Paard onderhouden met een uitkering?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:13

Hallo TS

Ik denk dat het heel erg afhangt van de soort uitkering en je persoonlijke situatie.
Wel denk ik dat het mogelijk is met een krap budget een paard te onderhouden, maar je zult er zeker andere dingen voor moeten laten.
Ik denk dat leasen een mogelijkheid is, wees er wel van bewust dat leasen niet altijd perse goedkoper is dan kopen (op het aankoopbedrag na). Het is maar net onder welke voorwaarde het leasen is.

Verder vind ik het erg belangrijk, als je om een bepaalde reden (lichamelijk en zeker psychisch) thuis zit (tijdelijk of langdurig) dat mensen iets hebben wat zorgt voor houvast aan hun dagritme, dit kan een hobby of sport zijn, maar ook een hond/paard.
Verder werkt het werken met dieren therapeutisch (zorgboerderij), en zeker paarden doen het erg goed als mental coache :)

babbii_lief
Berichten: 1153
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: zeeland (noord-branband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:14

fl0wer schreef:
Het ligt er aan waarom iemand een uitkering krijgt.
Als diegene ziek is of een andere handicap heeft en daardoor afgekeurd is en daarom niet meer kan werken en dus een uitkering krijgt,
dan heb ik er geen probleem mee dat diegene geniet van paarden en paardrijden.

Want waarom zou je geen hobby/passie meer kunnen of mogen hebben omdat je niet meer kunt werken?
Dat kan juist positief bijdragen aan je ziek zijn...
Maar omdat je ziek bent of een andere handicap hebt en daarom een uitkering krijgt, mag je geen paard meer hebben?
Je mag dus niet meer genieten omdat je er niet voor kunt werken? Sommige reacties lijken daar wel heen te sturen.

Ik vind het onzin, ook mensen die ziek of een handicap hebben en daarom zijn afgekeurd, die hebben ook recht op een hobby en als dat paarden zijn waarom niet?
Diegene zit echt niet 7 dagen per week op z'n paard actief te zijn hoor...maar kan er ook op een andere manier van genieten.
Zoals wandelen, verzorgen, buitenritjes etc...


hiermee ben ik het ook echt eens

en voor mensen met een gewone uitkering sommige zijn wel opzoek naar een baan maar dat lukt dan niet 1 2 3 moeten ze dan hun paard verkopen en als ze over een maandje werk hebben weer een kopen ik denk dat het een beetje aan de situatie ligt

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:15

[quote="Soraya85"]Hallo TS

Ik denk dat het heel erg afhangt van de soort uitkering en je persoonlijke situatie.
Wel denk ik dat het mogelijk is met een krap budget een paard te onderhouden, maar je zult er zeker andere dingen voor moeten laten.
Ik denk dat leasen een mogelijkheid is, wees er wel van bewust dat leasen niet altijd perse goedkoper is dan kopen (op het aankoopbedrag na). Het is maar net onder welke voorwaarde het leasen is.

Verder vind ik het erg belangrijk, als je om een bepaalde reden (lichamelijk en zeker psychisch) thuis zit (tijdelijk of langdurig) dat mensen iets hebben wat zorgt voor houvast aan hun dagritme, dit kan een hobby of sport zijn, maar ook een hond/paard.
Verder werkt het werken met dieren therapeutisch (zorgboerderij), en zeker paarden doen het erg goed als mental coache :)[/quote]

Dat vind ik wel een hele goede oplossing!!

RianneS

Berichten: 62
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:18

Sorry hoor, lees dit toppic en kan het niet laten om even te reageren!

Ten eerste:
Vind het niet kunnen dat je een paard gaat kopen/onderhouden als je een uitkering hebt! Een uitkering is ipc om je 1e levensbehoeften te bekostigen en geen paard. Wij (werkende inwoners van NL) betalen hier wel voor! Sommige mensen die een baan hebben, kunnen niet eens een paard kopen/onderhouden, laat staat iemand met een uitkering! Paardenwelzijn gaat nog altijd voor en als je het niet kan betalen als je paard ziek wordt moet je het niet doen!
Ik vind het wat anders als je al een paard had, en dan plotseling een uitkering krijgt! Dan is het onverwachts, en niet gepland!

Ten tweede:
Als je dan wel graag wilt paardrijden cq poetsen, zou ik op zoek gaan naar een verzorgpaard.. Kost ook bijna niets en je hebt toch je plezier..


@TS - Waarom wil je per se een paard leasen? Ipv van een "verzorgpaard" zoeken.. :roll:

@Wilawander - Puur uit nieuwschierigheid, hoe kun je niet naar een verjaadag ect gaan, maar wel je paard verzorgen...? Beetje vreemd :?


PS. Ik snap het nooit, hoe kunnen mensen wel een bepaalde hobby uitoefenen.. Maar niet bij een callcentre of administratief werk kunnen doen..

Bermudaa

Berichten: 703
Geregistreerd: 06-01-10

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:19

Helemaal eens met RianneS..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:23

RianneS schreef:
Sorry hoor, lees dit toppic en kan het niet laten om even te reageren!

Ten eerste:
Vind het niet kunnen dat je een paard gaat kopen/onderhouden als je een uitkering hebt! Een uitkering is ipc om je 1e levensbehoeften te bekostigen en geen paard. Wij (werkende inwoners van NL) betalen hier wel voor! Sommige mensen die een baan hebben, kunnen niet eens een paard kopen/onderhouden, laat staat iemand met een uitkering! Paardenwelzijn gaat nog altijd voor en als je het niet kan betalen als je paard ziek wordt moet je het niet doen!
Ik vind het wat anders als je al een paard had, en dan plotseling een uitkering krijgt! Dan is het onverwachts, en niet gepland!

Ten tweede:
Als je dan wel graag wilt paardrijden cq poetsen, zou ik op zoek gaan naar een verzorgpaard.. Kost ook bijna niets en je hebt toch je plezier..


@TS - Waarom wil je per se een paard leasen? Ipv van een "verzorgpaard" zoeken.. :roll:

@Wilawander - Puur uit nieuwschierigheid, hoe kun je niet naar een verjaadag ect gaan, maar wel je paard verzorgen...? Beetje vreemd :?


PS. Ik snap het nooit, hoe kunnen mensen wel een bepaalde hobby uitoefenen.. Maar niet bij een callcentre of administratief werk kunnen doen..


Heel simpel. Een paard verzorgen kan je in etappes doen, dus op de momenten dat je je fit genoeg voelt. Verjaardagen zijn meestal s'avonds dan ben ik bijvoorbeeld helemaal op. Het is druk en lawaaiig wat ik met mijn whiplash niet aankan. Ik krijg niks meer mee en voel me steeds broerder. Voor mij een reden om daar zelden heen te gaan, mocht ik toch gaan, dan volgestopt met medicijnen en voor 10 uur ben ik weg. Voel me dan 3 dagen erg slecht. Dus dat heb ik er niet voor over. Bij mijn paarden is het rustig en ontspannen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:26

Ik vind dat als je in een uitkeringssituatie zit geen paard zou moeten kopen, maar als je er al eentje hebt hoef je die nou ook weer niet weg te doen. Je moet wel heel snel je uitgavepatroon aanpassen, dan is het best een tijde vol te houden.

Verder is een paard hebben voor veel mensen inderdaad heel heilzaam. Je komt nog eens buiten, bent in beweging, hebt sociale contacten, contact met een dier... Dat scheelt een heleboel therapieën die de samenleving anders ook weer zou moeten betalen.
Ik denk dat voor veel mensen geldt dat het hebben van een paard ervoor zorgt dat ze niet helemaal wegzakken en toch nog enigszins aan de gang blijven, zeker in geval van ziekte. Je moét verder, voor je paard, juist omdat dat dier van jou afhankelijk is. Zo is de weg naar nieuw werk ook korter.

Het is ook een motivatie om weer snel aan het werk te komen, want een uitkering met een paard is echt niet iets wat je wilt voor langere tijd. Je moet aan het werk, juist voor dat paard.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 11-09-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:26

RianneS schreef:
Sorry hoor, lees dit toppic en kan het niet laten om even te reageren!

Ten eerste:
Vind het niet kunnen dat je een paard gaat kopen/onderhouden als je een uitkering hebt! Een uitkering is ipc om je 1e levensbehoeften te bekostigen en geen paard. Wij (werkende inwoners van NL) betalen hier wel voor! Sommige mensen die een baan hebben, kunnen niet eens een paard kopen/onderhouden, laat staat iemand met een uitkering! Paardenwelzijn gaat nog altijd voor en als je het niet kan betalen als je paard ziek wordt moet je het niet doen!
Ik vind het wat anders als je al een paard had, en dan plotseling een uitkering krijgt! Dan is het onverwachts, en niet gepland!

Ten tweede:
Als je dan wel graag wilt paardrijden cq poetsen, zou ik op zoek gaan naar een verzorgpaard.. Kost ook bijna niets en je hebt toch je plezier..


@TS - Waarom wil je per se een paard leasen? Ipv van een "verzorgpaard" zoeken.. :roll:

@Wilawander - Puur uit nieuwschierigheid, hoe kun je niet naar een verjaadag ect gaan, maar wel je paard verzorgen...? Beetje vreemd :?


PS. Ik snap het nooit, hoe kunnen mensen wel een bepaalde hobby uitoefenen.. Maar niet bij een callcentre of administratief werk kunnen doen..


Waar moet het geld wat ze overhouden heen, stel eens wat voor. Als ze geen paard mogen kopen, wil jij het dan graag op je rekening? Ben het eens met dat als je geen geld hebt voor onvoorziene uitgaven dat je dan geen paard moet kopen, maar de rest :n

Wat Wilawander zegt snap ik, zal het even voor mijn geval uitleggen. Op een verjaardag wordt verwacht dat je er een beetje fatsoenlijk uitziet, op een slechte dag ga ik me niet optutten en een masker voordoen zodat mensen denken "goh gezellig dat je er bent". Om nou in joggingbroek met een kop die uitstraald dat je pijn hebt op een verjaardag te komen lijkt me niet echt gewenst.

Je paard daarentegen boeit het niet hoe je eruit ziet of dat je even tijd nodig hebt om je pijn weg te puffen. Nee je paard, daar hebje volledige ontspanning en ben je tot niks verplicht. Geen showtjes ophouden, nee gewoon jezelf zijn.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:28

Ja dat klopt Princess. Dat komt er dan ook nog eens bij.

Ik vindt afspraken vreselijk en zie er enorm tegen op. Je moet dagen van te voren al rekening ermee houden.

Mijn paarden intresseren dat niet. Die maakt het niks uit als ze eens geen poetsbeurt krijgen.

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:28

Tuurlijk kan dat.

Mij als student met een maandelijks inkomen van ca. 750 euro lukt het. Waarom zou iemand met een uitkering het dan niet lukken?

Ergens ga ik wel mee met degenen die zeggen dat een uitkering niet bedoelt is voor het onderhouden van een paard. Het is bedoelt voor jouzelf, om je te kunnen voorzien in je vaste lasten. Een paard is een luxe 'artikel'. Ik werk me eigen een slag in de rondte, betaal veel belasting (en nee, ik krijg niet alles terug hiervan), terwijl een groot gedeelte van de mensen niks doen behalve hun hand ophouden. Ok, sommigen kunnen niks anders, die zijn ziek en / of gehandicapt, maar we weten allemaal dat een heel groot deel van de uitkeringsgerechtigden dat niet is. Als juist die mensen dan ook nog een paard hebben, dat gaat mij veel te ver.

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:31

Bellona_K schreef:
maar we weten allemaal dat een heel groot deel van de uitkeringsgerechtigden dat niet is.


Weten we dat? Bron, cijfers? Om welk percentage gaat het? Hoe weet je dat een heel groot deel van de uitkeringsgerechtigden dat niet is?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:32

Ik denk dat veel mensen zich dat wijs maken. Ken er zelf geen een. En heb zelf het UWV proces doorlopen en weet dat ze niet zo ff iemand afkeuren.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:33

RianneS schreef:
PS. Ik snap het nooit, hoe kunnen mensen wel een bepaalde hobby uitoefenen.. Maar niet bij een callcentre of administratief werk kunnen doen..


Nog even in gaan op die laatste zin

Daar zit je lang indezelfde houding, je moet je concentreren en dat is nu juist het probleem, bij veel lichamlijke beperkingen is dat niet mogelijk.
Ik rij niet veel paard meer maar ik kan er intens van genieten. je lichaam doet daarna ontzettend pijn maar je voelt het niet daar je zo intens ervan geniet dat je even dat kan doen wat je zo graag wilt.

Daarnaast train ik met mijn hond, dit gaat me iets makkelijker af dan het trainen van een paard. Dat is echt een geluksmoment om even met je hond op het veld te staan en pakwerk te trainen.

Dat ik daarna direct m'n bed in moet en de hele dag niks meer kan dat ziet niemand.

Voor dat iemand vraagt waar ik het van betaal. Mijn man heeft een goede baan, ik krijg geen uitekering en verdien wat bij door fotoshoots en het kweken en verkopen van vogels. Het is beslist geen vetpot en vakanties, uitgaan en dure kleren doen wij niet aan. in plaats daarvan genieten we van de dieren en de momenten dat ik nog wat kan.

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:36

Shadow0 schreef:
Bellona_K schreef:
maar we weten allemaal dat een heel groot deel van de uitkeringsgerechtigden dat niet is.


Weten we dat? Bron, cijfers? Om welk percentage gaat het? Hoe weet je dat een heel groot deel van de uitkeringsgerechtigden dat niet is?


Wat beter je ogen open doen in je eigen omgeving, het nieuws vaker bekijken op tv, de krant openslaan, met mensen zelf in gesprek gaan, en je komt al een heel eind! :)*

Het precieze percentage moet ik je schuldig blijven. Affijn, eigenlijk hoef ik dat percentage niet eens te weten ;)

Persoonlijk kom ik zelden mensen tegen die een uitkering echt nodig hebben.. En helaas, maar al te vaak klaplopers.. Het schijnt jammergenoeg in NL nog steeds te makkelijk te kunnen, een uitkering krijgen. Als wel-kunnen-werkend-persoon zijnde.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:37

Waar basseer jij op dat zij geen uitkering nodig hebben? Gewoon interesse.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:40

Ik heb zelf lange tijd een uitkering gehad. Je moet 1 keer per maand op gesprek komen en soliiciteren. Als je een beperking hebt en ze weten dat je niet kunt werken dan krijg je hiervoor vrijstelling. Bij mij was het nooit geen probleem. Alles stond op papier.

Maar ken ook mensen die wel gewoon konden werken, hun solicitaties zo schreven dat ze toch niet werden aangenomen. enz. hier is helaas geen controle op.

Maar als je de mensen niet kent kan je over zoiets als buitenstaander niet oordelen.

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:41

Omdat ik die mensen persoonlijk ken. Omdat ik - jawel, letterlijk uit hun eigen mond - heb horen zeggen dat lekker geen f*ck meer hoeven doen omdat de overheid voor hun betaalt. Mensen die werk hadden, ontslagen werden omdat ze te laat kwamen, of hadden gefraudeerd, etc.

Tja, wie? Huisgenoten, mensen die ik ken uit de kroeg, goede kennissen, en (helaas) familieleden.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:41

En daar heb je melding van gemaakt?

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:42

Ik vind niet dat je een paard mag aanschaffen van 'gemeenschapsgeld'. Aan de andere kant had ik mijn auto ook (nog) niet gehad als de Wajong mij toentertijd met terugwerkende kracht geld had gestort. Met die auto rij ik nu 3 dagen per week naar mijn werk :)

Of je met uitkering uiteindelijk wel of geen paard houdt (los van de aanschaf van paard+spullen), hangt af van je levensstijl.
Ik ga niet uit (af en toe een keertje bioscoop), koop vrijwel nooit nieuwe kleren omdat ik daar niet om geef, eet niet duur, en heb een leuk huurhuisje voor weinig geld gevonden. Andere vaste lasten heb ik netjes op een rijtje.
Daardoor hou ik geld over, waarmee ik eventueel een paard zou kunnen kopen en onderhouden. Dan heb ik mezelf nog niet eens weggecijferd, ik leef gewoon niet duur.
Zelf zou ik alleen voorlopig nog geen paard aanschaffen, heb het geluk een aantal paarden kostenloos te mogen rijden en verzorgen.


Mensen met een uitkering hebben deze vaak met een reden die je anderen niet toewenst.
De uitkering is een bedrag die je hoe dan ook gestort krijgt, ondanks je bezigheden en hobbies. Hoe je dat besteedt is, net zoals je loon die je anders zou krijgen, helemaal aan jezelf...

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:42

Bellona_K schreef:
Wat beter je ogen open doen in je eigen omgeving, het nieuws vaker bekijken op tv, de krant openslaan, met mensen zelf in gesprek gaan, en je komt al een heel eind! :)*


Ah, gewoon aannames dus? Ok. Op dezelfde grond is de publieke opinie dat studenten ook gewoon klaplopers en uitzuigers zijn, dat weet je? Zulke vooroordelen... ze hebben heel vaak de neiging niet te kloppen.

Citaat:
Het precieze percentage moet ik je schuldig blijven. Affijn, eigenlijk hoef ik dat percentage niet eens te weten ;)

Persoonlijk kom ik zelden mensen tegen die een uitkering echt nodig hebben..


Logisch, lijkt me. Als ik een uitkering echt nodig had, zou ik dat niet delen met iemand die zo onzorgvuldig conclusies trekt. En als je je mening alleen maar baseert op wat je om je heen ziet, dan kom je ook al die mensen die vereenzaamd zijn en niet de aandacht zoeken niet tegen. Maar daar zitten wel de mensen die het wel het hardste nodig hebben.

Citaat:
En helaas, maar al te vaak klaplopers.. Het schijnt jammergenoeg in NL nog steeds te makkelijk te kunnen, een uitkering krijgen. Als wel-kunnen-werkend-persoon zijnde.


Is dit ook zo'n mening die gebaseerd is op verhalen van de neef van de overbuurvrouw? Of heb je hier wel reele feiten bij?

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:43

Wilawander schreef:
RianneS schreef:
PS. Ik snap het nooit, hoe kunnen mensen wel een bepaalde hobby uitoefenen.. Maar niet bij een callcentre of administratief werk kunnen doen..

Daarnaast train ik met mijn hond, dit gaat me iets makkelijker af dan het trainen van een paard. Dat is echt een geluksmoment om even met je hond op het veld te staan en pakwerk te trainen.

Dat ik daarna direct m'n bed in moet en de hele dag niks meer kan dat ziet niemand.


Aan dergelijke dingen kom ik niet toe omdat mijn werk teveel energie en tijd vergt.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:44

Ja maar het trainen met haar hond zal gok ik geen hele dag zijn. Het feit dat ze daarna gelijk haar bed in moet geeft al aan dat ze qua lichaam niet in goede staat is.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:47

Wat mijn stoort is dat, ''omdat men verder niet zoveel kan'', het maar goed bevonden moet worden door de betalende, werkende mens dat ze hun uitkering kunnen uitbesteden aan leuke activiteiten waar genoeg werkende mens niet aan toekomt.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:48

F_Orumster schreef:
Wilawander schreef:
Daarnaast train ik met mijn hond, dit gaat me iets makkelijker af dan het trainen van een paard. Dat is echt een geluksmoment om even met je hond op het veld te staan en pakwerk te trainen.

Dat ik daarna direct m'n bed in moet en de hele dag niks meer kan dat ziet niemand.


Aan dergelijke dingen kom ik niet toe omdat mijn werk teveel energie en tijd vergt.

Ik denk dat ze graag met je zou ruilen.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:48

Dus we komen weer aan bij, mensen met een uitkering moeten de hele dag zielig in bed liggen :z