Meningen gevraagd: Leed in natuurgebieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elisa007

Meningen gevraagd: Leed in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:54

Beste Bokkers,

Sinds september 2010 volg ik de opleiding Hippische Bedrijfskunde in Dronten. Voor één van mijn modules maken een mede-studente en ik een verslag over natuurgebieden. De rode draad gaat over de verantwoordelijkheid en invloeden van de mensen. Het lot van de dieren op Oostvaarderplassen is met de naderende winter een actueel onderwerp.

Daarom willen we jullie mening vragen door uit één van de onderstaande oplossingen te kiezen die gaan over de toekomst van de Koninkpaarden, edelherten en heckrunderen.

Gelieve de gekozen oplossing in het topic te plaatsen. Toelichting of commentaar geven mag, bij voorkeur met naam en plaats (ter verantwoording aan docent).

Alvast bedankt voor jullie mening!!

1. Bijvoeren
2. Uitbreiden van terrein
3. Elk jaar jagen
4. Geboortebeperking
5. Bij lijden afschieten
6. Verhuizen
7. Anders
8. Niets mee doen
Laatst bijgewerkt door No_worries op 23-11-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:58

Naam Karin te Noordwijkerhout
1 Bijvoeren
4 geboortebeperking
Voor alleen geboortebeperking is het nu met al die drachtige merrie's te laat..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:12

Daphna Amsterdam
7. Anders, slachten. Super biologisch vlees, verkoop dit en investeer met de opbrengst in de leefomgeving van de dieren. Lijkt mij de beste oplossing.
Laatst bijgewerkt door Daphna op 18-11-10 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauratje_88

Re: Leed in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:16

Naam Laura uit Antwerpen
4 geboortebeperking
6 verhuizen
Ik zou de dieren die te veel zijn verhuizen en de rest geboortebeperking.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:22

Tamara, Drenthe
Anders. Alles eruit en terrein gebruiken als opfokgebied (wel hengsten en merries gescheiden) met bijvoeren in de winter. Dan heb je netjes een beperkt aantal dieren en eigenaren die er verantwoordelijk voor zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:25

7. Anders

Of je slacht de beesten voor eerlijk vlees, of je geeft ze een fatsoenlijk gebied om natuurlijk gedrag te vertonen. Aangezien het grotere gebied er niet inzit, schiet ze dan maar af. Peppen en nathouden werkt ook niet.
Patty, Amsterdam

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 02:46

Jagen, maar dan het kadaver niet laten liggen maar naar een slagerij.
Mooi vlees en dan leveren ze nog wat op.
Bovendien is dat het meest humane.

Avelien, Drenthe

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 03:09

anne, velp ik zou voor optie 8 gaan! Want als je veel dieren uit een gebied haalt is er meer ruimte voor nieuwe dieren, en breid de populatie zich meer uit omdat ze ruimte hebben. Dus lekker de natuur zijn gang laten gabn, dat is het beste' dus de zwakke dieren overlijden, de sterke over leven, dat is goed voor de populatie. ( heb n natuurbeheer opleiding gedaan en daar in ook wat over grote grazers in natuurgebieden geleerd )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:45

Yamcha, Bokt ;).

6. verhuizen.
In Nederland is helemaal niet zoiets als een natuurgebied, wie dat toch verzonnen heeft....... dus verhuizen, naar de toendra's in Rusland of zo. Daar hebben ze ook natuurlijke vijanden (wolven) die de populatie op peil houden, geen geboortebeperking nodig, afschieten niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 21-12-10 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geanonimiseerd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:51

Anders; het is externe veeteelt van huisdiersoorten in een park.
Niets anders dan een kinderboerderij. Het is alleen maar groter.
Gewoon de daarop van toepassing zijnde regels uitvoeren.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:25

1. Bijvoeren
3. Elk jaar jagen
4. Geboortebeperking
5. Bij lijden afschieten
6. Verhuizen
7. Anders
8. Niets mee doen

1) Bijvoeren en 7) anders, nl slachten

Het is gewoon een kudde dieren zoals ik m'n schapen in de wei heb staan. Ze kunnen zichzelf het jaar rond redelijk redden maar op een gegeven moment is het gras op en moet er iets bij. Simpel. Aangezien alles rustig doorfokt moet er ook wel eens wat in mindering worden gebracht, dat laat je slachten. Prima vlees lijkt me.
Ze moeten gewoon van de illusie dat ze een natuurgebied hebben afgeholpen worden.
Het is alsof ik een aantal cavia's maar raak laat fokken in de achtertuin, en als ze dan niet meer genoeg te eten heb wachten tot ze doodgaan omdat dat natuurlijk is :+ Zolang er hekjes omheen staan en de beesten geen vrije keus qua leefomgeving hebben dan is het gewoon een veehouderij. Dus ga ook de regelgeving voor vee maar aanhouden. VKI op die beesten voor ze naar de slacht gaan en oormerken in. Hypocriet gezeur. Als je denkt dat je een stuk natuur hebt hoef je dus in Nederland niet meer naar je beesten om te kijken.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:17

anders; dit is veeteelt alleen wat groter zo als HC al zegt en dient ook zo te worden behandeld.
lekker opeten het vlees is waarschijnlijk van goede kwalitijd

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:18

ik woon hier dicht bij lauwersoog , met hetzelfde soort gebied , met paarden en koeien.

ik ga voor 1,2,4,6.

en bij ernstige ziekte oid is afschieten ook nog een optie , maar dan moet er ook echt niets meer aan te doen zijn.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:59

Ik ga voor 1 , 4 , 5 en 6.

In Nederland hebben we alleen aangelegde natuurgebieden.De dieren die in de natuurgebieden rondlopen komen grotendeels uit het buitenland.De Schotse Hooglanders ,Konik paarden en Shetlandpony´s komen van origine niet uit Nederland.Deze dieren zijn in natuurgebieden geplaatst om het te begrazen.Ze zijn door de mens in een omheind gebied gezet dus is het in mijn ogen geen natuurgebied.

Om deze dieren in barre omstandigheden te laten verhongeren is in mijn ogen niet de natuur zijn gang laten gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 02:15

Ik zou voor optie 4(geboortebeperking) en 3(jaarlijks jacht) gaan. Geboorte beperking lijkt mij belangrijker omdat de groei van de populatie iedere keer voor problemen zorgt (ik bedoel aan het eind van de winter waren er niet meer teveel toch, want al het teveel was verhongerd). Ik zou schieten verkiezen boven vangen voor de slacht omdat ik van mening ben dat het vangen van de dieren veel stress zou opleveren en ik zie daar het nut niet van in omdat de paarden en runderen volgens de nederlandse wet toch niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.

Overgens vind ik een oplossing waar bij de dieren blijven leven dus verhuizing of een uitbreiding van het gebied oid natuurlijk mooier maar ik denk echt niet dat die haalbaar is. Ik zie dan namelijk niet perce een locatie waar zij het beter zouden hebben. Het is een misvatting om te denken dat je ze beter in een gebied kan zetten met veel roofdieren want ook in dat soort gebieden schijnt vrij veel dood te hongeren. (Roofdieren eten schijnbaar ook bij voorkeur gezond :P )

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:20

Joost van Gestel, Reuver

Één van de oplossingen zal nooit afdoende zijn. Er is geen natuurlijk selektiemechanisme en onze zieltjes zijn te teer om natuurlijke selektie aan te zien.

1. Bijvoeren
- alleen bijvoeren levert geen oplossing op, aangezien je daarbij alleen continue aanwas van de kudde stimuleert. Bijvoeren zal wel een deel van de oplossing zijn, mits we geen vreselijke misstanden willen krijgen. Als er een nieuwe ijstijd aankomt, kan je ze natuurlijk ook allemaal van de honger laten sterven, maar dat is geen oplossing.

3. Elk jaar jagen
- dit dient op zichzelf een goed doel, zeker als punt 5 hierbij inclusief is. Een manier om de natuur een handje te helpen bij gebrek aan natuurlijke vijanden (die we ook niet willen/kunnen introduceren)

5. Bij lijden afschieten
- dit is een absoluut minimum vanuit humanitaire overwegingen.

7. Anders
- als alternatief van 3 en 5: vangen en slachten. Dat stuit direkt op een stuk minder bezwaren van het publiek. Of gewoon jaarlijks een veiling houden.

Mijn conclusie is dus optie 7

Dan hier de opties die volgens mij niet realistisch zijn:
- dat heeft geen zin, daarnaast is dat economisch ook onverantwoord.

4. Geboortebeperking
- lijkt me wel erg onhandig, zeker als er een hengst bij de merries loopt.

6. Verhuizen
- waarom? volgens mij kunnen ze daar best wel dieren houden.

8. Niets mee doen
- kan je net zo goed de dijken doorsteken en het water de vrije loop gaan. Oostvaardersplassen zijn gewoon een onverzorgde tuin, een gevolg van het Ruimtelijke Ordening beleid van de 20ste eeuw. Mijns inziens zijn de dieren daar om de tuin bij te houden, niet anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:00

joostvangestel schreef:
Joost van Gestel, Reuver

Één van de oplossingen zal nooit afdoende zijn.

Echt wel. Het is een kwestie van de schijnargumenten opzij schuiven en het benoemen als wat het is; veeteelt in een park.
Pas de regels daarvoor toe en klaar.
Één oplossing; helder en eerlijk. Is er ook geen rare situatie meer ten opzichte van de overige veehouders.

De Oostvaardersplassen zijn een grote kinderboerderij.
De rest is een stapel schijnargumenten om via een uitzonderingspositie aan god noch gebod gebonden te zijn. Dat is niet ´mislukt´ maar was van begin af aan volslagen 8)7

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:28

Huertecilla schreef:

Laat kinder weg en ik ben het eens. Een kinderboerderij is iets anders. Feitelijk wat ik aangeef is om landbouwbeheer toe te passen op dit aangelegde natuurgebied. Het is feitelijk een grote boerderij.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:58

joostvangestel schreef:
Huertecilla schreef:

Laat kinder weg en ik ben het eens. Een kinderboerderij is iets anders. Feitelijk wat ik aangeef is om landbouwbeheer toe te passen op dit aangelegde natuurgebied. Het is feitelijk een grote boerderij.

Das weer een belediging voor een boerderij :P
Maar ik zou het een stuk mooier vinden als de gebieden gewoon begraasd worden door dieren van een veehouder. Dat het gebied open staat voor gebruik van enkele veehouders. Net als dat je met schapen op heides kunnen worden geweid. Lekker naar beestjes kijken in een natuurlijke omgeving die wel worden verzorgd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:02

1. Bijvoeren - niet doen, vergroot het probleem
2. Uitbreiden van terrein - zou mooi zijn, maar is niet te realiseren
3. Elk jaar jagen - goede oplossing
4. Geboortebeperking - zou in een ideale wereld een leuke oplossing zijn, maar hoe ga je dit realiseren???
5. Bij lijden afschieten - lijkt me sowieso een goed idee, of er nou overbevolking is of niet
6. Verhuizen - verplaatsing van het probleem en veel stress van vangen en vervoer

mag dus duidelijk zijn dat ik voor het afschieten ben ;)

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:57

Alvast bedankt voor de reacties!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:01

In de eerste plaats geboortebeperking, daarnaast moet er deze winter bijgevoerd worden omdat we anders weer dezelfde situatie krijgen als vorig jaar. Als de geboortebeperking werkt hoeft er in de toekomst niet meer bijgevoerd te worden.
Daarnaast moet er bij lijden afgeschoten worden en dat vind ik een punt wat niet ter discussie zou moeten staan.
In het verleden werd er gezegd; dat is de natuur, gaat vanzelf dood.
Maar ik vind het indirecte mishandeling als dieren met gebroken benen of verweesde veulens gewoon blijven lopen tot ze van honger doodgaan, dat kun je echt niet maken.
Uitbreiden van het terrein is leuk maar dat lost het probleem niet op, bovenstaande moet zowieso gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:57

joostvangestel schreef:
Huertecilla schreef:

Klopt, maar de aaibaarheidsfactor speelt hier een grote rol. Vandaar denk ik de titel kinderboerderij ipv boerderij.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:42

[NM] > [STW]

elisa007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:54

Bedankt voor alle reacties!