Ziektenkosten verzekering mens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bonzwa

Ziektenkosten verzekering mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:42

Ik heb een vriend die uit Polen komt en zo'n 2 jaar in Nl woont en werkt.
Nu heeft hij geen ziektenkosten verzerering of iets. Dus elke keer als hij naar de dokter of tandarts moet, betaald hij dat contant.
Het lijkt mij nu dat als hij een ongeluk krijgt waardoor hij een dure operatie nodig heeft, dit dus niet mogelijk is?

Hij weet zelf niet wat te doen en mijn interesse is gewekt, mijn vraag aan jullie is; Hoe kan hij dit oplossen en wat heeft hij nodig aan papier werk? Het is geen illegale, hij staat ingeschreven op een adres(alleen wel het verkeerde namelijk die van zn oude werkgever, nu de mijne)

Moeilijk verhaal hopenlijk kan iemand ons helpen.

Sim

Re: Ziektenkosten verzekering mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:48

Hij kan (via zijn werkgever) toch gewoon een ziektenkostenverzekering afsluiten? Betaalt zijn werkgever er geen premie voor dan? Kun je zien op zijn loonstrook.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:50

_Sim_ schreef:
Hij kan (via zijn werkgever) toch gewoon een ziektenkostenverzekering afsluiten? Betaalt zijn werkgever er geen premie voor dan? Kun je zien op zijn loonstrook.

Oke probleem nummer 2, hij werkt zwart

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:52

bonzwa schreef:
_Sim_ schreef:

Oke probleem nummer 2, hij werkt zwart

Dat is een groot probleem ja. Weet niet of je dan gewoon voor jezelf een ziektenverzekering kunt afsluiten. Terwijl je als Nederlander verplicht een ziektenkostenverzekering moet hebben, maar hij heeft alleen een verblijfsvergunning begrijp ik?

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:58

Ja dat heeft hij

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:03

Als je de Poolse nationaliteit hebt, heb je geen verblijfsvergunning nodig. Je kunt je hier dan vrij vestigen.

Als hij voor langdurig verblijf hier komt, is hij verzekeringsplichtig de dag dat hij zich in Nederland vestigt. Het maakt niet uit of hij dan in NL werkt of niet. Anders is wanneer hij hier verblijft voor een studie of wanneer hij inkomsten uit Polen blijft behouden.

Je Poolse vriend is op dit moment, voor zover is de situatie kan beoordelen al twee jaar onverzekerd en kan een boete opgelegd krijgen over de onverzekerde periode. ik zou er maar op aandringen dat hij zich onmiddelijk aanmeldt bij een zorgverzekeraar om een nog hogere boete te vermijden.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:42

Moschino schreef:
Als je de Poolse nationaliteit hebt, heb je geen verblijfsvergunning nodig. Je kunt je hier dan vrij vestigen.

Als hij voor langdurig verblijf hier komt, is hij verzekeringsplichtig de dag dat hij zich in Nederland vestigt. Het maakt niet uit of hij dan in NL werkt of niet. Anders is wanneer hij hier verblijft voor een studie of wanneer hij inkomsten uit Polen blijft behouden.

Je Poolse vriend is op dit moment, voor zover is de situatie kan beoordelen al twee jaar onverzekerd en kan een boete opgelegd krijgen over de onverzekerde periode. ik zou er maar op aandringen dat hij zich onmiddelijk aanmeldt bij een zorgverzekeraar om een nog hogere boete te vermijden.

Ja maar het probleem is, dat hij zegt dat hij zich niet zelf kan verzekeren zonder werk contract?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:45

Hoezo dat dan? Studenten en werklozen kunnen zich ook gewoon verzekeren.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:48

Daar heb je een goed punt

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:48

Voor ziektenkosten kan hij zich makkelijk verzekeren, even de meest aantrekkelijke uitzoeken en verzekeren maar, wat betreft dat arbeidscontract, dat haal je denk ik door de war met de ZiekteWet (ZW). En voor zover ik het begrijp is dat niet van toepassing hier, de ZiekteWet is bedoeld om inkomensverlies op te vangen en wordt betaald door sociale premies. Als je zwart werkt heb je er geen recht op.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:54

Dan zou het er op neer komen dat huisvrouwen en alle mensen zonder een betaalde baan zich niet kunnen verzekeren. Waar haalt hij die wijsheid vandaan?? We zijn hier niet in Polen.
Iedereen is verplicht zich te verzekeren voor de basisverzekering, of je nu werkt of niet werkt. Praat het hem snel uit zijn hoofd en laat ie zich snel verzekeren dan ga hij vrij-uit als er iets gebeurt.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:56

Bij Anderzorg ben je voor € 66,50 als verzekerd voor de basisverzekering met een maximaal eigen risico.
Omdat hij al 2 jaar onverzekerd is kan hij die gok wel nemen. Hij is immers gezond.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:04

vraag hem ook meteen even zijn auto te verzekeren ;) het is in polen namelijk ook heel gebruikelijk zonder WA autoverzekering rond te rijden.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 08:18

loulou schreef:
vraag hem ook meteen even zijn auto te verzekeren ;) het is in polen namelijk ook heel gebruikelijk zonder WA autoverzekering rond te rijden.

Haha ja ik weet het maar(!) die is verzekerd!

Anderzorg, goede tip ik bel het hem meteen door. Hij moet zich ook eens inschrijven op zn nieuwe adres wij krijgen al zijn post hier :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:57

TAO -> LZP

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:55

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:41

even goed info inwinnen bij iemand die er verstand van heeft. zoiets zal vast wel te omzeilen zijn.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:41

JustWendy schreef:
Je vriend heeft wel een probleem denk ik. Over de periode dat hij ingeschreven staat in Nederland tot datum dat hij zich inschrijft bij een nederlandse zorgverzekering moet hij namelijk wel een boete betalen.

http://www.cvz.nl/verzekeringen/zvw/onv ... erden.html

ik denk ook wel dat hij een probleem heeft hoor
maar goed gewoon aanmelden en dan zien wat de verzekering te melden heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:48

Je werkgever hoort ook een gedeelte te betalen, ben benieuwd hoe dit afloopt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:51

ja maar hij heeft dus geen werkgever
in iedergeval niet wit
misschien dat ze daar ook nog vragen over gaan stellen
hoe kan hij dan zijn ziektekosten betalen als hij niet werkt?
als hij zegd zwart te werken hangt hij helemaal natuurlijk
moeilijk hoor

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:13

Chiqa schreef:
Je werkgever hoort ook een gedeelte te betalen, ben benieuwd hoe dit afloopt.

Volgens mij betaald de werkgever geen gedeelte van je zorgpremie hoor.
Moet je gewoon zelf betalen, alles. Wel kun je via je werk je collectief verzekeren met korting.
Zoals eerder is gezegd betaald de werkgever premie voor de ziektewet, dat is heel iets anders dan de zorgpremie.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:38

Nee inderdaad hij heeft dus geen werkgever, in elk geval niet officiel.

Ik heb hem de anderzorg verzekering laten zien maar toen maakte die zich weer zorgen om dat hij al zn geld contant heeft en niks op zn bankrekening :+

Ik heb nu al veel voor hem uitgezocht maar heb niet echt het idee dat hij er iets mee wil doen, ik zie hem morgen avond en zal dan eens precies vragen wat ie nou wil!

Als dat van die boete klopt heeft hij mooi een probleem

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:41

hmm krijg er een beetje rare gedachte bij sorry...
maar als je je zelf hoe dan ook een excuus aan praat om niet te willen verzekeren...
heeft hij dan niet ooit iets uitgevreten of zo of dat hij gezocht word?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:43

Hij kan ook met de acceptgirokaart van de verzekeraar naar het postkantoor of de bank gaan en daar de rekening contant betalen volgens mij, dus dat hoeft ook het probleem niet te zijn :+ . Er zijn overigens wel extra kosten aan verbonden dan.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:50

Hmmm, een al 2 jaar zwart werkende pool in nederland heeft niet mijn sympathie...ik draag zelf toch ook niet voor niks belasting af? :(
Maar goed. 8-)

Als hij nu wat krijgt moet hij dat zelf betalen en ik kan je verzekeren dat een ziekenhuisopname haast onbetaalbaar is.
Zou bij hem echt aandringen op een verzekerinmg (en een eerlijk wit baantje :') )

Hij zal zeer waarschijnlijk een boete krijgen, maar dat kan je navragen. Of misschien is op papier te doen of ie net in Nederland is? Alhoewel; hij staat hier op een huisadres ingeschreven natuurlijk....
Even informeren bij de verzekering of er een boete is.
Werkgever betaald niet meer mee zover ik weet dus dat hij geen werkgever heeft hoeft niet uit te maken.

Heeft hij wel een rekening? Daar kan hij toch dan elke maand geld op storten (contant), net iets meer dan zijn rekening voor de ziektekosten.
Denk niet dat ze echt gaan uitzoeken hoe hij elke maand aan zijn zes tientjes komt?
En hoe betaald hij zijn autoverzekering dan? Of uberhaupt rekeningen/boetes/enz?