Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:24

Nou zal ik hier in grote lijnen even uitleggen hoe de situatie zit anders snappen jullie er natuurlijk helemaal niks van. Hele lap tekst sorry maar weet niet zo goed wat ik moet doen..

Met de familie van mijn vaders kant is er lange tijd niet of nauwelijks contact geweest nadat mijn opa is overleden zijn er een aantal dingen voorgevallen en heeft mijn vader zoals hij dat zegt (heb het zelf toen als klein meisje niet meegekregen) zijn handen er vanaf getrokken. Een aantal jaar geleden stond dan mijn tante ineens op de stoep en mijn oma ging weer hertrouwen uiteindelijk hebben ze de dingen bijgelegd en zijn we daar ook geweest, alleen was het niet allemaal zo dik dat ze weer veelvuldig contact hebben (bijna niet) maar het was gewoon goed zoals het is.
Een jaar geleden rond deze tijd kreeg ik een brief van de bank (andere bank als waar wij onze zaken geregeld hebben) dat er nog een rekening voor mij stond en dat er al lange tijd niks met dit geld gedaan was en dat ik daar wat mee moest gaan doen anders zou het weg zijn, ik was natuurlijk wel benieuwd waar dit vandaan kwam en heb het niet klakkeloos maar geregeld en verder niet naar omgekeken. Ben dus binnen de familie gaan zoeken naar mijn "anonieme geldschieter" zoals wij (inmiddels mijn man) dat gekscherend noemden. Dit bleek dus een rekening geopend door mijn (overleden) opa en oma. Daar ben ik dus geweest en heb vanaf toen zelf weer normaal contact met mijn oma en haar man.

Aan de kant van mijn moeder is alles altijd (in mijn ogen) normaal geweest, mijn oma is best wel een dominante vrouw en wil overal toezicht/controle over houden en zoals zei de dingen ziet zo zijn ze ook daar is geen discussie over mogelijk, daar heb ik zelf ook eigenlijk als klein meisje nooit wat van meegekregen voor mij en mijn zusje was altijd alles gewoon goed zijn geen dingen wat mijn ouders met ons besproken (is ons nu wel uitgelegd wat er allemaal voorgevallen is). Daar is dus de bom 2 jaar geleden flink gebarsten mijn moeder heeft een periode gehad waarin ze nogal labiel was daar komt ze dan ook open en eerlijk voor uit en in die periode heeft ze ook fouten gemaakt waar ze ook open en eerlijk voor uitkomt. De familie is hier echter nooit mee lastig gevallen wij als gezin hebben die spanning natuurlijk wel gevoeld maar daar is het bij gebleven is veel over gepraat en dat is opgelost. Maar goed om het verhaal niet al te lang te maken daarover hebben ze enorme trammelant gehad en nu is er daar dus helemaal geen contact meer ( ik zelf heb wel een beetje contact met mijn opa en oma)

Afgelopen september zijn mijn man en ik getrouwd en ze weigerden dus ook om daarbij te zijn, ik moest de keus maar maken voor mijn ouders of mijn opa en oma, letterlijk is het niet gezegd maar daar kwam het op neer. Ik heb uiteindelijk zelf geen keuze gemaakt en het erbij gelaten gewoon een uitnodiging gestuurd en gedacht ze zien het vanzelf wel, wel het verhaal bij mijn moeder neergelegd die uiteindelijk toen de stap heeft gezet om naar haar moeder toe te gaan om te vragen of ze niet voor een dag hun "ding" opzij kunnen zetten voor mij? Het zat er dus niet in want ze zijn gewoon niet op komen dagen.
Mijn andere oma en haar nieuwe man waren er wel en sindsdien is contact met mijn ouders en hun wel wat meer (vooral via facebook) mobiele nummers hebben ze nooit uitgewisseld niet omdat ze het niet wouden op de een of andere manier is het er niet van gekomen.

Vanmorgen werd ik dus gebeld door mijn oma dat haar moeder (oma van mijn vader dus) op sterven ligt en dat ze nu dus naar mijn ouders vroeg maar dat ze m'n ouders niet kon bereiken dus heb ik contact met mijn ouders opgenomen die aan het werk waren om dat verder te regelen en dat ze er dus nog heen kunnen om afscheid te nemen. Geen ramp want het contact is immers gewoon goed aan die kant alleen kon ze hun dus niet direct benaderen..

Maar het heeft me wel aan het denken gezet, ik ben de enige die ook nog contact heeft met mijn andere opa en oma die nu wel gezond zijn maar goed het zijn ook de jongsten niet meer.. Ik heb dus eigenlijk geen zin mocht er wat gebeuren om daar tussen te komen staan of hoe je het ook wil noemen.. Maar is het nu raar dat ik mij afvraag wat als? Stel dat er wat gebeurt hoe gaan ze dat dan aanpakken hoe willen ze dat aanpakken? En is het nou raar om aan je gezonde opa en oma te vragen hoe ze dat aan gaan pakken? Misschien moet ik het ook wel laten rusten hoor.. Maar dat telefoontje van vanmorgen zet me wel aan het denken.. Nou is aan die kant alles goed en was dat gewoon een telefoontje naar mijn ouders dat ze even contact op moesten nemen omdat het met oude oma nou niet goed ging..
Maar ik zit er niet op te wachten stel dat er wat gebeurt om er aan de andere kant tussen in te staan..

Sorry voor lange lap tekst hoop niet te onsamenhangend.. Maar wat zouden jullie doen?

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:00

Ik vind het wel een beetje onsamenhangend :o

Er komen allerlei opa's en oma's in voor, alles loopt een beetje door elkaar :P

Ik snap ook even niet zo goed waarom jij er "tussen" zou komen te staan...? :)

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 15:03

Omdat ik de enige ben die nog contact heeft met die kant van de familie..

En misschien niet eens zozeer er tussen in staan..
Maar vraag me wel af hoe ze dat gaan regelen.. En hoe pak je dat aan? Het is nou niet echt een normale situatie en vraag.. Vind het zelf nogal raar om te vragen zeg oma of opa wat nou als een van jullie overlijdt? Of heel erg ziek ineens word? Wat wil je dan hoe pak je dat aan?

Mary1971

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-12-12
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:08

Ik denk dat ik het wel snap :)
Wat ik zou doen als ik jou was, is gewoon lekker contact houden met opa en oma en jezelf niet zo druk maken over het "wat als"

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:40

Kun je toch gerust op een rustige, licht bezorgde manier vragen?

Denk je dat jij alles moet regelen dan voor de uitvaart ofzo? :)

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:46

De opa en oma die geen contact meer met jouw ouders hebben, die kun je rustig vragen wat de bedoeling is mocht één van hun wat gebeuren en of jij dan je vader en moeder moet inlichten. Als ik het goed begrijp zijn dit de opa en oma die niet op jouw huwelijk wilden komen aangezien je ouders er ook zouden zijn ? Als dat juist is dan had ik eigenlijk helemaal geen contact meer gewild. Ik zou gewoon genieten van het nu goede contact met je ene oma en haar man en die anderen maar even laten wezen.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 23:01

Nee ben niet bang om de uitvaart te moeten regelen.. Het punt is dat ik de enige ben van ons gezin die contact met ze heeft.. En zoals vanmorgen dus ook gebeurde met de andere kant van de familie dat ik gebeld word dat m'n overoma heel slecht is.. Nou was het in dit geval niet erg omdat het contact daar verder wel herstellende/goed is maar aan de andere kant van de familie totaal niet.. Heb het toen met de bruiloft laten zitten omdat ik geen zin had om m'n zin daarin door te drijven dat iedereen maar kwam opdagen..heb toen wel aan m'n moeder verteld dat ik het een vervelende situatie vond en ze is toen uit zichzelf heen gegaan op toch te proberen alles aan de kant te zetten.. Mijn oma wou er totaal niet aan toegeven.. Opa daar in tegen wel.. Maar uiteindelijk zijn ze beiden niet geweest.. In geval van ziekte overlijden is dat toch anders en zal dat contact gauw via mij lopen.. En dat bedoel ik met er tussen in staan.. Daar heb ik dus totaal geen zin in.. Als bijv mijn opa nou plots heel erg ziek word weet ik van mijn moeder wel dat ie dan toch heen zou willen.. maar dat contact zal dan gauw via mij lopen aangezien mijn oma en moeder totaal niet door een deur kunnen.. toch niet zo'n gek idee om maar eens te vragen hoe ze dat voor zich zien..

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:53

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo :o

Als er iets gebeurt en men laat dat aan jou weten, dan geef jij het door aan de familie en die moeten dan maar zelf verder weten wat ze er mee doen toch... meer dan het even doorgeven hoef je toch niet te doen :)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:05

Lastig parket; ik heb ongeveer zo'n zelfde situatie in mijn famailie. De een wil niet bij de ander en geen kan zijn geschillen overboord zetten.
Let wel op als jij de begrafenis 'gaat regelen' Je kunt dan de met de rekening geconfronteerd worden. Dat zal je niet willen. Wees erop bedacht als mensen uit het niets weer contact met je opnemen.
Veel sterkte met de hele situatie!