Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee

Berichten: 3126
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:45

Toen ik 16 was hadden mijn ouders er ook heel veel moeite met mij los laten, toen was ik een half jaartje ergens gaan wonen. En ik heb een hoop dingen gedaan die 'buiten het boekje' vallen. Maar nu ik dat in mijn zak heb, weet ik wat ik wil en doe ik niet meer wat een ander wilt.

Ga met je ouders praten, over een paar jaar ga je weg en als je dan die ervaring niet hebt dan is het alleen maar moeilijker. Je moet gewoon lekker kunnen ontdekken zonder je ouders, en als je ouders je daar van tegen houden lijkt me dat juist niet fijn ;)

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:12

Ik wordt volgend jaar 16, maar mag nu al amper iets :=

Volgende week ga ik waarschijnlijk naar een feestje in een of ander jeugdhuis, en zou daarna bij H. blijven slapen die daar 2 straten van woont. Mijn moeder wilt nu gaan bellen met die moeder van H. om af te spreken hoelaat we thuis moeten zijn _O-
Om toch maar zeker te zijn dat ik niet laat in bed lig :+ alsof ik expres lang zou opblijven omdat het zogezegd 'stoer' is om laat thuis te komen.. Als ik nu moe ben, of de sfeer is er niet, ga ik ook gewoon naar huis :') Maar leg dat eens uit aan je ouders..

Die denken dat ik een stapje zet om alcohol te kunnen drinken, eens goed los te kunnen gaan en jongens aan de haak te slaan := Komop zeg, niet iedereen is zo ingesteld.. _O-

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:27

Ik ben moeder van een tiener dochter van 14 bijna 15 jaar :D

Ik vind ten eerste dat je heel respectvol over je ouders praat, hartsikke leuk...

Ik denk dat het een beetje verschilt wat voor dochter je hebt. In jou geval en als ik zo je openings post lees denk ik laat gaan die meid, die loopt niet in 7 sloten tegelijk :D

Ik heb altijd geroepen voor hun 16e komen ze echt de deur niet uit, nou vergeet het maar hoor haah

Sinds kort gaat ze naar die party's tot 16 jaar en naar de film. We halen en brengen wel hoor (nu het nog mag :P )
Ach als ik zie hoe leuk die meiden het vinden dan geniet ik zelf ook. Tja het is nu nog tot 1 uur, maar volgende feest is tot 2 uur. Tja ik vind de tijd niet zo boeiend eigenlijk, pf ze nou om 1 uur of om 2 uur thuis is, het gaat me meer om hoe ze zich ontwikkeld.
Ze weet als ze haar school verknald of zich gedraagd als een sloerie dat het dan klaar is. Dus wat ze mag heeft ze zelf in de hand. Ik vind als ze oud genoeg is om op stap te gaan(op hun manier) is ze ook oud genoeg om die verantwoordelijkheid te nemen.

Tot nu toe werkt het zo prima

Ik denk als ze 16 is dat ze geen echte tijd mee krijgt, ik weet nog van mezelf dat ik toch nooit op tijd wa haha en toen ik mocht kijken ik wel vroeger thuis kwam dus tja de tijd zal het leren.

Van mij had je dus naar het festival gemogen hoor :D , net wat je zegt je moet toch een keer die stap nemen en ze zouden je toch een keer los moeten laten.

Ik ben een voorstander van het ontdekken, daar leren ze volgens mij meer van dan het strak houden wat bij sommige meisjes juist contra werkt.

Ze noemt me nu nog de tofste moeder hahaah dus kijken of dat zo blijft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:28

Vanaf mijn 14de mocht ik eigenlijk echt alles al, maaaarrr ik heb 3 oudere broers die dan ook aan het stappen waren in 2 cafe's verderop bijvoorbeeld en ik kwam altijd met hun mee thuis.

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:31

amyve schreef:
Ik wordt volgend jaar 16, maar mag nu al amper iets :=

Volgende week ga ik waarschijnlijk naar een feestje in een of ander jeugdhuis, en zou daarna bij H. blijven slapen die daar 2 straten van woont. Mijn moeder wilt nu gaan bellen met die moeder van H. om af te spreken hoelaat we thuis moeten zijn _O-
Om toch maar zeker te zijn dat ik niet laat in bed lig :+ alsof ik expres lang zou opblijven omdat het zogezegd 'stoer' is om laat thuis te komen.. Als ik nu moe ben, of de sfeer is er niet, ga ik ook gewoon naar huis :') Maar leg dat eens uit aan je ouders..

Die denken dat ik een stapje zet om alcohol te kunnen drinken, eens goed los te kunnen gaan en jongens aan de haak te slaan := Komop zeg, niet iedereen is zo ingesteld.. _O-



Hahaha ja maar dat doe ik ook hoor even met de moeders onder elkaar bespreken hoe of wat :P Maar dat is meer uit veiligheid voor de meiden.

Je praat heel verstandig dus ook jij zou van mij mogen gaan :+

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:35

Ik ben nu 15 maar ik mag al gewoon uitgaan, maarja daar heb ik dus geen behoefte aan. Ik heb meestal een tijd wanneer ik weer thuis meot zijn en dat is meestal rond 12 uur ( ik woon buitenaf en mijn ouders wilen neit dat ik in mijn eentje in het buitengebied fiets dus dan komen ze mij om 12 uur ongeveer bij een vriendin ophalen) maar als ik niet opgehaald word moet ik om ong. 2 uur thuis zijn.

Mijn ouders zijn opzich best makkelijk met vanalles zo zou mijn moeder het ook niet erg vinden als ze me met een jongen in bed zou vinden, ze zegt dan altijd dat ik weet wat ervan komt. Maar ik lig denk ik de eerste tijd toch niet met een jongen in bed, en dat weet ze dus daarom mag het waarschijnlijk ook.

Ik ben ook toen ik 14 was naar de Zwarte Cross geweest. Ik ben toen met vriendinnen geweest op de zondag, maar ik vond er zelf geen bal aan...

Jeanine93

Berichten: 1958
Geregistreerd: 20-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:17

Mijn ouders zijn redelijk makkelijk. Wel heel bezorgd maar opzich hebben ze wel veel vertrouwen in mij (ik ben 17), mijn broer (18) en zus (20)
Ik ga uit vanaf m'n 15e schat ik zo. Ga niet heel veel en vaak uit maar als ik uit ga vertrouwen mn ouders me wel.
Ik slaap altijd bij een vriendin dus heb geen idee hoelaat ik eigenlijk thuis moet zijn maar denk dat ze het ook wel oke zouden vinden als ik om 6 uur 's ochtends thuis kom. Denk wel dat ze zeggen '6 uur?! Jeetje!' Maar verder zullen ze niet moeilijk doen.
Ik weet dat mn ouders me volledig vertrouwen. Ik zou bijvoorbeeld ook zo bij een jongen kunnen slapen. Niemand die dat kan nagaan.

Mijn ouders zijn overigens wel heel bezorgd. Klink misschien heel raar na dit verhaal maar als ik wil brengen ze me naar de stad of naar een vriendin, ze willen me altijd ophalen en vinden het wel fijn als ik even sms hoe en wat. Niet perse met uitgaan maar bijvoorbeeld ook als ik met de trein naar een vriendin ga in Noord-Holland.
Het is niet zo dat ik zeg van 'Nou, ik ben even weg! Tot morgen.' Ik zeg altijd wel wat ik ga doen, met wie en bij wie. Dat vinden mn ouders toch wel fijn om te weten.
Mijn zus is daar wat anders in maar die is dan ook ouder en heeft daar een hekel aan. Mijn broer hangt er een beetje tussen in.

Wat betreft roken e.d vertrouwen ze ons ook wel. Ik en mijn zus zouden echt nooit een sigaret aanraken. Mijn beste vriendin rookt wel maar ik heb nooit de behoefte gehad om het ook te proberen. Nee mijn ouders weten dat en vertrouwen me.
Mijn broer daar in tegen vertrouw ik niet helemaal. Hoe het met mijn ouders zit weet ik niet maar ik denk dat hij weleens heeft gerookt. Hij heeft zelf ook een waterpijp op zn kamer staan.. Mijn ouders vinden dat ook geen probleem.
Ik weet niet hoe het zit, haha! Mijn vader is iets makkelijker dan mn moeder. Mijn moeder iets bezorgder.
Ach, ben blij met mijn ouders :)

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:18

Ik ben 20, woon nog thuis, en weet dat mijn ouders niet eerder gaan slapen voor ik thuis ben.

Ik heb wel 'ns dikke discussies gehad met ze, ik wou uit, ik mocht niet uit, want ik moest gewoon voor 24:00 thuis zijn.

Ik heb heel lang geroepen dat ik het mistte, maar als ik heel eerlijk naar mezelf keek, denk ik als ik toestemming kreeg, ook niet zo gaan, hoewel wel de kans was dat ik er een iets socialer leven op over zou houden, wat ik nu absoluut niet heb.

Weet nog dat ik op m'n 17e naar een optreden ging van Nick en Simon, in een bar. Ik moest 00:30 thuis zijn. (En ik had al lopen rekken 8-) )

Merk wel dat mijn ouders naar mijn zus en mij heel streng waren, ze hielden (houden) ons best heel strak, en naar mijn jongere zusjes zijn ze een stuk soepeler. Die mogen wat gaan drinken op de zaterdagavond.

En ze gaan ook al slapen, terwijl mijn zusje nog op haar kamer zit met d'r vriend. Dus ze worden iets makkelijker.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:52

ik had hele makkelijke ouders , ik mocht alles. maar dan ook echt alles


Maarja, als je als puber niet van uitgaan enzo houd, en liever al je tijd bij de paarden besteed, dan mag je ook alles van je ouders, omdat je het toch neit wil/doet

Jessix

Berichten: 16500
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:56

Ik had ook geen bijna regels meer op 16 jarige leeftijd. De enige regel was dat ik even moest laten weten waar ik uithing en of ik thuis kwam met eten of slapen. Als ik onverwachts toch de hele nacht wegbleef dan belde ik de volgende ochtend even en dan was het ook goed.

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:04

Wauw wat schrijf jij met veel respect joh!!! :)

Ik kan wel begrijpen dat je ouders zo bezorgd zijn (wie weet wel bang om je los te laten), maar voor jou is het natuurlijk niet ideaal. Zoals meerdere in dit topic aanraden, zou ik je post aan je ouders laten lezen. Ik vind namelijk dat je heel helder hebt beschreven wat je vind en wat je verwacht, misschien dat je post je ouders kunnen helpen jou visie in te zien!

Toen ik 16 jaar was, mocht ik redelijk veel ondanks dat ook ik erg beschermend ben opgevoed. Maar ik heb al vanaf mijn 14e jaar een vriendje en gelukkig vertrouwden mijn ouders mijn vriend. :) Dus als ik uit ging bracht mijn vriendje mij altijd netjes thuis en zorgde ervoor dat mij niks kon overkomen.

Maar nu nog steeds, ik ben nu 19 jaar, zouden mijn ouders mij om 5 uur 's nachts komen ophalen als ik dat zou vragen. Ook mag ik nog steeds niet alleen door het donker fietsen en houden ze me goed in de gaten, maar dat vind ik alleen maar fijn, want ze doen het niet op een vervelende manier. :)

Veel succes!

Minaj

Berichten: 135
Geregistreerd: 10-07-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:28

Vind het heel knap van je dat je zo veel respect voor je overbezorgde ouders hebt hoor! Ik zou daar helemaal gek van worden
namelijk.. Ik ben nu nog wel 15, maar ik reis al sinds mijn 14de alleen met de trein, ga ook gewoon al uit en moet dan wel
rond half/half 3 thuis zijn meestal. Maar ik mag gewoon naar festivals en concerten als ik wil! Als ik me maar gedraag en als mijn moeder
weet dat ik veilig ben zegmaar. Ik zou aan je ouders vragen je iets meer vrijheid te geven, langzaamaan steeds meer, zeker als je
op kamers gaat. Het zal dan niet alleen voor jou maar ook voor je ouders een grote sprong in het diepe zijn. Dus misschien er lanzgaam
naar toe werken? :)

Ambiiee

Berichten: 1221
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:56

Toen ik 16 was, mocht vrijveel. Ik ben altijd iemand geweest die oudere vrienden had. Ook had ik veel vrienden die tot 3 uur snachts in de kroeg mochten blijven hangen. Ik mocht zo ie zo altijd mee met mijn broers, en tegelijkertijd met hun thuis komen. Mijn jongste broer is 3 jaar ouder dan ik.

Dit mocht al toen ik 15 was. Alleen met mijn eigen vrienden vonden mijn ouders het moeilijk om me te laten gaan.

In jou situatie, heb absoluut respect voor je hoor!, zou ik echt niet kunnen leven. Ik hou er helemaal niet van als er iemand op me lip zit, of iemand me niet vertrouwd. Petje af hoor, dat jij er zo mee om kan gaan!