mijn moederhart huilt.......ben even leeg en moe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

mijn moederhart huilt.......ben even leeg en moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:07

ik moet het even van me afschrijven , hopelijk vinden jullie dat niet erg.
om te beginnen; ik heb adhd , mijn zoontje heeft add en mijn dochtertje heeft adhd.
het leven van alledag is niet bepaald makkelijk te noemen,met mijn eigen adhd moet ik omgaan, en dan ook onthouden voor miijn kinderen want die vergeten zelf vanalles, zoonlief (10) moet ik elke dag herinneren dat hij schone kleren aan moet doen , dat ie zn tanden moet poetsen en zn haar moet doen....hij vlucht weg voor de werkelijke wereld dmv tv en laptop en nintendo ds.
op school gaat het allemaal maar net , huiswerk kan hij niet onthouden, en bedenkt zich op de dag zelf dat hij moet leren voor een proefwerk, niet bepaald ideaal dus.
is depressief geweest , en hebben alle hulpinstanties met hem afgelopen , maar nadat de fysio wel klaar was, en de conclusie werd getrokken dat hij medicatie nog niet aankon, moesten we ons hoofd maar boven water zien te houden......
dan dochterlief (7) erachteraan ,op naar het ggz (met haar 4) en zoals verwacht ; adhd.
oke dan naar de psycholoog , die wilde wel medicatie, maar daar reageerde ze verkeerd op , dus dan maar weer stoppen , vervolgens de psycholoog niet meer kunnen bereiken en uiteindelijk te horen krijgen dat we eerst maar eens moesten afwachten hoe ze zich zou ontwikkelen......als een gestresste stuiterbal dus! ze kan zich nog geen 2 minuten concentreren, en dat frustreerd haar mateloos, wat ze weer afreageerd op haar omgeving.....dus weinig vriendinnetjes.....
al vanaf het begin van het schooljaar proberen we via het adhd team van de ggz terug in het behandeltraject te komen.....en dan is het lang leve de bureaucratie , en EINDELIJK lagen dan afgelopen maandag de vragenlijsten op de deurmat , en voor beide kids een afspraak om te komen.....joepie joepie misschien kunnen we dan toch nog iets?

en dan moet de school de vragenlijst invullen....en krijg je hem terug......en dat doet pijn.....om zwart op wit te zien staan hoe moeilijk je kids het hebben om op school mee te kunnen , hoe zwaar het voor hun is, hoe frustrerend , en dat ze dan ondanks alle inspanningen nog onder gemiddeld scoren....

dan heb je (deze avond ) een gesprek met de leerkrachten van je dochter , en krijg je te horen dat ondanks al je vechten en ploeteren en strijden voor je kind.......ze niet meekan, ver onder de maat presteerd , een zorgenkind is in de klas, en dus ook ervanuit moet gaan dat ze het jaar over moet doen. als ze eerder geholpen zou zijn door het ggz, en medicatie had gekregen voor haar concentratie, dan had ze met hard werken de achterstand nog in kunnen halen.
maar dankzij de bureaucratie betaald mijn dochter de prijs, blijven zitten, een jaar overdoen, terwijl ze zo haar best doet, alles wat in haar macht ligt , zal ze dadelijk het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg is.

en zo is het bij mn zoontje ook gegaan .......die werd steeds onzekerder over zichzelf, en kwam in een steeds groter isolement en in de negatieve neerwaartse spiraal....

iedere dag opnieuw kost het zoveel energie, kracht en geduld.......en doet het pijn om te zien hoe mn kinderen moeten ploeteren in deze maatschappij.....
ik ben nu even moe, leeg en uitgeput........waar we bang voor waren is weer gebeurt....de put wordt pas gedempd als het kalf verdronken is.......de hulp komt dus weer te laat.

upendo

Re: mijn moederhart huilt.......ben even leeg en moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:09

Jeetje wat heftig.. :\

Heel veel sterkte met deze situatie, hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden. :(:)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:10

:(:) Ik weet hoe vermoeiend het kan zijn voor je kinderen te moeten blijven vechten.
Het is iets wat je altijd zou moeten blijven doen, hoe oud ze ook worden.
Ik hoop dat je goede hulp gaat vinden. En vergeet jezelf niet ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:12

Klinkt allemaal zwaar, respect.

Maar van mijn kant denk ik dan (ik kan er overheen hebben gelezen hoor, vergeef me!) maar waarom niet op een aangepaste school? Dat geeft vaak ook structuur en rust :)

Nichtje van mij is autistisch, hebt echt heel goed!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:12

Heftig heel heftig, ik zit zelf op dit moment in een ADD onderzoek ( ben er al een jaar mee bezig ) nu eindelijk heeft de psychiater toestemming voor onderzoek gegeven, moet nu nog acht weken op daadwerkelijk onderzoek wachten.... het lijkt alleen maar wachten wachten te zijn.

Ik hoop echt dat je eindelijk de steun kunt krijgen die je nodig hebt, voor jouw en voor je kids. Het is gewoon belachelijk hoe lang het allemaal duurt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:13

Mijn dochter heeft ook een poos op speciaal onderwijs gezeten maar die werd alleen maar afgeleid door de andere (vaak) drukke kinderen...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:19

mijn kinderen zijn beide te goed voor het speciaal onderwijs (excuses dat het zo stom klinkt maar zo wordt dat gezegd) en zouden daar ook wegkwijnen omdat de andere kinderen daar te druk zijn en ze daar niet mee om kunnen gaan.
verstandelijk gezien zijn ze allebei slim zat , maar door hun gebrek aan concentratie missen ze veel te veel informatie die op school verteld wordt.
mijn zoontje kan daar al wat beter mee omgaan, maar mijn dochtertje kan zelfs bij 1 op 1 aandacht van de leerkracht haar gedachtes niet bij de opdrachtjes houden.....om maar te zwijgen over de klassikale uitleg...

ik zal altijd blijven strijden voor mijn kinderen , maar het is zo afschuwelijk frustrerend en vermoeiend om het telkens weer op te moeten nemen tegen de bureaucratie , en om keer op keer alles te moeten herhalen, om informatie te moeten verschaffen die ze allang hebben......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:22

Wat ontzettend heftig zeg :(:) Echt een hele rottige situatie, die daarnaast heel zwaar voor jou is.
Ik weet niet of het een troost voor je is, maar het positieve eraan is wel dat ze dit op jonge leeftijd al weten. Er zijn ook mensen die pas veel jaren later er achter komen. Het kost misschien bloed, zweet en tranen.... Maar jouw kinderen kunnen iig wel de hulp krijgen die ze nodig hebben... Al zal het heel wat tegenslagen kosten nu, kan dit later hopelijk een hoop ellende en tegenslagen besparen. Ik denk dat je kinderen geluk hebben met zo'n betrokken ouder iig.

Heel veel sterkte er mee in ieder geval :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:26

rachel_j schreef:
mijn kinderen zijn beide te goed voor het speciaal onderwijs (excuses dat het zo stom klinkt maar zo wordt dat gezegd) en zouden daar ook wegkwijnen omdat de andere kinderen daar te druk zijn en ze daar niet mee om kunnen gaan.
verstandelijk gezien zijn ze allebei slim zat , maar door hun gebrek aan concentratie missen ze veel te veel informatie die op school verteld wordt.
mijn zoontje kan daar al wat beter mee omgaan, maar mijn dochtertje kan zelfs bij 1 op 1 aandacht van de leerkracht haar gedachtes niet bij de opdrachtjes houden.....om maar te zwijgen over de klassikale uitleg...

ik zal altijd blijven strijden voor mijn kinderen , maar het is zo afschuwelijk frustrerend en vermoeiend om het telkens weer op te moeten nemen tegen de bureaucratie , en om keer op keer alles te moeten herhalen, om informatie te moeten verschaffen die ze allang hebben......

Hoezo zijn ze te goed? Op speciaal onderwijs draaien ze allemaal mee op hun eigen niveau, en als ze op een gewone school niet 'mee komen' dan zou dit toch een kansje kunnen zijn?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:29

anthea
ze vallen tussen wal en schip
ben zelf ook zo iemand gewone school was iets te moeilijk en een speciale school te makkelijk...
Had heel de basisschool onvoldoendes..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:30

Allereerst wil ik je heel veel kracht wensen.
Ik doe de MMZ opleiding en een aantal weken geleden hebben wij een geweldige gastles gehad van Arno de Poorter, die zelf ADHD heeft, en daar nu anderen in helpt.
Misschien dat je eens contact met hem op kunt nemen?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:37

shilady schreef:
anthea
ze vallen tussen wal en schip
ben zelf ook zo iemand gewone school was iets te moeilijk en een speciale school te makkelijk...
Had heel de basisschool onvoldoendes..

ze vallen idd tussen wal en schip.
hebben allebei maar net voldoendes op hun rapport (al krijgt mn dochtertje nog geen cijfers, maar t is allemaal maar net voldoende of matig)
bij de oudste zijn al weet ik het hoeveel tests afgenomen, en die wijzen er allemaal op dat hij echt wel intelligent is......maar dan moet hij zich wel op zijn werk kunnen concentreren!

@ anthea ; en dat is wat ze dan bedoelen met "te goed" voor speciaal onderwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:39

Ik heb zelf ook een speciale school gezeten, en ook ik vond het niks.. Maar andere bijvoorbeeld weer wel.
En je kan gewoon je eigen niveau doen hoor.. Zo zaten er bij die basis deden maar andere theoretisch.

Dus hoezo zijn ze dan te goed? Dat snap ik niet. Als ze op de basisschool onder het gemiddelde zitten dan zijn ze toch niet te goed?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:41

Maar een speciale school kan ook heel veel bieden. Mocht je bang zijn dat ze daar te weinig leren of niet op een goed niveau zullen belanden ofzo. Ik ken een jongen die is begonnen op speciaal onderwijs op het allerlaagste niveau. Inmiddels is hij 21 en zit op het hbo! Zo'n school is echt niet (alleen) voor "domme" kinderen, maar juist voor kinderen die moeite hebben met concentreren. Wellicht toch eens informeren bij zo'n school? ;)

Verder heel veel sterkte! Ik snap dat het frustrerend is :(:)
Laatst bijgewerkt door Cubone op 28-04-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:45

speciaal onderwijs is toch heel duur? Ik snap dat dat niet gesubsidieerd wordt als de situatie niet ' ernstig' genoeg bevonden wordt (door de bureaucratische instellingen, zucht).

Het is volgens mij niet zo, dat je zomaar even een indicatie krijg voor speciaal onderwijs.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:47

@ anthea ; er wordt dan ook oa gekeken naar de EDUX onderzoeken, en die vinden 1 op 1 plaats in een rustige gecontroleerde omgeving , en dan kan mijn zoontje dus een stuk beter functioneren.(en die edux onderzoeken staan ook niet al te best aangeschreven ,maar daar ben je dus wel afhankelijk van ivm subsidies etc)

afgezien daarvan weet ik heel zeker dat mijn kinderen er doodongelukkig zouden worden. (mijn neefje zat op deze school , en een meisje hier in de straat ook , ben er dus een aantal keren geweest)

jaren geleden was het beter op het speciale onderwijs dan nu, de bezuinigingen hebben hun tol al ge-eist , en dat is heel erg duidelijk merkbaar.(dochter van staleigenaar is lerares in het speciale basisonderwijs en zegt exact hetzelfde, de kinderen kunnen niet de begeleiding krijgen die ze nodig hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:51

Wat dacht je van thuis les? Kost wel ontzettend veel geld.. Heb er toen ook naar gekeken maar dat kost echt wel een paar duizend euro en dan 'isoleer' je hem ook wel een beetje van de buitenwereld..
Voor onze portemonnee was het iig niet geschikt. :=

Zit er in de buurt niet een school met kleine klasjes/groepjes?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:52

Ja das heel jammer rachel
Maarja volgesmij heb jij ook kinders die het zelf erg beseffen dat het niet zo goed gaat op school en dat ze het niet echt halen bij de andere kids uit de klas en das erg.. Had ik ook vroeger kon vaak wel huilen ...

Ik heb een kennis met een kind dat ook op speciaal onderwijs zit maar die is gewoon zwakzinnig en die beseft het niet dat hij achter loopt kwa gedrag voor zn leeftijd .. Maar als je je beseft dat je niet mee komt en ondanks het proberen toch thuis komt met een slecht rapport is dat erg frustrerent
Het meeste voor de kids...

Maar ik denk dat je ze ondanks de slechte rapportjes toch gewoon positief moet toespreken als ze met hun rapport thuis komen dat deed mijn moeder ook anders voelde ik me zo rot...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:54

Heftig verhaal! Heb zelf ook ADHD dus weet (helaas) wel waar je het over hebt :=

Het is zo oneerlijk dat je zo hard moet vechten om het juiste voor je kinderen te krijgen! Heb dat van dichtbij meegemaakt met de jongste van mijn zus. Haar jongens nu 5 en 7 hebben beide ADHD. De oudste heeft daarnaast ook diagnose PDD-nos en zit al van het begin af aan op het speciaal onderwijs. De jongste had alleen diagnose ADHD en hoewel wij héél duidelijk ook autisme erin zien lukte het maar niet om die diagnose erbij te krijgen. Ondertussen moest hij daardoor naar het regulier onderwijs, waar we het kind zagen wegkwijnen. Het mannetje begon weer in zijn broek te plassen en poepen, riep minstens 2x per dag "ik wil niet meer naar school" en als je dan de psych vroeg of dat soms normaal was dan werd dat weliswaar ontkent maar "Ach ik ken wel meer kinderen die wel wat leukers weten te verzinnen". Komop, een hele slimme vierjarige die graag leert en dan niet naar school wil omdat hij wel wat leukers weet? :n

Ondertussen kwam het jochie, wat normaal heel spraakzaam is elke dag als een zombie uit school, praatte dan totaal niet en was heel onbereikbaar. Op een gegeven moment kwamen we erachter dat hij ook op school nauwelijks praatte! Kind was duidelijk doodongelukkig. Daarom wilde we hem graag naar het speciaal onderwijs hebben. Maar nu komt het probleem: School vond niet dat er een probleem was, volgens hen deed het mannetje het príma.... :\ Om een kind van regulier naar speciaal te krijgen moet school aangeven dat daar rede toe is, en dat weigerde school, want volgens hen was er geen reden toe #)

Goddank heeft mijn zus dankzij héél hard vechten een andere weg gevonden waarbij het met medewerking van een psychologe van het RIAGG alsnog mogelijk bleek een correcte aanvraag voor Cluster 4 te doen... en het is gelukt.

Het mannetje is compleet omgeslagen, WIL nu naar school, zelfs als hij ziek is wil hij eigenlijk naar school := Hij komt elke dag stralend uit school en kletst weer de oren van je hoofd. En ook de frustratie die er thuis elke keer uitkwam is hierdoor verdwenen! Dankzij de kleinere klassen is het voor hem te overzien en hij krijgt hier uitdagingen wat hij op zijn oude school totaal niet kreeg. En ook snappen ze hier waarom hij op bepaalde dingen 'vreemd' reageert, daar kunnen ze mee omgaan zodat hij ook leert met dingen omgaan in plaats van een zombie te worden als enige manier. Speciaal onderwijs is voor dit mannetje (voor beide trouwens) een zegen, waar mijn zus helaas héél hard voor heeft moeten vechten, maar uiteindelijk wel gelukt is.

Overigens hebben beide jongens medicatie!! Die hebben ze ook hard nodig :j Ik zou me er in jouw situatie sterk voor maken om toch eea te mogen proberen hoor! Het kan zo'n verschil maken :j Heb je zelf meds? Zo ja dan weet je het zelf ook wel :j

Enne, wat betreft dat jouw kind te goed zou zijn voor het speciaal onderwijs, neem dat niet klakkeloos aan alsjeblieft. Ik weet dat ook SO scholen verschillen, maar op de school die ik ken krijgen ze allemaal op maat aangeboden wat ze nodig hebben, óók de slimmere kinderen. Ik geloof niet dat een kind te goed kan zijn voor zulk onderwijs, ik persoonlijk zou willen dat ALLE scholen zo waren, want ik gun elk kind onderwijs op maat met zoveel persoonlijke aandacht. Jammer dat het niet overal zo kan zijn.

Sorry voor het lange verhaal, ik ben niet zo goed in kort uitleggen vrees ik :o

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:54

Misschien begrijp ik je verkeerd.
Maar volgens mij haal ik uit je tekst dat het allemaal heel erg is dat je dochter (misschien) een klas over moet doen.

Ik heb geen add of adhd, maar ik heb ook ooit een groep over moeen doen.
Dat is absoluut geen schande.
Voor mij was het echt een opluchting destijds.

Ik moest altijd op mijn tenen lopen, had het altijd moeilijk.
En toen ineens kon ik mee komen.
Ik snapte dingen die uitgelegd werden.

Als je niet op je tenen hoeft te lopen wordt het ook leuker om te leren.
Misschien is je dochter wel veel rustiger als het allemaal wat makkelijker gaat.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 23:00

shilady schreef:
Ja das heel jammer rachel
Maarja volgesmij heb jij ook kinders die het zelf erg beseffen dat het niet zo goed gaat op school en dat ze het niet echt halen bij de andere kids uit de klas en das erg.. Had ik ook vroeger kon vaak wel huilen ...

Ik heb een kennis met een kind dat ook op speciaal onderwijs zit maar die is gewoon zwakzinnig en die beseft het niet dat hij achter loopt kwa gedrag voor zn leeftijd .. Maar als je je beseft dat je niet mee komt en ondanks het proberen toch thuis komt met een slecht rapport is dat erg frustrerent
Het meeste voor de kids...

Maar ik denk dat je ze ondanks de slechte rapportjes toch gewoon positief moet toespreken als ze met hun rapport thuis komen dat deed mijn moeder ook anders voelde ik me zo rot...

ik snap wat je bedoelt.....mijn zoon kwam thuis met zijn rapport, en gelijk met de mededeling ; je zal het wel niet goed vinden dus ik ga wel naar mijn kamer.....

en weet je? er stond notabene niet eens een onvoldoende op!!!! nou ik heb hem helemaal de hemel ingeprezen en we zijn lekker naar de mac donald gegaan. hij heeft zijn best gedaan, en meer dan je best kun je niet doen, en als je je best hebt gedaan is het ALTIJD goed, en dat is wat ik mijn kinderen mee probeer te geven.(ik kreeg vroeger straf, en huisarrest en ga zo nog maar even door)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:01

rachel_j schreef:

Juist door de gebrek aan concentratie is een school met maar 8 leerlingen per klas heel erg goed.
Met alle respect, mijn broertje heeft adhd en is autistisch en kon slecht meekomen op een normale school.
Hij is een heel ander kind geworden met zelfvertrouwen. Hij heeft alle aandacht daar gehad die hij nodig had.

Ik zou toch maar een keer gaan kijken dan weet je misschien wat meer wat het precies inhoudt en wat hun werkwijze is.
Omdat je zelf al aangeeft dat ze zelf 1 op 1 al een slecht concentratievermogen heeft is dat op deze leeftijd geen goed teken.
Het wordt alleen maar moeilijker... Veel succes en sterkte toegwenst en vergeet je zelf niet in deze periode!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 23:02

daantjuhhh schreef:
Misschien begrijp ik je verkeerd.
Maar volgens mij haal ik uit je tekst dat het allemaal heel erg is dat je dochter (misschien) een klas over moet doen.

Ik heb geen add of adhd, maar ik heb ook ooit een groep over moeen doen.
Dat is absoluut geen schande.
Voor mij was het echt een opluchting destijds.

Ik moest altijd op mijn tenen lopen, had het altijd moeilijk.
En toen ineens kon ik mee komen.
Ik snapte dingen die uitgelegd werden.

Als je niet op je tenen hoeft te lopen wordt het ook leuker om te leren.
Misschien is je dochter wel veel rustiger als het allemaal wat makkelijker gaat.

ik persoonlijk vind het geen schande dat ze een jaar over moet doen, het zit hem in het verhaal erachter/omheen , het had allenaal niet zo gehoeven....

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:04

Hier een mama met een klassiek autistje van 10 en een nld-rtje van 12, begrijp jouw verhaal helemaal!
Meid, ik kan een boek vullen met jouw soort verhalen! Heb een hele dikke klapper vol allerlei test resultaten en aanvragen van pgb-s en de buik vol van sova trainingen en gesprekjes op school. Kreeg al buikpijn als er weer een juf belde met de vraag of ik even kon komen praten!
Ook mijn oudste krijgt geen indicatie voor speciaal onderwijs, en de rug zak is eraf gehaald, ze valt toch nog "slechts" uit op sociaal gebied en op rekenen, dat is niet genoeg voor rug zak hulp :(
De auti zit wel op speciaal onderwijs, een bijzonder kindje, zeker, maar we hebben er meer dan de handen aan vol.
Mocht een aantal maanden geleden een lezing geven over ons leven met haar, en dat was een ervaring die ik niet had willen missen. Mijn raad is dan ook, schrijf alles voor je zelf maar eens op. Al je ergernissen over ellenlange processen, je verdriet om de verwachtingen van je kinderen die je zo vaak moet bijstellen.Maak picto schema's met je kids op de ijskast van de dag, en gaat dat goed, van de week. Dat maakt het makkelijker voor ze. Kijk maar eens op pictogenda.nl.
Je bent een goede mama, anders had je dat verdriet niet. Je doet wat je kunt. En je bent niet alleen een mama, maar ook de vrouw van, of vriendin van, of baasje van, of werkneemster van. Jouw leven is ook belangrijk, en je mag ook tijd voor jezelf opeisen. Daar heb je recht op. Je doet voor je kinderen wat je kunt, zo goed als je dat kunt. Leer bepaalde dingen los te laten. En nogmaals ik snap wat je verteld hier, en soms gaat het helemaal niet om oplossingen, omdat je toch wel weet dat dier gewoon niet altijd zijn,maar om gewoon even te kunnen luchten, zodat er ruimte in je borst komt voor andere zaken. Dikke knuf van een mama in het zelfde schuitje.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 23:05

@ eridinges ; het gaat er niet om of ik wel of niet op het speciaal onderwijs wil gaan kijken, mijn kinderen komen daar geen van beide voor in aanmerking.