veel aantrekkelijker maken om jou aan te nemen. Je kan inderdaad een beroep doen op bijzondere bijstand als je bijzondere kosten hebt. Dit is een gemeentelijk beleid, dus dit kan per gemeente verschillen.

Voor wat betreft vermogen: als alleenstaande mag je ca €5200 eigen vermogen hebben, schulden worden hiervan af gehaald. Uit ervaring weet ik dat een paard niet tot het vermogen behoort, tot je het zou verkopen. Het bedrag wat je dan voor je paard ontvangt, wordt gezien als vermogen. Tenminste: zo is het in het verleden bij ons eens gegaan toen iemand met paard een uitkering kwam aanvragen. Een auto mag je ook best hebben, mits deze een bepaalde leeftijd en een bepaalde waarde heeft. Iemand met een splinternieuwe auto zal deze moeten verkopen, maar dat lijkt me logisch toch?

Je hebt verschillende rechten en plichten. Als de sociale dienst om gegevens vraagt, zal je deze moeten leveren. Verder moet je maandelijks opgeven of er iets gewijzigd is in je woonsituatie, je vermogen of je inkomsten. Mocht je een partner hebben: zorg dat je partner en jij duidelijk een gescheiden huishouden blijven voeren. Dus geen kosten delen, niet iedere dag bij elkaar in de woning verblijven.

Pff...nou: voor meer vragen hoor ik het wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:20

Beadkt voor de 'tips' misschien word het zo wat dragelijker en kan ik me er vast op voorbereiden.

Het enige wat ik wel vreemd vind is het volgende:
Citaat:
Verder wordt er voor iedereen gekeken wat de mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt, wat je nog nodig hebt om weer aan de slag te komen. Er zijn allerlei loonkostensubsidie regelingen, die het voor een werkgever veel aantrekkelijker maken om jou aan te nemen. Je kan inderdaad een beroep doen op bijzondere bijstand als je bijzondere kosten hebt. Dit is een gemeentelijk beleid, dus dit kan per gemeente verschillen.

Is het dan ineens wel weer mogenlijk om hulp te krijgen? En dat terwijl ik er al van het begin af aan om gevraagd heb. Natuurlijk heb ik al een hoop gekregen, mocht de cursus doen. Maar toen bleek dat het reintegratie buro niet deugde had ik gewoon pech.
Dat is nu bijna een jaar geleden! Gelukkig heb ik destijds alles uitgeprint :)* Een overstap had misschien wel geholpen, had minder gekost en was minder stressvol geweest. Reintegratieburo bestaat inmiddels ook niet meer...is ook niet zo verwonderlijk.
Misschien word het bij het cwi eens tijd voor een goede screening naar dit soort geldklopperij bedrijven.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:26

Hoe het zit met WW en loonkostensubsidie weet ik niet. Ik heb ook altijd wel de indruk dat er vanuit de sociale dienst meer gedaan wordt aan reintegratie dan in de WW, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik eigenlijk niet veel met de WW te maken heb.

Er is inderdaad een periode geweest dat de reintegratiebureau's als paddestoelen uit de grond kwamen. Daarvan zijn er inmiddels een hoop gesneuveld en alleen de sterken zijn over gebleven. Dat je destijd bij een verkeerd bureau terecht bent gekomen is natuurlijk erg vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:41

Als je al meer dan een jaar niet hebt gewerkt, schrijven uitzendbureaus je niet meer in, de reden????

Het licht moet ook bij hun branden is mij gezegd, als je al jaar niet hebt gewerkt, wil geen werkgever je meer hebben en als er een vacature wordt uitgezet door een bedrijf, doen ze dat tegenwoordig bij meerdere uitzendbureau's Grappig te zien als je op de site kijkt waar uitzendbureau's de vacatures zetten, dus je zoekt op plaatsnaam dan zie je dezelfde functie bij soms wel 3 uitzendbureau's.

Zo een bedrijf krijgt dan ong. 20 cv's toegestuurd en hebben dan dus keuze genoeg...dan gaan ze niet iemand die een jaar thuis zit laten komen....ik hak al 2 jaar met dat bijltje...

Er is te weinig werk voor te veel mensen en bedrijven hebben ook graag veel te hoog opgeleiden voor mindere banen, niet vreemd dat HBOers op MBObaantjes zitten, die zijn blij met werkervaring, blijven niet zitten, maar voor een jaartje dus wel en baas is er blij mee, hebben iemand die snel is ingewerkt, meer bagage heeft en heel erg goedkoop is.....nog jong een mooi ook :D