Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:44

Graag had ik even wat meningen/ervaringen of misschien wel werkwijzen van de (professionele) fotograaf gehad over het volgende:

Met 3 personen hebben we vorig jaar besloten om een fotoshoot als kerstcadeau te geven aan de persoon waar de paarden staan. Dit zijn 3 paarden van haar en de pony van mij, ik heb met 2 verzorgsters samengelegd voor een fotoshoot van de hele bende. Internet wat rondgestruint op zoek naar wat leuks en een leuke, aantrekkelijke advertentie gevonden.

Contact opgenomen met de fotograaf, info gevraagd, website bekeken. Ging allemaal vlot en zag er goed uit. Cadeaubon besteld, voorschot gegeven en toen is het begonnen. Eerst heeft het al bijna een jaar geduurd voordat het lukte om iedereen samen te krijgen voor de fotoshoot (had nooit gedacht dat dat zo moeilijk zou zijn :+) maar uiteindelijk datum geprikt. In tussentijd hier en daar nog wel eens contact gehad met de fotograaf om te horen hoe de stand van zaken waren, maar nooit echt intensief. Nu, dat moet van mij natuurlijk ook niet, zolang je nog niks concreets weet. Maar toen de datum éénmaal 'vastgelegd' was is het eigenlijk begonnen.

Eerst heeft het tot bijna vlak voor de datum geduurd voordat ik 100% zekerheid had dat het dat weekend zou worden. Had van iedereen bevestiging, behalve van de fotograaf. Na diverse e-mails toch bevestiging gehad. Oorspronkelijk zou het op zaterdag doorgaan, met de optie het naar zondag te verschuiven als het weer niet meezat. Nu leek dat weer inderdaad helemaal niet te gaan meezitten, dus in de week voorafgaand nog e-mails rondgestuurd om te bevestigen dat we het naar zondag zouden verschuiven, onder voorbehoud. Tot vrijdag heb ik niks van de fotograaf vernomen, niet na diverse mails en de telefoon werd niet opgenomen.

Uiteindelijk is het op het nippertje (met veel stress van mijn kant) toch in orde gekomen en werd het zondag. Dus zondag iedereen paraat, fotoshoot gedaan en dat was het dan. We kregen veel complimenten dat het zo vlot ging met 4 paarden, in 3 uurtjes was het gepiept (portret- + actiefoto's), dat vond ze erg leuk. We hebben snel wat foto's op de laptop gezien en kregen de melding dat we de foto's op dinsdag, uiterlijk woensdag zouden kunnen bekijken. Een week ging voorbij .. in die week hebben we een paar kleine foto's via e-mail gehad als voorproefje, maar daar bleef het bij. Toen we bijna 2 weken verder waren toch maar eens een mailtje eraan gewaagd, de website werd verbouwd en er waren problemen maar ze zou ze er zo snel mogelijk opzetten. Ik moet opzoeken wanneer precies de links is doorgestuurd, maar dit was in ieder geval niet de dinsdag of woensdag na de shoot, verre van ;)

De foto's doorgestuurd gekregen, bekeken en ik wist niet wat ik ervan moest denken. Dacht dat ik misschien te kritisch was, teveel had verwacht. Dus ik heb even gewacht op de reacties van de rest (die niet zo met fotografie bezig zijn) maar zij zeiden allemaal hetzelfde. Hier en daar zat wel iets leuks tussen, maar het grootste gedeelte was gewoon niet wat er van een fotoshoot verwacht werd. Fotograaf heeft om te beginnen al gewoon al de foto's rechtstreeks van de computer op de website gezet, het was een zoektocht om je eigen foto's terug te vinden, tussen de foto's van andere paarden & mensen. Geen enkele foto was ook maar iets bewerkt. Nu, ik zie wel graag het resultaat gewoon rechtstreeks van de camera hoor, maar wat ik daar zag had ik toch liever niet gezien..

Wat mij (en de rest) stoorde: belichting niet goed, rare schaduwen op de foto's, oren/neus/... afgehakt, attributen (plastieken zak etc.) gewoon op de foto en wat mij persoonlijk nog het meeste stoorde: bij de actiefoto's van mijn pony, genomen in een weide met bos als achtergrond, zie je de rest van de wachtende paarden & mensen vol in de achtergrond. Niks mooi groen, neen, paarden & mensen ... Verder werd elke portretfoto standaard scheef genomen (hierover later meer).

Kortom (ik probeer het kort te houden, maar ook volledig te zijn := ) waren we allemaal niet erg hard tevreden. Ik heb eerst contact gehad met de fotograaf met de vraag of de foto's nog bewerkt werden voordat ze afgedrukt werden, dit zou zo zijn. Toen heb ik gevraagd of het mogelijk was om een paar foto's als voorbeeld te zien, maar hier heb ik nooit reactie op gehad. Omdat er alweer serieus wat tijd verstreken was en we het eigenlijk wat beu waren om het zo te zeggen heb ik contact gehad met de fotograaf om te melden dat we niet tevreden waren, en om te vragen of er een oplossing zou zijn voor dit probleem. (die e-mails heb ik allemaal met leesbevestiging gestuurd en heb op elke e-mail erg vlot antwoord gehad...)

De enige oplossing die de fotograaf heeft toegestuurd is het houden van een nieuwe shoot. Maar persoonlijk zien wij dat niet zitten.. moeten we weer iedereen samen krijgen, het weer afwachten en maar hopen dat het nu wel foto's zijn die we verwachten. Dit heb ik aangegeven, maar volgens de fotograaf was er geen andere mogelijke oplossing. Toen heb ik zelf de optie aangedragen om een deel van het geld terug te krijgen. Heb aangegeven dat we best de reiskosten willen vergoeden + een vergoeding voor de tijd (die 3u dus die ze erin heeft gestoken, voor 4 paarden). Maar hierop heb ik teruggehad dat dit geen optie is omdat ze "er zelf genoeg tijd en uren heeft in gestoken die ze niet meer terug krijgt".

Naast dit alles blijft ze erop hameren dat we niks kunnen zeggen over het standaard scheef fotograferen, want dit is volledig haar eigen stijl en dit hadden we moeten weten voordat we de fotoshoot boekten. Ik heb aangegeven dat dit niet duidelijk naar voren is gekomen, omdat we er anders wel vragen over hadden gesteld of de shoot niet zouden geboekt hebben. Zij zegt dat het wel duidelijk is. De advertentie heb ik nog, maar haar website is ondertussen volledig verandert (en de foto's doen het momenteel niet) dus het is haar woord tegen het mijne of het nu duidelijk was of niet ... Echter blijft het alleen maar over dat 1 puntje gaan, haar eigen stijl, terwijl we op meerdere punten niet tevreden zijn. Dit zijn o.a. de slechte communicatie (na diverse mails met dezelfde vraag kreeg je wel een mail terug met de melding dat de andere mails niet aangekomen waren), de onduidelijkheid, de lange wachttijd voor de foto's en de gemaakte fouten op de foto's, waarna er ook nooit een bewerkte foto is getoond (had ze hiervan wel voorbeelden kunnen geven en waren we hier tevreden van hadden we gewoon onze afdrukken besteld en was daarmee de kous af).

Dus, ik denk dat ik er ben. Ik hoop dat ik volledig genoeg geweest ben, moesten er nog onduidelijkheden zijn mag dit uiteraard altijd gevraagd worden. En verder vraag ik dus af wat je hier nog mee kan .. wat je kan & mag verwachten van iemand die fotoshoots aanbiedt en aangeeft hiervan haar beroep te willen maken.

Zijn er nog mogelijkheden? Of is het erg duur leergeld geweest?

Ps: dit topic heb ik gemaakt omdat zij heeft aangegeven een second opinion te hebben gevraagd en als reactie daarop heb ik aangegeven dit dan ook wel te willen vragen (alhoewel ik al veel meningen gehad heb over de foto's, maar niet over de mogelijkheden daarna). Er is dus eerst contact geweest met de fotograaf, ben er al een hele tijd mee bezig, maar we geraken er niet uit. Dus nu zou ik graag eens horen hoe andere ervaringen hierin zijn...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:49

Tsja, lastig.... ik snap ook wel dat zij het geld niet terug wil geven, ze heeft er tenslotte toch aardig wat tijd in gestoken, ook na de shoot lijkt me. Ik vind het wel netjes van haar dat ze een nieuwe shoot aanbiedt, maar ik snap dat jij/jullie daar niet op zitten te wachten... ik vraag me af of je het geld terug zou kunnen krijgen, ik denk het eigenlijk niet aangezien er geen contract oid ondertekend is neem ik aan. Ik weet ook niet precies hoe het zit, ga het even volgen want ik ben wel benieuwd.

En ik ben eigenlijk wel benieuwd geworden naar de foto's nu.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:51

TAO -> LZP
Dit omdat het feitelijke onderwerp de fotoshoot is en de paarden daarbij "slechts" het onderwerp van die shoot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:54

Qua tijd na de shoot mis ik dan iets volgens mij. De enige tijd die ze er nog heeft ingestoken is om de foto's van haar geheugenkaart/computer op haar website te zetten .. En daar kruipt nu niet zoveel tijd in voor zover ik weet ... (en ja, er een copyright opzetten ook natuurlijk, maar daar heb je programma'tjes voor). Er is aan de foto's verder niks bewerkt ofzo, je ziet duidelijk dat ze gewoon rechtstreeks van de camera af komen. Als deze nog waren bewerkt, of als ze nog een selectie had gemaakt, of zelfs op mijn e-mail gereageerd was dat ze wat voorbeeldjes van bewerkingen zou sturen, dan had dit topic er al niet gestaan. Ik wil mensen best kansen geven, en wie weet had ze er nog iets leuks van kunnen maken, maar gewoon de hele omstandigheden en slechte communicatie zorgt ervoor dat ik het eigenlijk gewoon een beetje beu ben :o

Ik heb een factuur doorgestuurd gekregen dus het bedrag staat wel op papier. Alleen heb ik het voorschot via overschrijving betaald en is de rest de dag zelf cash betaald ...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:56

Ik vindt ook dat het op zih netjes is dat ze een nieuwe shoot aanbied.

Ik doe zelf ook shoots en daarbij is 1 keer ook wat fout gegaan. Niks ergs maar was zelf gewoon niet tevreden met het resultaat en heb toen een nieuwe shoot aangeboden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:56

Hmm, maar ze zou de foto's voor het afdrukken nog bewerken dacht ik? Is dat ook niet gebeurd?
Overigens is die slechte communicatie erg vervelend, maar je weet maar nooit of er wat aan de hand was. Misschien had ze het gewoon erg druk.

Ik vrees dat je je geld niet terug gaat krijgen, ik zou namelijk niet weten hoe en hoe je in je recht kunt staan...
Heb je de site, of de foto's (PB)? Niet om "ramptoerist" te spelen maar meer kijken wat jij bedoeld met teleurstellende kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:58

@ Wilawander: Maar als de klant dit, om diverse redenen, niet erg hard ziet zitten, dan is er voor jou ook geen andere oplossing?

@ Fiffill : dat heeft ze via e-mail aangegeven :j Maar ik heb daar verder nooit echt reactie op gehad. Ik heb gevraagd of ze wat voorbeelden kon geven (had bv. wel eens willen zien wat ze met zo'n actiefoto zou doen, want pony staat er niet slecht op, ik vraag me alleen af hoe je een mensen/paardenachtergrond kan wegwerken) maar daar heb ik nooit reactie op gehad. Kon misschien nog eerst 3 e-mails sturen met diezelfde vraag, maar omwille van alles had ik daar niet zo'n zin in en had ik zoiets van "laat ook maar zitten". :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:59

Aangezien het volgens jouw tekst om een professioneel fotograaf gaat... Wat staat hierover in haar Algemene Voorwaarden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:00

Als ze duidelijke regels heeft zal het er wel instaan neem ik aan, anders ben ik bang dat je je geld kwijt bent als je geen nieuwe shoot wil. ;) Er staat immers niks op papier dan.

Edit: wat Nouks vraagt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:01

[***] schreef:
@ Wilawander: Maar als de klant dit, om diverse redenen, niet erg hard ziet zitten, dan is er voor jou ook geen andere oplossing?

@ Fiffill : dat heeft ze via e-mail aangegeven :j Maar ik heb daar verder nooit echt reactie op gehad. Ik heb gevraagd of ze wat voorbeelden kon geven (had bv. wel eens willen zien wat ze met zo'n actiefoto zou doen, want pony staat er niet slecht op, ik vraag me alleen af hoe je een mensen/paardenachtergrond kan wegwerken) maar daar heb ik nooit reactie op gehad. Kon misschien nog eerst 3 e-mails sturen met diezelfde vraag, maar omwille van alles had ik daar niet zo'n zin in en had ik zoiets van "laat ook maar zitten". :o

Een oplossing is altijd te vinden. Vindt ik zelf. Maar normaal heb je wel je tijd er in gestoken enz. Dus bij mij is het zo dat ik dan een nieuwe shoot aanbied. Maar heb eigenlijk alleen die ene ervaring.
Daarbij noem ik mezelf geen profesionele fotograaf en zijn mijn prijzen daar ook niet na. Dat is dan ook de keus van diegene die een shoot boekt maar heb nooit negatieve reacties gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:03

Heb je misschien een paar foto's die je hier kan laten zien? En wat heb je betaald voor de shoot(zonder reiskosten) aan de hand daarvan kunnen mensen hier van bokt. die er veel verstand van hebben. Misschien beter beoordelen of jij terecht ontevrede bent of niet.

Want van een shoot voor 15 euro mag je ook niet alles verwachten. Maar een shoot van 50 euro weer wel.

Dus gewoon om te kijken of de prijs kwaliteit verhouding goed is. Als die goed is heb je namelijk niks om te "klagen". En kun je ook weinig met geld terug vragen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:06

Nouks schreef:
Aangezien het volgens jouw tekst om een professioneel fotograaf gaat... Wat staat hierover in haar Algemene Voorwaarden?

Momenteel niks, aangezien haar website verbouwd wordt en je daar dus niks kan terugvinden.
Maar ik kan me ook niet herinneren dat ik iets gezien heb wat er gebeurt als je niet tevreden bent. (heb ook net even de e-mails nagekeken maar daar staat natuurlijk ook niks in).

En professioneel is misschien ook wel een rekbaar begrip, maar ik noem iemand die er serieus hobbymatig mee bezig is en er haar beroep van wil maken wel (beginnend) professioneel. En van de prijzen kan je ook afleiden dat ze weet waar ze mee bezig is.

@ Nini_roosje : ik plaats liever niet zomaar foto's hier, denk dat dat wel te begrijpen is ;)
Verder heb ik ook moeite met het plaatsen van bedragen etc., maar ik kan wel vertellen dat het niet om een shoot van € 20 gaat, verre van. Als dat zo was wist ik zelf ook dat ik niet te klagen had als het wat minder uitviel dan verwacht. Ik heb net gekozen voor een duurdere fotograaf omdat het een kerstcadeau was en je dan toch meer zekerheid hebt (dacht ik, maar ik heb er dus verder geen ervaring in).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:10

hmm tja lastige situatie. Maar vielen de foto's dan echt op tussen de andere foto's die ze gemaakt heeft van andere shoots? Waren die duidelijk beter? :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:11

Het is denk ik moeilijk te beoordelen zonder meer info te hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:16

Ik heb de foto's gezien, en ik ben het eens met de TS, bijzondere foto's zijn het zeker niet. Ik zou er zelf niet veel meer dan 20 euro voor geven, dan doe ik het zelf wel... er zitten een aantal leuke tussen (ik vind de hoofdfoto's wel leuk), maar idd de mensen op de achtergrond etc. bij de actiefoto's vallen ontzettend op.
En voor een hoge prijs.... pffft daar zou ik echt niet blij mee zijn. Dan zou ik idd ook wel mijn geld terug willen.

Wel vreemd dat die andere foto's er kennelijk wel goed uitzagen, en die van jullie een stuk minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:18

Tsja zelf zou ik geen moeite hebben met foto's plaatsen. Ze heeft ze toch ook zelf op haar site geplaatst? dan betekend dat toch dat ze daar te vrede over is? iig ik neem aan dat je geen foto's plaatst waar je niet achter staat. Dus lijkt mij foto's plaatsen geen probleem.

Anoniem

saskiakefie schreef:
hmm tja lastige situatie. Maar vielen de foto's dan echt op tussen de andere foto's die ze gemaakt heeft van andere shoots? Waren die duidelijk beter? :)

De foto's die in haar topic(s) stonden waren heel leuk & een stuk beter :j Maar ook erg bewerkt neem ik aan. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar dat is bij onze foto's dus niet gebeurt en die zijn gewoon echt rechtstreeks van de camera af op de website gezet als 'verkoopmateriaal'. En dat geeft natuurlijk een heel andere indruk dan wanneer je een selectie maakt en eventueel hier en daar een kleine bewerking doet.

Ik heb naar aanleiding van je vraag eens de andere foto's bekeken van andere shoots die op haar website staan (ik kan daar gewoon aan, had ze nog niet echt bekeken omdat ik vind dat ik niks met andere mensen & paarden te maken heb) en die zijn een stuk leuker. Het valt me zelfs op dat daar een héél aantal portretfoto's zijn die gewoon gemaakt zijn, dus met een rechte achtergrond/horizon, en niet scheef zoals ze beweerd dat haar eigen stijl is .. Misschien heb ik net de verkeerde foto's bekeken :+ maar ik ga toch niet alles uitspitten..

Amy77

ik ga even voor je zoeken hier p bokt..want ik heb een flashback en iemand heeft dus al eens zo'n topic geopend met hetzelfde probleem (dacht ik haar geval dat het om een trouwboek zou gaan)..waarvan, ik mij meen te herinneren, het verhaal exact zo was, de site ook veranderd werd naderhand etc. Wellicht dat het om dezelfde gaat en kan je wat met dat topic.
Kan ff duren, want hoe zoek je zoiets op met welk zoekwoord?? tussen alle duizenden fototopics, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:21

Fiffill schreef:
Ik heb de foto's gezien, en ik ben het eens met de TS, bijzondere foto's zijn het zeker niet. Ik zou er zelf niet veel meer dan 20 euro voor geven, dan doe ik het zelf wel... er zitten een aantal leuke tussen (ik vind de hoofdfoto's wel leuk), maar idd de mensen op de achtergrond etc. bij de actiefoto's vallen ontzettend op.
En voor een hoge prijs.... pffft daar zou ik echt niet blij mee zijn. Dan zou ik idd ook wel mijn geld terug willen.

Wel vreemd dat die andere foto's er kennelijk wel goed uitzagen, en die van jullie een stuk minder?

Dat heb ik wel vaker gehoord.. dat dat gebeurde.. En dan hebben we het over een fotograaf die shoot's doet van meer als 100 euro.. Dat de foto's in het portfolio erg goed waren en dat de foto's van haar paard wat tegen vielen. In vergelijking met de portfolio foto's

Amy77

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:23

Zeg, als je de naam van de fotograaf nou even op zoeken zet, wellicht dat het topic er dan uitrolt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:25

Anoniem schreef:
Tsja zelf zou ik geen moeite hebben met foto's plaatsen. Ze heeft ze toch ook zelf op haar site geplaatst? dan betekend dat toch dat ze daar te vrede over is? iig ik neem aan dat je geen foto's plaatst waar je niet achter staat. Dus lijkt mij foto's plaatsen geen probleem.

De foto's staan niet in haar portfolio ofzo, maar gewoon op een aparte pagina op haar website waar de klant de foto's kan bekijken en selecteren welke je wil hebben. Dus niet openbaar op internet voor iedereen te zien zeg maar (al kan je wel als je 1 link hebt alle shoots bekijken wat ze de laatste tijd gedaan heeft). Daarmee. En in haar portfolio is momenteel niks te zien omdat de website verbouwd wordt ...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:26

tja als een shoot je niet bevalt dien je dat tijdens de shoot aan te geven heb je er zelf weinig verstand van en merk je het pas als je de foto`s hebt dan moet je geluk hebben dat de fotograaf bereidt is een oplossing te zoeken.
En die oplossing is over het algemeen inderdaad een nieuwe shoot wil je dat niet is dat je eigen keuze.
Daarnaast is het ook vrij normaal om tijdens de shoot zo nu en dat de foto`s op de camera van de fotograaf te bekijken en samen te bespreken wat je er van vindt en wat je nog mee zou willen.
Zeker aangezien je hebt betaald voor de shoot is dat vrij logies en trouwes ook ok tfp basis is dat heel normaal.
Dus zoals ik het zie heb je helaas pech gehad of hiermee vrede hebben of een nieuwe shoot of als je het hard wilt spelen kan je verder klagen bij de fotograaf maar je hebt nergens recht op dus die zal daar zeker niet op in gaan.
Heb je overgens van te voren een modellencontract ondertekend?
Zo`ja lees die eens goed na staat daar iets in over als je niet tevreden bent of over hoeveel foto`s er bewerkt worden voor je.

Fenrir

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:27

Ehm modellencontract lijkt me niet echt heel logisch aangezien het hier om een shoot van paarden ging? :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:28

Fiffill schreef:
Ehm modellencontract lijkt me niet echt heel logisch aangezien het hier om een shoot van paarden ging? :+

Dan teken jij als eigenaar van het paard natuurlijk.
Daar staat gewoon in wat er met de foto`s gedaan mag worden door eigenaar en fotograaf waar de eigenaar recht op heeft enz.
heel suf en saai meeste mensen die ik ken lezen het niet eens maar tekenen gewoon maar dat is heel stom altijd lezen over het algemeen zijn ze altijd het zelfde of het nu om je paard, cavia, keukenstoel of om jezelf gaat maar toch is het altijd verstandig om te cheken voor dit soort gevallen.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 23-11-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:29

En alles tijdens de shoot zelf bekijken ook niet, als je daar met 4 paarden staat ... Ik heb tussendoor wel enkele foto's gezien op de camera, en achteraf een paar foto's op de laptop.. En ja, er zitten misschien wel 5 leuke foto's tussen, die ze toen toevallig heeft laten zien. Maar dan krijg je de rest te zien ... Je kan toch geen 200 foto's ter plaatse gaan beoordelen? Of denk ik nu zo raar?