Paard onderhouden met een uitkering?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:34

Als je al een paard hebt, probeer je er alles aan te doen om hem of haar te houden. Soms kan dat maar je moet wel realistisch blijven, als het niet meer gaat dat jij je paard dan toch echt weg moet doen. OF, je zoekt er iemand bij waardoor je meer lucht krijgt financieel gezien. Iedereen blij.

Als je nog GEEN paard hebt zou ik lekker een bijrijdpaard zoeken, zo kan je lekker je hobby uitoefenen maar heb je of geen of minder financiele lasten. Je hebt je nog niet gebonden aan een paard dus is dat vele malen makkelijker dan als je er al een hebt.

Kortom ik zou dus geen paard nemen als je weet dat je het financieel krap krijgt ook weet je als je net een paard neemt niet de preciese kosten. Het kan meevallen maar ook erg tegenvallen. Niks is erger dan je vriendje weg te moeten doen vanwege te weinig geld.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:35

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant, er zijn zat mensen die wel volledig werken en geen paard kunnen betalen en ik vind stiekem dat de uitkeringen te hoog zijn als je er een paard van kunt onderhouden.


Maar dat hangt dus van de situatie af, en de manier waarop de uitkering is opgebouwd. Zo is de uitkering vastgesteld op de kosten die je gemiddeld maakt voor wonen en leven. Maar als jij toevallig ergens woont waardoor je kosten heel laag zijn, heb je mazzel. (Of je hebt een woning die om andere redenen minder is dan wat het UWV beschouwt als gemiddeld.)
Die keuze heeft niet iedereen: soms is het heel wat lastiger om een voordelige woning te hebben... maar het UWV past de uitkering niet aan aan de situatie van iedereen individueel, en dus hebben sommige mensen de mogelijkheid om hun inkomsten anders te verdelen. Anderen hebben pech, en kunnen niet goed rondkomen van het geld, dat is ook triest. Die zou je wat extra's gunnen maar zo werkt het systeem niet helemaal.

En tsja. Ik zie het probleem verder niet. Dat geldt ook voor werk: soms krijg je meer betaald voor hetzelfde werk, soms heb je mazzel dat je met een beperkt inkomen uit werk toch meer kunt doen.

Poffie

Berichten: 251
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Gendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:35

Jammer dat mensen hier denken te kunnen oordelen over iemand anders. Ieder maakt zijn eigen keuzes en dat moet ook vooral zo blijven. Ik zag hier het woord "uitkeringstrekkers" voorbij komen, jammer ook. Mensen komen meestal niet voor hun lol een uitkering aanvragen. Er zijn heel wat situaties waar mensen het al moeilijk genoeg hebben. En dan ook nog eens veroordeeld worden om het hebben van een uitkering... Het kan iedereen overkomen op een dag een beroep te moeten doen op een uitkering, door welke omstandigheden dan ook. De een zijn hobbie is niet altijd die van een ander. Een abonnement op een sportschool is ook duur. Wanneer iemand met een uitkering zelf de keuzes maakt een paard te houden moet hij/zij dat zelf weten en zelf keuzes maken qua uitgaven. Ieder heeft eigen verantwoordelijkheden.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:38

Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar die moeder kiest er bv. voor om haar zelf en haar kinderen in die dure kleding te kleden. Andere dure dingen regelmatig te gaan doen (verbouwingen, ontelbare uitjes enalles).... Tja, hun hebben bv. dan geen paard en een simpele goedkope auto. Maar als ze het geld aan een paard gingen uitgeven nee dan lopen ze ook niet meer in die kleding...

Ik vind dat ze het allemaal zelf moet weten, ik vind het alleen niet kloppen dat werken (bij haar dan) min of meer bestraft wordt omdat ze er zo hard op achteruit gaat qua maandloon. En dat hoor je wel vaker, kijk dat vind ik dus heel erg krom. Geeft dan het ong. zelfde in de maand als wat ze had gekregen ging ze aan het werk (makkelijk in te schatten kijkend naar haar beroep, diploma's, aantal jaren gewerkt, leeftijd etc.), waarom moet je met een uitkering meer krijgen dan je had gekregen met een baan? :?

Kijk ik zit niet in die situatie, ik ken het verder ook niet van m'n ouders ofzo, en ben dan ook erg benieuwd hoe dit precies in elkaar steekt! Ik hoor ook alleen maar verhalen van haar zelf, waarin ze dat soort dingen wat ik hierboven beschrijf zelf aangeeft.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:38

Poffie schreef:
Ik zag hier het woord "uitkeringstrekkers" voorbij komen, jammer ook. Mensen komen meestal niet voor hun lol een uitkering aanvragen. Er zijn heel wat situaties waar mensen het al moeilijk genoeg hebben.

De benaming uitkeringstrekkers lijkt mij in dit topic nvt.
Doch zijn er genoeg mensen die wel ''voor de lol'' een uitkering aanvragen, iemand die geen zin heeft om te werken omdat t geld zo ook wel komt, die zijn er genoeg.

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:40

Joolien schreef:
Vala schreef:
Nou wat maakt dat uit? Als je zelf brood met suiker eet kan je best een paard onderhouden. Wie boeit het? Je hebt gewoon recht op dat geld en het is zeker geen vetpot. Dus degenen met uikering en paard laten er denk ik genoeg voor staan om hun paard te onderhouden.


Nja ik vind het ook raar dat je jezelf wegcijferd voor een paard maar wie ben ik. En als je een paard kunt onderhouden, waarom werk je dan niet? (dit laatste is niet banketstaaf bedoeld maar a;s vraag)



Mee eens, die uitkering is voor jou, niet voor een paard :o

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:42

F_Orumster schreef:
Doch zijn er genoeg mensen die wel ''voor de lol'' een uitkering aanvragen, iemand die geen zin heeft om te werken omdat t geld zo ook wel komt, die zijn er genoeg.


Bron? Cijfers? En niet te vergeten: hoeveel van die mensen krijgen ook daadwerkelijk een uiterking? Over welk percentage heb je het dan?

Want iedereen kent wel een vriend van de dochter van de overbuurvrouw die geheel onterecht een uitkering krijgt en daarnaast nog een leuk zwart zakcentje opbouwt, MAAR lang niet iedereen hoort het als die betreffende vriend wordt aangesproken op z'n bijverdiensten en het teveel ontvangen bedrag terug moet betalen. En lang niet iedereen hoort de details over wat de precieze achtergrond is van een uitkering. En dus worden zulke conclusies makkelijk getrokken... maar niet altijd kloppen ze.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:43

Helaas is mijn broer een tijd zo geweest, en hij heeft in verschillende wijken gewoond waar het heel normaal is en ze het zelfs onderling stimuleren.

En zoals zovaak, hebben de goeden het te lijden onder de slechten.
Iemand die om wat voor pech dan ook, uitkering ontvangt, is een heel ander verhaal.
Alsnog vind ik het dan wel dubbel als diegene een paard zouden aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 11-09-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:44

Een vriendin van me heeft tijdje uitkering gehad omdat ze werkloos was, maar die moest gewoon werken voor dr uitkering :j

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:46

F_Orumster schreef:
Helaas is mijn broer een tijd zo geweest, en hij heeft in verschillende wijken gewoond waar het heel normaal is en ze het zelfs onderling stimuleren.


Bron? Cijfers? En niet te vergeten: hoeveel van die mensen krijgen ook daadwerkelijk een uiterking? Over welk percentage heb je het dan? Over hoe lang geleden hebben we het bovendien? En is dat een reden om mensen die wel terecht een uitkering krijgen te verbieden een hobby te hebben ook al kunnen ze die opbrengen?
Wat vind je trouwens dat de TS dan zou moeten doen - het bedrag dat ze kan uitgeven aan een hobby terugstorten aan de staat?

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:46

Princess_ schreef:
Een vriendin van me heeft tijdje uitkering gehad omdat ze werkloos was, maar die moest gewoon werken voor dr uitkering :j

Zo hoort het ook, maar de trekkers zijn heel handig om hier onderuit te komen , het te verpesten, gewoon niet op te komen dagen, waardoor de instanties geregeld het geduld verliezen om ze aan het werk te zetten.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:47

Ja dan moeten de instanties een lijn trekken en degene die eronderuit piepen niet betalen. Iig dat zou mijn oplossing zijn.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:47

F_Orumster schreef:
Zo hoort het ook, maar de trekkers zijn heel handig om hier onderuit te komen , het te verpesten, gewoon niet op te komen dagen, waardoor de instanties geregeld het geduld verliezen om ze aan het werk te zetten.


'De trekkers'?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:48

marleen_88 schreef:
Ik heb nergens gelezen dat de TS daadwerkelijk van plan is om een paard te kopen hoor mensen.

Leasen, bijrijden, verzorgen zijn zat andere opties waarbij je het paard ook als 'eigen' kunt aanschouwen.


Inderdaad.

Ik heb het hier al enkele keren aangegeven, maar ik ga geen paard kopen, maar leasen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:48

Ach toen ik nog een uitkering kreeg, kreeg ik ook vaak genoeg te horen dat ik best kon werken. Ik zag er immers "normaal"uit.!!!

Intussen wel een chronische whiplash, fibromyalgie en 3 hernia's. Waar ik niet mee te koop liep. Ik was gewoon jong en lui.

Niemand die zag als ik weer eens huilend om die domme opmerkingen en vol pijn op de bank lag omdat ik juist zou graag wilde werken en deelnemen aan de maatschappij. Verjaardagen enz. waren niet mogelijk. Het enige plezier dat ik hadt waren mijn verzorgpaarden.

Nu 10 jaar verder (ik was toen 17) is er niet veel veranderd. heb dan wel geen uitkering meer maar werken is niet mogelijk en uitgaan en verjaardagen een ramp. Nog steeds veel bekrompen mensen die zoiets niet kunnen snappen....................

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:49

Zelf wil ik enorm graag aan het werk, zelfs als dat betekent meer medicatie. Vind het thuiszitten ontzettend naar en ben het ook zat.

Alleen als werk ten koste gaat van financiele zekerheid, dus dat ik er dermate op achteruit ga, dan ga ik liever vrijwillig aan de slag en dan het aantal uur wat ik wél trek.

Dit is trouwens iets wat het UWV en ik momenteel aan het uitzoeken zijn, gezien ik in het verleden een aardig oor ben aangenaaid door ze ;)

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:49

De trekkers = uitkeringstrekkers, zoals ik eerder zei doel ik daarmee niet op de mensen in dit topic.

Princess, die lijn moet inderdaad streng bewaakt worden, maar ik snap ook dat dat heel moeilijk is.

Shadow, ik heb geen cijfers en de bron komt voort uit mijzelf.

babbii_lief
Berichten: 1153
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: zeeland (noord-branband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:53

Joolien schreef:
Of het kan vind ik het ene, maar ik vind het alleen niet netjes. Een uitkering is er voor jou om je te voorzien van je levensbehoefte. Ik vind het niet kunnen als je daarvan een paard gaat onderhouden.


daar ben ik het niet mee eens
ik heb altijd gewerkt en veel ik ben thuis komen te zitten en heb nu een wayong uitkering ik kan mijn paard daar mee onderhouden omdat ik nu afgekeurd ben moet ik dan mijn paard verkopen omdat ik een uitkering krijg en dat voor mij is bedoeld en niet om een paard te onderhouden zolang ik mijn paard kan onderhouden en die niks te kort komt is het tog goed
zo geld dat wel voor meer mensen
ik heb mezelf ff als voorbeeld genomen

edit het ligt er ook aan in wat voor situatie je zit ik denk dat je niet kan vergelijken met mensen die werken die het niet kunnen betalen en mensen met een uitkering die het wel kunnen betalen jullie kunnen niet in iemands vaste lasten kijken
Laatst bijgewerkt door babbii_lief op 11-09-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:53

Shadow0 schreef:
Die zijn er, soms. Maar moet iemand kiezen voor bijrijden ipv eigen paard alleen om de omstanders tevreden te stellen?


Dat is dus het punt waarover ik nu in dubio zit.
Ik ben bang om mensen teleur te stellen, of zware kritiek te verduren te moeten krijgen.
En geloof me, die zal ik krijgen als ik deze keuze doorzet. :j

Anderzijds, ik kan niet iedereen tevreden houden, en dat wil ik ook eigenlijk helemaal niet.
Ik maak die keuze puur voor mezelf, en men is vrij daar het zijne van te denken.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:55

Ik zou het wel op prijs stellen mochten we weer ontopic gaan.
Ik heb dit topic geopend over een bepaald onderwerp, niet om daaruit voortvloeiende discussies te voeren.

Over andere vragen of discussies staat het geheel vrij een nieuw topic te openen. :)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:57

F_Orumster schreef:
Shadow, ik heb geen cijfers en de bron komt voort uit mijzelf.


Dan zou ik je toch willen vragen er rekening mee te houden dat jouw visie op het geheel wat gekleurd is door je eigen ervaringen. En dat de manier waarop je dit brengt de mensen die wel terecht een uitkering ontvangen kan kwetsen. Er worden soms heel makkelijk aannamen gedaan, en dat is voor mensen die daar de dupe van worden heel vervelend.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:02

Ik heb al tweemaal geplaatst dat ik niet doel op TS.
Ik heb ook geplaatst dat de goeden te lijden hebben onder de slechten.
Ook zei ik, dat er genoeg mensen zijn in andere omstandigheden, afgekeurd zijn, welke pech dan ook, die aangewezen zijn op een uitkering zoals die bedoeld is. Ik ben een pvda stemmer, ik vind het zorg voor elkaar-principe goed.
Dus, nogmaals, de mensen in dit topic vind ik anders. Dus, als jij stopt met denken dat ik het allemaal als trekkers zie, thanks.

Dan nu ontopic, waar de ts om vroeg.

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:06

Het ligt er aan waarom iemand een uitkering krijgt.
Als diegene ziek is of een andere handicap heeft en daardoor afgekeurd is en daarom niet meer kan werken en dus een uitkering krijgt,
dan heb ik er geen probleem mee dat diegene geniet van paarden en paardrijden.

Want waarom zou je geen hobby/passie meer kunnen of mogen hebben omdat je niet meer kunt werken?
Dat kan juist positief bijdragen aan je ziek zijn...
Maar omdat je ziek bent of een andere handicap hebt en daarom een uitkering krijgt, mag je geen paard meer hebben?
Je mag dus niet meer genieten omdat je er niet voor kunt werken? Sommige reacties lijken daar wel heen te sturen.

Ik vind het onzin, ook mensen die ziek of een handicap hebben en daarom zijn afgekeurd, die hebben ook recht op een hobby en als dat paarden zijn waarom niet?
Diegene zit echt niet 7 dagen per week op z'n paard actief te zijn hoor...maar kan er ook op een andere manier van genieten.
Zoals wandelen, verzorgen, buitenritjes etc...

Ik snap dat nooit, omdat je een bepaalde hobby wel kunt uitvoeren wilt echt niet zeggen dat je ook sterk genoeg bent om te werken...

Ik weet alleen toen ik een uitkering had, dat ik een paard niet kon betalen.
Dus ik vind het altijd knap dat er mensen zijn die dat wel kunnen.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 11-09-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:11

Als je 650 euro per maand krijgt, kan je (als ik kijk wat ik voor een paard kwijt ben per maand) geen paard houden. Leasen is dan ook geen optie, dan komt de leaseprijs nog eens bij de onderhoudsprijs. Van die 650 euro moet je ook je kleding en schoenen kopen en verder alles voor je eigen levensonderhoud. Dat is al geen vetpot, laat staan als je meer dan de helft kwijt zal zijn aan het onderhoud van je paard... Mijn tip is dan ook dat je beter een verzorgpaard kan zoeken. Er zijn veel mensen op zoek naar een goede verzorgster en zo kan je voor weinig geld net zo veel plezier beleven aan de paarden!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:13

Joolien schreef:
Vala schreef:
Nou wat maakt dat uit? Als je zelf brood met suiker eet kan je best een paard onderhouden. Wie boeit het? Je hebt gewoon recht op dat geld en het is zeker geen vetpot. Dus degenen met uikering en paard laten er denk ik genoeg voor staan om hun paard te onderhouden.


Nja ik vind het ook raar dat je jezelf wegcijferd voor een paard maar wie ben ik. En als je een paard kunt onderhouden, waarom werk je dan niet? (dit laatste is niet banketstaaf bedoeld maar a;s vraag)


Ben het wel stiekem hier mee eens... Paarden houden is een luxe waar een heleboel mensen keihard voor moeten werken. Degenen die hard werken en veel belasting moeten afstaan werken dus ook voor het luxe leven wat mensen met een uitkering hebben.