Hoe zit dat nou precies met een eigen bedrijfje....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Hoe zit dat nou precies met een eigen bedrijfje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 16:37

Juist ja, door de bomen zie ik het bos niet meer.....
Ik zit er over te denken mijn activiteiten op het gebied van training en coaching uit te breiden en wel zodanig dat ik een officieel ''bedrijf'' wil beginnen.
Mede doordat ik dan bijvoorbeeld voordeliger een bestelauto kan rijden etc.

Nou heb ik dingen gelezen over het verplicht aangifte doen van belasting als je per kalenderjaar meer dan € ...... omzet; blijf je onder dit bedrag dan is het geen officieel bedrijf etc etc erg onduidelijk allemaal.
Ik blijf de eerste tijd ook nog gewoon mijn normale baan houden ivm financiele zekerheid.

Kan iemand me in een paar zinnen uitleggen hoe dit in zijn werk gaat en wat de belangrijkste regels/verplichtingen/rechten zijn?
Doorverwijzen naar de KVK site heeft weinig zin; daar vindt ik geen duidelijk,concreet antwoord terug.

Bedankt!

Rosa__

Re: Hoe zit dat nou precies met een eigen bedrijfje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:40

Ik lees even mee, puur uit nieuwsgierigheid. ;)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:20

Wat jij bedoelt, is de kleine ondernemersregeling. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... eling.html

Ik maak nu ook gebruik van deze regeling. Ik ben september vorig jaar begonnen en heb het derde en vierde kwartaal gewoon mijn aangiftes ingevuld, ook omdat je dan kunt aantonen dat je onder die grens blijft met je BTW.
Ik heb een brief gestuurd met daarin het verzoek de regeling toe te passen. En als het goed is, hoef ik vanaf nu geen BTW-aangifte meer te doen.

Maar houd je omzet wel in de gaten, want als je vermoed dat je boven de grens komt, moet je uiteraard wel BTW gaan betalen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:30

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:23

Je krijgt voor wat de belastingdienst(BD) te maken met 2 dingen: BTW en inkomstenbelasting.
Het kan zijn dat de BD vindt dat de voor de BTW wel ondernemer bent en voor de inkomstenbel.(IB) niet.

Een belangrijk criterium om voor de IB als ondernemer gezien te worden (en dus bijvoorbeel ook een bestelauto op grijs kenteken mag rijden) is de urennorm. Wanneer je een fulltime opleiding of een baan van ca 40 uur per week hebt, gaat de BD er vanuit dat je niet aan die urennorm kunt voldoen. En kun je dus niet met een grijs kenteken gaan rijden.

De BTW is een ander verhaal. Daar gelden geen uren voor, maar omzet. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waar die grens ligt om een BTW nummer te krijgen.
De grens voor de Kleine Ondernemers Regeling is een afdracht van max. €1380 per jaar (zo uit mijn hoofd).
Als je daaronder blijft, krijg je de afgedragen BTW weer terug. tot ca. €1800 krijg je nog een gedeelte terug.
Wanneer je wel een BTW nummer krijgt, zou je wel een autotje kunnen kopen en daar de BTW van terug kunnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:36

Wildgirl schreef:
Nou heb ik dingen gelezen over het verplicht aangifte doen van belasting als je per kalenderjaar meer dan € ...... omzet;

Aangifte doen van je inkomsten moet natuurlijk altijd al verplicht.
Maar 't verschil zit 'm in het jaarlijks aangifte doen bij bijv. "Overige inkomsten" als particulier, of een echt bedrijf opstarten en btw heffen en inkomstenbelasting betalen. :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:56