Zelf de was doen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:39

Ik werd ook geacht het zelf te doen vanaf mijn 15e zo'n beetje. De paardenwassen draai ik ook allemaal.

Echter als ik een was draaide en ik kreeg hem niet vol pakte ik kleding van mijn ouders of zusje, en mijn moeder deed dit ook bij mij. :)

Ik vindt het niet meer dan logisch dat je het op een gegeven moment zelf moet gaan doen.

Nu ben ik 19 en woon op mezelf, dus moet ik alles wel zelf doen!

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:44

Polivy schreef:
Het nut? Zelfstandig worden, verantwoordelijkheid leren dragen en bovenal: gewoon je steentje bijdragen in het huishouden. Ouders zijn geen slaafjes voor de kinderen! Ik weet niet beter dan dat ik van jongs af aan al moet helpen in het huishouden. .


Daar heb je toch nog tijd genoeg voor als je eenmaal op jezelf woont? Zelfstandig worden leer je vanzelf wel als je op jezelf woont. Ik begrijp echt niet waarom kinderen daar al zo vroeg mee belast moeten worden.
Maar het ligt ook maar aan je opvoeding denk ik. Mijn moeder is bewust gestopt met werken toen haar eerste kind geboren werd. En werkt nu af en toe een paar dagen als invaller nu mijn jongste zusje op de middelbare school zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:48

Nou sommige kinderen kunnen niet anders? Mijn moeder heeft ook altijd alles gedaan, hoefde niks te doen , mocht alles en kon alles want mama ruimde het wel op. Maar mijn moeder was heel erg ziek en kon het gewoon niet meer, probeerde ze nog wel maar sja als het niet kan? Uiteindelijk is ze overleden en mn vader is super druk met zijn werk en met andere dingen in het huishouden dus dan is het toch logisch dat de kinderen het moeten doen.. Vind het ook niet meer dan normaal dat je meehelpt thuis. Ook al hoeft het niet, je ouders doen zoveel voor je, kan je toch best meehelpen of niet dan..

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:50

Ik ben naar Canada gegaan zonder te weten hoe ik de was moet doen..

Ondertussen weet ik het wel :+

Shiloh

Berichten: 19785
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:01

Ik leerde op mijn 19de echt wassen, toen ik op mezelf ging. Fluitje van een cent....

Had thuis wel huishoudelijke taakjes, but 'de was' wasn't one of them.

Nu moet het wel, vind het helemaal niet fijn om te doen, maar jah.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:16

Ik doe ook al sinds mijn 16 regelmatig de was. Niet omdat het moet of omdat ik rommelig ben, maar om mijn moeder te helpen. Als iedereen wat doet dan is het zo gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:20

Ik denk dat het goed is dat je nu zelf je was doet! :j Ik hoefde thuis nooit de was te doen maar woon nu als zestien, bijna zeventienjarige op mezelf en vond het heel erg wennen om het opeens helemaal zelf te moeten doen!

Ann_e

Berichten: 1510
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:32

_Tara_ schreef:
Iedere dag dweilen? :oo Waarom?


witte/cremekleurige vloer, en op een boerderij wonen :Y)
tsja, vreemde combinatie van m'n ouders...

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:34

Carlienn_ schreef:
Heel af en toe help ik mijn moeder met strijken, of de was opvouwen, de was buiten hangen, of de was afhalen.
Ze dreigt wel vaak dat als ik mijn kleren niet meteen in de was gooi, ik het zelf moet doen... maar toch doet ze het zo elke keer weer :P

Ik ben 16 ;)

Wat een luxe! Ik was denk ik ongeveer 11.. Oja, niet alleen mijn eigen was hoor, ook af en toe van de rest hier thuis :') Ach, zoveel werk is het nou ook weer niet...
Edit: Ik ben nu 15.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:37

verootjoo schreef:
Polivy schreef:
Het nut? Zelfstandig worden, verantwoordelijkheid leren dragen en bovenal: gewoon je steentje bijdragen in het huishouden. Ouders zijn geen slaafjes voor de kinderen! Ik weet niet beter dan dat ik van jongs af aan al moet helpen in het huishouden. .


Daar heb je toch nog tijd genoeg voor als je eenmaal op jezelf woont? Zelfstandig worden leer je vanzelf wel als je op jezelf woont. Ik begrijp echt niet waarom kinderen daar al zo vroeg mee belast moeten worden.
Maar het ligt ook maar aan je opvoeding denk ik. Mijn moeder is bewust gestopt met werken toen haar eerste kind geboren werd. En werkt nu af en toe een paar dagen als invaller nu mijn jongste zusje op de middelbare school zit.


Het is wel handig als je alvast wat zelfstandig bent vóór je op jezelf gaat. Bovendien kun je je ouders werk uit handen nemen, die hebben het druk zat. En kinderen hebben zeeen van tijd op die leeftijd, dus een was draaien of andere huishoudelijke klussen worden ze niet ziek van.

Bovendien vind ik het gigantisch verwend overkomen. Jij bent immers al 24!!!! en ik vraag me af wat jij allemaal doet in huis. Zeker omdat je ook nog thuis woont... :)

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:44

@Verootje: dat één van je ouders toevallig bv huismoeder is betekent toch niet dat je niet een handje kan toesteken in het huishouden? Of ze nou bewust is gestopt met werken of een fulltime baan heeft. Geen tijd is relatief. Denk dat een normale jongere zoals Chaos zegt idd zeeën van tijd heeft en veel huishoudelijke taken kosten echt niet zoveel tijd. Een was er in gooien is bv met een paar minuten gedaan.

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:51

verootjoo schreef:
Polivy schreef:
Het nut? Zelfstandig worden, verantwoordelijkheid leren dragen en bovenal: gewoon je steentje bijdragen in het huishouden. Ouders zijn geen slaafjes voor de kinderen! Ik weet niet beter dan dat ik van jongs af aan al moet helpen in het huishouden. .


Daar heb je toch nog tijd genoeg voor als je eenmaal op jezelf woont? Zelfstandig worden leer je vanzelf wel als je op jezelf woont. Ik begrijp echt niet waarom kinderen daar al zo vroeg mee belast moeten worden.
Maar het ligt ook maar aan je opvoeding denk ik. Mijn moeder is bewust gestopt met werken toen haar eerste kind geboren werd. En werkt nu af en toe een paar dagen als invaller nu mijn jongste zusje op de middelbare school zit.

Dat is ook prima, maar het betekend niet dat er niet meerdere wegen naar Rome zijn.
Om mijn school en hobby te bekostigen moest mijn moeder ook gaan werken, dus die is weer gaan werken toen ik naar school ging.

Ik doe vanaf mijn 14de was.
Waarom? ik maakte er een puinzooi van.
Ik gooide alles op een bult op mij kamer.
Mijn moeder had toen zoiets van dan doe je het ook maar lekker zelf (logisch lijkt mij)
En nu doen we het samen.
Als er een was ligt en ik wil iets wassen dan douw ik ook de kleren van mijn ouders erbij en andersom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:00

Polivy schreef:
@Verootje: dat één van je ouders toevallig bv huismoeder is betekent toch niet dat je niet een handje kan toesteken in het huishouden? Of ze nou bewust is gestopt met werken of een fulltime baan heeft. Geen tijd is relatief. Denk dat een normale jongere zoals Chaos zegt idd zeeën van tijd heeft en veel huishoudelijke taken kosten echt niet zoveel tijd. Een was er in gooien is bv met een paar minuten gedaan.

Precies. Ik bedoel ik zou niet persé zeggen dat ik zeeën van tijd heb omdat ik altijd dingen doe met vrienden, veel moet leren, sporten, en ook nog wel eens een tv serie volg O:) maar huishoudelijke dingen kan je zo gemakkelijk ergens tussen proppen..

Zo heb ik dinsdag in een tussenuur + pauze (woon naast school ongeveer) uit mezelf de hele keuken + bijkeuken gestofzuigt + schoongemaakt (nouja, niet heel grondig, maar toch). Als je alles een beetje inplant vind ik dat jongeren bèst wat kunnen doen. ;)

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:02

Chaos schreef:
Het is wel handig als je alvast wat zelfstandig bent vóór je op jezelf gaat. Bovendien kun je je ouders werk uit handen nemen, die hebben het druk zat. En kinderen hebben zeeen van tijd op die leeftijd, dus een was draaien of andere huishoudelijke klussen worden ze niet ziek van.

Bovendien vind ik het gigantisch verwend overkomen. Jij bent immers al 24!!!! en ik vraag me af wat jij allemaal doet in huis. Zeker omdat je ook nog thuis woont... :)

Tijd zat? >;)
Ik heb niet eens tijd voor een bijbaantje, laat staan voor huishoudelijke taken. _O- Mijn moeder vind mijn school echt belangrijker als haar huishouden. :+

Mijn moeder ruimt zelfs mijn kamer op als ik zeg dat ik geen tijd heb. :=

En tuurlijk help ik wel eens met de tafel dekken/afhalen. En vorig schooljaar kookte ik 1 dag in de week, omdat ik zelf wilde leren koken. :) Nooit omdat het moet.

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:04

Ik deed denk vanaf een jaar of 10 al de was.
Moest niet, maar ik vond het leuk om te doen.
Mijn moeder legde dan wel alles al gesorteerd klaar, en stelde de was machine al goed in, dus hoefde alleen de was erin te doen, ophangen en dan ging ik daarna vouwen en strijken.
Verder hadden wij allemaal een taak in huis al vanaf dat we een jaar of 10 waren. De 1 deed tafel dekken en afruimen, de ander de afwas en de ander moest afdrogen. Vond ik ook eigenlijk niet meer dan normaal... en dan werkte mijn moeder maar een paar ochtendjes.

Sinds ik op mezelf woon heb ik er af en toe echt geen zin meer in, maar dat komt omdat je nu ook alles in huis moet doen. Dus vaak wacht ik tot ik echt een flinke berg was heb en dan draai ik alles in 1 dag erdoor.

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:04

Rebeccaa schreef:
Polivy schreef:
@Verootje: dat één van je ouders toevallig bv huismoeder is betekent toch niet dat je niet een handje kan toesteken in het huishouden? Of ze nou bewust is gestopt met werken of een fulltime baan heeft. Geen tijd is relatief. Denk dat een normale jongere zoals Chaos zegt idd zeeën van tijd heeft en veel huishoudelijke taken kosten echt niet zoveel tijd. Een was er in gooien is bv met een paar minuten gedaan.

Precies. Ik bedoel ik zou niet persé zeggen dat ik zeeën van tijd heb omdat ik altijd dingen doe met vrienden, veel moet leren, sporten, en ook nog wel eens een tv serie volg O:) maar huishoudelijke dingen kan je zo gemakkelijk ergens tussen proppen..

Zo heb ik dinsdag in een tussenuur + pauze (woon naast school ongeveer) uit mezelf de hele keuken + bijkeuken gestofzuigt + schoongemaakt (nouja, niet heel grondig, maar toch). Als je alles een beetje inplant vind ik dat jongeren bèst wat kunnen doen. ;)


Vind ik ook! Je word er echt niet minder van.. Ik denk dat je er heel zelfstandig van word, niet dat dat altijd positief is als je jong bent.. Maar uiteindelijk denk ik dat het wel heel goed is voor je..

Anoniem

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:12

Mwah, je kan ook jong zijn, plezier hebben en zelfstandig zijn. Lukt prima :). Overigens heb ik ook geen tijd voor een bijbaantje, maar huishoudelijke taken prop je veel makkelijker overal tussendoor.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:13

ik doe ook zelf de was, maar dat komt omdat mijn moeder alles op 40 graden wast en ik wil alles op 30 of kouder :P anders word het lelijk!

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:15

Rebeccaa schreef:
Mwah, je kan ook jong zijn, plezier hebben en zelfstandig zijn. Lukt prima :). Overigens heb ik ook geen tijd voor een bijbaantje, maar huishoudelijke taken prop je veel makkelijker overal tussendoor.

Ik heb niet eens tijd om plezier te maken _O-
Ik ga naar school, stage, rijd 1x per week paard, soms ga ik een weekendje naar mijn vreindinnen, en verder zit ik áltijd aan mijn huiswerk..... :=

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:17

tante_trien schreef:
Chaos schreef:
Het is wel handig als je alvast wat zelfstandig bent vóór je op jezelf gaat. Bovendien kun je je ouders werk uit handen nemen, die hebben het druk zat. En kinderen hebben zeeen van tijd op die leeftijd, dus een was draaien of andere huishoudelijke klussen worden ze niet ziek van.

Bovendien vind ik het gigantisch verwend overkomen. Jij bent immers al 24!!!! en ik vraag me af wat jij allemaal doet in huis. Zeker omdat je ook nog thuis woont... :)

Tijd zat? >;)
Ik heb niet eens tijd voor een bijbaantje, laat staan voor huishoudelijke taken. _O- Mijn moeder vind mijn school echt belangrijker als haar huishouden. :+

Mijn moeder ruimt zelfs mijn kamer op als ik zeg dat ik geen tijd heb. :=

En tuurlijk help ik wel eens met de tafel dekken/afhalen. En vorig schooljaar kookte ik 1 dag in de week, omdat ik zelf wilde leren koken. :) Nooit omdat het moet.


Lijkt mij een beetje makkelijk. Waar ben je dan mee bezig? Met vrienden en dergelijke? Want die kun je makkelijk opschuiven om je moeder te helpen. Het kost immers maar enkele minuten per dag.

Ik ben 19 jaar, heb een huishouden -woon samen met mijn vriend en katten-, heb paarden, zit op school, heb autorijlessen, ik geef bijna dagelijks les..

En dan komt mijn school en stage er ook nog bij. :)
Dus waar blijft jullie tijd dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:23

tante_trien schreef:
Rebeccaa schreef:
Mwah, je kan ook jong zijn, plezier hebben en zelfstandig zijn. Lukt prima :). Overigens heb ik ook geen tijd voor een bijbaantje, maar huishoudelijke taken prop je veel makkelijker overal tussendoor.

Ik heb niet eens tijd om plezier te maken _O-
Ik ga naar school, stage, rijd 1x per week paard, soms ga ik een weekendje naar mijn vreindinnen, en verder zit ik áltijd aan mijn huiswerk..... :=

Weekendje vriendinnen is geen plezier? Goh..

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:31

Marrjjollein schreef:
Carlienn_ schreef:
Heel af en toe help ik mijn moeder met strijken, of de was opvouwen, de was buiten hangen, of de was afhalen.
Ze dreigt wel vaak dat als ik mijn kleren niet meteen in de was gooi, ik het zelf moet doen... maar toch doet ze het zo elke keer weer :P

Ik ben 16 ;)

Wat een luxe! Ik was denk ik ongeveer 11.. Oja, niet alleen mijn eigen was hoor, ook af en toe van de rest hier thuis :') Ach, zoveel werk is het nou ook weer niet...
Edit: Ik ben nu 15.

Tja luxe?
Ik zit elke dag tot 4 uur opschool, en moet 30 km fietsen voor school per dag. (iets na 5 uur thuis dus)
ik werk 2 avonden per week en ook nog in het weekend. mn verzorgpony moet gereden worden, huiswerk & leerwerk erbij...
Maar als mn moeder geen tijd heeft, dan ga ik rustig een stofzuigen voor haar, ramenwassen of wat ze me ook vraagt ;)

11 vind ik trouwens echt jong :oo

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:34

Ik heb thuis nooit de was gedaan alleen dat ik de droger ofzo een keer uit moet zetten. Woon nu 2jaar samen en doe het nu wel zelf. Ben nu 20 heb een fulltime baan, hond en een paard :D

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:37

Carlienn_ schreef:
Marrjjollein schreef:

Wat een luxe! Ik was denk ik ongeveer 11.. Oja, niet alleen mijn eigen was hoor, ook af en toe van de rest hier thuis :') Ach, zoveel werk is het nou ook weer niet...
Edit: Ik ben nu 15.

Tja luxe?
Ik zit elke dag tot 4 uur opschool, en moet 30 km fietsen voor school per dag. (iets na 5 uur thuis dus)
ik werk 2 avonden per week en ook nog in het weekend. mn verzorgpony moet gereden worden, huiswerk & leerwerk erbij...
Maar als mn moeder geen tijd heeft, dan ga ik rustig een stofzuigen voor haar, ramenwassen of wat ze me ook vraagt ;)

11 vind ik trouwens echt jong :oo


Ik fiets ook (bijna) 30 km, ga naar mijn verzorgpaard, ben elke dag wel anderhalf/2 uur bezig met huiswerk, dan nog eten koken, en gewoon de rest in het huishouden... Mijn moeder is van zondag tot vrijdag weg, mijn vader werkt van 7 's morgens tot 10 uur 's avonds (in deze tijd, anders is het rond 6/7 uur) en mijn zus is bijna altijd bij haar vriend.. Veel keuze heb ik niet, het is niet altijd leuk, maar je word er echt niet minder van...

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Zelf de was doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:49

Ik zeg ook niet dat je er slecht van word :)
Ik zou het ook niet erg vindne om er wat aan te doen, maar als het niet hoeft ga ik ook niet meteen van alles doen in huis terwijl ik eigenlijk al genoeg te doen heb :)
wat ik trouwens wel heel vaak doe thuis is koken. zo heeft mijn moeder tijd om nog even wat schoon te maken, en dan maak ik het eten klaar + tafel dekken enz. :)