Kinderbescherming bellen?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Kinderbescherming bellen?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:02

Beste Bokkers,

Mijn buren hebben 2 kinderen, van ongeveer een jaar of 11 gok ik (tweeling jongen/meisje).
En er komt regelmatig geschreeuw vandaan, afkomstig van de kinderen.
Soms hoor ik ook de moeder schreeuwen, en rare bonken.

Nu weet ik dat broetjes en zusjes vaak rusie hebben, en ik hoorde de 2 kinderen ook nogal heftig in de tuin tegen elkaar schreeuwen laatst.
Maar ik ben dus bang dat hier wat meer speelt dan kinder rusies, en dat de kinderen mischien mishandeland worden.
Want nu net hoorde ik echt een paar bonken en heel erg heftig gehuil/geschreeuw van het meisje.
Ik kan niet verstaan wat er nou precies geschreeuwd word.

Net liep het jongetje naar buiten dus ik vroeg aan hem of alles wel goed ging thuis.
Maar hij zei dat zn zusje huilde omdat ze haar telefoon kwijt is.
Nu klonk dit voor mij echt heel anders ! En ik wilde ook de politie inlichten.
Kunnen kinden zich echt zo aanstellen denk je ?
Want zouden jullie hiermee doen ?

Groetjes Eva

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:04

Maak je je zorgen dan moet je bellen, maar als antwoord op je laatste vraag:
Ja, kinderen kunnen elkaar echt de keet uitvechten met alle geluiden die daarbij horen.

Als je een kind hebt die van woede met spullen gaat gooien (en daarbij gaat schreeuwen), dat maakt natuurlijk wel lawaai.

Eva_D

Re: Kinderbescherming bellen?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:05

Ja, daarom...
maar voor niets de kinderbescherming bellen lijkt me ook heel erg naar voor de ouders.
Iemand ervaring met die instantie ?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:07

Bij twijfel zeker bellen. En je, kinderen kunnen zich zo aanstellen en ook zoveel geluid maken dat je denkt dat er iemand vermoord wordt (bij wijze van) terwijl er niets aan de hand is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:08

Bellen!

beter 1x teveel dan te laat....

Als je belt gaan ze niet direct de ouders achterna...
En als jij aangeeft dat je niet wilt dat ze je naam noemen gebeurt dit niet.

Je zou ook zelf even kunnen gaan kijken/vragen?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:08

Maar goed dat je niet langs mij woont dan :D
Wel heel goed dat je er alert op bent hoor!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:23

Zie je het kind ook met blauwe plekken lopen? Of vang je echt geluiden op van mishandeling?

Ik ken een kind met een nogal opvliegend karakter, die dreef zijn ouders echt tot wanhoop toen hij rond die leeftijd (beetje beginnende puberteit) kwam en als hij zijn zin niet kreeg begon hij ook met vanalles te gooien en schreeuwen. Heeft zelf de kindertelefoon gebeld en gezegd dat hij mishandeld werd (was niet waar, maar hij had een nieuwe spelcomputer in een krantje gezien en uit kwaadheid omdat hij die niet kreeg heeft hij de kindertelefoon gebeld). Politie, kinderbescherming etc en hele traject... uiteindelijk heeft hij toegegeven dat hij nooit mishandeld is maar dat hij boos was over die computer. Klein dorp.. veel geroddel en ouders gingen flink over de tong terwijl er dus niks aan de hand was.

Ik vind dat je zeker van je zaak moet zijn voordat je iemand beschuldigd van kindermishandeling. Bedenk eerst hoe jij ze zou voelen als je een onhandelbaar kind hebt en je buren schakelen de kinderbescherming in terwijl er helemaal geen sprake van mishandeling is. Je blijft toch een stempel houden, ook al ben je onschuldig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:27

je belt niet naar de kinderbescherming in dit geval, maar naar het AMK. wanneer je daar naartoe belt, krijg je eerst de kans de situatie uit te leggen. Zij zullen dan al dan niet adviseren daadwerkelijk een melding te doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:29

Raiza schreef:
Ik vind dat je zeker van je zaak moet zijn voordat je iemand beschuldigd van kindermishandeling. Bedenk eerst hoe jij ze zou voelen als je een onhandelbaar kind hebt en je buren schakelen de kinderbescherming in terwijl er helemaal geen sprake van mishandeling is. Je blijft toch een stempel houden, ook al ben je onschuldig.

Ik begrijp jouw reactie heel goed.
Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen...
Ik zou het mijzelf niet vergeven als ik een vermoeden had, niets deed, en het kind blijkt mishandeld te zijn.

Dit soort dingen blijven lastige situaties.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:31

het amk is een bijzonder professionele organisatie die niet zondermeer iemand 'beschuldigd' en dus een 'stempel' plaatst. mijn ervaring is dat ouders en/of verzorgers het kunnen waarderen dat er melding is gedaan (in eerste instantie vaak niet natuurlijk) omdat ze dan merken dat ze er niet alleen voor staan.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:32

Ja dit is ook precies de overweging die ik zo moeilijk vind.
De kans zit er inderdaad ook dik in dat er niets aan de hand is,
en nee zie geen blauwe plekken, niet dat ik daar echt op heb gelet.
Maar stel dat het nu wel zo is... dan is het natuurlijk vreselijk dat er niets aan gedaan word.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:33

bellen en advies inwinnen is gratis en er worden geen notities van gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:34

@benangelique
Ja hoor... die waardering is enorm....
Je krijgt een stempel waar je moeilijk/niet vanaf komt.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:35

ik zou eerst iets meer zelf onderzoek doen en zeker niet zomaar bellen om wat geschreeuw en lawaai.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:36

Brainless schreef:
@benangelique
Ja hoor... die waardering is enorm....
Je krijgt een stempel waar je moeilijk/niet vanaf komt.

Ik zou het ook niet waarderen nee.......
Mijn dochter kan janken schreeuwen en gillen als haar iets niet bevalt, en ja ik mopper niet altijd even zachtjes.....
Hadden ze hier al heel vaak aan de deur kunnen staan.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:37

zou voor je eigen gevoel soieso even info inwinnen bij het AMK, vragen wat nu over het algemeen symptomen zijn etc , hoef je nog niet eens te zeggen over wie je het hebt
op de manier kun je misschien voor jezelf een beter beeld krijgen of er wel of niet iets mis is
vandaar uit kun je alsnog verder kijken

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:38

daar ben ik het niet mee eens brainless en justdiesel.... ik heb vanuit mijn werk nu vele amk-meldingen gedaan en heb slechts 2x een boze ouder in mijn kantoor gehad.
wanneer een melding correct gedaan wordt met een objectieve weergave van feiten is er geen probleem.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:39

gelukkig woon je niet langs ons, dan had ik dus vaak de kinderbescherming aan de deur :D

Kinderen schreeuwen en huilen nou eenmaal ja...dat doen ze...
Lijkt me ontzettend vervelend voor de ouders als er ten onrechte AMK aan de deur staat want ze komen er ook moeilijk weer vanaf, die melding blijft toch staan en het is ook psychisch echt heel erg schrikken.

Maar als jij meent dat de kinderen mishandeld worden...tja dan moet je bellen. :j

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:39

benangelique schreef:
daar ben ik het niet mee eens brainless en justdiesel.... ik heb vanuit mijn werk nu vele amk-meldingen gedaan en heb slechts 2x een boze ouder in mijn kantoor gehad.
wanneer een melding correct gedaan wordt met een objectieve weergave van feiten is er geen probleem.

waarschijnlijk heb jij dan ervaring bij mensen waar ook iets speelt.....
Als er helemaal niks speelt dan zou ik zwaar beledigt zijn ja als ik zomaar om herrie vals beschuldigt word....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:40

amk staat niet direct aan de deur mensen!

en nee, van de vele meldingen die gedaan zijn is zeker 50% niet terecht geweest. ook die mensen waren niet boos omdat we heel goed uit konden leggen waarom een melding gedaan is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:41

justdiesel schreef:
benangelique schreef:

Als er helemaal niks speelt dan zou ik zwaar beledigt zijn ja als ik zomaar om herrie vals beschuldigt word....

Denk eens verder door dan alleen aan jezelf?

Liever 1x teveel melden, dan 1x te weinig.
Kindermishandeling moet stoppen....

Ze staan echt niet gelijk aan je deur, ze gaan echt niet gelijk bellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:41

benangelique schreef:

Dat is helaas niet waar.
Enne veel ouders zullen niet op kantoor verschijnen.

1 melding van 5 jaar terug, blijft in allerlei dossiers opduiken. Terwijl de melding ongegrond is verklaard.
Zelfs bij BJZ en kwam die oude melding naar boven.

Ja dat waardeer je echt.....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:43

dat is bijzonder, want alle meldingen vervallen zodra de melding na onderzoek ongegrond is verklaard. wij krijgen als instantie ook altijd een brief hierover en hebben tot noch toe niet meegemaakt dat zo;n melding ooit in een vervolgdossier terug kwam :n
zelfs de schoolartsen hier zijn niet op de hoogte van meldingen die ongegrond bleken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:44

benangelique schreef:
dat is bijzonder, want alle meldingen vervallen zodra de melding na onderzoek ongegrond is verklaard. wij krijgen als instantie ook altijd een brief hierover en hebben tot noch toe niet meegemaakt dat zo;n melding ooit in een vervolgdossier terug kwam :n
zelfs de schoolartsen hier zijn niet op de hoogte van meldingen die ongegrond bleken

Het staat zelfs in het schooldossier (daar staat ook in dat het ongegrond is verklaard, maar het staat er wel).

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:44

Jolliegirl schreef:
justdiesel schreef:

Denk eens verder door dan alleen aan jezelf?
Liever 1x teveel melden, dan 1x te weinig.
Kindermishandeling moet stoppen....

Ze staan echt niet gelijk aan je deur, ze gaan echt niet gelijk bellen.

Pardon???????????????????????
Wie ben jij om mij te vertellen dat ik alleen aan mezelf denk????????????????
Ik zeg nergens dat TS niet moet bellen of wel, de enige die behoorlijk doordrammen over wel bellen zijn jij en benangelique....
Ik schrijf alleen dat ik het niet zou waarderen nee, ik geef ook aan dat kinderen nou eenmaal herrie maken.
Dus niet TE vlug aan de bel trekken als je niet een heel grondig vermoeden hebt....