Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:46

Begin januari heb ik onze nu drie jaar oude trailer naar de dealer gebracht voor een reguliere onderhoudsbeurt en wat kleine reparaties (2 zijreflectoren, een klepgeleider en een afwerkstrip van één van de twee bovenluiken aan de achterzijde). Paar dagen later word ik opgebeld door de chef van de werkplaats: "Ik heb niet zulk goed nieuws voor u, meneer. Alle vier de wiellagers moeten vervangen worden." Sjips. Dat zat ff niet in de berekening meegenomen: "Nou, daar word ik natuurlijk niet blij van, want hij is pas drie jaar oud. Maar als het nodig is, dan moet je dat maar doen. Kost dah?" "78 euri's per lager, meneer." "Is dat met of zonder inbouwen?" "Zonder, het werkplaatstarief komt er nog bij, ongeveer een half uur per wiel." "Nou ja, 't moet maar dan..." "Gaat ik helemaal voor u regelen, meneertje!" "Fijn hoor, bedankt! (In gedachten: "thnx but no thnx, banketstaaf!" Want van begin af aan voelde ik al op één of andere manier aan mij theewater dat de kans vrij groot was, dat ik nu ernstig bij de neus genomen werd).

Dat gevoel werd bevestigd middels ruggespraak met diverse mensen in mijn vrienden- en kennissenkring met meer verstand van voertuigtechniek dan ik. De general consensus was: "Als ze je vier nieuwe lagers aansmeren bij een drie jaar oude trailer, dan word je besodemieterd waar je bij staat, dat bestaat niet". Maar ja, echte vaklui zijn het ook niet, dus wat te doen?

De concurrent bellen dan maar: "Jozua Aanhangwagens Harderwijk, goedemorgen, waarmee kan ik u van dienst zijn?" Dus ik het hele verhaal uitgelegd, inclusief mijn vermoeden belazerd te worden door mijn eigen dealer. "Daar kon u nog wel eens gelijk in hebben, meneer. Wij zijn al heel lang dealer van dat merk en verkopen er een boel, zelfs tot buiten Europa, maar zoiets als dit heb ik hier nog nooit bij de hand gehad. Tuurlijk kan er wel eens een slechte lager tussen zitten, maar 4 tegelijk op 1 trailer is wel zéér onwaarschijnlijk". "Wat kosten die dingen eigenlijk bij u?" (Inmiddels had eigen onderzoek op internet al de kennis opgeleverd dat ze bij de onderdelenwebshop van de fabrikant voor £ 29,- incl. VAT (= ca. € 35,- incl. BTW) in de prijslijst van 2010 stonden.) "Ik kan het uit mijn hoofd niet exact zeggen, meneer, maar ik meen zo tussen de dertig en veertig euro". "Kunt u misschien een verklaring vinden waarom ze bij mijn eigen dealer bijna het dubbele moeten kosten?" "Nee, dat zou ik echt niet kunnen zeggen." "Vriendelijk bedankt voor de informatie, een fijne dag verder."

Volgende dealer dan maar. "Theo Stet, goedemorgen!" "Goedemorgen, kunt u mij misschien vertellen wat nieuwe wiellagers voor een Ifor Williams HB505R uit 2008 bij u kosten?" "Jazeker, die kosten € 35,70 per stuk." "Dank u wel voor de informatie, ik weet voor nu even genoeg." Conclusie: ik werd dus niet alleen met de vervanging van de wiellagers bedonderd, maar ook nog eens met de prijs. Lekker weer dan. Betaal je eerst bijna 8 rooitjes voor een nieuwe trailer om dit soort gezeik de eerste in ieder geval 5 jaar dus niet te hebben, denken ze je bij het onderhoud ook nog ff een poot uit te draaien. Inmiddels praten we overigens ruimschoots half januari, want de klepgeleider was bij de importeur niet op voorraad en die moest dus uit Engeland komen. Let wel, we praten hier over een stukkie plastic dat in een A5 envelop past. Je zou toch denken dat dat er met een dag of wat moet kunnen zijn?

Uiteindelijk werd ik afgelopen woensdag gebeld door werkplaatschef van de dealer: "uw trailer is klaar hoor, meneertje, hij staat er weer spik en span bij." Ja, dank je de koekoek eikel, mag het ff, na dik 2½ week? "Prima, ik kom 'm eind van de week halen!" Want je moet natuurlijk een aap niet willen leren klimmen. Let op, want nu wordt het leuk: Ik was er namelijk van op de hoogte dat op zaterdagmiddag de werkplaats dicht is en dat dan alleen de verkoop er is. Dus ik heen, 's middags om een uur of 2, eerst de trailer aangekoppeld en toen naar de balie: "Hé M.! (naam afgekort ivm. privacy) Ik ben van de week door J. opgebeld dat onze trailer klaar is, dus ik wil 'm graag meenemen." "Prima, ik zal je sleutels ff voor je opsnorren." Een paar tellen later kreeg ik die keurig overhandigd, inclusief de dop van de slotmoeren. "Alsjeblieft, veel plezier ermee weer! "Zal ik niet ook nog ff de rekening betalen, ofzo?" "Ja hoor, dat kan, ik zal 'm ff opzoeken in de kompjoetert." Al snel bleek dat de rekening nog niet was ingeboekt in het geautomatiseerde facturatiesysteem. "Ik zal ff de werkbon erbij pakken, dan maak ik de factuur wel even op de hand op."

Best gelopen, recht voor mijn neus werd er driftig op een bureaucalculator met van die grote knoppen geklopt om er een totaalbedrag aan te ontlokken. "Joh, M., waarom zijn die wiellagers hier zo duur? Bij IW Parts op internet kosten ze 29 pond en bij jullie nederlandse concurrenten zo rond de 35 euro." "Dat meen je niet! Is dat zo?" "Ja, ik heb het helemaal uitgezocht, want 't leek me al zo duur. Of is het soms inclusief de montagekosten?" "Nee, dat kan niet, zo werken wij niet. We berekenen de onderdelen apart en dan werkplaatstarief voor de tijd die het kost om ze erop te bouwen. Maar weet je wat, ik heb van de week in de mail de nieuwe onderdelenprijslijst van de importeur voor 2011 langs zien komen, we gaan ff kijken voor hoeveel ze erop staan."

Aldus togen wij naar een naastgelegen kantoortje, waar in de mail inderdaad al snel de bewuste prijslijst naar boven werd getoverd. "Weet jij hoe een lager in het engels heet?" "Ja, wheelbearing of bearing. Het onderdeelnummer is overigens P00002, dat zoekt wat gemakkelijker." De lijst is op alfabetische volgorde, dus: blader, blader, blader... Ja hoor, gevonden: € 40,31 ex BTW. Is wel nog steeds een stuk duurder dan € 35,- incl. BTW, maar het staat me al een stuk beter aan dan € 78,-

M.: "Ik begrijp er geen biet van waarom ze voor ruim € 78,- op de werkbon staan. Da's wel een héél groot verschil, dus je krijgt ze van mij voor inkoopsprijs." "En de montagekosten dan?" "J. heeft op de werkbon niet opgeschreven hoe lang ie bezig is geweest, dus die kan ik je niet in rekening brengen. Kom, we gaan de rekening verder opmaken." Bleek ik ivm. een lopende aktie op het totaalbedrag ook nog eens 10% extra winterkorting te krijgen. Alles bij elkaar viel de rekening die ik uiteindelijk betaald heb dus bijna de helft(!!!) lager uit, dan deze zou hebben gedaan als ik niet zo wakker was geweest om op de signalen uit mijn omgeving te reageren en me even een paar uurtjes in eea. te verdiepen.

De moraal van dit verhaal is dus: Let goed op als je je trailer een onderhoudsbeurt laat geven, dat kan je letterlijk een paar honderd euro besparen!

loez

Berichten: 11091
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:40

Pff wat een gedoe zeg. Kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt!
Goed dat je het op bokt zet om aan te geven dat medebokkers er op moeten letten! :) Top!

loulou

Berichten: 15076
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:28

belachelijk!

hoorde laatst op 3fm ook iets over dealers die de boel besodemieteren (dat ging gewoon over auto) helaas was ik toen op plaats van bestemming en heb ik het niet meer gehoord. maar het schijnt dus de 'normaalste zaak van de wereld te zijn'.
vooral vrouwen schijnen ze graag vanalles aan te smeren, die weten er toch niks vanaf was de gedachte :n

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:14

Ik wil mijn trailer binnenkort ook wegbrengen dus bedankt voor de tip!

cissy

Berichten: 20296
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:20

ondanks dat je ze nu een stuk goedkoper hebt vind ik het toch raar dat op zo'n jonge trailer alle 4 de wielen de lagers moesten worden vervangen, dat maakt ze weer wél duur... zeker als het niet nodig bleek te zijn....

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 23:41

cissy schreef:
ondanks dat je ze nu een stuk goedkoper hebt vind ik het toch raar dat op zo'n jonge trailer alle 4 de wielen de lagers moesten worden vervangen, dat maakt ze weer wél duur... zeker als het niet nodig bleek te zijn....
Dat klopt. Het is dus ook de laatste keer geweest dat onze trailer bij deze dealer is geweest voor de onderhoudsbeurt, ondanks dat ie zo verrot lekker dichtbij zit (ca. 15 minuten). Want voor wat deze grap ons evengoed nog gekost heeft ondanks mijn damage-control, kan ik volgende keer makkelijk 2x naar Heerhugowaard op en neer rijden om 'm weg te brengen en weer op te halen en dan zijn we nog steeds goedkoper uit.

Stoeptegel

Berichten: 2564
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:29

Hebben ze de lagers wel eens vervangen dan? Dit lijkt me echt heel onwaarschijnlijk.. bij een auto waar 30 jaar mee door de blubber is geraced moest alles vervangen worden, behalve de lagers. En bij een trailer die alleen in het weekend een paar kilometer gebuikt wordt zouden na 3 jaar 4 lagers vervangen moeten worden? :\

mochten ze versleten zijn dan kun je ze ook vaak nog nastellen. Je moet echt veel rijden voordat lagers aan vervanging toe zijn. Bovendien zou je het dan toch moeten horen lijkt me.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:54

@ Stoeptegel: nastellen is er niet bij, het zijn geen konische lagers.
Ifor Williams monteert sinds ergens in de jaren '90 "platte" sealed-for-life lagers:

Afbeelding

Psydoxy

Berichten: 2141
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:05

Jee, wat een verhaal. Je wordt gewoon belazerd waar je bijstaat.
Ik heb afgelopen september m'n trailer geheel laten opknappen. Wel op voorhand een prijs afgesproken, er moest heel wat aan gedaan worden. Nieuwe houtenvloer en rubberen gietvloer, daarnaast nog nieuwe remkoppen, lagers, neuswiel.... zowat alles is vernieuwd. Als je nagaat dat ik er 18 jaar(!) mee gereden heb en 't ding alleen een keer nieuwe banden gehad heeft, heeft de trailer 't al dik en dubbel opgebracht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 02:46

Wat een ongelofelijk verhaal. Heb je bewijzen? Dan zou ik er werk van maken. Desnoods naar de media stappen, Kassa inschakelen, Ifor Williams zelf inlichten.
En nooit, maar dan ook nooit meer naar die dealer toegaan.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 02:56

Een lager vervangen kan je zelf ook, dat is echt geen rocket sience.
Een euro of 20 per lager moet niet al te moeilijk te vinden zijn.
Na 3 jaar lager kapot? hoeveel heeft ie op de teller staan? 100.000 - 150.000 km?
Want dat is normaal de levensduur van een wiellager.
Het kan zijn dat je trailer altijd buiten staat en bijna nooit gebruikt wordt rust roest!
Maar dan heb je een belabberde kwaliteit trailer staan.

Als het een geremde aanhanger is, dan zijn er monteurs die het anslepen van de remmen herkennen als kapot lager.
Trommel en schijfremmen hebben de eigenschap na een tijdje roest te vormen, waardoor een schurend geluid ontstaat. Dat klinkt dan als lager defect. Maar als dat zo geconcludeerd is, dan is er een fietsenmaker aan de slag geweest.

En hoe heeft dat bedrijf dat geconstateerd? In mijn voormalig beroep als voertuighersteller (personen auto's, vrachtwagens en landbouwvoertuigen) heb ik nog nooit meegemaakt, dat een lager van een aanhanger zo snel kapot gegaan is.
Ik zou de Bovag een briefje schrijven (ik neem aan dat dat bedrijf daarbij aangesloten is).
Ik heb met de Bovag altijd goede ervaringen gehad met klachtenafhandeling.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:06

Volgende keer even tussen neus en lippen door de oude lagers vragen om te zien of 'dat je ze graag wilt hebben'. Het wil nog wel eens voorkomen dat ze zeggen het te vervangen, maar dit niet doen en wel rekenen ;) Dan kunnen ze de oude onderdelen dus niet laten zien :)
Fijn dat het nog redelijk beperkt is gebleven qua kosten !

Leliev

Berichten: 4954
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Mooie stad, achter de duinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:37

maXcomX schreef:
Een lager vervangen kan je zelf ook, dat is echt geen rocket sience.

Met je plaatselijke huis-tuin en keukengereedschap (wat de meeste mensen hebben) is het wel wat lastiger ;)

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Re: Opletten bij onderhoudsbeurt trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:43

Meer heb je ook vaak niet nodig.