Wel of geen contact met vader?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Wel of geen contact met vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:11

De man die ik op het forum mijn vader noem is niet mijn biologische vader.
Voor het geval iemand daar vraag tekenens bij ging zetten.
Mijn biologische vader zal ik mijn vader noemen.
En de ander papa.
Zodat het wat duidelijker is.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 5 was.
Ik ben toen met mijn moeder terug naar het land van haar herkomst gegaan.
Nadat de rechter had besloten dat mijn moeder niet voor mij kon zorgen, moest ik terug naar Nederland.
Mijn vader was de gene die de voogdij zou krijgen.
Hij had toen een jongere vriendin.
En zij wou niet dat ik bij mijn vader kwam wonen.
Dus moest er iemand de voogdij opzich nemen of ik zou naar een thuis , en vervolgends naar een pleeggezin.

Mijn vaders beste vriend , die al sinds kinds af aan zijn beste vriend was.
Nam de voogdij op zich.
En heeft infeite mijn hele leven voor mij gezorgt , en hij is de gene die ik papa noem.
En heeft mij altijd als zijn eigen beschouwt.
En ik heb zijn achternaam ook , omdat hij het enigste vader figuur in mijn leven is.

Toen ik 16 was heb ik een brommer ongeluk gehad.
Was aangereden , met gevolg dat ik een zware hersen schudding had en mijn been op 3 plaatsen gebroken was.
Voor de rest was ik zo blauw als een smurf :+

Eerste week hebben ze mij zoveel mogelijk laten slapen om mijn hoofd rust te geven.
Zelfs door de pijnstillers had ik zo'n hoofdpijn.
Een kloppende hoofdpijn die op het ritme van je hart gaat , en ik had steeds het gevoel of mijn vel gewoon scheurde zo'n hoofdpijn.
Been voelde ik amper door die pijn.

Papa heeft al die tijd in het ziekenhuis gezeten.
Net zoals de meesten ouders zouden doen.

Mijn vader , was met zijn vriendin op het eiland waar zij vandaan komt.
Ze had al 2 jaar haar familie al niet gezien dus ze konden wel weg.
Ik was toch niet in levens gevaar.

Vanaf dat moment heb ik tegen hem zegt:
Als hij niet in het ziekenhuis voor mij wil kommen.
Dan gaat hij maar aan de klokhangen , en ik hoef hem nooit meer te zien.
(Hier aan vooraf gaand waren ook kleine dingetjes gebeurt waar ik veder niet op inga.)

Ze wonen 20 km bij mij vandaan.
Ik kom regelmatig in de stad waar ze wonen.
Een maand geleden kreeg ik dingen te horen wat ik absoluut niet wil horen.
Mijn vaders vriendin , wat een soort ....
Domme versie Patty Brad is .
Had over mijn moeder dingen gezegt ,
Zoals , Als zij niet voor haar kinderen kan zorgen is het niet de bedoeling dat ik het voor haar ga doen.
Ze weet dat mijn vader een dochter had.
En ze weet ook hoe gevoelig het onderwerp mijn moeder voor mij is.

Sinds het ongeluk heb ik geen contact met haar of mijn vader gehad.
En heb er geen behoefde aan.
Gister kreeg ik een brief van 5 A4tjes door de brievenbus.

Waarin hij alles even goed praat.
Als iemand langetijd zijn/haar familie niet heeft gezien dan zeg je die reis toch niet af , tenzij er echt iets is.

En ook dat ik in de nacht van Dinsdag op Woensdag een broetje heb gekregen.
Waarvan ik niet eens wist dat ze in verwachting was.

En met de vraag of ik kerst met hun wou vieren.
Aan de enekant heb ik zoiets van , je zult ooit moeten vergeven.
Maar aan de andere kant , hij mag mooi kerst op dat eiland van haar vieren.

Wat zouden jullie doen.

Ps. Mijn moeder is heel gevoelig voor mij.
En ik ga hier liever niet veder op in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:15

Meid, wat heb jij een hoop meegemaakt... de zin die wel voor mij alles zegt is: 'Dan zeg je dit toch niet af, tenzij er echt iets is.' Ooh, dus als je dochter in het ziekenhuis ligt met een driedubbele beenbreuk en een zeer zware hersenschudding, dan is er niks aan de hand? Uhhh... 8)7

Je moet je keuzes overigens helemaal zelf maken, dat kan ik niet voor je doen. Maar zo'n uitspraak... daar kan ik me wel heel boos om maken.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:20

Blue_Eyes schreef:
Meid, wat heb jij een hoop meegemaakt... de zin die wel voor mij alles zegt is: 'Dan zeg je dit toch niet af, tenzij er echt iets is.' Ooh, dus als je dochter in het ziekenhuis ligt met een driedubbele beenbreuk en een zeer zware hersenschudding, dan is er niks aan de hand? Uhhh... 8)7

Je moet je keuzes overigens helemaal zelf maken, dat kan ik niet voor je doen. Maar zo'n uitspraak... daar kan ik me wel heel boos om maken.

Je gaat er niet dood aan , dat was zijn gedachte er achter.

Zelf de keus maken is heel lastig.
Omdat ik er dus een dubble gevoel bij heb.

En mijn papa mee nemen dat is absoluut geen opzie.
Dan kan je er een serie voor op sbs6 van maken , als die 2 tegen over elkaar kommen te staan.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:24

meisie ik heb een hele andere thuissituatie gehad maar ook een slechte band met mijn vader. ik snap ook je gevoel. het is de keus tusseaann het kiezen van hij zoekt t maar uit of een poging tot vergeven. ik heb zelf bijna geen contact met mijn vader en heb hier ook niet echt behoefte aan. vergeven heb ik hem ook niet en ik ben er ook van overtuigt dat dat geen zin heeft zolang je van binnen niet klaar bent om hem te vergeven. bij mij zit het te diep en heeft hij mij teveel gekwetst om het in ieder geval nu a te vergeven. ik kan niet voor jou kiezen, maar ik kan alleen zeggen dat je je hart moet volgen. doe dat waarbij je je goed voelt. probeer hem niet te ontopen of doe dingen niet om hem terug te kwetsen want dat lukt niet. maar doe de dingen voor jezelf, kies voor jezelf. sterkte :(:)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:27

Mijn vader heeft afstand getekend nu wil die ook weer contact met me maar ik vind en denk nog steeds zo als hij toen die tijd niet voor mij wilde zorgen enzo hoef ik hem nu ook niet meer te zien/spreken. Hij was er nooit voor me een keer in het ziekenhuis gelegen toen hebben ze hem ook gebeld maar hij had geen behoefte om te komen. Nu ben ik oud en wijs genoeg woon samen en red me zelf en nu wil die wel weer contact. Had die maar eerder aan moeten denken. Tuurlijk het is soms moeilijk, en soms mis je hem natuurlijk ook wel want een echte vader heb ik nooit gehad. Maarja ik ben 20 en kom verder niks te kort. Als er iets is meid je kan me altijd pben.

Maar je moet je eigen hart volgen :(:)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:31

carolalisa schreef:
meisie ik heb een hele andere thuissituatie gehad maar ook een slechte band met mijn vader. ik snap ook je gevoel. het is de keus tusseaann het kiezen van hij zoekt t maar uit of een poging tot vergeven. ik heb zelf bijna geen contact met mijn vader en heb hier ook niet echt behoefte aan. vergeven heb ik hem ook niet en ik ben er ook van overtuigt dat dat geen zin heeft zolang je van binnen niet klaar bent om hem te vergeven. bij mij zit het te diep en heeft hij mij teveel gekwetst om het in ieder geval nu a te vergeven. ik kan niet voor jou kiezen, maar ik kan alleen zeggen dat je je hart moet volgen. doe dat waarbij je je goed voelt. probeer hem niet te ontopen of doe dingen niet om hem terug te kwetsen want dat lukt niet. maar doe de dingen voor jezelf, kies voor jezelf. sterkte :(:)

Soms ik in inderdaad de neiging , iets terug te doen om hem te kwetsen.
Met de gedachte , hij heeft mij ook pijn gedaan.

Maar..
Daar sta ik boven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:38

Ik ga absoluut niet zeggen dat dit geen vervelende situatie is hoor!!!
Maar persoonlijk vind ik de 'straf' aan je vader om hem niet meer te zien omdat hij niet in het ziekenhuis is geweest erg hoog :o
Kan me absoluut voorstellen dat dat niet leuk was, maar hij is degene die contact met jouw zoekt en ik zou daar wel op ingaan.
Je hoeft niet meteen de beste vriendjes te zijn, maar een normaal contact zou toch prettig zijn?!?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:38

Hier ook iemand met een slechte band met vader.. nu, 19 jaar na de scheiding van mijn ouders heb ik het een plek kunnen geven, hij heeft zijn leven en ik de mijne.
Ik heb me er vaak boos om gevoeld, mezelf afgevraagd of hij wel van me hield omdat hij nooit zijn afspraken nakwam. Dan gaf ik hem weer een kans en dan verprutste die het net zo hard.

De keuze hierin ligt geheel bij jou, ik denk niet dat een ander voor je kan/mag beslissen of je wel of niet naar hem toe moet gaan. Als het voor jou goed voelt, is dat prima. Voelt het niet goed zou ik niet zomaar ingaan op zijn verzoek om hem te plezieren.

Maak een weloverwogen keuze en volg je hart :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:39

Ik heb ongeveer zoiets mee gemaakt, mijn vader koos op een bepaald moment zijn "vriendin" boven mij.
Ik wist echter dat er meer achter zat. Al jaren hadden wij het vermoeden dat mijn vader een vorm van autisme heeft. Zelf ontkende hij dit altijd.
Toen hij die vriendin boven mij koos was het voor mij klaar. Ik heb het contact verbroken. Ik heb wel gezegd zodra jij iets gaat doen met je autisme en in therapie gaat wil ik wel weer contact. Maar ik hoef haar nooit te zien.
Ik heb een jaar geen contact met hem gehad, en ik ben helemaal tot rust gekomen. Mijn vader kreeg de diagnose PDD-NOS en is daar nu mee bezig. Zijn vriendin gaat niet meer mee naar verjaardagen of feestjes waar ik ook ben.
Contact zal nooit zijn zoals het hoort dus vader en dochter maar voor mij is dit nu even genoeg.
Kies nu even voor jezelf, en laat het allemaal tot rust komen. Je weet vanzelf wel wat je moet doen...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:43

idd is het voor jezelf beter om te vergeven maar dat wil niet zeggen dat je gewoon moet doen of er niks aan de hand is. ik kan je niet zeggen wat je moet doen. luister naar jezelf. is je vader belangrijk voor je. heeft het toegevoegde waarde om daar met kerst heen te gaan?? je kan ook vergeven en het kontakt oppervlakkig houden. kijk wat goed voelt. boos blijven helpt niet maar er is een middenweg. neem de tijd om er over na te denken. en als het niet goed voelt niet doen. leg het hem uit via een brief desnoods. maar blijf bij jezelf en je eigen gevoel. en zoals mijn mama altijd zegt. als je iets niet zeker weet geenbeslissing nemen maar uitvinden wat je wil en als je het weet de beslissing nemen. duss neem de tijd en luister naar jezelf

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:02

Ik heb mijn vader al 15 jaar niet meer gezien (mijn keus). Mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik 5 was en mijn moeder heeft altijd voor me gezorgd. Eens in de twee weken mochten ik en mijn broer op zaterdagmiddag 4 uurtjes bij hem langs. Vaak 'vergat' hij ons op te halen, 'vergat' hij cadeau's voor verjaardagen e.d., betaalde geen alimentatie en was vooral druk met zijn nieuwe en veel jongere vriendinnetjes. :(
Vanaf mijn 12e heb ik besloten niet meer op zaterdag naar hem toe te gaan.. Nadat ik op mezelf ging wonen vertelde mijn toenmalige vriend dat ik toch maar contact moest leggen omdat het mijn vader was. Dat heb ik een aantal keer geprobeerd maar het stond me tegen; wat hij is, waar hij voor staat, de leugens, etc. Ik heb dan ook bewust nu de keuze gemaakt; no more! Hij was er niet toen ik hem nodig had, en wat je niet hebt gekend kun je ook niet missen. Ik mis helemaal niets aan hem..
Dus als ik jou was zou ik naar mijn gevoel luisteren. Leuk zo'n brief, maar dat is achteraf. Hij was er niet toen jij hem nodig had. Hij is ook niet voor je opgekomen toen zijn vriendin jou eigenlijk niet in haar leven wilde en nu hebben ze samen een kind.
Luister naar je hart; dan kun je nooit de verkeerde beslissing nemen!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:07

Ik maak ook wel zoiets mee met mijn vader maar dan ook wel anders dan jou.
Mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik 6 was ben nu 15.

Ik denk idd ook dat je gewoon je hart moet volgen. Ik ben klaar met mijn vader en ik wil hem liever nooit meer zien. Hij heeft mij teveel gekwetst. Alleen kan ik het nu niet want ik word zo ongeveer gedwongen hem te blijven zien..

Als je meer moet weten kan je pb'en.

Sterkte is erg lastig om zulke keuzes te maken.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:51

Quandro schreef:
carolalisa schreef:

Soms ik in inderdaad de neiging , iets terug te doen om hem te kwetsen.
Met de gedachte , hij heeft mij ook pijn gedaan.

Maar..
Daar sta ik boven.

heel goed. het is echt wel heel moeilijk, een situatie als deze. ik heb ook wel eens dingen niet verteld aan hem en als ik achteraf terug denk was dat onbewust toch om hem te kwetsen dat hij het niet wist, terwijl ik meer mezelf ermee in de weg zat.
zoals ik al zei, kies voor jezelf. dat waar jij vrede mee hebt en waar jij je het beste bij voelt. en als je het nodig hebt voor wat dan ook dan staat mijn pb box open :)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:04

In de brief waren ook dingen waarvan ik zoiets heb waarom doe je dat?

Op de envelop stond mijn naam.
Maar boven aan de brief stond voor mijn allerliefste.
(Ik wou hem naar zijn vriendin brengen met de tekst , volgends mij is dit voor jou.)

De brief is ondertekend met :
Liefs papa.
(Hij weet dat ik tegen papa ,papa zeg.
En hem niet als mijn vader zie.
De man die voor mij heeft gezorgt mijn hele leven is mijn vader.)

En hij vroeg om een recente foto van mij.
Omdat hij geen foto's had.
(Mijn papa heeft mij er van weerhouden een foto te maken van mijn middelvinger , en deze naar hem opte sturen. :+ )

En omdat hij nu een zoon heeft wil hij zijn naam op zijn onder arm zetten.
En hij wil aan de andere kant op deze plek als ik S met mijn sterren beeld.
Omdat ik die ook heb.
En hij vroeg mij hier voor mee.

Maar hij heeft de brief van 4Atjes wel hand geschreven (1+) :Y)

Sjeempie

Re: Wel of geen contact met vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:56

het vreemdste aan het alles.. nee laat ik t anders zeggen. opvallend is dat hij dus (voor zover ik het uit je verhaal kan halen) schrijft dat hij niets verkeerd gedaan heeft wat betrefd het ziekenhuisgebeuren, maar wel een brief hierover schrijft dus dat hij wel degelijk weet dat t niet helemaal juist was wat hij deed. ik denk dat hij jou maar vooral ook zichzelf probeert te overtuigen dat hij goed gehandeld heeft.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:01

En zo'n vader heb ik ook.
Hij gaf blijkbaar niet genoeg voor mij om in contact te blijven met me. Heb dan ook snel het contact verbroken toen mijn ouders gingen scheiden. Hij heeft nooit wat voor me gedaan dus dat zal hij ook niet meer hoeven doen. Heb nu een stiefvader die zich wel als vader gedraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:15

[MW] > [LZP]

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:14

Ik kan je een tip geven, trek voor jezelf een grens.
En vraag jezelf af, of je een evt contact wat 'oplevert', of het de moeite waard is.

Komt op mij over, alsof hij alles nu goed wil praten.. Met name om van zijn schuldgevoel af te komen.
Ik ken er helaas ook zo een.

Dus als je er voor open staat en klaar bent om hem te vergeven en dit vooral zélf wil, los van je vader.. Dan is hij aan de beurt. Zo niet, dan wacht hij nog maar even.

Denk dat mensen onderschatten hoeveel pijn het kán doen, wanneer iemand er gewoon weg niet is. Met name voor kinderen, die dit nog allemaal niet kunnen bevatten.

Ts, PB'en mag altijd. :(:)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:45

Belangrijkste is " wat wil jij".
Wil jij kerst met hem en zijn nieuwe gezin vieren of vier je kerst liever met papa?

En stel dat je besluit je vader toch te ontmoeten kan het altijd op neutraal terrein.
Jij bent hem niks schuldig.

Mijn ouders zijn 26 jaar geleden gescheiden, mijn vader is hertrouwd en heeft een zoon.
Zijn zoom mailde mij dat mijn vader contact wil.
Als ook mijn neef belde mij over contact dat mijn vader wil.
Waarom mailt/belt vader mij dan niet?

Na eerst heel boos te zijn geworden heb ik vader een berichtje gestuurd om op neutraal terrein iets af te spreken. Keus is nu aan hem.

Sterkte met je beslissing.

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:53

hee
jee wat heb jij veel meegemaakt zeg. ik herken veel in je verhaal.. mijn vader kiest ook liever voor zijn nieuwe vriendin dan voor mij. maar de keuze is geheel aan jou zelf wat wil jij.. !!!

heel veel suc6 in ieder geval

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:00

Zou wanneer ik jouw was gewoon eens proberen een afspraak in een cafe of zo te regelen zonder zijn vriendin. En precies al die punten waar mee je zit hem voorleggen. Gewoon proberen een gesprek te voeren en horen wat hij ter verdediging of hoe hij het ziet.

Emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:45

Als je geen contact wil, denk er dan even over na of je er later geen spijt van krijgt.
En als je er kiest wel contact te leggen, denk dan wel aan wat hij heeft gedaan en of het wel waard is.
Maar de keuze is aan jezelf!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:46

Vind jij je vader belangrijk genoeg om zo kerst met je papa (en gezin?) te missen? Ik denk dat dat een belangrijke vraag is, die alleen jouw gevoel kan beantwoorden.

Voor de rest vind ik het een herkenbare situatie, erg lastig altijd zulke dingen! Veel succes en sterkte in ieder geval.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:18

Mijn moeder heeft mij toen ik 14 was ook in de steek gelaten toen ik haar nodig had. Ik ga hier niet verder op in, maar als je het hele verhaal wilt weten kan je me een pb sturen. Daarmee had ze me zo gignatisch gekwetst dat ik destijds de keuze heb gemaakt dat ik geen contact meer met haar wilde hebben wat ongeveer 2 jaar geduurd heeft met ups en downs. Daarna sprak ik haar sporadisch maar ik zag der bijna nooit. Toen ik ouder werd bedacht ik me dat ik maar 1 moeder had en dat ik het mezelf nooit zou vergeven als er iets met haar gebeurd en ik haar nog steeds uit mn leven verbannen zou hebben.. ik heb toen geprobeerd het oude zeer naast me neer te leggen (ondanks alle weerstand vanuit mn omgeving) maar mijn moeder was het gevoelsmatig niet meer!

2 maanden geleden heb ik door een val van het paard mn rug gebroken.. mijn moeder, die al jaren aan de andere kant van de wereld woont is overgevlogen om voor me te zorgen. Ze heeft der vakantie naar Suriname gecancelt (terwijl ze geen annuleringsverzekering hadden) en is 1,5 maand bij me ingetrokken… deze tijd hebben we veel gepraat, gehuild, gelachen en gedaan samen en hierdoor heb ik mijn moeder weer kunnen accepteren in der moederrol wat ik nooit meer had gedaan na alles wat er is gebeurd! Dat heeft dus 10 jaar geduurd bij mij!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het waarschijnlijk nog een tijdje nodig heeft tot de alle pijn geheeld is.. zowel rationeel als emotioneel! Niemand kan voor jou de keuze maken, maar bedenkt goed dat als er iets gebeurd je beter spijt kan hebben van dingen die je hebt gedaan en geprobeerd dan van de dingen die je niet hebt gedaan!

Iig heel veel succes en sterkte!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:57

Dat hij de vakantie niet opgezegd heeft is op zich niet zo raar natuurlijk :(:)

Het is erg vervelend dat je in de kreukels in het ziekenhuis lag , maar moet hij dan alles afzeggen , de hele vakantie en iedereen die vanalles geregeld heeft maar laten stikken , en de hele dag schijnheilig bij jou naast het bed gaan zitten terwijl jij nog knock-out bent ook.....

En je pappa was er al , je vader zorgt normaal ook niet voor je dus waarom zou hij zich daar nu ineens tussen op gaan dringen ?

Kan me best voorstellen dat hij dan het gevoel heeft dat hij voor jou weinig meer kan toevoegen en dat je misschien liever gewoon je pappa aan je bed hebt :(:)

In dergelijke situaties dat je eigenlijk geen behoefte meer hebt aan contact met iemand die je pijn heeft gedaan , maar die je wel ooit wilt vergeven , kun je denk ik het beste je verwachtingspatroon bijstellen zodat je niet weer teleurgesteld wordt :)

Je kunt dan gerust denken : het is mijn pappa en daar wil ik toch graag een normaal contact mee. Maar verwacht dan verder niks van hem , denk : hij is niet perfect / weet niet beter / denkt anders over dingen. Dan stelt hij je ook niet teleur maar kan hij je hooguit nog eens positief verrassen als hij ineens wèl positief uit de hoek komt.

Zoals bijvoorbeeld nu , nu hij je zo'n brief stuurt , dan heeft hij toch even zijn best voor je gedaan. Ook al is het niet de liefste brief aller tijden , hij heeft toch de moeite genomen voor je , en vraagt ook of je de kerst met hun wilt vieren. Dat is toch best lief bedoeld.

Ik kan het me voorstellen dat je de kerst liever met je pappa wilt vieren dan met je vader en zijn vriendin , gezien de situatie :P

Maar misschien kun je eventjes langsgaan met de kerst , het verleden laten rusten , je volwassen opstellen en gewoon even gezellig op visite gaan en je halfbroertje bewonderen , die zal later ook vast wel wat behoefte aan een zus hebben ;)