Na verbreken van relatie nog steeds met je ex samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine80

Na verbreken van relatie nog steeds met je ex samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:49

Dat doe ik... Al bijna een jaar!

Na een relatie van meer dan 6 jaar, waarvan 1,5 jaar in een turbulent huwelijk te hebben gezeten, heb ik vorig jaar november mijn relatie (en dus het huwelijk) beeindigd.
Het grote probleem is dat wij samen een koophuis hebben, gekocht op basis van 2 salarissen en dus kan geen van ons beiden het huis kopen (dit hebben we al laten berekenen). Natuurlijk staat ons huis te koop, al sinds november 2009. Er komt alleen niemand kijken, de prijs van het huis hebben we laten zakken met € 10.000,= maar ook dat helpt niets.

Ondertussen ben ik de wanhoop nabij. Al die tijd nog samen in 1 huis gaat me opbreken. Ik kan niet bij mijn ouders gaan wonen en het lukt me gewoonweg niet om er nog een woning bij te betalen. Natuurlijk kan ik wel af en toe bij vriendinnen blijven slapen, maar dat verandert weinig aan de situatie... Tussen mij en mijn ex kan iedere dag anders zijn, we kunnen veel ruzie maken of gewoon doen tegen elkaar. Ik slaap slecht en heb rust nodig, een plekje voor mezelf. De relatie komt nooit meer goed, na de scheiding zijn er daarvoor teveel dingen gebeurd. Daarnaast ben ik nu toe aan een ander leven en wil ik graag verder!

Nu vraag ik me af of ik de enige ben die in deze situatie zit. Er zijn toch wel meer mensen die last hebben van de economische crisis en dus de slechte huizenmarkt? Hoe doen andere "gescheiden" mensen dat?
Weet er iemand een oplossing voor mij? Iets anders dan alles wat we tot nu toe hebben bedacht?

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:51

vriendin van mij zit in dezelfde situatie en wordt er ook gek van. Ze hebben nu de prijs naar beneden gedaan en wonen om de maand in het huis(dus niet samen) Maar goed dit is ook verre van ideaal! Maar zij kan de andere maanden bij haar ouders terecht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:51

Huren gaat niet lukken?
Heb je je een jaar geleden wel ingeschreven? (of lees ik er overheen?)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:52

Is proberen te verhuren geen optie? Of zeg ik dan iets heel raars? (weet niet of dat zomaar kan)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:52

Ben je bij een adviseur geweest? Het is mogelijk om 2 jaar dubbele lasten af te trekken. Ik weet alleen niet of jullie daar iets mee opschieten. Verhuren kun je proberen, maar niet iedere bank wil dat.

Misschien is een veiling iets?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:53

Nu ruim 3 jaar terug heb ik datzelfde gehad. Relatie was over, maar we woonden nog een half jaar samen, omdat dat stomweg het voordeligst voor beide was. Wel waren wij overdag beide aan het werk en was hij vaak 's avonds ook weg. We leefde min of meer langs elkaar heen en hadden eigenlijk geen ruzie. Het was wel fijn, dat we op een gegeven moment echt uit elkaar gingen en een nieuwe start konden maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:54

Jeetje wat een ontzettend vervelende situatie TS. Weten jullie waarom er geen kijkers op het huis afkomen?

De enige tip die ik kan bedenken is om je in te schrijven bij anti kraak, je hebt dan niet de zekerheid dat je ergens heel lang kan wonen maar het is vaak heel erg goedkoop en dan heb je in ieder geval een onderkomen.

Kan je überhaupt nog iets van huur betalen naast de hypotheeklasten?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:55

daar kon ze toch de lasten niet van dragen zolang ze het koop huis nog heeft ;)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:55

Ik heb me wel ingeschreven voor huurwoningen, maar zolang ik de helft van de lasten van ons huis moet dragen, kan ik geen andere woonlasten erbij hebben...

Verhuren wordt geweigerd door de hypotheekverstrekker en is altijd tricky. Huurders hebben heel veel rechten en je moet een heel waterdicht contract maken om dingen af te bakenen...

@Marijuhhhh, we zijn nog bezig met een adviseur. Hoe werkt dat met die dubbele lasten af trekken?

@it_is_me, ik heb 2 avonden per week school, naast mijn opleiding dus dat scheelt al een beetje. Maar mijn ex is eigenlijk altijd thuis na zijn werk.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:57

Sunshine80 schreef:
Ik heb me wel ingeschreven voor huurwoningen, maar zolang ik de helft van de lasten van ons huis moet dragen, kan ik geen andere woonlasten erbij hebben...

Verhuren wordt geweigerd door de hypotheekverstrekker en is altijd tricky. Huurders hebben heel veel rechten en je moet een heel waterdicht contract maken om dingen af te bakenen...

@Marijuhhhh, we zijn nog bezig met een adviseur. Hoe werkt dat met die dubbele lasten af trekken?

@it_is_me, ik heb 2 avonden per week school, naast mijn opleiding dus dat scheelt al een beetje. Maar mijn ex is eigenlijk altijd thuis na zijn werk.

Stel dat jij nu een huis koopt. Dan mag je de lasten van je huidige woning aftrekken, maar daarnaast mag de lasten van je nieuwe woning aftrekken. Dit geldt voor het jaar van aankoop en de twee volgende jaren. Mocht jij nu een huis kopen dan mag je dubbele lasten van 2010, 2011 en 2012 aftrekken.

Op basis van de leegstandwet moet je, je koophuis kunnen verhuren zonder achteraf veel gezeur met huurders te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Marietje1990 op 03-11-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:57

Zijn de foto's van de advertentie wel representatief? en doet je makelaar er wel genoeg aan?
Er heeft hier al eerder een topic gestaan van iemand wiens huis ook al tijden te koop stond zonder dat er ook maar iemand kwam kijken. Er bleek van alles mis met de advertentie.
Heb je misschien een link naar de advertentie? (mag ook via pb als je dat liever hebt.)

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:58

Ik heb destijds er doorgedrukt dat we, nadat het huis al een half jaar te koop hadden staan, het met uiteindelijk bijna 20.000 euro verlies en dus schuld, het huis hebben verkocht. Ik was het hele gedoe en vooral hem zó zat dat ik het huis kwijt wilde aan de eerste de beste die serieuze interesse toonde.
Achteraf gezien had het ook niet veel langer moeten duren of we hadden elkaar echt iets aangedaan.

GamblersCup

Een "vaste" slaapplek bij ouders of goede vriend(in) te vinden? Ik vond het "maand in huis wonen, maand de ander in huis wonen" wel een goede tijdelijke oplossing, maar dan moet je natuurlijk wel een plekkie hebben waarje steeds welkom bent en waar je weinig hoeft te betalen.

chocobroodje

Is het een optie dat jullie zelf apart gaan huren en het huis tijdelijk verhuren aan een 3de partij(via direct wonen bv)? Verder zou ik een binnenhuis architect laten komen om de indeling te veranderen en je te helpen met het voordeliger eruit te laten zien.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:59

Vreselijk he? Bij ons was vorig jaar dezelfde situatie ontstaan maar was het samenwonen echt wel snel onhoudbaar.... We deden ons best om om de beurt uit de buurt te zijn, maar het breekt je uiteindelijk op. Ik vond het niet te doen, wel als je goede vrienden bent, maar dat was bij ons snel over. Bij ons ging er al wel een aardige periode aan het relatie-verbreken vooraf die ook niet helemaal vlekkeloos verliep. Nadat we besloten hadden er mee te stoppen wilden we ook zsm volgende stappen nemen, en dat lukte niet, dát was het lastigst. Het moeten blijven hangen in dingen waarvan je afscheid wilt nemen.

Ik woon nu nog in het huis en de hypotheek staat nog op beider naam. Ik betaal de hypotheek en mijn ex huurt een appartement. Het huis moet nog verkocht worden.
Ik wil je in ieder geval sterkte wensen, want ik wéét hoe vervelend het is en hoe erg je op je tenen moet lopen 'voor de lieve vrede'. Maar alvast voor in het vooruitzicht; als je straks je vrijheid hebt is die niet te overtreffen, heerlijk!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:03

Ik zou inderdaad nog eens flink met de makelaar gaan praten. En anders een ander in de hand nemen.

Daarnaast mag je op basis van de leegstandswet je huis verhuren (mits je toestemming hebt van de bank) met vergunning van de gemeente en heb je als verhuurder het recht de huurder er uit te zetten met een opzegtermijn van 3 maanden.

Verder zou ik echt even op onderzoek uit gaan voor antikraak.

In de tussentijd zou ik in het huis een eigen kamer creëren waar je zeg maar 'op kamers woont'. Dus in jouw kamer je bed, bankje, tafeltje, tv etcetera zodat je wel je eigen plek hebt in het huis en je je terug kan trekken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:04

Wat een rotsituatie net nu de huizen markt zo slecht is!
Ik lees nog wat mee :)

Soraya85

Re: Na verbreken van relatie nog steeds met je ex samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:08

Wat een nare situatie. Ik kan je weinig tips geven? behalve de link van Funda in je onderschift, net als bij mij :D
Succes!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:10

Een collega en tevens goede vriendin van mij woont al bijna 3 jaar samen met haar ex.
Ze zitten met precies hetzelfde verhaal als jou Sunshine80.
Ze hebben ook een koophuis gebaseerd op 2 salarissen.
Geen van beiden kan 2e vaste lasten veroorloven.

De huizenmarkt is gewoon in en in triest momenteel.
Maar houd moed, momenteel hebben zij in korte tijd vele kijkers gehad.. terwijl ze in de eerste 2 jaar 2 kijkers gezien hebben ofzo.

Zij kunnen tegenwoordig wel goed met elkaar in een huis wonen als vrienden, maar het is niet fijn. Je hebt liever je eigen plekje!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:16

Vervelende situatie en ik moet zeggen wel erg goed en slim van je om te blijven samenwonen! Veel mensen kijken niet eens of ze het kunnen betalen maar willen gewoon weg bij elkaar en komen zo behoorlijk in de schulden te zitten of met lasten die ze bijna niet kunnen betalen.

Erg jammer dat je er dan al een jaar inzit!

Veel dingen zijn hier al genoemd, wat ik nog niet heb gehoord is of je al naar het huis zelf hebt gekeken. Waarom komen er geen mensen kijken? Zien veel mensen de mogelijkheden niet van het huis? Is het in eigen stijl ingericht? Een nieuwe wat basic inrichting helpt ook. (zonder er veel geld in te steken uiteraard) Waarom hebben jullie het toen gekocht, wat viel toen tegen? Wat voor soort mensen zijn er nu op zoek. Als je kijkers hebt, wat voor doelgroep is het en wat 'schrikt' ze af.?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:40

Wel een aantal weken gedaan, maar kon gelukkig weer bij mijn ouders terecht.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:00

Hier alvast de link naar funda... Zal hem gelijk inderdaad in mijn onderschrift zetten.

Ik ga nog eens kijken naar het verhuren, daar moet ook iets mee te doen zijn!
Femke, 3 jaar?????? Jeutje! :\

Ik heb gelukkig al wel een eigen slaapkamer, maar die is niet groot genoeg om je ff lekker in op te sluiten voor je studie o.i.d. Al ga ik het wel z.s.m. een beetje meer "mijn stekkie" maken.

*edit* en dan ook wel daadwerkelijk de link erbij zetten :+
http://www.funda.nl/koop/oud-beijerland ... traat-105/

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:04

Ik heb de oude foto's gezien, deze zijn echt stukken beter hoor!! Ik snap er niks van, ik woon niet in die regio maar dan moet het toch wel erg op zijn gat liggen? Dit is toch een mooie starterswoning??

En je mag altijd bij mij komen overweekenden he!!! :(:) Alleen heb je daar weinig aan ivm de afstand...

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:11

Ik zou niet je huis verhuren hoe moeilijk het ook is.

Heb toevallig net een tentamen afgeornd over huurrecht, maar het is echt als verhuurder zijnde bijna onmogelijk om je huurder eruit te krijgen. Koop breekt geen huur vergeet dat niet. Je kan wel een contract hebben waarin staat dat als het verkocht moet degene eruit moet maar de wet staat hierboven. Wanneer deze persoon dus dwarsgaat heb je echt een probleem.

Wil je heel veel sterkte toewensen en hoop dat er snel mensen naar komen kijken. Misschien is het wat om je huis in wat neutralere kleuren te verven? Mensen hebben vaak moeite hier doorheen te kijken nl.

Veel succes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:12

Even buiten het doosje denken: Kun je niet zolang proberen of je een ander stel ergens vind die in dezelfde situatie zit? En dan de 2 mannen in 1 huis en de 2 vrouwen in 1 huis? Ben je in elk geval uit elkaar! Ik lees hier nml al dat er meerdere zo lastig zitten. Dus wie weet is dit een ideetje. Of van huis ruilen met een goede vriend ofzo? Je houdt allemaal je eigen lasten maar jullie zijn wel uit elkaars haren.