Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:39

Heimwee naar een land waar je niet woont - een beetje de omgekeerde wereld, dus. :) Ik vraag me af wie er nog meer 'last' van heeft.
Ik voel me niet onprettig hier in NL maar vanaf de eerste keer dat ik in Engeland was voelde ik me daar thuis, en 'thuizer' had ik me nog nooit gevoeld. Verbleef 2 weken in het huis van vrienden op het platteland van Kent, dichtbij Londen. Ik vond het heerlijk daar en wilde na een week eigenlijk al niet meer naar huis. Twee jaar later keerden we terug naar dezelfde plek en zodra de witte kust van Dover in zicht was (we gingen met de boot) voelde het voor mij alsof ik eindelijk weer thuis kwam.
Ik heb natuurlijk maar een klein stukje van Engeland gezien, ik wil er nog altijd een keer rondreizen want ook de rest lijkt me schitterend. Maar telkens als ik foto's ervan zie (landschappen) voel ik het steken. Ik heb nooit heimwee gehad naar 'thuis' (hier in NL) op vakanties, maar ik ken wel het gevoel van iets missen (bijv. vrienden of dieren) en dat steekt op dezelfde manier. Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen, en met welk land, en kun je ook vertellen waarom dat land zo bijzonder is voor jou?

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:41

Opzich zou ik erg graag naar Wales gaan omdat mijn hele familie daar vandaan komt en woont.
Maar langer dan een paar maanden echt niet,
GB is echt niet iets waar ik mijn hele leven zou kunnen wonen.
Maar toch,voor een paar maandjes,omdat ik me daar zo thuisvoel :)

Anoniem

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:43

Ik heb het ook :j en dan naar Londen, er is geen stad waar ik me meer thuisvoel dan Londen. :)

Ik heb het gevoel dat ik daar meer mezelf ben dan ik hier in Nederland ben, ik hou van de taal, voel me daar vrijer en het wemelt er van de creatievelingen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 13:45

Dat is toch anders dan MJ_, voor mij is het echt alsof ik thuis ben. :j

Jans, Londen vind ik ook een toffe stad, maar ik zou er niet zo snel willen wonen; ik heb nu eenmaal veel minder met steden. Doe mij maar iets met weinig mensen en lekker veel ruimte. En de taal idd, heerlijk!
Ik ga donderdag voor een paar maanden naar IJsland, daar wilde ik altijd al heen, ik ben heel erg benieuwd hoe ik me daar ga voelen en hoe het gaat bevallen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:47

Oh zeker herken ik dat... ik heb het met Finland. Vanaf de eerste keer dat ik er was, voelde ik me direct thuis. Ik kom er nu al jaren, heb er een vriendenkring opgebouwd, heb mijn "eigen" etage, werk er een paar keer per jaar (we hebben een filiaal in Finland) en heb inmiddels alles meegemaakt. (uitjes, vakantie, zomer, winter, dagelijks leven, school, werk) Ik voel me daar gewoon erg "op mijn plek".
Ik weet ook dat ik er een keer naartoe verhuis (emigreren heb ik inmiddels ervaring mee :D ), alleen staat het niet op het programma voor de heel nabije toekomst.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:49

Ik heb het met de VS.. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! :j

Brainless

Ik heb dat als ik Hongarije binnen rijd.... echt het gevoel alsof ik thuis kom.

MJ__

haha ja,opzich is het wel anders,
bij mij is het meer van,
als ik daar een paar maanden geweest ben,en ik moet naar huis,dan vertrek ik echt met tegenzin,
Alles is daar zo gezellig,de cultuur,tvprogramma's,omgang met elkaar,rugby..
maar als ik dan weer een paar dagen in belgie ben was ik toch weer even vergeten hoe fijn ik het hier vind.

Maar ik hoop voor je dat je op een dag in engeland kunt gaan wonen! *D

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:52

Iemand! Een lotgenoot! Eindelijk.

Ik heb het met Duitsland, echt heel erg. Ik heb de heimwee in die mate dat ik elke dag met een vreselijk zwaar gevoel rondloop als ik in Nederland ben.
Ik ben nu alweer 2 jaar bezig met het verhuizen naar Duitsland, vorig jaar is dit mislukt. Dit jaar is bijna niet uit te houden. 1 x per maand ben ik in Frankfurt, mijn 'thuis.' Ik voel me daar eindelijk fijn, en opgelucht. Wanneer ik weer in Nederland ben, kan ik de eerste week alleen maar huilen, huilen, huilen, vooral niet slapen, moeilijk mijn dingen doen, en het liefst kom ik mijn bed niet meer uit.

Ik hoop dat het dit jaar wel lukt, want de heimwee is onderhand ondraaglijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:57

Red_Savage: ik herken dat gevoel wel, al ben ik niet een persoon om te huilen, niet je bed uit komen etc. Ik loop altijd als ik terug kom uit Finland met zo'n zwaar gevoel rond, het gevoel "wat doe ik hier" als ik weer in Duitsland ben, en eerst had ik het idee dat dat zo'n after-vakantiegevoel was. Maar als je er steeds maandenlang mee rondloopt, totdat je er weer naartoe gaat, dan "klopt" er iets niet.

Ik heb het even heel bewust naar de verdere toekomst geschoven, ik heb nog teveel dingen waarvoor ik in Duitsland moet zijn.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:03

Gamblerscup: Ja dat is ook het stomme er aan. Ik ben eigenlijk heel erg het type van 'niet klagen, gewoon doorgaan.' Maar het valt altijd zo vreselijk zwaar als ik weer terug moet. Het voelt ook niet meer echt als een 'after-vakantie' gevoel, omdat ik daar mijn leven ook echt aan het opbouwen ben.
Het ergste blijft altijd de eerste keren weer gaan slapen in Nederland, en weer wakker worden.

Wat ook altijd echt killing is, is als ik terug rijd met de trein. Als je Frankfurt namelijk uitrijdt, zie je heel lang die stad nog in de verte, steeds verder weg gaan. Ik moet mezelf dan altijd inhouden om niet weer bij het volgende station uit te stappen, en heel hard terug te rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:23

Ik heb het met Ierland, had er al heimwee naar terwijl ik er nog nooit was geweest.
Toen ik eindelijk eindelijk er heen ging en met de boot er aankwam en het land zag opdoemen in de zee, heb ik zelfs staan huilen aan boord := Had 1 groot gevoel: Thuis. En eigenlijk wilde ik gewoon niet meer weg.

Ik vind het erg apart en kan ook niet uitleggen waar dat gevoel vandaan komt.. maar het land zelf, de cultuur, de taal.. alles voelt als zo als 'van mij'. Gek eigenlijk he, zouden die vorige levens dan toch bestaan? :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:29

Ik dacht dat ik het zou hebben met Finland. Ik was veel met het land bezig, fan van veel Finse bands, vind de taal prachtig en toen mijn vriendje een half jaar in Finland ging stagelopen ben ik er voor het eerst geweest. Ik hou van de mensen, de sfeer en vind het een heerlijk land, maar het gevoel van thuiskomen bleef uit. Dat kwam ineens PATSBOEM toen we voor het eerst in Zweden waren. Totaal onverwacht. We wilden emigreren naar Finland, maar dat is nu dus Zweden geworden. We zijn in beide landen een aantal keer geweest en het gevoel is in Zweden veel sterker. Naar huis gaan is iedere keer weer met een blok beton in onze magen. De rust, de ruimte, de schone lucht, mooie natuur, ik vind het er heerlijk.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:38

Ik heb het met Canada. Ik ben er voor 4 maanden gewest en heb het een tijdje echt moeilijk gehad toen ik thuis kwam. Ik voel me hier totaal niet thuis en heb het ook niet naar mijn zin.

Ik heb echt heimwee naar Canada, NB. Over een half jaar woon ik er hopenlijk ook :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 14:42

GamblersCup, Finland lijkt me ook een schitterend land. Staat ook nog op mijn lijstje van te bezoeken landen. :) Sowieso vind ik Scandinavische landen prachtig. Ik heb eigenlijk niks met Azië (op Rusland en Mongolië, dat gebied, na dan) of Afrika. Amerika lijkt me een prachtige natuur hebben, maar de cultuur trekt me absoluut niet aan.

In Engeland werden wij ook constant aangezien voor Engelsen. Een gezin waarvan er drie bestaan uit roodharigen en één met donker haar, typisch. Ik vind het land gewoon schitterend, ik houd ook van de zee. En dan die heuvels, en velden met hagen ertussen... het scheelde misschien ook dat wij daar een groot huis tot onze beschikking hadden, dan heb je al meer een 'thuis' idee. Maar ik vond het echt geweldig om daar lange wandelingen te maken met de hond (waar wij op moesten passen). Gewoon lekker alle velden over en genieten van de omgeving, met van die prachtige oude landhuizen en kastelen op de achtergrond...
Ik ben ook gek op geschiedenis, mythen en talen, en die van Engeland vind ik zeer interessant.

RS, ik duim nog steeds voor je dat je wordt aangenomen in Duitsland. Kan je eindelijk daarheen. Ik heb niet dat ik maanden dieptreurig ben of dat ik niet m'n bed uit kom, maar als ik dan foto's zie dan voel ik het wel echt steken. Zo zag ik vandaag een foto van Yorkshire en toen voelde ik toch wel wat tranen opwellen. Ik vind NL best een leuk land op zich, er zitten mooie stukken tussen en ik voel me hier ook niet heel vervelend, maar dat gevoel van iets missen blijft toch.

Suze, wie zal het zeggen? :D En Ierland moet ook schitterend zijn. Net als Schotland trouwens. Nog 2 die al op mijn lijstje stonden. :j

Imre, gaaf dat jullie gaan emigreren! Op de korte termijn of niet? En grappig eigenlijk, dat je dan zo'n land binnenkomt en ineens denkt: dit is het. Leuk dat mensen het herkennen.

Elizabeth, ik hoop voor je dat je over een halfjaar 'naar huis' kunt. Canada moet ook prachtig zijn (ja ik heb een hoop op mijn lijstje staan :+ ).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:45

Hihi, wat grappig dit topic, want ik herken het wel. Ik heb het bij 2 landen, beetje vreemd... Maar ik voel me erg thuis in de VS en Italie, echt heel wazig is dat. Net of je er 'hoort'...

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:52

Ik voel me wel echt thuis in de VS ja, in augustus gaan we een maand erheen en heb er enorm veel zin in! Zie mezelf ook nog wel eens verhuizen, maar of dat mogelijk is is een 2e.. Gelukkig heb ik dat thuis gevoel hier in het Amsterdamse centrum ook erg, dus zit hier wel goed :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:53

Canada lijkt me ook prachtig, net als Nieuw Zeeland. Met Azië heb ik niets. Afrika lijkt me interessant, vooral een keer een safari doen, maar wij denken al snel als we die prijzen zien 'we pakken lekker de auto naar Zweden'. :+ Hoe meer we uitgeven aan verre, dure vakanties, hoe minder snel we kunnen emigreren. Voorlopig blijven we in Nederland, we staan op het punt om een huis te kopen, maar de plannen zijn er zeker. Het kan nog alle kanten op hoor. Misschien wordt het wel Schotland. Of Duitsland. Of weetikveelwaar. Maar Zweden staat hoog boven alle andere landen waar we zijn geweest. Engeland vond ik ook geweldig, maar niet zo fijn als Zweden.

Hebben jullie ook dat je een vakantie aan het plannen bent en dan uiteindelijk toch weer kiest voor je favoriete land?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:53

Fiffill schreef:
Elizabeth, ik hoop voor je dat je over een halfjaar 'naar huis' kunt. Canada moet ook prachtig zijn (ja ik heb een hoop op mijn lijstje staan :+ ).

Ik heb al een werkvergunning dus kan er heen wanneer ik wil. Alleen komt daar nog bij dat ik binnen nu en een paar maanden een visum kan krijgen en daarvoor moet ik in nederland zijn. En heen en weer vliegen is niet echt goedkoop := Bovendien moet ik tot juli naar school..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:25

Ergens herken ik het wel.. Ik ben een echte huismus, ik hou van mijn omgeving en van 'mijn' polders. Ik had dan ook totaal niet verwacht dat ik een land zo kon missen als ik nu Zweden mis. Vanaf het moment dat ik daar binnen reed vond ik het geweldig, en de drie weken dat ik er was waren veel te kort. Zodra ik Denemarken weer binnen reed was het gevoel dat ik bij Zweden had weg en ik heb nog weken met een 'ik wil terug' gevoel gelopen.
Over twee maanden ga ik echt weer terug en ik ben heel benieuwd of het gevoel nog steeds zo is.

Emigreren zou ik niet kunnen denk ik, daarvoor hou ik ook te veel van mijn eigen omgeving. Mijn broer heeft het wel gedaan, die woont dit jaar 5 jaar in Zweden. Hij komt uiteindelijk wel weer terug.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:29

Ik heb precies hetzelfde! Ik heb in NL, Curacao en Duitsland gewoond, was allemaal leuk en aardig, maar toen ik (eerst als kind van 4 en later als 'kind' van 15) in Engeland en Ierland kwam was ik meteen verkocht. Ik weet niet waardoor, door het leven op het platteland misschien, de enorm mooie natuur etc. Maar het was meteen raak :). Kon enorm goed overweg met 'de engelsman' en heb er een prachtige tijd gehad :).
Ik moet nog zeker 6 jaar studeren, misschien zit er een buitenland stage bij, maar in de huidige stage-adressen in het buitenland geen engeland :(.
Ik hoop er na studie te gaan wonen, en anders waar ik nu woon alleen dan meer grond erbij :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:31

Heb het deels met Ierland en met het wintersport Dorp in Italië waar ik altijd naar toe ga.

Wintersport voelt altijd als thuiskomen.
Het enige wat ik daar mis zijn mijn katten en paardjes. Als die erbij konden zijn, zou het helemaal geweldig zijn.

Ierland, heb er een keer een trektocht gedaan. Echt zo geweldig.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:32

Dankje Fiffil, ik werk er iig hard aan om er eindelijk heen te kunnen. En dat heb ik ook heel erg met foto's ja.
Ik moet heel vaak even gaan zitten, met een muziekje wat er bij past, en dan alleen maar foto's kijken.

Ik neem zelfs vaak bewust een bepaalde geur mee naar huis van Frankfurt. De laatste tijd spuit ik steeds wat van mijn vriend zij parfum op een kledingstuk, en die leg ik dan naast me in bed. := Hij mag dan de hele maand ook niet gewassen worden, tot ik weer naar Frankfurt kan. :=

Er zijn 2 steden waar ik echt mijn hart ben verloren. Allereerst Leipzig :+: Ik ben helemaal gek op die stad.
http://athahualpa.files.wordpress.com/2 ... 23_219.jpg

En natuurlijk Frankfurt. Dat is naar mijn gevoel mijn 'thuis', en daar staan al lang verhuisplannen naar.
http://www.w2o.de/wp-content/uploads/Fr ... m-Main.jpg

Uiteindelijk heb ik het gevoel dat ik toch ooit in Leipzig ga eindigen. :)

In Engeland ben ik zelf nog nooit geweest, zo trekt het me niet heel erg, maar ik ben er wel benieuwd naar :j
Het is ook altijd zo apart dat je niet uit kunt leggen waarom je zo van dat land houd. Bij mij is het niet veel concreets. ik bedoel, het is niet zo dat er een mega cultuur verschil zit tussen Duitsland en Nederland. Het enige wat ik zo op kan noemen is de taal die ik zo mooi vind, de mentaliteit van de mensen waar ik tussen pas, en natuurlijk de prachtige steden en gebieden. Maar dat 'ene' gevoel, dat is er gewoon..ik weet niet waarom.

Dus Suze, misschien heb je wel gelijk? :+
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 11-04-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:42

Heel herkenbaar!
Mijn moeder is Francaise en ik ben hier in NL geboren. Maar eigenlijk speelt de helft van mijn leven zich altijd af in Frankrijk. Daar woont mijn familie, daar voel ik me thuis. Meer dan in NL, terwijl ik toch echt hier geboren en getogen ben. Ik woon nu hier, heb hier mijn ouders en zus, maar ook mijn vrienden en studie. Toch denk ik vaak... kon ik maar daar gaan wonen! Daar voel ik me zo thuis, of het nou op het platteland of in de stad Nantes of Parijs is. Frans is mijn taal en de fransen zijn heerlijke mensen!!!

Ik weet precies waar je het over hebt. Nu nog steeds ben ik misselijk en moet ik huilen als ik weer naar huis moet. Dat was vroeger al zo en dat zal wel zo blijven...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:44

Hier ook, heel herkenbaar. Ik voel mij overal eigenlijk meer thuis dan in mijn eigen land. :=