Inschakelen incassobureau/ deurwaarder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Inschakelen incassobureau/ deurwaarder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 14:38

Ik heb al flink gegoogled, maar ik kom er helaas niet helemaal uit. Wellicht dat hier mensen zijn die hier verstand van of ervaring mee hebben..

Ik (particulier, dus geen bedrijf) krijg (veel) geld van andere particulier ivm verborgen gebrek in mijn nieuwe (en dus zijn oude) huis.
Hij betaalt niet. Rechtsbijstandverzekering is ingeschakeld, verkopende partij heeft twee aangetekende brieven gehad, hij heeft geen reactie gegeven en niet betaald.
Zaak wordt doorgezet en komt nu voor de rechtbank. Aangezien dit een langdurige procedure is vroeg ik me af of ik meer kon doen en vooral of het sneller kon.

Kun je als particulier een incassobureau inschakelen (volgens diverse bronnen op google wel) en wat is sowieso wijsheid; deurwaarder of incassobureau? Kan dit al voordat rechter uitspraak heeft gedaan? kan dit sowieso naast elkaar?

Wie o wie heeft wijze woorden voor mij? :D

Mag evt ook via pb.

Paintless

Re: Inschakelen incassobureau/ deurwaarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:54

ik zou het niet naast elkaar doen. hij heeft al een brief van de rechtbank gehad dat het voor gaat komen.

ik zou even met een incassobureau bellen om te vragen hoe en wat. als de rechter in jou nadeel oordeeld, (wat ik niet denk, maar is altijd mogelijk) dan moet jij het incassobureau betalen en ben je nog meer kwijt.

dus ik zou persoonlijk a) de rechtsuitspraak afwachten en b) een incassobureau bellen voor meer informatie.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:13

Ik neem aan dat een advocaat heeft gezorgd dat de deurwaarder de dagvaarding heeft overhandigd aan de schuldenaar.

Dan is het wachten op de zitting, of de schuldenaar betaald voor de dag van de zitting.

Tijdens de zitting wordt het eea wel of niet toegewezen.

En als de schuldenaar na de uitspraak ( mits veroordeeld tot betalen van..) nog steeds niet betaald, zal de advocaat zorgen dat de deurwaarder over gaat tot het betekenen van het vonnis.

Daarna kan wederom de deurwaarder zorg dragen voor executie. In opdracht van de advocaat ( in overleg met jou).

Dus je hoeft de deurwaarder niet in te schakelen, dat doet je advocaat in overleg met jou, als de schuldenaar veroordeeld wordt door de rechter tot het betalen van jouw eis.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:15

Attitude schreef:
Ik neem aan dat een advocaat heeft gezorgd dat de deurwaarder de dagvaarding heeft overhandigd aan de schuldenaar.

Dan is het wachten op de zitting, of de schuldenaar betaald voor de dag van de zitting.

Tijdens de zitting wordt het eea wel of niet toegewezen.

En als de schuldenaar na de uitspraak ( mits veroordeeld tot betalen van..) nog steeds niet betaald, zal de advocaat zorgen dat de deurwaarder over gaat tot het betekenen van het vonnis.

Daarna kan wederom de deurwaarder zorg dragen voor executie. In opdracht van de advocaat ( in overleg met jou).

Dus je hoeft de deurwaarder niet in te schakelen, dat doet je advocaat in overleg met jou, als de schuldenaar veroordeeld wordt door de rechter tot het betalen van jouw eis.

Ik had het niet beter kunnen zeggen! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:29

Dat is een heel duidelijk antwoord Attitude, dank je.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:33

Even ter aanvulling: het kan niet tegelijk.
Een deurwaarder zal het vonnis ten uitvoer moeten leggen. Dat kan dus pas als het vonnis er is.
Pas dan heeft de deurwaarder een executoriale titel en kan hij "écht actie" gaan ondernemen.
Wat je eventueel wel kunt doen is conservatoir beslag laten leggen op spullen van de tegenpartij als jij vreest dat hij het zo zal draaien dat er niets te halen valt na het vonnis.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:34

Ik heb idd iets gelezen over conservatoir beslag leggen ja en vond dat wel degelijk interessant!
Ik neem aan dat dat iets is om te bespreken met de rechtsbijstandmeneer? die zal daar verder mee aan de gang moeten of niet?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:38

Er moet een verzoekschrift ingediend worden bij de rechtbank. Daarin wordt door de rechter heel summier jouw verzoek getoetst. Dat moet via de advocaat. Wat erin moet staan staat uit mn hoofd in artikel 700 Rechtsvordering.
Hou er wel rekening mee dat het ook verkeerd kan uitpakken als je géén gelijk krijgt in het vonnis. Dan heb je nl te maken met een vexatoir beslag en indien de tegenpartij daar financiële schade van heeft ondervonden kan hij dat op jou verhalen.

Stel dat je conservatoir beslag legt op zijn auto (ik noem maar wat), dan houdt dat overigens niet in dat jij die auto vast krijgt. Het beslag heeft een blokkerende werking, wat inhoudt dat hij de auto niet mag verkopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:51

Ja, dat laatste begreep ik ja.
En geloof me, ik heb 100% gelijk in dit verhaal, zwart op wit. De uitspraak kan niet anders dan positief voor mij zijn.
Dank voor je antwoord.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:59

Wat liezel schrijft kan idd voor jou een 'mooie optie' zijn.
En zeker als je meer gegevens hebt, zoals een auto en je weet het kenteken.
Hoe meer info je zelf hebt, zoveel mogelijk doorspelen, zodat er schot in de zaak blijft.

Succes!