De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:06

Ik weet zeker dat er andere topics zijn die dit onderwerp bespreken maar ik kon met de zoekfunctie geen topic vinden. Dus mocht ik er over heen hebben gekeken, mijn excuses.

Omdat ik erg van lezen houd maar ook erg geinteresseerd ben ik alles om mij heen heb ik besloten de Bijbel te gaan lezen. Ik ben niet gelovig opgevoed, zat vroeger op een openbare basisschool dus ik ben er nooit mee in contact gekomen. Ik ben erg nuchter maar wel spiritueel ingesteld.
Ik ben net begonnen en het boeit me nu al meer dan ik had verwacht maar toch heb ik ook enkele punten waar ik tegen aan loop. Nu hoop ik op bokt meer mensen te vinden die ook de Bijbel lezen of gelezen hebben en er een mening over hebben. Met of zonder geloofsovertuiging. Het lijkt mij erg fijn om dit boek al lezende te kunnen bespreken met mensen. (Vind ik overigens met andere boeken ook erg fijn).

Zoals ik al zei ben ik net begonnen en lees ik nu Genesis.

Het eerste waar ik tegen aanloop is de schepping van de aarde. In de Bijbel word beschreven dat God de aarde schiep in 7 dagen. Ik ben erg nuchter en het is voor mij overduidelijk dat de aarde al veel langer ontstaan dan waarin de Bijbel van wordt uitgegaan. Waar zijn de dinosauriers? Slaan we de ijstijden etc. over? Het gaat meteen naar Adam en Eva, akkers, dieren.

Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.

Wat is met dit topic hoop te bereiken is gesprekken voeren. Meningen delen maar geen (felle) discussies. Graag hoop ik dat bokkers luisteren naar andere meningen en overtuigingen en misschien komen we samen tot een mooie kijk op het boek. Er zijn vast wel meer bokkers die dit boek van plan zijn te gaan lezen, of al lang gelezen hebben.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:11

Om er dit even uit te pikken (moet zo gaan koken):
Citaat:
Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.

Dat Adam en Eva nou in de bijbel beschreven staan, wil niet zeggen dat zij de enige mensen waren. Sterker nog, in het begin gaat het niet over Adam en Eva, maar over 'God schiep de mens'. In het Hebreeuws: Adaam. Als we alle daden van God stuk voor stuk in die bijbel moesten gaan zetten, dan kregen de monniken vroeger helemaal zo'n pijn in hun arm van het overschrijven ;) Dan zou de wereld te klein zijn voor al die boeken.

Ik voeg er toch nog wat aan toe:
Ik denk dat als je genesis leest, je al ziet dat het niet bedoeld is als letterlijk geschiedenisverhaal. Genesis is bedoeld als een zingevingsverhaal, niet als wetenschap. Dat zie je in de literatuursoort bijvoorbeeld al heel duidelijk. :)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 02-11-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:13

Mijn idee is dat je de Bijbel niet als absolute waarheid moet zien van zo is het gebeurd en niet anders.

De verhalen dienen als metaforen, een globale samenvatting / beschrijving van hoe dingen gebeurd zijn, en welke boodschap je eruit kunt halen.

De aarde is in 7 dagen geschapen. Mensen hebben behoefte aan structuur, 6 werkdagen, en 1 rustdag om het lichaam en de geest tot rust te brengen. Vandaar dat aan het eind van de Schepping God zag dat het goed was, en ging rusten. Geen waarheidstrouwe beschrijving, maar een metafoor om de mensen aan te sporen om na vele werkdagen ook geregeld rust te nemen.

Kaïn en Abel. Ook hier gaat het imo meer om de gedachte erachter, namelijk familie, banden. Je kan zoveel kanten op, bijvoorbeeld dat familie belangrijk is, maar dat de wegen van personen zich op een gegeven moment wel gaan scheiden. Dus dat ze zich losmaken van hun ouders om hun eigen leven op te gaan bouwen en ontwikkelen.

Ik geloof zelf niet op de klassieke wijze, maar ben wel protestants opgevoed en krijg nog redelijk wat mee via mijn ouders. De Bijbel heb ik vroeger als kind gelezen via een Kinderbijbel en ben veel naar kindernevendienst gegaan. Veel verhalen kan ik me nog goed herinneren vanwege de boodschap, en daar draait het voor mij om.

Bijvoorbeeld het verhaal van Salomon en het kind wat een echte en een onechte moeder had. Salomons oplossing was om het kind dan maar in twee te hakken zodat ze beiden hun deel hadden. De echte (natuurlijke) moeder gaf daarna haar 'recht' op, om het belang van het kind voor te stellen, namelijk dat dat bleef leven, ook al was het niet bij haar, maar bij de andere moeder. Een boodschap hieruit kan zijn : wat vind je belangrijk, je eigen wensen ook al gaan die ten koste van een ander? Of anders?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:14

Ach, ik denk altijd maar zo; mensen moeten gewoon overal een verklaring voor hebben. Waar de mens vandaan komt.. Elk volk had zijn eigen theorie. Van de goden uit de Egyptische en Griekse mythologie, tot de Bijbel en de Koran enz enz.. Gewoon een bundel verhalen, metaforen, gebruiken en wijsheden uit die tijd, die gebaseerd zijn op een aantal gebeurtenissen uit die tijd (en verhalen die werden doorverteld van generatie op generatie, zoals de zwarte zee die zich voor een tsunamie terugtrok waardoor Mozes kon oversteken, dat was pas op discovery channel, heel interessant!), die gemaakt zijn om maar aan je kinderen enzo te kunnen vertellen waar 'de mens' vandaan komt. In die tijd waren er nog helemaal geen bewijzen van dino's en oermensen en ijstijden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:17

Ik heb de bijbel (kinderbijbel als opdracht voor school - PABO) met dezelfde insteek als Maya gelezen. Dan is het heel interessant, en dan vind ik de verhalen die dit symbolisme uitleggen heel mooi. Maar je moet ze inderdaad denk ik niet letterlijk nemen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:19

Interessant topic. Ik heb zelf de bijbel nog niet gelezen, al wil ik dit wel heel graag doen. Ik ben ontzettend geïntresseerd in verschillende religies.
Ik ben zelf filosofisch ingesteld. Ik stem nog in vrij weinig theorieën in, maar ik sta wel overal voor open en ik ontken eigenlijk niets.
Ik lees dus zeker even mee. :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:21

Zit op m'n werk dus heb niet veel tijd.

Maar de tijdslijnen die in de Bijbel staan moet je niet letterlijk nemen.
Zo zul je getallen tegen komen van mensen die bv 600 jaar zijn geworden.
Het gaat zoals Maya beschrijft om de metafoor achter de gebeurtenis en de boodschap achter het verhaal.

Zo zul je verder op in de Bijbel een verhaal vinden van de Ark van Noach. Ik heb nooit geloofd dat dit letterlijk gebeurd is. Want niet alleen Adam en Eva zouden dan onze voorvaderen zijn maar ook Noach met zijn gezin aangezien alle andere mensen en dieren die niet in de Ark zaten volgens het verhaal verdronken zijn.

Ik geloof niet dat God ooit alle dieren en mensen op aarde heeft laten verdrinken en van elk diersoort een stel heeft veilig gesteld en dan het gezin van Noach.

Voor mij is oa bovenstaande eigenlijk het bewijs dat je niet alles in de Bijbel letterlijk moet vertalen naar het leven zoals het vroeger was.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:22

Ik heb inderdaad ook dezelfde insteek en ben niet van plan om dingen letterlijk te nemen. Misschien ben ik te nuchter voor een boek als dit.
Ik lees het ook niet omdat ik geloof (of wil geloven) wat er staat maar meer uit pure interesse. Maar ik merkte dus vooral in de bovenstaande stukken dat ik dingen miste en ik was wel benieuwd hoe andere mensen deze stukken invullen. =)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:25

Waarom zou je te nuchter zijn voor de bijbel? Het is alleen wel handig als je iets van kennis hebt van de schrijfwijzen, van de basistaal en grondtekst en van de symboliek en de culturen waarin hij geschreven is. :) Daarom lees ik zelf ook verschillende vertalingen, verschillende Nederlandse maar ik pak er ook vlot Engels, Duits, Frans of Hebreeuws bij. :) Soms is er een vertaling die veel dichter bij de grondtekst komt, waardoor e.e.a. ineens veel duidelijker wordt.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 02-11-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:26

Even heeeeel kort hier op ingaan:
Adam en Eva kregen 2 zonen, maar nog vele andere kinderen. Neem er even Genesis 5:4 bij ;)

EDIT: ik zou je trouwens toch niet echt aanraden om de Bijbel echt van voor naar achter te lezen. Mijn ervaring is dat het NT toch af en toe fijner is om te lezen dan dat je eerst het hele OT door moet. Maar wie weet lukt het je wel ;)
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 02-11-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:41

Smidtje schreef:
Zoals ik al zei ben ik net begonnen en lees ik nu Genesis.

Het eerste waar ik tegen aanloop is de schepping van de aarde. In de Bijbel word beschreven dat God de aarde schiep in 7 dagen. Ik ben erg nuchter en het is voor mij overduidelijk dat de aarde al veel langer ontstaan dan waarin de Bijbel van wordt uitgegaan. Waar zijn de dinosauriers? Slaan we de ijstijden etc. over? Het gaat meteen naar Adam en Eva, akkers, dieren.

1 dag bij God is duizend 'menselijke' jaren. :) Verder vertelt de Bijbel niet het hoe&wat over het ontstaan van de aarde. Het is geen wetenschappelijk boek die precies vertelt hoe iets werkt. Daar is de wetenschap voor. De Bijbel vertelt het waaróm.

Citaat:

Als alles precies verteld wordt zou de Bijbel nog 3x zo dik zijn. De Bijbel vertelt alleen belangrijkste 'kerndingen'. Het heeft ook geen nut om te vertellen hoe God álle mensen schiep. Maar dat Hij er meer dan 2 heeft gemaakt is duidelijk. Hij schiep de soort 'mens', net als andere soorten dieren. Sommigen stellen zelfs dat de mens er al was voordat God kwam, en dat hij de mens 'ziel' heeft gegeven en dat dat bedoelt wordt met God schiep de mens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:43

Citaat:
1 dag bij God is duizend 'menselijke' jaren. :)

Ik denk dat het net ietsje anders zit. Er staat: 'Bij God is 1000 jaar als 1 dag, en 1 dag als 1000 jaar.' Met andere woorden: voor God bestaat geen tijd, of is tijd van nul en generlei waarde, het is een uitvinding die het ons mensen wat gemakkelijker maakt - meestal dan toch. Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat 1 dag bij God, exact 1000 jaar is bij ons. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:47

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
1 dag bij God is duizend 'menselijke' jaren. :)

Ik denk dat het net ietsje anders zit. Er staat: 'Bij God is 1000 jaar als 1 dag, en 1 dag als 1000 jaar.' Met andere woorden: voor God bestaat geen tijd, of is tijd van nul en generlei waarde, het is een uitvinding die het ons mensen wat gemakkelijker maakt - meestal dan toch. Ik denk niet dat er bedoeld wordt dat 1 dag bij God, exact 1000 jaar is bij ons. :)

eerlijk gezegd denk ik dat ook niet... tijd is inderdaad niet van belang. Maar voor sommige mensen maakt het toch wat makkelijker om te begrijpen :) Het is zo in ieder geval duidelijk dat God de aarde niet schiep in 1 week zoals wij die kennen. Daarom wordt het (bij ons althans) vaak wel zo uitgelegd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:49

Over die 'dag' of 'dagen': ik heb ergens eens daarover gelezen dat het Hebreeuwse oorspronkelijke woord verschillende betekenissen had en dat het in het Nederlands (of andere moderne talen) uiteindelijk naar 'dag' vertaald werd. Maar in de oorspronkelijke teksten zou dus niet 'dag' bedoeld zijn zoals wij een dag kennen, als in 24 uur.

Als dit nog te volgen valt... :')

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:51

Intressant topic! Ik ben van huis uit niet gelovig opgevoed, maar ik zat door omstandigheden wel op een protestantse school. Daar kregen we elke (maandag?) ochtend een verhaal uit de Bijbel voorgelezen. Ik vond deze verhalen echt prachtig en zat altijd geboeid te luisteren maar voor mij miste er inderdaad ook 'stukken'. Ik ga dit topic even meelezen, ben wel benieuwd naar de reacties.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:52

Tieneke schreef:
Over die 'dag' of 'dagen': ik heb ergens eens daarover gelezen dat het Hebreeuwse oorspronkelijke woord verschillende betekenissen had en dat het in het Nederlands (of andere moderne talen) uiteindelijk naar 'dag' vertaald werd. Maar in de oorspronkelijke teksten zou dus niet 'dag' bedoeld zijn zoals wij een dag kennen, als in 24 uur.

Als dit nog te volgen valt... :')

Dat zou goed aansluiten bij mijn eerdere post over Adaam/Adam ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:52

Interessant topic. :)
Voor de mensen die al wat 'ervarener' zijn: geloven jullie dan niet in de erfzonde? (Toen Eva zondigde, werden alle mensen die daarna geboren werden automatisch met zonde geboren). Want als God meer mensen heeft geschapen, hoe zit het dan met hen? Heeft Hij hen zondig geschapen, werden zij ineens zondig, bleven zij zonder zonde en kregen zij ineens zondige kinderen of... ?

Ik weet niet of de hemel en aarde in 7 dagen geschapen zijn, ik geloof wel dat God het kán in 7 dagen. :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:53

Ik vind het allemaal wel interssant. Er zijn ook zoveel religies. ik vraag me heel erg af, wat denken jullie? Er is maar een religie die "echt" is en klopt? Kloppen de andere religies daarom niet?
Of maakt het uiiteindelijk niet uit wat je gelooft? Zijn er meerdere religies mogelijk? Komen ze vaak op hetzelfde neer?
Ik raak er altijd mee in de knoop. Ik ben echt heel benieuwd hoe de meningen hierover zijn!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:53

wat een leuk topic.

zoals al eerder aangegeven hier, moet alles niet te letterlijk worden genomen.
innd met het voorbeeld van de ark van noach. ik zie dat net als een natuurramp van de tsunami, aardbeving in haiti etc.
zoals met de tsunami, was daar de hele wereld ook even onder water. nu weten we dat de wereld groter is. maar toen misschein nog niet.

voor mijn gevoel is er maar 1 god en die word op andere manieren bekeken door andere geloven, zoals de islam, het joodse geloof, de christen, de jehova, ga zo maar door. hoe kijken jullie hier tegenaan? voor mijn gevoel komt dat allemaal van dezelfde verhalen van vroeger, maar is het anders geinterpreteerd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:54

Niwla schreef:
Interessant topic. :)
Voor de mensen die al wat 'ervarener' zijn: geloven jullie dan niet in de erfzonde? (Toen Eva zondigde, werden alle mensen die daarna geboren werden automatisch met zonde geboren). Want als God meer mensen heeft geschapen, hoe zit het dan met hen? Heeft Hij hen zondig geschapen, werden zij ineens zondig, bleven zij zonder zonde en kregen zij ineens zondige kinderen of... ?

Ik weet niet of de hemel en aarde in 7 dagen geschapen zijn, ik geloof wel dat God het kán in 7 dagen. :)

Ik weet het niet zo goed, van die erfzonde, hoe dat zit :) Wat ik wel weet is dat als Eva gezondigd heeft, de rest van de mensheid dat ook wel heeft gedaan. Het is menselijk om dat soort verleidingen niet te kunnen weerstaan...

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:55

Heel interessant topic. Ik ben gelovig opgevoed en nog steeds gelovig. Ik geloof dat de bijbel van voor tot achter waar is en dat al die verhalen dus ook daadwerkelijk zijn gebeurt.

Verder bevat de bijbel inderdaad niet alles wat God heeft gedaan of doet, want dan zou de wereld te klein zijn. De bijbel is echter wel compleet in de vorm zoals hij nu is verschenen.

Dat er één god is en alle geloven het eigenlijk bij het rechte eind hebben, ben ik het zeker niet mee eens.

Red_Savage

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:57

Ja dat vraag ik me dus zo erg af. Als er maar 1 God is...welke is dan 'de echte?'

Niwla

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:58

Dat vind ik een moeilijke vraag Red_Savage.
Ik geloof ook niet dat alle goden hetzelfde zijn.

Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:00

Smidtje schreef:

Wat is met dit topic hoop te bereiken is gesprekken voeren. Meningen delen maar geen (felle) discussies. Graag hoop ik dat bokkers luisteren naar andere meningen en overtuigingen en misschien komen we samen tot een mooie kijk op het boek. Er zijn vast wel meer bokkers die dit boek van plan zijn te gaan lezen, of al lang gelezen hebben.

Hmm, ik heb zelf de bijbel niet gelezen, maar met betrekking op mijn opleiding me wel wat verdiept in de Joodse/Christelijke leer ( Leraar Geschiedenis, dus ik moet het weten :P ). Een kenmerk van het Joodse geloof is haar exclusieve karakter, in tegenstelling tot het Christendom dat iedereen toelaat ( ook 1 van de oorzaken van de scheiding tussen het Joodse en Christelijke geloof, maar dat terzijde ). Het oude testament is in ieder geval in de basis het boek dat ten tijde dat we alleen nog maar spraken van Joden en Christenen nog niet bestonden de basis van de Joodse leer. Het Joodse geloof, waar we in het oude testament nog van uit gaan, is gebaseerd op het verbond tussen Jahweh en het Joodse volk, niet met de hele mensheid. Pertinent niet.
Als je vanuit deze redenering kijkt, zien we hier niet zo zeer een begin van de mensheid, maar een begin van het volk dat zich onder Jahweh schaart. Ik weet niet of het klopt, maar zo heb ik het geïnterpreteerd vanuit de achtergrond informatie die ik krijg vanuit mijn opleiding :P

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:02

Daarin ga ik mee met Niwla. Verhalen uit het Jodendom (logisch), Christendom, Islamitisch geloof etc. Lijken erg op elkaar. Dit is voor mij toch een bewijs dat zulke verhalen wel daadwerkelijk moet zijn gebeurt.

Toch is de invulling van deze geloven heel anders, waarmee ik ook te kennen wil geven dat het voor mij absoluut niet dezelfde geloven zijn! Het christendom gaat bijvoorbeeld meer uit van een liefhebbende Vader die je Zijn genade schenkt, terwijl de moslims toch meer uitgaan van het zelf verdienen van genade.