Wie drinkt er nog meer verse melk en wat betaal je per liter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Wie drinkt er nog meer verse melk en wat betaal je per liter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 11:07

Ik ben erg benieuwd wie er nog meer verse melk kopen rechtstreeks bij de boer en wat je nou per liter betaalt?
Wij halen al jaren (onze ouders vroeger al) verse melk bij een fijne boer bij ons in de buurt.
De koeien staal zoveel mogelijk buiten en anderzijds in een flinke loop/ligstal, antibiotica worden nauwelijks gebruikt en de koeien worden echt met liefde gehouden en verzorgt.
Resultaat... heerlijke melk met soms een super romige smaak (soms echt net slagroom)
Ook onze kinderen zijn er dol op en gaat er wekelijk gemiddeld 5 liter doorheen.
Wij betalen in het winkeltje 50cent per liter, halen we rechtstreeks uit de tank tijdens het melken betalen we 45 cent.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:20

Van welke boerderij haal je het Annebe, tegenover stal? Daar hebben wij ook een tijdje melk, yoghurt en ijs van gehad, erg lekker! :9

ik denk trouwens dat dit bij Voedertijd hoort, ik zal even temmen :)

xMarieke

Re: Wie drinkt er nog meer verse melk en wat betaal je per liter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:29

MW -> VT

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:31

Vergeet je niet de melk van tevoren te verhitten?
Vooral voor (jonge) kinderen en zwangere is dat heel belangrijk.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:34

als ik verse melk wil loop ik met een pan naar achter, maar betaal dus niet xd
maar soms halen vrienden ook wel bij ons weg, nauw als het maar een beetje is hoeven we der echt niet iets voor maar laatst kregen we zoon pakje choco van mercii :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:37

Niet vergeten dat sommige bacterien die bij koeien gewoon in de darm flora horen en waar ze niet ziek van worden, bij mensen flinke problemen kunnen veroorzaken. En helaas kan bij zelfs de beste boer het soms voorkomen dat er toch wat mest aan de uiers is blijven zitten bij het melken en dat die bacterien in de melk terrecht komen. Das nie echt een probleem als de melk goed verhit word, maar als je de melk vers gaat drinken kun je daar goed ziek van worden!

Dat het net slagroom is soms is wel logisch: alle natuurlijke vetten zitten er nog in, die worden er, iig grotendeels, in de fabriek uit gehaalt, omdat de meeste mensen nogal anti vette dingen zijn :P

(overigens is écht verse melk ook heerlijk, helemaal mee eens, maar zou me nog wel ff goed in de risico's verdiepen.)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:45

Wij hebben hier een "melkautomaat".
Daar gaat ook elke dag de melk van de tank naar de automaat en daar kan je dan je melk uithalen.
Momenteel 60 cent per liter!
Mijn ouders zijn hele erge melkdrinkers (ook echt alleen verse volle melk van bij de boer), gaat hier ongeveer 3 liter per 2 dagen doorheen.. :P

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=G6IC9G5N

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 13:53

We verhitten het nooit omdat dan juist de goede bacterien (En ja ook de slechte) eruit gaan.
Zelf gebruiken wij al verse melk sinds kind, maar ook onze kinderen drinken al jaren rauwe melk.
Er is overigens veel te vinden op internet betreft de risco's maar ook dat het juist gezonder is dan verhitte melk.
Daarover ga ik verder niet in discussie.

Corelli@ Yeps tegenover de paardjes, vooral hun ijs is erg lekker. Daar kan geen talamini of (ijs uit hengelo, naam kwijt) tegenop.

Wel makkelijk als je een eigen melkvee bedrijf hebt!! Echt iedere minuut verse melk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:09

Airborn schreef:
Dat het net slagroom is soms is wel logisch: alle natuurlijke vetten zitten er nog in, die worden er, iig grotendeels, in de fabriek uit gehaalt, omdat de meeste mensen nogal anti vette dingen zijn :P

(overigens is écht verse melk ook heerlijk, helemaal mee eens, maar zou me nog wel ff goed in de risico's verdiepen.)

Nee de room wordt er niet om die reden uitgehaald, maar wel voor constante bereidingen in de fabriek. Die ontroomt alle rauwe melken (41%vet!) verkopen deze room zowel als slagroom maar een deel gaat in gecontroleerde hoeveelheden terug in het proces, voor onze magere, halfvolle en volle producten als melk, yoghurt, en vooral kazen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:12

50 cent de liter is niet duur.
Bij de supermarkt betaal je voor het euroshopper merk ook rond de 50 cent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:15

Wij kopen geen heel verse melk, die wij kopen is gepasteuriseerd en half vol gemaakt, maar wel op de boerderij van oorsprong, hier hemelsbreed 3 km vandaan oid.
We betalen 90 ct per liter, maar deze melk ik dus al wel bewerkt door de boer.
Aangezien wij hier met ons tweetjes niet meer dan 1 liter melk per week gebruiken, vind ik het wel prettig dat hij al gepasteuriseerd is en ook heel volle melk vind ik niet zo heel lekker.
Dit werkt voor ons dus super!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:15

Ik haal het regelmatig (60 ct per liter), maar drink het zelf zonder te verhitten. Gebruik het alleen op de dag dat ik het koop :)

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:10

Citaat:
Nee de room wordt er niet om die reden uitgehaald, maar wel voor constante bereidingen in de fabriek. Die ontroomt alle rauwe melken (41%vet!) verkopen deze room zowel als slagroom maar een deel gaat in gecontroleerde hoeveelheden terug in het proces, voor onze magere, halfvolle en volle producten als melk, yoghurt, en vooral kazen!

In rauwe melk zit gemiddeld 4,4% vet (verschilt iets per bedrijf maar bij een vet percentage van 5% spreek je al over een hoog vet gehalte)
Verder drinken wij thuis melk uit de supermarkt omdat me ouders rauwe melk niet lekker vinden. Zelf vindt ik het heerlijk! Dus vind het eigenlijk wel jammer dat we het bijna nooit hebben. Op zaterdag eet ik altijd bij me baas en die drinken wel gewoon melk uit de tank! (werk op een boederij)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:14

Oh, je hebt gelijk, was in de war, dan zat er in de roomtank een vetpercentage van 41% :)
(Heb in het lab ve kaasfabriek gewerkt)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:17

niets mijn liefje is melkveehouder :9 :9

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:52

Ook wij betalen niets.
Melk in overvloed.
Maar eigenlijk drinken we bijna nooit melk :o
Haal alleen wat uit de tank als ik het nodig heb in gerechten of voor het toetje.

Als ik melk drink, dan moet ik wel zeggen dat ik de verse uit de tank veel lekkerder vindt dan de ''dagverse'' en de lang houdbare.
Het is bij ons een gesloten systeem (robot/melktank), dus in principe moet alles goed schoon zijn.
Na iedere koe wordt alles met stoom schoongemaakt, na een penicilline koe of een net afgekalfde koe, wordt het complete systeem gereinigd.

Dit alles om besmetting te voorkomen.
Ook is bij ons de kwaliteit van de melk nadat wij begonnen zijn met robotmelken veel verbeterd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:29

Ik ben op zoek naar een adres in mijn buurt waar ik verse melk kan kopen, maar helaas nog niet gevonden. Wil er best een stukje voor rijden. Iemand tips in de regio van Breda tot in Zeeuws Vlaanderen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:36

Chubby, gewoon bij een boer aanbellen?? ;)

Ik drink nooit verse melk uit de tank, maar hoef er niks voor betalen, mijn vader is boer.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:34

vriendlief woont op een koeienboerderij
en oo wat is mijn stief vader daar blij mee :P
affentoe voordat ik weer naar huis ga, loop ik met vriend lief even naar achter naar de melk tank en vul ik een fles voor hem.

daar staat altijd standaard een kannetje melk in de koelkast, ik ben niet zoon melk drinker maar ik moet zeggen dat het vers wel stukke lekkerder is.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:56

Toen ik in Nl nog op een boerderij werktte taptte ik met de lunch mijn glaasje melk zo uit de tank. Verhitten? Zonde van de smaak en het is zo lekker koel uit de tank!

Helaas hebben we (nog niet?) geen eigen koeien maar hier (Zweden) in de winkel heb ik pas wel iets nieuws ontdekt, gammeldags mjölk (ouderwertse melk vertaald). 4,4% vet en heeeerlijk. Het smaakt bijna hetzelfde als van de boer.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:34

ouderweste melk? Is dat rauwe of gepastriseerde melk?
Er zijn trouwens een aantal buitenlandse studies geweest waaruit blijft dat rauwe melk en stuk gezonder is, zelf bepaalde ziektes kan genezen en dat gepastriseerde melk de witte dood is.
Zitten best heftige feiten tussen....
(Zal binnenkort even een link plaatsen voor de geintresseerden)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:11

Geen idee, ik zal straks thuis eens op het pak kijken. De naam waaronder ze het verkopen is vrij vertaald ''ouderwertse melk"". Het zit dus wel in een pak en je haalt het in de winkel, niet bij een boer ofzo.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:35

Ben wel benieuwd naar dat artikel Annebe.

Zelf heb ik ook melk gedronken zo uit de tank (toen in nog op de boerderij werkte). Nog nooit ziek van geworden en heerlijk vond ik het.