Ik zoek wandelschoenen, wie kan mij wegwijs maken ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Ik zoek wandelschoenen, wie kan mij wegwijs maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:38

Hey !

Zoals de titel al doet vermoeden zoek ik goede wandelschoenen. Ik ga steeds meer lopen en wil daarvoor gewoon goede schoenen.
Ik loop nu max 2 uur maar wil dit zeker nog gaan uitbreiden.

Voor goede schoenen ben ik best bereid te betalen. Wie heeft er ervaring, of weet wat goede merken zijn, en waar ik ze kan kopen ?
Ik wil geen online shop wil ze echt eerst gaan passen.

Dank !

Groetjes
Barbara

Caira

Re: Ik zoek wandelschoenen, wie kan mij wegwijs maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:39

ik heb ariat telluride schoenen, echt helemaal geweldig!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:40

Eigen merk van perrysport hele fijne en betaalbare schoenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:43

Hier ook Ariat. :j

Ik heb er jodphurs en wandelschoenen van (deze: http://www.ariat.com/English/Women/Foot ... inH2O.html). Beide paren lopen heerlijk en zijn geschikt voor echt lange wandelingen in weer en wind. Ik vind de prijs ook heel redelijk gezien de kwaliteit. Ik ben er niet zuinig genoeg op, maar mijn schoenen gaan toch al heel lang prima mee.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:46

Zoek een goede outdoor winkel in je buurt op en vraag om advies. Je hebt zoveel verschillende soorten.
1 advies : ze moeten direct goed zitten. Als je ook maar 1 klein twijfeltje hebt dan, niet doen!.
En inderdaad het is een investering maar je hebt er dan ook lang plezier van. Wij hebben wandelschoenen gekocht voor onze reis 6 jaar geleden naar Canada, en hebben er nu nog steeds plezier van, ze worden echt met regelmaat gebruikt.

http://www.outdoor.org Ga naar producten en klik op "schoenen" Hier kan je wat info over de schoenen vinden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:47

De ANWB winkels hebben hier wel kijk op.

of probeer het eens bij de beversport ( of iets in die richting)

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:48

Inderdaad een goede outdoor winkel opzoeken, daar kunnen ze je heel goed adviseren over welke schoen je nodig hebt, voor het doel die jij voor ogen hebt.
En goede pasvorm is inderdaad erg belangrijk, dus internet winkel is echt af te raden zoals je zelf al zegt.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:18

Naar een winkel waar ze kennis van zaken hebben is erg belangrijk, zeker als je echt regelmatig wilt gaan wandelen heb je goede schoenen nodig! Zelf hebben wij super ervaringen met het merk LOWA. Echt fantastische berg/wandelschoenen, zijn niet kapot te krijgen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:23

Bever sport inderdaad! Ik heb zelf hoge Meindl's met een wat stuggere zool, maar dit zijn echt bergschoenen, dus B/C categorie. Voor het wandelen op vlakkere ondergrond heb ik wat soepelere schoenen, A categorie Salomon's en die zitten ECHT goddelijk! Wil nooit meer anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:27

Ik zou inderdaad ook aanraden om naar de Bever te gaan. Daar weten ze precies welke schoenen passen bij jouw wensen en eisen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:31

Dank voor jullie antwoorden tot dusver!

Vlakbij mijn werk zit een Bever sport, daar kan ik dus echt goede informatie krijgen begrijp ik?

Mijn budget ligt tot 200-250 euro, heb dus wel wat over voor goede schoenen, denk dat dat het wandelen NOG leuker maakt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:40

@Babsiej mijn ervaring met de Bever is dat daar mensen werken met zeer veel experise, ja :j

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:13

bij bever :j
veel keus en ze kunnen je super helpen :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:08

Ik heb bij Bever mijn supercoole schoenen gehaald. Merk Meindl.
Bij zo'n winkel kan je precies zeggen wat je wilt en gaat doen. Ik wandel vooral in heuvels en lichte bergen, dus is het rond mijn enkels wat hoger. En mijn voeten zijn nogal breed, dus heb ik wat bredere schoenen. En aangezien ze tegen modder ed moeten kunnen, maar wel ademen, zijn ze van gore-tex.
En gelukkig hadden ze ook nog leuke kleuren! Mijn schoenen zijn lichtblauw met grijs en oranje. Prijs zal rond de 100-200 hebben gelegen, mijn vader gaf ze cadeau :o

Zoiets heb ik: Afbeelding

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:16

Ik werk zelf in een outdoorzaak en ik vind merken als Meindl, Lowa of Hanwag erg fijne schoenen.
Voor gewoon wat wandelen op vlakke weg zou ik gaan voor een A/B schoen, zo heb je toch je enkel beschermd maar niet meteen een hele stugge schoen.
Als je veel ruw gebied gaat lopen kies je misschien een iets stuggere.
Goede schoenen hebben een goede Vibram zool en als je een waterdichte schoen wil het liefst waterdicht met gore-tex of ander goed ademend menbraan.
Coating als waterdichtheid zou ik niet doen.
Een goede wandelschoen zit meteen goed in grote lijnen.
Verder zoek een goede zaak voor een goed advies, zij kunnen je verder helpen.
De meeste goede zaken hebben ook een soort baan met allerlei soort ondergronden en iets waar je op en af kunt om de schoenen te proberen.
Heel belangrijk je mag nooit met je teen de voorkant voelen ook niet een beetje.
Als je gaat proberen doe (of neem mee) de sokken aan die je gaat gebruiken in de schoenen.
Laatst bijgewerkt door vito05 op 30-01-11 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:19

Rebel_Jits schreef:
Ik heb bij Bever mijn supercoole schoenen gehaald. Merk Meindl.
Bij zo'n winkel kan je precies zeggen wat je wilt en gaat doen. Ik wandel vooral in heuvels en lichte bergen, dus is het rond mijn enkels wat hoger. En mijn voeten zijn nogal breed, dus heb ik wat bredere schoenen. En aangezien ze tegen modder ed moeten kunnen, maar wel ademen, zijn ze van gore-tex.
En gelukkig hadden ze ook nog leuke kleuren! Mijn schoenen zijn lichtblauw met grijs en oranje. Prijs zal rond de 100-200 hebben gelegen, mijn vader gaf ze cadeau :o

Zoiets heb ik: Afbeelding

Deze is inderdaad voor meer ruwer gebied.
Deze meindl heeft een behoorlijk stugge zool en zal voor de eerste wandelschoenen vaak te zwaar en te stug zijn.
Maar dat is vaak heel persoonlijk.
Dit is al meer een c-schoen of niet?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:33

Ik zweer bij Lowa's!
Heb ze al 8 jaar, draag ze heel veel, op stal, door de modder, bos etc.
Slijt niet!
Heel goed voetbed en lekker stevig!
Te koop bij oa bever sport, sprinter etc.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:44

Op welk terrein wandel je? Dit is van belang om de juiste schoen te vinden. Vaak hebben meindls, lowa', hanwags etc een vibram zool. Deze is wat stugger en daardoor geschikt voor onverhard terrein. Als je voornamelijk verhard loopt kan een vibram zool te stug zijn. Neem ook minimaal 1 maat groter dan je eigen maat aangezien je voeten bij langere afstanden (kunnen) opzetten. Ook dien je rekening te houden met de breedte van je voet. Soms valt een herenmodel beter dan een damesmodel aangezien die breder zijn. Bij een goede outdoorzaak of sportwinkel maken ze een voetscan om te kijken welke schoenen goed bij je passen en welke correcties er nodig zijn. Een hoger model is in regel ook zwaarder dan een laag model.

Zelf heb ik hanwags en New Balance schoenen. De hanwags zijn een laag model met vibram zool en 1 maat groter dan welke ik normaal heb. Deze lopen prima tot circa 25 km. Daarna krijg ik blaren doordat mijn voeten opzetten en ik moeite krijg met goed afrollen. De New Balance schoenen zijn zonder vibramzool, 2,5 maat groter dan welke ik normaal heb en met schokdemping voor en achter. Hiermee kan ik behoorlijke afstanden halen. Inmiddels hebben ze ruim 1000 km op de teller en zijn toe aan vervanging. Zelf ben ik ook aan het kijken naar Asics wandelschoenen aangezien deze lichter in gewicht zijn.

Even zo belangerijk zijn goede sokken. Zelf ben ik groot fan van de Falke TK2, maar dat is zeer persoonlijk.

De belangrijkste tip is al gegeven: de schoenen moeten gelijk goed zitten anders niet aan beginnen.

Veel wandelplezier!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:47

pas er heel veel en wees enorm kritisch. laat je goed begeleiden. met jouw budget kun je geweldige schoenen kopen waar je jaren plezier van kunt hebben

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:26

Ik zal voornamelijk op verharde wegen gaan lopen inderdaad, met soms een stuk bos tussendoor.

Ik ga vanmiddag na mn werk even naar de Bever zerfsport zaak hier ga rond half 4 heen dan heb ik nog even de tijd om te zoeken. Ik ben erg benieuwd! :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:29

Jack Wolskin, echt een super merk. Heb zelf de jas
Mijn broer heeft er laatste wandelschoenen van gekocht en die is echt super kritisch maar is er nog steeds erg tevreden over.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:12

Ik heb nu al zo'n 3 jaar LOWA wandelschoenen. Wordt flink mee gewandeld, maar ook gebruikt in de tuin / op de manege. Ik heb rode en ze zijn nog steeds niet ranzig en nog in super staat :j.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:29

Zoals vito al zegt is het belangrijk om te kijken op wat voor terrein je wilt wandelen en waar je in de toekomst misschien wil wandelen.
Ik ga van de zomer voor het eerst naast gewoon wandelen, alpine tochten doen. Daardoor heb ik stijgijzervriendelijke schoenen nodig.
De goede bergschoenen zijn in categorieën verdeeld. A voor vlak terrein zoals asfalt t/m D voor zwaar terrein en die geschikt zijn voor stijgijzers. A schoenen rollen goed af, terwijl C en D schoenen heel stug zijn in de zool.

De bekende merken zijn ook al genoemd, Hanwag, Meindl en La Sportiva. Gore-tex of een ander waterafstotende laag is wel aan te raden zodat je ook bij slecht weer droge voeten houd.

Ik loop zelf met C/D schoenen van La Sportiva en vind het heerlijk, ondanks de stugge zool loop ik er ook in Nederland grote afstanden mee. Helaas waren mijn schoenen bijna 400 euro dus dat is boven je budget. Maar voor 200 euro kan je zeker goede schoenen vinden. Loop bij de Bever ook even het parcours zodat je weet hoe ze zitten als je moet afdalen of stijgen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:30

Mijn Lowa's hebben trouwens ook een extreem stugge zool (in Oostenrijk gekocht), maar daar loop ik ook gewoon mee over het asfalt.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:24

Kiwipitje schreef:
Mijn Lowa's hebben trouwens ook een extreem stugge zool (in Oostenrijk gekocht), maar daar loop ik ook gewoon mee over het asfalt.

Het is ook niet dat het niet kan, maar als je voor het eerst zulke schoenen gaat kopen zou ik niet meteen voor zo'n zware stugge schoen gaan.

Ik las ergens een reactie dat Vibram altijd stug is, dat is niet waar.
Het hangt heel erg van de dikte af en hoeveel demping en welk binnewerk ertussen zit.
Op het werk heb ik schoenen met vibram zool die je zo kunt buigen en anderen zijn een plank.
Verder gaf diegene ook goede tips, maar dit wilde ik even erbij zetten. :D