Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:44

Alles, behalve door het park in het donker fietsen. :+
Nee als ik uitga (is geen probleem) is er geen tijd, alsik onverwachts bij een vrinedin blijf slapen na het uitgaan, en meld het niet, heb ik ook geen probleem. Als het bleek dat ik uit ben gegaan in Adam, ook geen probleem :+

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:45

SAKKIA schreef:
Wat ik heel fijn vind is als je een beetje los gelaten wordt dat je dan ook in staat bent je eigen keuzen te maken en jaaaa daar ben ook ik weleens mee op mijn smoelwerkje gegaan. Maar juist dat vallen heeft me heel sterk gemaakt en heeft er voor gezorgd dat ik de risico's van bepaalde keuzen kan inschatten en zelfstandiger ben geworden.

Ja klopt wel, het valt me ook wel op dat ik veel verstandiger omga met een hoop dingen dan mensen niets mogen. Zoals alcohol, drugs, verkeerde mensen enzo.

Toen ik 15 was was ik een keer met vriendinnen uit. Ik kwam altijd in een kroeg waar van die rare sjappies zaten :+ Rond een uur of 3 vroegen een paar van die fake gangsta's of we mee wouden naar 1 van hun huis. Nou oke oke is goed dus wij meegegaan. Die stoere boys hadden natuurlijk ook wel drugs bij (niet zo'n beetje ook, geen 5 gr ofz :=) Naja wij drugs gebruikt, gingen we naar hun huis toe lopen. Was ik opeens met 3 van die jongens en ik alleen!?! M'n vriendinnen waren verdwenen!? Kreeg ik een angstaanval door de wiet, wou ik keihard naar huis gaan rennen want ik was hartstikke in paniek. Uiteindelijk ben ik toch meegegaan naar het huis van die gast met die jongens. Kwamen we daar binnen, heel mooi interieur enzo, dus ik vroeg maar ff wat voor werk die deed, zei die; ja vrachtwagenchauffeur.. Achteraf bleek die een pooier te zijn met 2 huizen en hoertjes die die op een advertentie site zet. ;) Als ik braaf om 2 uur thuis had moeten zijn zoals bijna elke andere 16jarige was dit nooit gebeurt, maar je leert er wel van.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:50

Oooooh wat herken ik dit. Ik ben 17, student en ik mag niks. :+ Ik ga nooit uit, en ben altijd heel braaf... Maar toch mag ik niks. Ik ben 3 dagen door de week vrij, en heb dus een weekend van 5 dagen. (Ben zaterdag, zondag, maandag, dinsdag en woensdag vrij) Maar toch moet ik 's avonds om 11 uur thuis door de week.. (in het weekend mag het wel later zijn) terwijl ik de volgende dag gewoon uit kan gaan, en toch nooit eerder dan 1 uur slaap. En ze weten waar ik ben, met wie en dat ik veilig (met de auto) thuisgebracht word. Denk ook dat als ik zou vragen of ik uit mag (op donderdag avond, hier in utrecht) en dan bij vriendinnen mag slapen dat dat dan niet mag.

Mijn ouders zijn echt extreem overbezorgd en willen alles weten wat ik doe. Word er echt ziek van. Moet wel zeggen dat ik de oudste (broertje van 8) ben thuis, dus dat het waarschijnlijk ook daar door komt?

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:28

Oké, je ouders zijn idd 'n beetje overbezorgd :)
Die van mij zijn ook zeker wel bezorgd, ik kan hier bijvoorbeeld ook nooit weg zonder dat zij weten waar ik ben, maar daar heb ik op zich geen problemen mee :)
Ik ga sinds m'n 12e heel 't land door met de trein met 'n vriendin, heb nogal 'n zwak voor musicals en als je iets vaker wilt zien, zul je toch echt naar 'n andere plaats moeten dan alleen Eindhoven (waar ik woon). Ons pap heeft ook zoiets van; liever dat op die leeftijd en dan laat thuiskomen met de trein, dan op je 12e al uitgaan of ergens op de straat rondhangen :) Voor die tijd mocht ik ook vrij weinig, maar ons pap & ons mam hebben wel ingezien dat ze me toch echt los moeten laten :)
Ik ben ook de oudste thuis, heb nog 'n zusje van 13 en 'n broertje van 10 en ik merk nu heel goed dat zij heel wat meer mogen nu, dan dat ik mocht op die leeftijd, heb 't goeie voorbeeld gegeven haha, dat 't wel goedkomt :)
Ik zou gewoon 'n gesprek proberen aan te gaan met je moeder en hopen dat 't goed komt :)
Ik heb overigens ook wel is gelogen over waar ik was (had straf en mocht niet naar 'n musical waar ik eik met vriendinnen heen zou gaan, maar de rest thuis was 'n weekendje naar Zeeland en om dat nou te laten zitten, omdat ik zo nodig niet daarheen mocht was ook weer zoiets :Y) Ben wel 3x gebeld of ik d'r écht niet heen was, neeeuh hoor, zit écht niet bij 't theater ahum :+) Maar dat echt nooit meer, het is 'n ongelofelijk kútgevoel en wat nou als d'r iets gebeurd.. Nee, ik zeg voortaan eerlijk waar ik heen ga, voel ik me 'n stuk fijner bij :)

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:39

Misschien is het inderdaad wel een idee om alles eens in een brief te zetten naar je moeder toe. Dan leest ze effectief de hele brief, wat het makkelijker maakt om alles (je gevoelens, je gedachten) te vertellen. Gewoon face to face is de kans groot dat ze je onderbreekt... Je schrijft op een heel goeie manier om je gedachten zo over te brengen vind ik.

Allesinds, mijn ouders waren gezond bezorgd en zijn dat (nu ik 23 ben) nog steeds. Maar ze hebben me wel losgelaten om zelf te leren, en daar ben ik hen ongelofelijk dankbaar voor. Als ik bijvoorbeeld ergens met de trein naartoe ging, moest ik wel laten weten welke verbinding het was en een berichtje sturen als ik goed was aangekomen. Zeker als ik mijn leven nu vergelijk met dat van mijn nicht (die 2jaar jonger is), dan prijs ik mezelf gelukkig. Zij is heel overbeschermend opgevoed. Als ze bv voor school per uitzondering eens 50km verder in een stad iets moest gaan doen, dan brachten ze haar nog eerder met de auto, dan haar met de trein te laten gaan. Toen ze overlaast savonds moest werken toen er feest was in heel't dorp, hebben ze haar met de auto gebracht en gaan halen (terwijl ze zelfs een rijbewijs/auto heeft) omdat ze dat toch maar gevaarlijk vonden... zo savonds, met al die zatlappen. Ik heb vorig jaar eens gevraagd of ze samen met mijn zus en mezelf mee naar polen op reis mocht... ik werd bijna door mijn hoofd geknald door haar moeder, véél te gevaarlijk.
Maargoed, als we dan eens kijken naar onze levens: zij is nog nooit alleen met de trein weggeweest, is enkel nog maar met ouders of vriend op reis geweest (met vriend enkel Duitsland), leeft niet verder dan in en rond het dorp waar ze woont, durft niet alleen naar bv Brussel (is "gevaarlijk"). Ik woon op kamers in Leuven, ga regelmatig naar vriendinnen in Antwerpen/Brussel/.., heb zogoed als heel Europa gezien en beleefd (zonder ouders, zonder vriendje), ben vorige maand nog met de trein naar Groningen geweest (wat zo'n 7uur reizen is, met 5overstappen)...

Nee, ik ben mijn ouders héél dankbaar voor de zelfstandigheid die ik door hun loslaten geleerd heb!

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:53

ik ben 16 en in principe mag ik alles. mijn ex woont in Rotterdam en dat is zo'n 4 uur reizen met het OV ;) ik ga naar festivals, concerten enzovoort. ik mag uitgaan en zelf weten wanneer ik terug kom. ze geven mij de verantwoordelijkheid voor mezelf, omdat ze weten dat ik dat kan hebben. daar ben ik ook erg blij mee :D

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:11

Ik ben 16 en mag dan toch wel erg veel!
Ik mag uit en krijg dan niet echt een tijd mee, mag ook gerust een heel eind met de trein weg.
Zo heb ik dit jaar tijdens de vakantie een jongen leren kennen die erg ver weg woont, ben er afgelopen weekend in mn eentje heen geweest en heb er 2 dagen geslapen! (Ook met de trein dus.) Hebben ze totaal niet moeilijk over gedaan!

Vind dat je erg respectvol met je ouders omgaat, ik weet van mezelf dat ik een stuk opstandiger gedaan zou hebben! Maar dat ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat ik het wel erg leuk vind om uit te gaan, en dus ook erg zou tegenstribbelen als dit niet mag ;)
Misschien kun je eens met hen om de tafel gaan zitten? Rustig uitleggen waar je probleem ligt en vooral zeggen dat je hen ook begrijpt..

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:32

Toen ik 16 was mocht ik nog niet naar concerten, maar voor de rest mocht ik alles.

Ging alleen met de trein, ging uit en vervolgens alleen op de fiets terug, en mocht gaan en staan waar ik wilde. Kreeg geen tijd mee, want ze wisten wel dat ik toch wel op tijd thuis zou zijn. :)

Ik denk dat jij gewoon eens een goed gesprek aan moet gaan met je ouders en dit aankaarten en voorleggen, wie weet zien ze dan in dat ze iet wat 'streng' zijn?

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:37

vertel ze eens dat je moet ontdekken hoe het werkt en houden van is loslaten, is erg moeilijk voor ze maar beter als te beschermd

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:18

Peuk schreef:
SAKKIA schreef:
Wat ik heel fijn vind is als je een beetje los gelaten wordt dat je dan ook in staat bent je eigen keuzen te maken en jaaaa daar ben ook ik weleens mee op mijn smoelwerkje gegaan. Maar juist dat vallen heeft me heel sterk gemaakt en heeft er voor gezorgd dat ik de risico's van bepaalde keuzen kan inschatten en zelfstandiger ben geworden.

Ja klopt wel, het valt me ook wel op dat ik veel verstandiger omga met een hoop dingen dan mensen niets mogen. Zoals alcohol, drugs, verkeerde mensen enzo.

Toen ik 15 was was ik een keer met vriendinnen uit. Ik kwam altijd in een kroeg waar van die rare sjappies zaten :+ Rond een uur of 3 vroegen een paar van die fake gangsta's of we mee wouden naar 1 van hun huis. Nou oke oke is goed dus wij meegegaan. Die stoere boys hadden natuurlijk ook wel drugs bij (niet zo'n beetje ook, geen 5 gr ofz :=) Naja wij drugs gebruikt, gingen we naar hun huis toe lopen. Was ik opeens met 3 van die jongens en ik alleen!?! M'n vriendinnen waren verdwenen!? Kreeg ik een angstaanval door de wiet, wou ik keihard naar huis gaan rennen want ik was hartstikke in paniek. Uiteindelijk ben ik toch meegegaan naar het huis van die gast met die jongens. Kwamen we daar binnen, heel mooi interieur enzo, dus ik vroeg maar ff wat voor werk die deed, zei die; ja vrachtwagenchauffeur.. Achteraf bleek die een pooier te zijn met 2 huizen en hoertjes die die op een advertentie site zet. ;) Als ik braaf om 2 uur thuis had moeten zijn zoals bijna elke andere 16jarige was dit nooit gebeurt, maar je leert er wel van.



:oo Skip deze post maar als je dit aan je ouders laat lezen :+
Nee hoor grapje, maar zulke dingen heb ik dan weer dus niet gedaan. Wel een aantal keren behoorlijk dronken thuis gekomen, maar daar was ik na een paar keer vloeren dweilen e.d. ook wel van genezen hoor :')

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:36

Het tegenstrijdige van mijn ouders:
Als ik met vriendinnen ben (gem. leeftijd 18 en mijn ouders kennen ze persoonlijk) en uit wil gaan mag ik helemaal niks, maar als ik met een groep jongens ben (collega's van gem. 20 jaar en mijn ouders kennen ze niet persoonlijk) mag ik veel meer, ik mag zelf bepalen hoelaat ik thuis ben wat ik meestal rond half 4 maak zodat er ook geen tijdslimiet komt :P
Als ik bij mijn vriend ben mag ik ook alles.
Eigenlijk mag ik alles in het gezelschap van mannen en zolang ik niet thuis slaap, dus wanneer ze niet weten wat ik doe..
Het lijkt mij logischer dat ik meer mag met mensen, bekent van de familie, en mijn ouders weten waar ik ben.. maar goed.
ouders zijn er om niet begrepen te worden :P

Kirstennn_
Berichten: 365
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:41

Complimenten over hoe je er zelf over denkt. Toen ik 16 was wilde ik echt al vanalles. En dit mocht ook niet van mijn moeder.

Het verschilt denk per situatie, gezins samenstelling, omgeving, opvoeding van je ouders en of je het eerste kindje bent of 2de ect ect.
Ik weet toevallig dat mijn zus niet veel mocht, omdat het hun eerste kind was. Dus ook voor de ouders is alles spannend en nieuw.
Ik was de 2de dus niet alles was meer nieuw.
Toen ik 16 was mocht ik wel alleen naar school met ov en uitgaan. Ik moest toen wel 2u en soms half 3 thuis zijn, wel met meerdere mensen en thuis gebracht worden! Dat was wel een pré.

Nu ben ik 18 en mag ik al meer.
Ik heb geen tijd qua uitgaan ect.
Scheelt trouwens ook waar ik ben. Of ik bij mijn moeder ben of bij mijn vader ;)

Moeders is toch altijd wat voorzichtiger, waar ga je heen? Drink je niet teveel? Pas je op, Kom je niet al te laat thuis? En dat soort dingen. :)

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:44

ik mocht een hoop omdat ik een bijna 4 jaar oudere vriend had..
anders had ik ook niet gemogen denk ik :P hihihi.. weet nog wel dat ik een keer naar de disco wou die tot 11 uur s 'avonds duurde.. toen was ik 13 ofzo..
MOOI NIET! hihihi..

ouders zijn vaak voorzichtiger met een meid dan met een jongen..

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:48

Kirstennn_ schreef:
Complimenten over hoe je er zelf over denkt. Toen ik 16 was wilde ik echt al vanalles. En dit mocht ook niet van mijn moeder.

Het verschilt denk per situatie, gezins samenstelling, omgeving, opvoeding van je ouders en of je het eerste kindje bent of 2de ect ect.
Ik weet toevallig dat mijn zus niet veel mocht, omdat het hun eerste kind was. Dus ook voor de ouders is alles spannend en nieuw.
Ik was de 2de dus niet alles was meer nieuw.
Toen ik 16 was mocht ik wel alleen naar school met ov en uitgaan. Ik moest toen wel 2u en soms half 3 thuis zijn, wel met meerdere mensen en thuis gebracht worden! Dat was wel een pré.

Nu ben ik 18 en mag ik al meer.
Ik heb geen tijd qua uitgaan ect.
Scheelt trouwens ook waar ik ben. Of ik bij mijn moeder ben of bij mijn vader ;)

Moeders is toch altijd wat voorzichtiger, waar ga je heen? Drink je niet teveel? Pas je op, Kom je niet al te laat thuis? En dat soort dingen. :)


Dat zegt mijn stiefvader ook: 'als je dronken achter je stuur zit gaat er een baksteen door je voorruit' :')

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:53

Toen ik 16 was,
...mocht ik met mijn vriend op vakantie naar Turkije
...mocht ik in het weekend naar Utrecht daar waar hij woonde
...mocht ik stappen tot 04.00u snachts
...mocht ik vrijwel alles eigenlijk...

Het vervelende van jou zo strak houden, is dat je waarschijnlijk helemaal los gaat op het moment dat je alles mag en kan. En dat is haast niet tegen te gaan. Ik hoop zo dat je ouders nog tot inkeer komen.

(edit: ik ben wel eerste kind. En ik moest tot mijn 15e in oversized tshirts en houthakkerblouzen lopen... :oo )

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:10

Iris82 schreef:
Het vervelende van jou zo strak houden, is dat je waarschijnlijk helemaal los gaat op het moment dat je alles mag en kan.

Dat denk ik niet, ik ben helemaal niet zo'n persoon. Ik ben vrij braaf eigenlijk. :) Alcohol en andere drugs, roken, tattoo's, piercings, uitgaan tot vroeg in de ochtend, niks voor mij. :+
Ik zal echt wel wat (zoals concerten, festivals) gaan proberen en daarmee een paar keer op m'n bek gaan, maar echt helemaal losgaan, nee..



Ik ben trouwens enig kind.

Praten met mijn ouders heb ik al gedaan, maakt niet zoveel verschil. Denk erover na om ze dit topic te laten zien. :)

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:15

Ik ben 16 jaar.
Ik heb best wel wat vrijheid. Als ik iets niet mag, is dat altijd met een reden zoals mijn eigen veiligheid. In het donker over verlaten wegen rijden mag ik niet, eentje komt me dan altijd tegemoetrijden. Ik noem maar een voorbeeld. Ik begrijp ook absoluut dat ze dit niet goedvinden en maak er geen bezwaar tegen.

Maar, juist omdat ze mij die vrijheid geven, neem ik hem niet. Ik zoek mijn grenzen niet op, ik vermijd ze. Als ik ze uiteindelijk tegen kom, weet ik dankzij die vrijheid welke keuze ik moet maken: over de grens heen of teruglopen en een andere weg inslaan. Mijn keuze is duidelijk.

Iemand aan het lijntje houden zorgt voor het tegenovergestelde effect: vechten tegen beschermende handen en juist doen wat niet mag.

Nadir

Berichten: 12732
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:20

Ik mocht ook altijd best wel veel.
Mijn ouders hebben nog nooit aan mij gevraagd hoe laat ik thuis zou komen als ik naar een feestje ging. Er sliepen ook altijd vriendinnen bij mij omdat zij om een bepaalde tijd thuis moesten zijn en ik niet. Ik moet wel zeggen dat ik er weinig gebruik van gemaakt heb. Na een paar keer uitgaan had ik het wel gezien en zat ik in het weekend veel liever thuis op de bank met een goede film.

Ik mocht al vrij vroeg alleen met de trein en anders brachten ze mij wel weg. Ik ben nooit alleen naar een concert geweest maar ik denk dat ze daar niet moeilijk over gedaan hadden. Wat je zegt over werkweek vind ik wel vreemd, je bent dan toch met school? Mijn ouders moesten mij daar echt naar toe schoppen, ik vond er geen zak aan. :o

Ik denk ook wel eens dat ik zo 'braaf' gebleven ben juist omdat ik zoveel vrijheid kreeg. Het was voor mij niet interessant om dingen te ontdekken, want ze vonden (bijna) alles goed. De vriendinnen die zo strak gehouden werden zijn allemaal een stuk opstandiger en hebben best wel wat oliebol uitgehaald.

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Re: Overbezorgde ouders, wat mocht jij toen je 16 was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:48

Het zelfde geldt met paarden: hoe strakker de teugel, hoe opstandiger ze worden :+

LF_xx_D

Berichten: 1902
Geregistreerd: 03-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:35

Ik ga al sinds m'n 14e naar concerten en festivals. ;]
En uitgaan doe ik eigenlijk nooit, maar als ik wordt thuisgebracht door iemand gaat m'n vader gewoon slapen en kom ik vanzelf wel thuis. ;D

Verder wil hij liever wel dat ik op zaterdagavond op tijd thuis ben, want op zondag gaan we naar de kerk. ;)

@TS, jouw ouders geven je naar mijn mening niet heel veel vrijheid, maar iedereen heeft z'n eigen regels thuis. :) Wel fijn dat je er zelf goed mee om kan gaan, doordat je niet per sé laat uit wil etc.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:47

Ik wilde nooit zoveel "extreme" dingen geloof ik, dus weet niet wat ik gemogen hád :P
Maar op mn 16e mocht ik wel alleen met de trein (op mn 15e nog niet) en in de stad naar de koninginnennacht enzo
Mn eerste biertje mocht ik op mn 15e oid

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:52

ik ben 16, mag eigelijk alles.(vertrouwen) met wel laten weten waar ik ben en hoelaat ik terug ben enz.. Doe ook alles zelf 3 paarden elkedag alleen en zelf thuis eten koken opruimen enz, mijn vader is vaak werken mijn moeder is overleden, dus eigelijk doe ik alles zelf, merk wel dat ik ook een aardig stuk voor loop op de rest van mijn leeftijdsgenoten, misschien ook niet altijd even goed...

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:03

Hier een moeder met een dochter van 16. Uit ervaring weet ik dat loslaten moeilijk is maar zolang je goed communiceert lukt het wel. Mijn dochter mag in het weekend gerust naar fuiven en festivals. Ik heb liever dat ze om 3 uur met anderen naar huis komt dan alleen om 2 uur. Tijd vind ik dan minder belangrijk. Vorige week is ze met een vriendin naar Antwerpen geweest naar een festival. Ze mocht met de trein maar uiteindelijk hebben wij hun weggebracht en de ouders van het andere meisje hebben hun opgehaald (wilde ze zelf). Het is verder wel een echte puber := maar ze heeft verantwoordelijkheidsgevoel genoeg en ik weet dat ze niet in 7 sloten tegelijk loopt dus ik vertrouw haar.
Moet wel zeggen dat ik het makkelijker vond om mijn zoon (bijna 18) te laten gaan op die leeftijd. Heb toch meer angst voor haar zeg maar maar dat is mijn probleem en niet de hare. Wel zijn we met haar wat voorzichtiger met alleen over straat laten gaan in het donker maar dat is logisch in deze maatschappij.

Ik vind je zeer respectvol naar je ouders dus ik zou zeggen: blijven praten!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:06

Mijn broer ging liftend naar Griekenland toen hij 16 was (jaren 70, toen kon je dat nog veilig doen), en ik kocht mijn eerste pony en ging werken. Van ons werd al heel jong verwacht zelstandig te zijn. Toen ik op de lagere school zat ging ik al alleen naar de dokter en tandarts en met de trein naar school als we in ons zomerhuis zaten.
Mijn ouders konden goed loslaten en vertrouwden ons. We waren dan ook heel eerlijk.
Als ik dan naar mijn tante keek, die de kinderen strak hield... die kinderen waren met hun twaalfde aan de sex en drugs, en niet eerlijk. Alles moest stiekem.
Met strengheid kweek je volgens mij alleen maar schijnheiligheid.
Bij ons werd gewoon goed voorgelicht en alles besproken, zodat we wel wisten wat kon en wat niet kon.

Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:16

Puissance schreef:
Mijn ouders zien volgens mij stiekem liever dat ik mijn tweede keus qua studie ga doen in Groningen, dan dat ik mijn eerste keus ga doen in een andere stad. Ze weten wel hoe graag ik mijn studie wil doen, dus ik denk dat ze me toch wel laten gaan. Ze zijn niet helemaal onmenselijk. ;)


Haha, je moest het hier eens horen afgelopen half jaar! :D :+ Thuis hadden ze honderd keer liever dat ik hier bleef en dan maar iets te gaan studeren dat ik niet zo leuk vond, dan dat ik ging studeren in Utrecht. Nu zit ik er toch, en het is toch prima te doen, ook voor mams. Ik mocht ook eigenlijk best veel, maar ik was toch te braaf om iets te doen. Als ik maar even liet weten hoelaat ik thuis zou komen, en alleen dingen doen was ook niet echt de bedoeling. Voor de rest mocht ik alles wel doen. Af en toe wenste ik dat ik het ook had gedaan, 't is toch wat leuker dan ik had gedacht.. :D Wat dat betreft weet ik zeker dat je gelijk hebt: het is belangrijk om dit soort dingen (als naar concerten gaan) te 'leren'. Dat zijn juist dingen die je later helpen, want dan moet je het zelf doen. Liever nu dan later voor het eerst alleen en geen flauw idee hebben van wat te doen. Dat is in ieder geval wat ik nu echt merk, ik heb een hoop dingen niet gezien waarvan ik nu denk: hmm, dat had ik misschien toch eens moeten doen - al is het om te weten wát ik moet doen op zo'n moment.

Toch vind ik de redenatie van je moeder niet zo heel raar over het concert. Het is namelijk inderdaad erg ver, en zo'n concert zal ook behoorlijk 'eng' overkomen voor een ouder. Ik bedoel, hoe weten zij zeker dat het inderdaad rustig verloopt en er geen gekke dingen gebeuren? Dan is het ook wel te begrijpen dat ze wat huiverig zijn. Ik weet niet wie je mee wil nemen, maar dat kan ook het verschil maken. Iemand meenemen waar ouders vertrouwen in hebben scheelt al heel wat. Dat je samen met je vriend naar Maastricht mocht getuigt in ieder geval wel van vertrouwen in jou (en hem).

Ik weet niet of het gaat helpen, maar laat inderdaad het topic eens lezen. Er staan goede dingen in, en behalve dat ben ik ervan overtuigd dat het goed is om dingen te leren/ervaren. Zij het dan op een goede manier, dus inderdaad met een (betrouwbaar) iemand mee. Want zoals gezegd: hoe strakker de lijn, hoe meer protest. Om straks helemaal verkeerd los te gaan lijkt me niet de bedoeling. :P