Foto groter maken?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samy

Foto groter maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 17:13

Wie o wie weet het antwoord op mijn vraag?

Ik heb een foto afgedrukt op fotopapier, nu ben ik helaas het originele bestand kwijt geraakt en wil ik hem eigenlijk nog groter (hij is nu 10x15 afgedrukt) af laten drukken.
Weet iemand als je de foto in laat scannen bij een prof-fotozaak je hem dan ook nog groot kan aflaten drukken?
Ik weet dat het met canvas wel met een negatief kan, maar die heb ik dus niet.

Als het kan, weet je dan toevallig ook welke winkels (online-shops) dit zouden kunnen doen?

Mireille

Re: Foto groter maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:34

[FZ] > [HTT]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:38

Je kunt een 10x15cm foto inderdaad in laten scannen, maar de kwaliteit zal niet echt super worden als je er een veel groter bestand van wil laten maken.
Op 20x30cm zou je 'm denk ik nog rédelijk af kunnen drukken. Maar als je richting de 30x40cm / 40x60cm gaat of groter, ben ik bang dat je maar heel weinig detail op je foto hebt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:40

Je krijgt sowieso kwaliteitsverlies, hoe groter je het maakt hoe onscherper de afbeelding gaat worden

waarom zoek je een online shop? Denk dat je beter met de foto zelf naar een bestaande fotozaak kunt gaan?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:42

Online shops staat ook tussen haakjes ;) Winkel is uiteraard wel het beste ...
Van een negatief naar een canvas doek heb ik nooit problemen gehad ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:45

De resolutie (aantal pixels) van een ingescande foto is prima. Dat is het probleem niet. De hoeveelheid detail die je met scannen van een foto krijgt is gewoon beperkt. Zeker als het een inktjetprint is, en geen 'ouderwetse' afgedrukte foto (zoals vroeger nog echt op fotopapier uit de doka). Dus je ingescande foto zal altijd scherpte missen (en dat is iets anders dan pixelig worden).
Scannen kan je (uiteraard) niet online laten doen, dus als je zelf geen goede scanner hebt zul je altijd naar een fotowinkel moeten. Het bestand dat je na scannen krijgt kun je bij iedere online-shop laten afdrukken, net als wanneer je een origineel digitaal bestand hebt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-02-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:45

@samy:
Ja, maar een negatief is het "origineel".
Die is er juist voor gemaakt om daar groot mee af te drukken ;)
In een negatief zit ontzettend veel detail.

Een negatief is dus te vergelijken met een digitale foto op hoge resolutie ;)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:46

Dankje!
Ik kan er nu mee aan de slag ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:47

Een scan van een foto maakt dat het resultaat opnieuw een 'negatief' is. Net zoals je vroeger oude foto's kon laten fotograferen. Dan kreeg je ook opnieuw een negatief. Alleen bevat dat negatief minder detail (maar niet meer korrel dan een gewoon negatief).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:55

Die woordkeuze is misschien niet ideaal om dat aan iemand uit te leggen die de begrippen nog niet zo goed kent Ibbel ;)

Je krijgt ook geen "negatief" in deze tijd.
Er wordt een digitale scan gemaakt van de foto, en dat is een positief digitaal bestand.

Geen ontwikkeld negatief beeld op een fotorolletje. Maar dat wekt met deze tekst wel die indruk ;)

Wat er eigenlijk gebeurd:
Je hebt een originele foto, op hoge resolutie.
Die maak je kleiner en minder detailrijk door 'm in het klein af te drukken (in dit geval 10x15cm).
Er gaat daardoor veel informatie en detail verloren.
Je kúnt de foto laten inscannen. Ook op hogere resolutie. Maar omdat je tijdens het afdrukken veel detail bent kwijtgeraakt, komt die informatie/detail niet meer terug als je het opnieuw inscant.

Een ingescande foto zal dus altijd veel minder detail en scherpte hebben dan een originele digitale foto op hoge resolutie.

Dat is de reden dat je van een 10x15cm afdruk, geen super grote afdruk meer kunt laten maken.
Je probeert dan namelijk van een klein plaatje de details te pakken, en te vergroten.
Je rekt daarmee iedere pixel behoorlijk uit waardoor je nog meer detail verliest.
En daarom werkt dat niet echt ideaal ;)

Wat plaatjes als voorbeeld:

Een foto die vanuit de originele digitale hoge resolutie foto kleiner is gemaakt:
Afbeelding

Een foto die vanuit het originele bestand kleiner is gemaakt (vergelijking met jouw 10x15cm afdruk) en daarna weer 2x groter is gemaakt (dus vergelijkbaar als jouw foto ingescand en daarna weer afgedrukt op 20x30cm):
Afbeelding

Zie je het verlies in detail en scherpte?
En dat het een beetje "blokkerig" wordt? :)