Ons duitse avontuur: op weg naar de Equitana, of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Ons duitse avontuur: op weg naar de Equitana, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 01:02

Aiai, wat een dag. Zin in wat leedvermaak, waarschuwing en een roadtrip van ons drieën, lees dan vooral verder :P

6.00 ging de wekker, opstaan, douchen ontbijten en onderweg. Ik mocht al beginnen met het krabben van de ruiten, want het was koud :brr:
6.50 eindelijk weer zicht door de ruiten, eerste persoon opgepikt. Niet veel later nr 2 ook in de auto, dus konden we met z'n drieën onderweg. Wat een mist vanochtend, leek alsof we naar het einde van de wereld reden.
Maar zelfs bij Zwolle nergens last van, onze reis verliep voorspoedig rond half 10 zouden we aankomen bij de Messe in Essen, met genoeg tijd om ruim te parkeren zodat we vooral niet te ver hoefden te lopen. Want 17 hallen vol paarden en shoppen, daar is nog genoeg tijd om te lopen.

Rond kwart over 9 rijden we de grens over. Zonnetje komt door, Duitsland is groen en wij kunnen doorrijden. Paps pas gekochte auto mee, vol vertrouwen het duitse land in :)
En toen.....

STOP
Gevolgd door 2 duitse woorden en een brandend lichtje.. Oeps, dat is niet goed... :oo
Kijk, nu heb ik wel vaker contact met onze auto (Wissewasserwasser anfulen!) maar als die 'stop' zegt, dan is die wel van slag.

Auto aan de kant gezet, klep open en tja, wat dan? Wat betekend dat lichtje eigenlijk :o? Helaas lag het boekje niet in de auto (wel die van de radio), maar ik zag verderop een politieauto incl agent. Dus, vol goede moed die kant op. Meneer agent kijkt niet op of om, stapt in en rijdt zo weg. Mij zwaaiend nalatend...
Gelukkig, gelukkig, stond er direct achter ons een busje. De jongen daarin had volgens mij al eventjes vol leedvermaak staan kijken hoe wij probeerden de klep te openen en erna vertwijfeld bij de auto stonden. Maar, redder in nood zijnde, stapte hij uit en kwam ons arme dames helpen. Waarschijnlijk een probleem met de koelvloeistof, of wij water aan boord hadden?
Euhm, nee... onverantwoord genoeg bestond ons drinken van de dag uit pakjes en flesjes, maar niet met water. Lieve, lieve jongen had nog wel een paar flessenbodempjes water in de auto liggen (na snelle check of het niet misschien wodka oid was). Erbij gegooid en ons doorgestuurd naar het dichtstbijzijnde benzinestation met flink hoge verwarming, zodat de motor in elk geval niet oververhit zou raken.

Wij veilig, ietwat verhit, aangekomen bij het benzinestation. Daar koelwater gehaald en toch nog maar een keer gekeken naar het water. Ik ben zeker niet eigenwijs, maar goed, geloofde pas na een papierproef dat het water wat er nog in zat echt niet doorzichtig was, maar zwart. Pikzwart.... Euhm, ja, en nu heb ik geen verstand van auto's, maar dat is echt niet oke :\

Gelukkig, gelukkig, zat er vrijwel naast het benzinestation een ADAC (duitse ANWB). Ik met papiertje en al naar de ADAC gelopen, verhaal in mn beste duits uitgelegd (thank god voor dat maandje stage in Frankfurt) dat we een probleempje hadden. De blik op het gezicht van meneer van de ADAC (vanaf nu 'Ad' want ben zijn naam vergeten) zei mij genoeg dat het eerder een probleem was.
Ad knikte nog eens vriendelijk, schudde waarschijnlijk zijn hoofd om de autokennis van mij, en zei dat hij zich over 10 minuutjes kwam melden. Ik terug gelopen naar de plaats des onheils, waar ons probleem nog steeds stond te wachten.
Goed, met 10 minuten kwam Ad aan gescheurd in z'n gele bolide, vol in zn gele pak, klaar om ons even te helpen.

Helaas voor Ad, vielen wij hem 2 uur later nog lastig.
Conclusie na kort onderzoekje, koppakking kapot (gelukkig klinkt dat hetzelfde als in NL) en niet meer verder rijden. 'Ja maar, wij willen naar de Equitana en zijn nu ook al 170 km van huis... Help?'
Eerst maar eens het slechte nieuws thuis vertellen, want woorden als wegslepen en 'kaput' waren nu wel heel werkelijk. Conclusie van het telefoontje, 'Dat is niet zo mooi, bel de ANWB maar, we zijn lid.'

Ik bellen. En nu komt een belangrijke waarschuwing ;)

Het heeft mij 2 (dure internationale) telefoontjes gekost, en vanaf thuis waarschijnlijk nog enkele meer, maar de conclusie was: 'Wij doen niets voor jullie, zoek het zelf maar uit.' Jammer dat ik het niet opgenomen heb, maar dat werd mij vrijwel letterlijk verteld.
Nu blijkt dat enkel wanneer degene die de auto bestuurd (of op dat moment in de auto zit) aanspraak kan maken op zijn anwb lidmaatschap. Mijn ouders zijn bijna 31 jaar lid, het is mijn vaders auto, maar omdat ik niet lid was, werd ik niet geholpen. Mijn mede passagier, zelf lid van de anwb werd ook niet geholpen, want wij stonden in het buitenland. Oftewel, eigen schuld dikke bult, regel het zelf maar...
Dus voor iedereen die denkt dat die veilig naar het buitenland kan reizen, de anwb helpt je alleen wanneer jij lid bent en ook alleen wanneer je dan in het buitenland een lidmaatschap hebt voor het buitenland. Auto naar NL laten slepen? Geen zin, want probleem was in Dl ontstaan, niet hun probleem.

Dus wandelden wij in het heerlijke voorjaarszonnetje, in Isselburg weer naar Ad. Want Ad was van de ADAC, daar moesten wij volgens de anwb maar aankloppen. Ad was weer bijzonder vriendelijk. De auto kon voor een paar honderd euro wel naar onze garage gesleept worden. Maar weer met paps bellen, overleggen, toch maar even verzekering bellen.
Verzekeringsmeneer aan de telefoon rond kwart over 10. Bram (oid, ging wat te snel) was bijzonder aardig, vrolijk, genoot van zijn werk en zorgde voor een vrolijke nood. Ondertussen vrijwel het hele bezoekersgedeelte van het ADAC kantoortje over genomen, wegens de administratie voor Bram. Bram had goed nieuws, auto was goed verzekerd, kon opgehaald worden en wij mochten onze kosten naar huis opgeven. Maar goed, Bram, wij zitten 170 km van huis af, 3/4 op de weg naar de Equitana, waar we net een week naar uit hebben zitten kijken, wij willen SHOPPEN! En natuurlijk wat paarden bekijken :o

Besluit: Auto veilig achter slot en grendel achter laten bij Ad. Taxi nemen tot Essen (wat Ad ook zo vriendelijk voor ons had geregeld). Genieten van nog een paar uurtjes therapeutisch Equitana (toegang was toch al betaald) en dan weer terug reizen met de trein.

Gevolg: Na een bijzonder gezellig ritje (ik kan heel best grapjes maken in het duits, zeker met een taxichauffeur :D ) stonden wij rond half 1 voor de ingang van ons doel. Wat eindigde in een chaotische middag vol drukte en geslenter, paar leuke aankopen en vooral veeeeel mensen, terwijl we eigenlijk van plan waren geweest een zeer educatieve dag te houden met een paar leuke shophaltes...

En toen zaten we nog in Essen, 260 km van Leeuwarden af. Oke, gelukkig een metrohalte bij de Messe. Dus na wat onenigheid met de kaartjesmachine (waarom zijn die dingen zo ingewikkeld?) en geen behulpzame Ad's in de buurt waren wij op weg naar Centraal Station Esse. Hoop mensen gezien met tasjes van een zekere paardenwinkel, of longeerzwepen :P
Uitgestapt en die menigte gevolgd. Niet te veel zelf nadenken, eerste de beste Infopunt vragen. Ik weer mn chaotische verhaal gehouden in het duits: 'Wij willen graag terug naar NL, hoe moeten we nu met de trein? auto is kapot gegaan' even gewacht tot de meneer van de info uitgelachen was en wij doorgestuurd werden naar de DB.
De dame van de DB, noemen haar Debbie, lachte iets minder hard, ze begreep ons waarschijnlijk :P Debbie tikte wat op de computer, wij hadden ruzie met de pinautomaat en visten de laatste restjes geld uit de zakken en noodpakketten en toen hadden we 3 tickets terug naar huis :D Ah wat fijn, wat fijn :) Debbie bedankt en treinstation bekeken.
Ik spotte de Starbucks! Zoef, daar zaten we dan, maar nog zonder koffie.. Mijn centjes waren op :( En terwijl ik een poging waagde nog iets uit de muur te halen kochten de andere 2 vast hun overheerlijke koffie. Helaas met lege handen terug gekomen en toen direct door naar de trein, want die mochten we echt niet missen!

Essen - Oberhausen mit zug. Oberhausen - Arnhem met de ICE vol luxe en beenruimte. Arnhem - Zwolle met de dubbeldekker vol kwekkende oude dames. Zwolle - Leeuwarden op onze laatste krachten en toen eindelijk eindelijk thuis (22.00) :O

In elk geval hebben wij ons avontuur voor het jaar wel weer gehad. De vakantie naar Zweden met auto plan in nu misschien maar met de trein en Equitana sla ik volgend jaar waarschijnlijk over. Mijn Duits is wel weer opgefrist, stiekem was het wel gezellig en we hebben de maan op zien komen!
En natuurlijk hulde voor de helden van de autobahn: jongen van het water, Ad, Bram en natuurlijk de taxichauffeur *\o/* en Debbie niet te vergeten ;)

Owh en ons thema voor vandaag:
Afbeelding

zigranta

Re: Ons duitse avontuur: op weg naar de Equitana, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:08

Toch stoer dat je überhaupt nog op Equitana terechtgekomen bent!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:15

Haha, geweldig! Ik heb je verhaal met een lach zitten lezen :')
Uiteraard heel rot van de auto, maar je vertelt het leuk!

Hoe moet het nu verder met de auto?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:55

Mijn God, wat een verhaal! :')

Dat van de ANWB weet ik gelukkig. Ben daarom ook gelijk lid geworden toen ik mijn rijbewijs had. Maar wat een toestand zeg. Fijn dat jullie er toch even van hebben kunnen genieten, maar jullie zijn toch nu wel "kaput", van heel de toestand en de reis? :')
Ik was vorige week namelijk ook kapot na een dagje Equitana, en dat terwijl onze reis voorspoedig is verlopen.

Hoe is het met de auto nog afgelopen?

Eén voordeel, je kan weer twee jaar er over denken om een ANWB buitenland pas aan te vragen, voordat je weer naar Equitana kan :')

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 02:11

Jezus, wat een ge-wel-dig verhaal.
Kan me inderdaad indenken dat het stiekem toch wel een leuke dag is geweest, ondanks alles.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 02:27

Jeetje wat een verhaal. Dat verhaal van de ANWB ken ik wij hebben toen ook heel lang bij de ADAC gezeten omdat de ANWB niet wou helpen met ons terug in NL te krijgen. Na veel gedoe heeft de ADAC ons terug naar huis gebracht incl auto en wss een hele hoge rekening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 03:21

Het klopt dat de ANWB persoongebonden is en dat je voor de WW in Nederland en Europahulp ook nog eens extra moet betalen
Ik heb extra een kentekengebonden Europahulp op mijn auto zitten (via mijn autoverzekering) en een doorlopende reisverzekering incl. pechhulp.
Dus ik ga ervan uit dat er dan wel 1 van hun zorgt dat ik weer veilig in Nederland terugkom.

Jullie hebben wel een "leuk" verhaal te vertellen.
Ik heb er mss overheen gelezen; maar staat de auto nu nog in Duitsland of is deze ook alweer terug?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 03:51

Whaha!
Arme julie! Gelukkig wa equitana er om je op te vrolijken :D
1 tip: bij route mobiel krijg je service voor de auto, niet de bestuurder, gratis woonplaatshulp én is nog goedkoper ook.
Voor in NL dan tenminste... :=

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 04:12

Jemig wat een verhaal! Leuk geschreven!

Dat grapje van de ANWB kennen wij helaas ook!
Typ voor de volgende keer: gebruik je moeder haar naam, ze vragen namelijk niet om ID!
EN altijd water in de auto!

Gelukkig heb je toch nog enigzins leuke dag gehad!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:50

Haha wat leuk geschreven :D Stiekem kreeg ik een beetje last van positieve leedvermaak :')
Maar wat een reis hebben jullie moeten afleggen! Ik denk niet dat ik zelf nog naar Equitana was gegaan, dus stoer dat jullie hebben doorgezet!

Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel geld jullie kwijt waren voor de terugreis uit Duitsland :=

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:58

Wat een verhaaal! Ik moest stiekem wel lachen hoor, je hebt het echt leuk geschreven

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:30

Wat een toestand zeg. Vervelend als je zo je dagje uit begint. Je moet inderdaad zelf een ANWB pas hebben met buitenland toevoeging anders doen ze niks. Routemobiel doet het andersom, die hebben de auto in dekking. Wie er dan ook maar in rijd is dan niet belangerijk.

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:11

Wat een verhaal, moest wel beetje lachen, maar lijkt me behoorlijk balen op dat moment zelf :j

Ik heb t ook weleens gehad met anwb, maar toen zeiden ze a/d telefoon dat ik ook direct een abbo kon afsluiten á bepaald bedrag en dan kwamen ze gewoon :) Niet gedaan toen overigens, konden het anders oplossen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:22

wat een leuke reis naar equitana! zoiets maak je niet iedere dag mee.
en is de auto nog in nl aangekomen? :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:30

Wat een verhaal zeg! :j Wij zijn nu geen lid meer bij de ANWB, aantal zaken vielen behoorlijk tegen!

Toch nog fijn even naar Equitana geweest! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:35

Ik ben nog lid van de ANWB, maar ik ga toch overstappen, kreeg bij aankoop van mijn auto gratis een jaar Bosch car service met automatisch vervangend vervoer in binnen- en buitenland, voor de helft van de prijs van de ANWB, zonder de Kampioen (die ik toch nooit lees).

Ik ga hem alvast opzeggen, kan ik dat ook niet vergeten.

Enne, fijn dat jullie toch nog bij de Equitana zijn beland. En Equitana is maar eens in de twee jaar, dus volgend jaar mag je overslaan, dan mis je niets :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:38

Geweldig geschreven, vervelend onderwerp ( auto kapot) maar wat schrijf je dat met veel humor op.
Ik zie het helemaal voor me zoals jij het beschrijft, wel eens gedacht om schrijfster te worden, in de Bit staan ook altijd van die geweldige stukjes en dit lijkt er veel op. _O-

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:45

_O- _O- _O- Dat heb je mooi geschreven, ondanks hoop ellende. Gelukkig heb je Essen nog gehaald :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:17

_O- Wat een geweldig verhaal! en mooi dat jullie nog op equitana zijn gekomen!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:21

Ah, wat een ellende! Gelukkig zijn jullie wel nog aangekomen en thuis gekomen!

We wonen zelf in het grensgebied (aken/kerkrade) en zijn jarenlang lid geweest van de ANWB. M'n vader stond 20m van de nederlandse grens in duitsland met pech en de anwb weigerde te komen. Sindsdien zijn we lid van de ADAC en die komen altijd en overal :)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:47

We dachten van te voren nog dat we een pas met buitenland service hadden en een pas met nl service, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Daarnaast weigeren ze je pas om te zetten naar buitenland als je daar al zit met pech. Dat kan alleen in Nederland.
ANWB: hebben we u ooit laten staan? .........

Gelukkig was het prachtig weer en super gezellig.

Afbeelding
Afbeelding
Bij de ADAC, die je dus zelfs helpen als je geen lid bent :)

En terug met de ICE.
Afbeelding

Misschien niet helemaal zoals gepland, maar al met al vond ik het wel een leuke dag :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:50

Hahah, geweldig geschreven. Wel gaaf dat je terugbent gekomen met de ICE, zijn leuke treinen! Waar stopt die in NL?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 15:04

Mossel schreef:
Jeetje wat een verhaal. Dat verhaal van de ANWB ken ik wij hebben toen ook heel lang bij de ADAC gezeten omdat de ANWB niet wou helpen met ons terug in NL te krijgen. Na veel gedoe heeft de ADAC ons terug naar huis gebracht incl auto en wss een hele hoge rekening.

En, was jouw Ad wel aardig? Wij hadden echt zoveel geluk dat we gewoon naast hun kantoortje stil geparkeerd hadden. Anders had ik hen ook nog moeten bellen en dan maar zien hoe we de auto konden dumpen :(

Brainless schreef:
Het klopt dat de ANWB persoongebonden is en dat je voor de WW in Nederland en Europahulp ook nog eens extra moet betalen
Ik heb extra een kentekengebonden Europahulp op mijn auto zitten (via mijn autoverzekering) en een doorlopende reisverzekering incl. pechhulp.
Dus ik ga ervan uit dat er dan wel 1 van hun zorgt dat ik weer veilig in Nederland terugkom.

Jullie hebben wel een "leuk" verhaal te vertellen.
Ik heb er mss overheen gelezen; maar staat de auto nu nog in Duitsland of is deze ook alweer terug?

Gelukkig zit er een enorme verzekering op deze auto die ons dus blijkbaar overal en altijd terug kan brengen. Best zuur was dat we de auto net 3 maandjes hebben en hij nog geen 6 jaar oud is. Dankzij die verzekering een hoop gedoe kunnen besparen, maar zeker niet dankzij de ANWB. Ik sluit er nooit een lidmaatschap af, stop dat geld liever in een goede autoverzekering tegen de tijd dat ik er eentje koop. Blijk je een stuk meer aan te hebben.

Auto staat nu nog achter slot en grendel bij de ADAC, die wordt maandag of dinsdag naar onze garage gebracht :)

Routemobiel en ADAC klinken allemaal een stuk beter dan mijn vrienden van de ANWB. We laten het er zeker ook niet bij, snap dat ze ons niet konden helpen, maar de voorlichting mag voortaan een stuk beter.

@RoosIris, heel even geprobeerd mams naar te gebruiken, maar ze trapte er niet in. Helaas heeft die geen buitenlandservice op haar naam staan, dus had niets geholpen.

Cayenne schreef:
Haha wat leuk geschreven :D Stiekem kreeg ik een beetje last van positieve leedvermaak :')
Maar wat een reis hebben jullie moeten afleggen! Ik denk niet dat ik zelf nog naar Equitana was gegaan, dus stoer dat jullie hebben doorgezet!

Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel geld jullie kwijt waren voor de terugreis uit Duitsland :=

Dankje :D Ach, het was nog voor de middag en de kaartjes waren al betaald. Dus de keuze was, 20 euro pp kwijt en taxi nemen naar dichtsbijzijnde treinstation in een of ander vaag plaatsje. Of iets minder uitgeven aan het shoppen en misschien nog een beetje leuke dag en vanaf HBF Essen ons laten adviseren en direct door naar NL kunnen. Keuze was vrij snel gemaakt :P
Denk dat we incl taxi naar Essen en treinreis terug rond de honderd euro kwijt waren. Waarvan hopelijk een deel vergoed wordt.

Volgend jaar is natuurlijk de Equitana Open Air :) Dat is ook leuk, maar misschien dat ik het nu eens laat bij een bezoekje aan de ruitersportzaak even verderop :P

bigone schreef:
Geweldig geschreven, vervelend onderwerp ( auto kapot) maar wat schrijf je dat met veel humor op.
Ik zie het helemaal voor me zoals jij het beschrijft, wel eens gedacht om schrijfster te worden, in de Bit staan ook altijd van die geweldige stukjes en dit lijkt er veel op. _O-

Haha dankje. Misschien moet ik dit prachtverhaal maar eens doorsturen :P

_MG, ADAC zijn nu ook zeker mijn helden :D

Judith, al weer bijgekomen. Ik heb in elk geval heerlijk geslapen, was echt ook kaput..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:08

Ai, vervelend, maar wat goed dat jullie niet bij de pakken neer zijn gaan zitten!

Dat van de ANWB is algemeen bekend eigenlijk. Die hebben gewoon pakketten en voorwaardes.
Wij hebben zelf ook ooit met een kapotte auto gestaan in Duitsland, nu hadden wij ANWB voor het buitenland, maar tevens mijn doorlopende reisverzekering ook ingeschakeld. Die wilden het afslepen ook betalen, maar dat deed de ANWB ook al. Verder waren wij op de heenweg van onze vakantie, en kon de auto niet direct gerepareerd worden (onderdelen moesten ook besteld worden wat ook nog enkele dagen ging kosten) en bovendien was het een reparatie waar het hele motorblok eruit moest, geen snelle dus.
Wij hebben een huurauto genomen, en deze is volledig vergoed door de reisverzekering, ook de telefoonkosten die we hebben gemaakt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:09

_MG schreef:
Ah, wat een ellende! Gelukkig zijn jullie wel nog aangekomen en thuis gekomen!

We wonen zelf in het grensgebied (aken/kerkrade) en zijn jarenlang lid geweest van de ANWB. M'n vader stond 20m van de nederlandse grens in duitsland met pech en de anwb weigerde te komen. Sindsdien zijn we lid van de ADAC en die komen altijd en overal :)

Op de Equitana stond een stand van het ADAC en die gaven aan dat je als NL ook lid kunt worden van het ADAC. Ze helpen je dan ook in NL (ze sturen dan de ANWB) en zij hebben geen aparte extra dekkingen voor aanhanger, buitenland ed. Schijnt alles in 1 te zijn. Dus wie weet ook een optie. Ik ga het iig ook eens uitzoeken.

Al moet ik erbij zeggen dat ik wel al jaren een tevreden ANWB-lid ben...