Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniegirl

Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:30

Citaat:
62-jarige vrouw zwanger van eerste kind
HARLINGEN - Een 62-jarige alleenstaande vrouw uit Harlingen is momenteel hoogzwanger van haar eerste kind...

De vrouw is afgelopen zomer in Italië bij een vruchtbaarheidskliniek geweest om een ivf-behandeling te ondergaan, meldt de Leeuwarder Courant. De behandeling is succesvol verlopen, waardoor de vrouw binnenkort voor het eerst moeder hoopt te worden. De geboorte wordt volgende maand verwacht.

De toekomstige moeder vindt de zwangerschap een privékwestie en wil tot de geboorte niet in de openbaarheid treden, aldus een woordvoerder van de familie. Ze heeft haar familie en vrienden inmiddels wel op de hoogte gesteld.

„Ze zoekt geen publiciteit en zit daar evenmin op te wachten. Tot de bevalling worden er geen details naar buiten gebracht.” Volgens de woordvoerder maken de vrouw en het ongeboren kind het goed

Telegraaf.nl
Wat vinden jullie nou een beetje de max om een kind te nemen?
Kijk, iedereen beslist dit natuurlijk voor zich. Maar ik zag net een nieuwsbericht van een 62-jarige hoogzwangere vrouw. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Dat kind heeft een enorm oude moeder, waarvan de kans ook niet groot is dat het kind haar oud ziet worden.

En bijvoorbeeld tot hoe oud moeten ziekenhuizen behandelingen geven om een vrouw zwanger te maken?

Ik vind het maximum toch wel rond de 40 liggen, daarna vind ik wel erg oud/ onnatuurlijk worden.
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 21-02-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwsbericht aan openingspost toegevoegd.

Elmee

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:35

Zo lang de natuur het toelaat. Dus zonder die kunstmatige dingen enzo. Dat zal dan ook wel ergens rond de 40 liggen denk ik. Later zou in ieder geval niet meer mogen.
Zelfs mensen die al 3 kinderen hebben en dan zich nog kunstmatig gaan laten bevruchten om nog meer kinderente krijgen, vind ik niet nodig. Het wordt hier al behoorlijk druk op deze bol.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:36

ik vind 62 ook wel heel oud hoor voor een kind te nemen
tot 40 jaar lijkt me redelijk
maar als ik bij voor beeld 42 zou zijn en het zat er dan komt het er ook !!!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:37

Tja... wat ik persoonlijk vind of de betreffende moeder vind is soms een groot verschil.
Mijn schoenmoeder wil ook graag nog een kind en is inmiddels 48 jaar. Persoonlijk vind ik dit te oud.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:38

Kinderen 'neem' je niet, kinderen 'krijg' je. Je kunt het krijgen van kinderen wel wat uitstellen, maar het vrouwelijk lichaam zegt niet voor niets op een gegeven moment (overgang) dat het niet geschikt meer is om kinderen te krijgen. Dat is inderdaad ergens tussen de 40-45. 62 jaar vind ik ook veel te oud.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:38

Sanniegirl schreef:
Wat vinden jullie nou een beetje de max om een kind te nemen?

Volgens mij krijg je kinderen en heb je weinig te nemen :+

Ik heb altijd gezegd dat áls ik kinderen zou krijgen, dan wel voor mijn 30e.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:43

Ik vind dat ze de grens op 42 jaar zouden moeten leggen.

Vind het ook wel van de zotten hoor, op je 62e nog een kind...leuk hoor staat je moeder met d'r rollater bij je diploma uitreiking.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:46

marlies85 schreef:
Ik vind dat ze de grens op 42 jaar zouden moeten leggen.

Vind het ook wel van de zotten hoor, op je 62e nog een kind...leuk hoor staat je moeder met d'r rollater bij je diploma uitreiking.

Als ze dat al haalt dan ....

Ik vind voor in de 40 ook wel het maximum.
Voor mezelf heb ik 25 als maximumleeftijd voor eerste kind opgesteld.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:47

De kans is ook aanwezig dat je tegen die tijd geen moeder meer hebt.
Vreemde gewaarwording. Deze vrouw krijgt op haar 62 nog een kind en 1,5 jaar geleden heb ik mijn 61 jarige moeder moeten begraven.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:48

Ik vind dit echt per geval anders. Als je op je 32e aan kinderen wil beginnen, en het wil niet lukken, ga je het eerst een aantal jaren proberen. Dan komen de onderzoeken en de behandelingen. Ben je dan toevallig al 42 of 44 als het wel wil lukken, vind ik het die ouders zeer zwaar gegunt. Als 62 jarige vrouw nog zwanger moeten zijn, ja daar zet ik dan weer wel ernstig mijn vraagtekens bij. Ik vind dat je als toekomstige ouder ook stil moet staan bij hetgene dit voor het kind betekend. Als ze het kind op school vragen of oma hen telkens naar school brengt. Of in het geval van de 62 jarige het misschien overgrootmoeder zou kunnen zijn. Voor zo'n kind is het dan ook niet leuk om te moeten vertellen, dat is mijn moeder?
Het kind zal waarschijnlijk geen moeder aanwezig hebben op haar bruiloft, en ook een e.v. zwangerschap zal het niet met moeder kunnen delen/bespreken. Bij de uitrijking van de diploma's, halen van het rijbewijs enz enz
Het zijn allemaal belangrijke mijlpalen in het leven van een mens, en dan is het zo fijn als je dat met je ouders kunt delen, en als je er als ouder voor je kind kunt zijn.
Vele onder ons bokkers zullen weten hoe het voelt om een of beide ouders te moeten missen. Lijkt mij dat je zoiets niet willens en wetens op gaat zoeken door zo laat aan kinderen te beginnen dat de kans dat je vele jaren van je kinderen kunt genieten( en je kinderen van jouw) erg klein is, en je kind al heel vroeg alleen op de wereld komt te staan.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:49

Ik vind het meer een combi tussen krijgen/nemen.
Het doet er verder helemaal niet toe in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Sanniegirl op 15-02-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:49

annebe schreef:
Vreemde gewaarwording. Deze vrouw krijgt op haar 62 nog een kind en 1,5 jaar geleden heb ik mijn 61 jarige moeder moeten begraven.

Dat is het ook Annebe.

Een goede vriendin van mij is op haar 39e moeder geworden van een tweeling. Tegen de tijd dat de kinderen 15 zijn, is zij 54. Als ik 54 ben, zijn mijn kinderen 20+. Een heel verschil vind ik zelf.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:52

Maar is die vrouw van 62 natuurlijk zwanger geworden of niet?
want wat nou als je er vanuit gaat dat je niet mer zwanger word omdat je zo oud bent en ineens ben je wel zwanger? Dan krijg je dat dus en zit er dan een max aan? kijk of het goed is dat weet iedereen wel maar wat nou als iemand nooit kinderen heeft gehad en word op die leeftijd nog zwanger?

En tja iedereen om mij heen is juist erg vroeg. Mijn moeder is oma geworden op haar 41/42e.
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 15-02-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:53

In NL wordt er vanaf -ik meen- 42 jaar geen vruchtbaarheidsbehandeling meer uitgevoerd. Maar wanneer je op die leeftijd nog op natuurlijke wijze zwanger raakt, heb ik er helemaal geen moeite mee!

Tegenwoordig ben je niet 'oud en versleten' op je 50e, vergelijk dat eens met 25 jaar geleden! Ik ken mijn oma niet anders dan met een bloemetjesjurk en schort voor. Maar mijn moeder is op dezelfde leeftijd nog een heel vitale vrouw!

Fysiek ideaal is misschien voor je 30e, maar wanneer je een beetje wilt studeren, carriere-minded bent, een leuk huisje en spaarboekje wilt regelen, op zoek moet naar de juiste partner die óók toe is aan kinderen, red je het haast niet voor je 30e.. Zeker niet als dan blijkt dat het niet vanzelf gaat..

Edit: de aanstaande moeder van het nieuwsbericht heeft in het buitenland een IVF behandeling ondergaan..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:54

Een kennis van ons is 41 en haar man is 48. Zij hebben nu hun eerste baby (maand oud).
Dit vind ik zelf net op het randje, hun zoon heeft straks bejaarde ouders als hij zelf rond de 20 is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:55

Ik vind het erg dom en egoïstisch om op je 62ste een kind te krijgen...
Stel je haalt de 72 niet... Wat moet het kind dan? Daar zadel je of je familie mee op of het kind komt in een of ander adoptie verhaal terecht...
Ik vind tot rond de 40 een mooie leeftijd.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:56

kleinvosje schreef:
annebe schreef:

Dat is het ook Annebe.

Een goede vriendin van mij is op haar 39e moeder geworden van een tweeling. Tegen de tijd dat de kinderen 15 zijn, is zij 54. Als ik 54 ben, zijn mijn kinderen 20+. Een heel verschil vind ik zelf.

Dat is hier thuis ook zo.
Mijn mama en schoonmama schelen 1 jaar, en zo liggen de leeftijden van hun kinderen:
Mijn mama:
- dochter 1 (ik) : dit jaar 21
- Zoon 1:dit jaar 18
- Zoon 2: dit jaar 16
- dochter 2: dit jaar 15
Mijn schoonmama:
- dochter 1: dit jaar 28 (of 29?)
- zoon 1: dit jaar 26
- zoon 2: dit jaar 24

Dus bij mijn mama zit iedereen nog te studeren en woont mijn zusje nog minstens 6 jaar thuis.
Terwijl bij mijn schoonmama alleen de laatste zoon nog thuis woont, maar wel al van zijn 18de werkt...
Ik zou toch liever versie 2 hebben. Dan heb je nog iets aan je leven als je 50 bent ...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:00

Ik vind de vrouw van 62 behoorlijk egoistisch...omdat zij zo graag een kind wilt verzet ze hemel en aarde, tegen de natuurlijke weg in. Natuurlijk gaat het om de liefde die zij het kind kan geven, en dat het kind zeer gewilt is door haar moeder, maar wat zou het kindje zelf kiezen als zij of hij te kiezen had?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:02

Ik vind de max wel 40 jaar. Daarna zou ik het in ieder geval niet meer willen. Ik wil nooit twijfel hebben of ik de moeder of de oma ben....

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:08

Moeilijk hoor, de leeftijd. Die vrouw kan wel heel oud worden, bv meer dan 90, en tot die tijd heel jong van lijf en geest blijven. Neem aan, dat aangezien ze nu nog een kindje wil krijgen, zich ook nog jong voelt.

Het leven is iets wat gebeurt, terwijl men het uitstippelt....Was zelf dus 22, toen mijn moeder stierf. Tsja....Je hebt zoveel niet in de hand..

Toen ik de eerste kreeg, was ik jong, 21. Daardoor heeft mijn moeder wel mijn kind meegemaakt. Hoewel men id 1e instantie zou zeggen, wat jong...De laatste kreeg ik met 38. Lichamelijk dan weer pittiger, geestelijk weer veel beter. Maar deze dingen liggen toch ook persoonlijk, mag iedereen een mening over hebben, maar ook een ander er vrij in laten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:13

ik was de laatste van me moeder en werd op haar 42ste geboren, ze is "begonnen" op haar 28ste, ze heeft 9 kinderen gekregen, allemaal gezond en wel :)
Maar ik vind het max ook wel rond de 40 liggen, alhoewel ik zelf het veel eerder zou doen, want hoe later ik het zou gaan doen hoe meer kans ik op complicaties zal hebben (diabetes).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:18

mika11 schreef:
Een kennis van ons is 41 en haar man is 48. Zij hebben nu hun eerste baby (maand oud).
Dit vind ik zelf net op het randje, hun zoon heeft straks bejaarde ouders als hij zelf rond de 20 is.

Want op je 61e ben je al bejaard...:roll: Het moet ook niet gekker worden.

Mijn moeder was 28 toen ze de eerste kreeg (ik dus :P) en 37 toen ze de laatste kreeg. Vind er niks mis mee.

Op je 62e je eerste kind vind ik wel erg de max. Maar voor je 50e moet het nog kunnen. Je hebt natuurlijk wel meer kans op afwijkingen e.d. Maar waarom zou je iemand zijn kinderwens ontnemen omdat diegene al 'oud' is. Wat nu als je pas op latere leeftijd de ware vind?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:21

ik heb altijd geroepen: na mijn 35e hoef ik niet meer :n
maar dat is persoonlijk

de grens die ze in nederland stellen vind ik wel een goede :j

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:28

Ik heb zelf altijd gedacht vrij jong moeder te willen worden, zo rond mijn 23-25e.
Inmiddels zit ik daar al 2 jaar overheen. Heb ik eerst mijn school afgemaakt, een baan gevonden en opgeklommen, 7 jaar gewacht tot ik eindelijk een huurhuis kon krijgen, financieel de zaakjes op orde te hebben en ben ik simpelweg de juiste vent nog niet tegen gekomen..

Voor je (imo) alles goed en wel op de rit hebt, haal de je 25 al bijna niet eens meer..
Zelf zou ik niet graag ouder dan 35-37 moeder worden, maar goed.. soms heb je het niet voor het zeggen

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:30

Een collega van mij heeft op haar 43 geloof ik nog bewust een kind gekregen.
Ik persoonlijk zou daar zelf nooit voor kiezen.

Mijn vriend is 37 en zijn ouders zijn al in de 80, hij heeft dit nooit als prettig ervaren.
Is dus ook de reden dat mijn vriend geen kids meer wil, hij vindt zichzelf al te oud...

Ook al ben ik pas 23, hij wil het risico niet lopen dat ons kind elke keer zou horen ben je gezellig met opa opstap of niet instaat meer is om potje te voetballen.

Soms vind ik dat wel jammer, maar ik begrijp hem wel.

Een vrouw van in de 60 die nog een kind krijgt vind ik van de zotte, ik heb 1,5 jaar geleden mijn moeder van 44 moeten begraven.. dus wie zegt dat die vrouw nog zolang leeft...