Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fraznic

Berichten: 158
Geregistreerd: 06-09-07

Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:40

Hoi

Ik zal de situatie eerst even uitleggen.
Mijn vriend woont in Utrecht in een nieuw complex (city campus Max voor de bekenden) Dit is een flatgebouw bestaande uit 3 afzonderlijke torens, bedoeld voor studenten/net afgestudeerden. Er zitten ruim 700 huurwoningen in, maar de parkeergelegenheid is echt zwaar belabberd. Het was de bedoeling van de woonstichting om 110 parkeerplaatsen te maken (wat ik al vrij weinig vind), uiteindelijk heeft de gemeente bedacht dat ze veel leuker een grasveld konden maken, waardoor er plek overbleef voor nog maar ong. 30 parkeerplaatsen. Met als resultaat dat er weinig parkeerplek is en iedereen zijn auto langs de weg zet :)* . Daarop heeft de gemeente een parkeersverbod tussen 6.00 en 18.00 bedacht >;) . Allemaal leuk en aardig maar ik werk in dienst-verband dus ben soms pas om 1 uur snachts thuis, dan zie ik het niet zitten om om 6 uur mijn nest uit te gaan om te kijken of er al genoeg mensen van huis zijn zodat ik mijn auto legaal kan parkeren. (en geloof me, dat is niet zo om 6 uur ‘sochtends!!)
Het resultaat is dat ik nu al 2 bekeuringen binnen heb |o .
Optie zou natuurlijk zijn om mijn auto een stuk verder weg te zetten, ware het niet dat het opzich geen enge buurt is, maar ook niet het type buurt waar je om 1 uur snachts nog fijn een stukje gaat lopen. (De tippelzone begint letterlijk 50 meter verderop en aan de overkant van de straat begint de “etnische-minderheden-buurt”... absoluut geen probleem mee maar om 1 uur snachts voel ik me daar toch minder veilig. Helemaal als je dagelijks sirenes voorbij hoort komen en ik ook al een keer iemand van zijn scooter geslagen heb zien worden)

2x 60 euro vind ik toch wel een boel geld, en ik snap dat de politie volledig in zijn recht staat (alhoewel ze wel zo gemeen zijn dat ze laatst een extra bord hebben neergezet en meteen de volgende dag bekeuringen zijn gaan schrijven – maar die ben ik ontsprongen) dus dat zo’n bekeuring aanvechten waarschijnlijk niet zo’n zin heeft. Maar ik zou toch wel ergens een klacht in willen dienen... en sja als het kan toch ook wel een poging willen wagen mijn geld terug te krijgen :Y) .
Maar ik weet niet zo goed waar. De woonstichting heeft er sowieso niet zo heel veel mee te maken, maar die weet hoeveel woningen er zijn en dat de verhouding tov parkeerplaatsen compleet scheef ligt (daarbij zijn er een aantal parkeerplaatsen ONDER het gebouw, maar die zijn voor de koopwoningen.. en daar staat dus wel de meerderheid van leeg – maar goed, die betalen voor hun plek dus daar kunnen ze ook geen vrij toegang tot geven)
Dan is er de gemeente die zo leuk bedacht heeft dat een grasveld een veel beter idee is dan parkeerplaatsen, maar die denken dan blijkbaar weer niet na over de parkeerproblemen. (overigens, dat oh-zo-mooie grasveld wordt totaal niet bijgehouden en bevat metershoog onkruid... dat vind ik nog het erge eraan. Het is trouwens sowieso geen grasveld waar je in wil gaan zitten omdat het vlak langs een mega drukke rotonde ligt)
En dan is er de pliesie, die (weliswaar een beetje flauw) gewoon zijn werk doet, en niet kijkt naar het feit dat je je auto gewoon nergens anders kwijt KAN.

Dus waar kan ik nou het beste een klacht indienen? En zou ik op een of andere manier nog kans hebben mijn geld terug te krijgen?

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:42

Ik denk toch dat je bij de Gemeente zou moeten aankloppen met je verhaal. Misschien kunnen zij iets bedenken dat de bewoners gewoon legaal kunnen parkeren?

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:44

Als je fout geparkeerd staat, loop je het risico dat je een bon krijgt. Geld terug zit er in jou geval niet in dus. Voor de aanleg van meer parkeer plaatsen moet je bij je gemeente zijn.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:44

Tja grof gezegd is dat jouw probleem. Het aanvechten van deze boetes zal heel weinig zin hebben aangezien je gewoon verkeerd parkeert hebt. Je kunt met de hele straat een brief sturen naar de gemeente/woonstichting maar dat is het risico als je in een grote stad woont!

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:45

Klopt, je had bezwaar moeten maken tegen het verkeersbesluit van de gemeente om daar een parkeerverbod in te stellen. Waarschijnlijk is die termijn (6 wk) al verlopen? Dan zit er helaas niets anders op dan ergens anders legaal te parkeren.
Bezwaar maken tegen de boete heeft (m.i.) geen zin.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:46

De politie staat in dit geval volledig in zijn recht. Aanvechten werkt dus idd niet denk ik.
Ik denk dat je het beste naar de gemeente kunt stappen, want zij regelen volgens mij parkeergelegenheid en parkeerverboden.
Is er trouwens ook niets qua vergunningen ofzo geregeld? Ik zou dus eens informeren bij de gemeente, en daar ook je klacht neerleggen met de vraag of zij door parkeertekort te creëren tegemoet willen komen in boetekosten. Niet geschoten is altijd mis (al vrees ik dat je de reactie zal krijgen 'm gewoon verder te zetten).

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:47

Aankaarten bij de gemeente en woningbouw hoe meer mensen er gaan klagen des te eerder zal er misschien gekeken worden naar een oplossing.

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:49

Mijn advies, EERST betalen, en dan pas eventueel bezwaar indienen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:49

Aanvechten heeft denk ik weinig zin, je hebt een fout begaan namelijk. Je kan wel via de wijkagent en de gemeente een klacht indienen over het te kort aan parkeerplaatsen. Doe dit met heel de flat, dan reageren ze wat sneller ;)

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:50

Rotsituatie zeg, ik dacht dat de parkeergelegenheid in onze wijk dramatisch was (wijk gebouwd in de 50er jaren toen nog niet iedereen een (of zelfs twee) auto had.. dus das ongeveer 1 plek op 4 woningen := ) maar bij jullie is het helemaal erg..

Politie staat idd in zijn recht, de gemeente heeft een verbod ingesteld dus dat verbod moet nageleefd worden.. Denk dat je het best met de gemeente in conclaaf kan, over dat het zo echt niet kan. Is er voor het complex niet iets van een vereniging van eigenaren die jullie daar in kan bijstaan?

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:52

Als het echt gebouwd is als studenten toko, gaat de gemeente er natuurlijk ook vanuit dat er niet zo heel veel plekken hoeven te zijn. De meeste studenten hebben toch niet echt de centen om een auto te hebben.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:54

Ik ken toch best veel studenten die een auto hebben.

bellow2
Berichten: 272
Geregistreerd: 25-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:55

mijn schoonzus woont ook in één van de torens. Zij heeft een koopwoning met een plek in de parkeergarage, zit dat niet bij de huurwoningen?

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:56

Niet geschoten is altijd mis.. Ik zou het proberen aan te vechten !

Heb ik ook gehad laatst, in mijn buurt in de stad is het gratis parkeren dus ik heb geen parkeervergunning, maar er was hier laatst 10 dagen lang een festival in het park waar ik naast woon (Noorderzon), dus alle mensen bezetten natuurlijk die -gratis!- parkeerplekken..Logisch! Maar toen ik thuis kwam 's avonds was er NIETS in mijn buurt vrij.. Echt 0,0.. Dus ik heb m op de stoep ergens uit het zicht naast parkeerplekken gezet.. Ja en toen had ik natuurlijk een bon de volgende ochtend. Vind ik heel flauw, want ik kon gewoon niets anders :\ Of had ik rondjes moeten blijven rijden tot er een plekje vrij kwam :? (festival ging rond 1uur dicht, en 't was toen 8 uur 's avonds dus amehoela dat ik blijf rondrijden..).
Ben nu ook bezwaar aan het aantekenen, maar ik denk niet dat het zin heeft.....

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:57

btalen moet je zowieso. dus eerst betalen en dan aanvechten en een aangetekende brief naar de gemeente sturen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:00

Ik denk dat je niet om betalen heenkunt. En je zegt zelf dat de bekeuring terecht is. Wat je wel kunt doen is kijken of de gemeente de regels niet kan of wil veranderen. Dat er in de buurt wel plekken zijn om te parkeren maar je daar liever niet wilt staan, daar heeft de politie en de gemeente geen boodschap aan. Regels zijn regels en daar dien je je aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:03

Aanvechten heeft geen zin.
Spreektijd aanvragen in de gemeenteraadvergadering wel. Zorg dat je eerst slim lobbie't bij de juiste wethouders.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:04

Hiervoor moet je bij de gemeente zijn. Vraag dan ook meteen het bestemmingsplan op voor de desbetreffende ruimte. Parkeerplaatsen mag je namelijk niet zomaar overal plaatsen. Hoogstwaarschijnlijk heeft het groen de bestemming 'openbaar groen'. Dit bestemmingsplan zal dan gewijzigd moeten worden. Zonder bezwaren kost dit ongeveer één jaar.

Tevens zal de woningstichting de grond in erfpacht hebben, waardoor zij betalen, maar de gemeente beslist!

Tallie1979
Berichten: 22758
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:05

Is de boete uitgeschreven door oom agent, of een van die etters van de parkeergestapo? ;) Want voor het eerste kan je wellicht hier wat bereiken: http://www.boeteservice.nl en voor het tweede moet je naar de gemeente..

fraznic

Berichten: 158
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:06

Ik weet ook wel dat aanvechten waarschijnlijk nutteloos is, omdat de pliesie gewoon doet wat ie moet doen. Maar zal inderdaad eens een brief naar de gemeente sturen (en kijken of ik wat andere bewoners kan betrekken)

@bellow2; Bij de koopwoningen zit inderdaad een parkeerplaats in de garage bij, maar die zit bij de koopprijs in ofzo, de 700 huurders moeten het zelf maar uitzoeken

En idd veel studenten hebben geen auto, maar er zijn er ook zat die er wel een hebben hoor!! Daarbij heb ik begrepen dat het in eerste instantie ook gebouwd was voor net-afgestudeerden, soort overstap-woning, wel nog steeds maar 1 kamer, maar wel zelfstandig. En sja, net afgestudeerden hebben al sneller wel een auto.

@Talisa; denk inderdaad dat in jou geval, net als bij mij aanvechten weinig zin heeft, maar ik ga het inderdaad ook maar gewoon proberen :-D maar ik zal hem idd wel eerst betalen.

@Mootje; "openbaar onkruid" zul je bedoelen :P

Maar ik ben inderdaad bang dat ik weinig te vertellen ga hebben.... ach heb in ieder geval even mijn frustraties kunnen uitspreken :D

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:17

Ik zou het toch aanvechten. Hoewel de politie in z'n recht staat, en je dat ook weet, weet ik dat er in Utrecht al eens eerder een bekeuring is kwijtgescholden van een situatie waarin je niet meer 'redelijk' de verkeersregels kon volgen.

Bovendien krijgt het met een bezwaar meer aandacht. Daarnaast zou ik zeker een petitie opstellen met de bewoners van het hele gebouw... 30 parkeerplaatsen 8)7 (En er is volgens mij ook echt helemaal geen alternatief binnen redelijke afstand. 't Is niet dat als je 10 meter extra loopt er wel parkeerplekken zijn. Mijn zegen heb je!)

Tallie1979
Berichten: 22758
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:19

Trouwens, zin of geen zin, als je het niet probeert, dan lukt het zeker niet :P

Als je aanvecht, heb je het tenminste geprobeerd :D

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:40

Een klacht moet je bij de gemeente indienen. Zij gaan over de parkeerplaatsen..

Wat de boete betreft zou ik het gewoon proberen.. Kans is klein, maar niet geschoten is altijd mis...

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Terechte bekeuring aanvechten of klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:42

Mijn ervaring met klachten indienen bij de meneren plisie?

Kan je net zo goed niet doen. :+

Inwonderland
Berichten: 1260
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:54

Mocht je je klacht gaan indienen, dan moet je zorgen dat je een degelijk onderbouwde klacht neerlegt.

Het CROW heeft richtlijnen op gesteld welk aantal parkeerplaatsen er nodig zijn op het aantal woningen/bedrijven e.d.
Deze richtlijnen worden over het algemeen ook gehanteerd bij het opstellen van een parkeerbalans en ik weet dat ze ook al succesvol zijn gebruikt bij het aantekenen van bezwaar tegen het parkeerbeleid in gemeentes.

Ik zou proberen deze gegevens te krijgen, wellicht via het CROW of een adviesbureau ofzo, ik kan ook nog wel even kijken of ik ze nog heb liggen. En dan even snel uit te rekenen hoeveel parkeerplaatsen er minstens nodig zijn.