Thuiskomen doordeweek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:03

Weet dat hier al meerdere topics over zijn, maar niet met dezelfde situaties. :x

De situatie: Ik studeer in Utrecht op de Hoge school en heb maar weinig contacturen (Alleen donderdag en vrijdagochtend). Dit betekend dus dat ik Zaterdag, zondag, maandag, dinsdag en woensdag 'vrij' ben. Heel fijn. :) Ben overdag veel bezig met de studie en met mijn paard, en wil 's avonds ook wel eens bij iemand langs.

Wat is nou het probleem?Ik wil dus 's avonds wel eens gezellig bij mensen langs, nu kunnen die mensen vaak pas vanaf iets van kwart voor 10. Prima. :) Alleen nu is mijn probleem dat ik om 11 uur (behalve op vrijdag en zaterdag avond) thuis moet zijn. Dit vind ik heel erg jammer, want nu kan ik bijna niks meer doen. Als ik goed en wel zit moet ik al weer weg. En dat terwijl ik de volgende dag gewoon uit kan slapen.

De reden die mijn ouders hier voor geven is dat zij niet kunnen slapen als ik niet thuis ben. Niet omdat ik veel lawaai maak als ik thuis kom (ik doe namelijk altijd heel zachtjes) maar omdat ze het gewoon niet prettig vinden als ik niet thuis ben.
Dit vind ik heel erg vervelend dus doe al zo veel mogelijk zodat zij zich wel fijn voelen. Ik laat weten waar ik ben, met wie ik ben, ik word opgehaald en thuisgebracht (met de auto) en zorg dat ik niet al te laat thuis ben.

Maar ook dat is niet goed. Ik moet gewoon om 11 uur thuis zijn, vind dit vervelend en vraag me af of dit normaal is. Ik heb namelijk eens aan mijn medestudenten, vriendinnen etc. gevraagd en de meeste hadden géén tijd of moesten om 12 uur thuis zijn.



Hoe is / was dit bij jullie thuis geregeld? En heeft iemand misschien een goede tip voor me zodat ik dit beter kan regelen met mijn ouders? :D
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 21-09-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:06

Wat lastig zeg. Als het aan je ouders ligt, blijf je dus de rest van je leven thuis wonen ;(
Ze moeten leren loslaten, ben je enig kind of de jongste?

Ik luisterde niet zo naar mijn ouders. Als 15jarige kwam ik thuis als het licht werd. Tijdens mijn studie (eerste jaar woonde ik nog thuis) bleef ik gewoon in Haarlem slapen. Daarna ben ik op kamers in Delft gegaan en toen kon ik echt doen en laten wat ik wilde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:07

Je bent 17, doordeweeks 11 uur.. jep prima tijd. Zo was het bij ons ook altijd. Nu ben ik 22 kan ik gaan en staan waar ik wil maar mijn ouders hebben het liefste dat ik doordeweeks ook een beetje op tijd thuis ben. Rekening houden met degenen met wie je in huis woont noemen ze dat. Mijn vriend en ik doen dat ook als we hier savonds weg gaan, zijn we meestal als we weg zijn rond 11 uur weer terug ookal kan een van ons lang slapen.

Mijn ouders hebben precies hetzelfde hoor, als ik thuis slaap, en ik ben savonds weg slapen ze ook neit lekker of kunnen ze niet slapen. Gewoon omdat ze willen weten of je veilig thuis komt. Als ik bij mijn vriend ben slapen ze prima ongeacht of ik laat weg ben of niet.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:07

Dit is niet normaal, nee. Je bent inmiddels toch al wel 18 of niet? Natuurlijk moet je wel rekening houden met je ouders als je thuis woont, maar ik ken geen enkele student die al om 11 uur thuis moet zijn hoor, dat vind ik wel een beetje overdreven. Je ouders moeten je ook een beetje los kunnen laten als blijkt dat je niet in zeven sloten tegelijk loopt. Je komt op mij over als iemand die haar zaakjes prima geregeld heeft.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:08

Ik ben de oudste, ze zijn dus verder nog niks gewend. :)
Edit: Ik ben nog wel 17. Mijn vrienden zijn overigens wel allemaal een stuk ouder.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:10

Jans schreef:
Je bent 17, doordeweeks 11 uur.. jep prima tijd. Zo was het bij ons ook altijd. Nu ben ik 22 kan ik gaan en staan waar ik wil maar mijn ouders hebben het liefste dat ik doordeweeks ook een beetje op tijd thuis ben. Rekening houden met degenen met wie je in huis woont noemen ze dat. Mijn vriend en ik doen dat ook als we hier savonds weg gaan, zijn we meestal als we weg zijn rond 11 uur weer terug ookal kan een van ons lang slapen.

Mijn ouders hebben precies hetzelfde hoor, als ik thuis slaap, en ik ben savonds weg slapen ze ook neit lekker of kunnen ze niet slapen. Gewoon omdat ze willen weten of je veilig thuis komt. Als ik bij mijn vriend ben slapen ze prima ongeacht of ik laat weg ben of niet.

Bedoel je met doordeweeks dat je de volgende dag weer moet werken/naar school moet? Of ook wanneer je vrij bent?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:11

Je ouders maken de regels in hun huis. Het is erg strict - de regels die ik ken voor studenten die thuiswonen zijn meestal ongeveer iets als 'zolang je niemand overlast bezorgt'. Maar het is het huis van je ouders.
De beste oplossing is om zelfstandig te worden en een kamer te zoeken. In de tussentijd zou je misschien soms kunnen blijven slapen bij vrienden.

Anoniem

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:12

Ook wanneer ik niet vroeg op hoefde ja :j en daar had ik respect voor.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:17

Shadow0 schreef:
Je ouders maken de regels in hun huis. Het is erg strict - de regels die ik ken voor studenten die thuiswonen zijn meestal ongeveer iets als 'zolang je niemand overlast bezorgt'. Maar het is het huis van je ouders.
De beste oplossing is om zelfstandig te worden en een kamer te zoeken. In de tussentijd zou je misschien soms kunnen blijven slapen bij vrienden.

Ik mag niet blijven slapen bij vrienden doordeweek. Op kamers zou ik graag gaan, maar dat wil financieel niet lukken met mijn paard. :) Wel bedankt voor je reactie. :)


Jans schreef:
Ook wanneer ik niet vroeg op hoefde ja :j en daar had ik respect voor.

Ik heb er ook wel respect voor, maar ik vraag me af hoe het bij anderen is. :) En ik wil het er eventueel met mijn ouders over hebben omdat ik het niet zo prettig vind. Maar ik weet dat het hun huis is, en dat ik me aan hun regels moet houden. :)

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:27

Tja, ik zit wel een beetje in dezelfde situatie. Ik werk vaak minstens twee avonden in de week, waardoor ik mijn ouders 's nachts stoor. Vaak ga ik ook nog wel eens stappen of naar vrienden, als ik weet dat mijn ouders het vervelend vinden blijf ik gewoon lekker ergens bij een vriendin slapen, of zorg ik toch dat ik om half 11 (zo laat gaan mijn ouders naar bed) thuis ben.
Als ik hier rekening mee houdt, houden mijn ouders ook rekening met mij als ik na het werk een keer graag wil uitslapen op zaterdagochtend of zondagochtend.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:33

Bij mijn ouders was dat ook zo, immers zij moeten wel werken en een beetje sociaal is het dan wel om op te staan en ook niet mega laat naar bed te gaan.
Moet je buiten de contacttijd niets aan school doen?

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:38

sonjim schreef:
Bij mijn ouders was dat ook zo, immers zij moeten wel werken en een beetje sociaal is het dan wel om op te staan en ook niet mega laat naar bed te gaan.
Moet je buiten de contacttijd niets aan school doen?

Jawel, ik ben overdag de hele dag met mijn school bezig. Daarna ga ik naar paardlief, en daarna wil ik graag ook nog even bij vrienden ontspannen. Helaas is dat ook altijd weer stressen omdat ik in een uur weer naar huis moet. :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:44

Persoonlijk vind ik 17 jaar en om 11 uur thuis ook een hele nette tijd... Ik ben bijna 21 en zorg er nog steeds voor dat ik tussen 11 en 12 zeker thuis ben. Je ouders maken zich zorgen om je en kunnen dus niet slapen tot jij terug bent, daar is naar mijn idee absoluut niets mis mee. Is het geen mogelijkheid om iets eerder op de avond af te spreken, of het doordeweeks zo te laten en in het weekend de dingen te doen waarbij het laat wordt?

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:51

Sonja89 schreef:
Persoonlijk vind ik 17 jaar en om 11 uur thuis ook een hele nette tijd... Ik ben bijna 21 en zorg er nog steeds voor dat ik tussen 11 en 12 zeker thuis ben. Je ouders maken zich zorgen om je en kunnen dus niet slapen tot jij terug bent, daar is naar mijn idee absoluut niets mis mee. Is het geen mogelijkheid om iets eerder op de avond af te spreken, of het doordeweeks zo te laten en in het weekend de dingen te doen waarbij het laat wordt?

Ik snap het ook zeker wel van mijn ouders, en ben zeker niet van plan midden in de nacht thuis te komen. Maar tussen 11 en 12 lijkt mij wel oke? Ik ga vaak met iemand lopen 's avonds, dat persoon kan pas vanaf kwart voor 10 ivm werk, dus eerder zou dan (jammer genoeg, want ik wil best eerder gaan zodat ik om half 11/11 uur thuis kan zijn) niet kunnen. In het weekend wordt ook niet altijd wat, iedereen heeft altijd zijn eigen afspraak en het is dan best lastig afspreken. :) Al doe ik dat vaak ook wel.


Wat heb jij trouwens een ontzettend leuk paard in je profiel! <3

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:14

Heb je die verruiming van een uurtje al aan je ouders voorgesteld? Ik weet niet hoe laat ze op moeten staan voor hun werk? En hoe vaak dat dan voor zou komen dat je uiterlijk 12 uur thuis zou zijn?

Enne thanks, ben erg trots op dat paardje uit mn profiel hehe :D

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 20:16

Ik weet nog niet helemaal hoe ik het ga brengen. Mijn vader zegt namelijk gelijk: Nee, beginnen we niet aan. Al voor ik het heb gevraagd. En mijn moeder zegt: Vraag maar aan papa.

Ga er nog even over na denken. Zou met half 12 ook al blij zijn. :)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:27

Ik vind het ook een prima tijd. Ben het helemaal met Jans eens. Doordeweeks zorg ik er ook gewoon voor dat ik rond half 11/11 uur thuis ben. zij willen t graag omdat ze volgende dag ook gewoon moeten werken en vroeg op moeten en pas rustig slapen als ik thuis ben. Prima. Ik slaap ook nooit lekker als hun nog thuis moeten komen :D

In t weekend kan ik gewoon thuis komen wanneer ik wil. Ouders doen dan altijd de kastdeur open op de overloop en ik doe die dicht als ik thuis kom. Wil nog wel eens heel stil thuis komen en dan vragen ze zich af of ik al thuis ben :o

M'n zussen kregen altijd te horen dat het geen hotel is en zich aan regels te houden hebben. Zijn ze het niet mee eens? dan moet je maar een ander huis zoeken.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:31

Ik mocht vroeger doordeweeks niet eens zo laat thuis komen toen ik 17 was :=

Persoonlijk vind ik om 10 uur afspreken met vrienden best laat, zeker als je ouders de volgende dag gewoon moeten werken, dat is vermoeiend en dan is het fijn als je op tijd naar bed kan zonder je druk te hoeven maken over een kind wat nog niet thuis is :) Het is gewoon geen fijn idee als iemand nog laat over straat moet. Kunnen je vrienden niet vroeger op de avond/dag afspreken?

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 20:33

vibabu schreef:
M'n zussen kregen altijd te horen dat het geen hotel is en zich aan regels te houden hebben. Zijn ze het niet mee eens? dan moet je maar een ander huis zoeken.


Heb ook duidelijk gemaakt dat ik dit ook vind, en dat ik er verder niet over 'zeur' oid. Zou het prettig vinden als het iets later mocht, zoniet, ook prima. Hun huis, hun regels.

Vroeg me af hoe dit bij andere gaat, aangezien ik alleen maar verhalen hoor over mensen zonder tijd. En of iemand eventueel tips heeft hoe ik het hier thuis netjes en respectvol over kan hebben. :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:06

vinurr schreef:
Vroeg me af hoe dit bij andere gaat, aangezien ik alleen maar verhalen hoor over mensen zonder tijd.


Hmm inmiddels staan hier al een aantal verhalen waaruit blijkt dat men op die leeftijd om 11 uur of zelfs nog eerder thuis moest zijn. Ik snap dat je het er met je ouders over wilt hebben, aan de andere kant begrijp ik dat je het er al over gehad hebt en dat je ouders toen vrij duidelijk zijn geweest? Ik weet het niet, vind het vervelend voor jou dat je dan zo moet haasten om op tijd 'binnen' te zijn, aan de andere kant denk ik: wees tevreden met wat je al voor elkaar hebt. Er zijn echt zát mensen die doordeweeks om 10 uur niet eens de deur meer uitkomen, ook niet voor een uurtje.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:23

Het heeft denk ik gewoon te maken met wat voor visie sommige ouders hebben over de opvoeding. Mijn ouders maakten zich helemaal niet druk. Mijn moeder sliep wel, maar niet echt ''goed''. Pas als ze de sleutels in het gat hoorden, sliep ze goed.

Ik ben redelijk vrij opgevoed, kon gaan en staan waar ik wilde. :j Doordeweeks weg, ja je kijkt maar even. :) Prima hoor, je leert door te vallen en weer op te staan. Iedere ouder is wel eens ongerust, het ligt er denk ik ook maar helemaal aan waar je woont, wat voor omgeving je hebt en wat voor normen en waarden er bij worden gebracht.

Lastig te bepalen. Ik ken je niet, ik ken je ouders niet. Misschien hebben ze er een andere reden voor.
Ik werd minder vrij gelaten dan mijn broertje bijvoorbeeld. Dochter is toch anders, mijn broertje zit nu op de universiteit en die zien ze vanzelf wel weer een keer verschijnen.

Maar goed, nogmaals het blijft moeilijk beoordelen vanaf een pc.

unika

Berichten: 1041
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:56

Je bent 17, dan vind ik 11 uur een prima tijd! Je studie is op het moment wel belangrijk, en als jij dan de halve nacht bij vrienden hangt, dan lukt dat waarschijnlijk niet, als je laat thuis komt en vroeg uit bed moet. daarbij; bij vrienden slapen? waarom wil je dat zo graag door de weeks?

Fristi_

Berichten: 1069
Geregistreerd: 17-12-09

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:59

Doordeweeks ben ik zelf meestal al rond 11 uur thuis. Maar dan kom ik bijna altijd vanaf mijn paard. Dat is hier 3 min vandaan.

Het weekend mag ik zelf weten, als mn vader maar weet waar ik ben.

Ik ben zelf ook 17.

unika

Berichten: 1041
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:00

ik lees net dat je graag wilt horen hoe het bij andere'n gaat? Ik kan helaas niet veel hierover door de weeks zeggen. want ik ga eigenlijk nooit weg.
|Maar als ik bijv in het weekend weg ga, en ik word opgehaald, vinden m'n oudesr 12 uur mooie tijd.
gewoon in weekend keer naar iemand toe, op fiets. is half 11 ook wel mooie tijd.
en met feesten ofzo, is 1 uur ook mooie tijd vind ik. :')
Ik ben ook 15 jaar, en heb eigenlijk ook geen behoefte's om met vrienden weg te gaan of te feesten ofzo.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Thuiskomen doordeweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:05

17 jaar en om 11 uur thuis door de weeks is in mijn ogen een prima tijd. Ookal kan je de volgende dag uitslapen.
Je zou ook kunnen vragen of je bv 1 keer later mag thuis komen en daarvoor in ruil 1 avond thuis blijft.