Politie bellen? Nav berichtje in krant

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Politie bellen? Nav berichtje in krant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:20

Ik lees net in de krant een berichtje over een 14-jarige jongen die hier in de buurt van zijn fiets is geduwd. De jongen is niet gewond geraakt.
Getuigen worden verzocht te bellen met de politie. In de omschrijving en de manier waarop het gegaan is herken ik wel iemand. Het betreft een getraumatiseerde man die hier in de buurt algemeen bekend is. Hij is niet agressief, maar ik kan me dit voorval wel bij hem voorstellen.

Eerlijk gezegd denk ik dat meerdere mensen hem nav het artikel zullen herkennen en de politie bellen. Wat denken jullie, zal ik bellen of niet? Maakt het uit dat ik geen getuige was van het voorval?

Lailaa

Berichten: 3025
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:22

Ik zal wel even bellen naar de politie.
Nooit geschoten is altijd mis. :)
Laatst bijgewerkt door Lailaa op 10-09-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Berichten: 7131
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:22

Als je geen getuige bent zou ik niet bellen. Met vermodens kan de politie niks denk ik.
Want zoals ik het begrijp heb je geen enkel bewijs dat deze man de dader zou kunnen zijn of begrijp ik het verkeerd?

Mister T

Berichten: 802
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:24

elke tip kan de politie helpen, ookal was je er niet bij! netals je zegt heb je een voorgevoel en KAN het hem zijn.
Ik zal het in ieder geval proberen, de politie zal zelf wel aangegeven of ze er wat aan hebben. Maar beter een poging gedaan, dan achteraf denken had ik maar?? DUS DOEN!

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:24

laura1987 schreef:
Als je geen getuige bent zou ik niet bellen. Met vermodens kan de politie niks denk ik.
Want zoals ik het begrijp heb je geen enkel bewijs dat deze man de dader zou kunnen zijn of begrijp ik het verkeerd?

Nee dat begrijp je goed hoor. Ik heb het niet zien gebeuren, ik heb geen 'bewijs'. Ik weet wel bijna zeker dat hij het is, de reden daarvan laat ik liever even achterwege.
Maar dat is dus ook mijn twijfel, ik ben geen getuige dus ik neig ook naar niet bellen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:24

Ik zou ook even bellen en er duidelijk bijzeggen dat het om een vermoeden gaat. Ik ben van het huis dat mensen best iets meer voor elkaar mogen zorgen en beter mogen opletten etc...

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:25

je kan idd de politie bellen, maar je hebt een vermoeden en je hebt het niet gezien, dus ik zou er wel voor zorgen dat ze hem niet onterecht gaan pakken, dat lijkt me een beetje onlogisch. :)
maar idd niet geschoten is altijd mis !

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:25

Kun je niet bellen maar dan uit de naam van een tip ipv als getuigenverklaring? Er bestaat toch ook een tiplijn, zou dat niet iets zijn?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:25

Als je het niet zeker weet zou ik niemand zomaar van iets dergelijks gaan beschuldigen :n

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:25

Juist wel bellen! Zo had ik ooit ook de vermoedens bij iemand. En dat bleek hem ook te zijn geweest.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:27

Ik vind het lastig omdat die man (als hij het dus is) in de krant wordt betiteld als 'agressieveling' terwijl hij dat dus niet is, voor zover ik hem ken natuurlijk. De jongen had zelf niks gelukkig. Eerlijk gezegd zou ik niet eens willen dat deze man hiervan beschuldigd zou worden...
Laatst bijgewerkt door Figaro op 10-09-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:27

Ayasha schreef:
Als je het niet zeker weet zou ik niemand zomaar van iets dergelijks gaan beschuldigen :n


maar je mag er toch vanuit gaan dat de politie daar correct mee omgaat? als er niets aan de hand is zou die persoon toch nooit moeten weten dat er gebeld is?

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:27

bellen en duidelijk aangeven dat het om een vermoeden gaat. Laat de politie de waarde van een dergelijke tip maar inschatten.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:28

Als jij duidelijk uitlegt waar je vermoedens vandaan komen kan de politie zelf gaan informeren, misschien hebben ze nu geen enkel aanknopingspunt en stuur jij ze in de juiste richting. Ik vind het trouwens wel erg overdreven dat zoiets in de krant komt te staan, helemaal als er geen letsel is :o

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:29

@abeltje, er staat gewoon het 0900 politienummer bij. Is er nog een ander nummer voor de tiplijn dan?

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:29

Misschien vult het een incomplete tip aan van een getuige...
Ik zou wel bellen, neem aan dat hij niks merkt als het 'onzin' is.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:29

PercyLeen schreef:
Ik vind het trouwens wel erg overdreven dat zoiets in de krant komt te staan, helemaal als er geen letsel is :o

Ja, dat vond ik eigenlijk ook al.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Politie bellen? Nav berichtje in krant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:29


Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Politie bellen? Nav berichtje in krant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:31

overdreven? tja... ik weet niet... nu is het niet zo erg, maar je zult zo'n malloot hebben die dit vaker gaat doen en straks is het een oud mensje die godweetwat oploopt door zo'n val.

misschien was die jongen ook niet de eerste?

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:32

Abeltje77 schreef:
misschien was die jongen ook niet de eerste?

Dat zou natuurlijk kunnen. Maar daarover staat niets in het artikel en ik heb het ook niet eerder in de krant gelezen.
Ik kan me wel voorstellen dat de politie wil voorkomen dat het zou gebeuren bij een kwetsbaarder persoon.

Als ik via de gewone lijn bel en niet via 'misdaad anoniem' wordt mijn naam dan bekend gemaakt bij de familie van deze man?

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:33

Ik zal dan maar bekennen dat ik ook al eens een snert jochie van de fiets heb gedrukt :oo Hij dacht grappig te zijn en over de riem van mijn hond te fietsen en de 2e keer probeerde die over haar heen te fietsen (heel stoer natuurlijk) en toen lag ie ook op zijn snuffert!

Dat is idd wel waar Abeltje..

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:37

PercyLeen schreef:
Ik zal dan maar bekennen dat ik ook al eens een snert jochie van de fiets heb gedrukt :oo Hij dacht grappig te zijn en over de riem van mijn hond te fietsen en de 2e keer probeerde die over haar heen te fietsen (heel stoer natuurlijk) en toen lag ie ook op zijn snuffert!


Nou, als ik ga bellen zal ik jou ook meteen even aangeven _O-

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:38

ik zou me er niet mee bemoeien, die man heeft een trauma en je weet niet wat het 14-jarige jochie heeft gedaan...bovendien niemand gewond, zou het zo laten want ik zou me er nooit goed bij voelen om iemand zomaar te beschuldigen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:39

Abeltje77 schreef:
Ayasha schreef:
Als je het niet zeker weet zou ik niemand zomaar van iets dergelijks gaan beschuldigen :n


maar je mag er toch vanuit gaan dat de politie daar correct mee omgaat? als er niets aan de hand is zou die persoon toch nooit moeten weten dat er gebeld is?

Zelfs als hij onschuldig verklaart wordt zal het blijven achtervolgen. ;) Politie is verplicht elke tip te onderzoeken volgens mij dus ook deze misschien onterechte beschuldiging. De naam heeft hij dan sowieso zelfs als de politie na onderzoek concludeerd dat hij het niet is.

Zeker gezien de buurt blijkbaar het vooroordeel toch al wel klaar heeft staan zou ik er heeeelll voorzichtig mee zijn...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-09-10 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:40

Ze vragen altijd je naam en adres, maar ze mogen dat niet vermelden (of ze het ook niet doen, is een tweede :P )
Ik zou wel bellen. Je kunt toch zeggen hoe het zit! De man wordt niet gelijk in een busje afgevoerd :P
De man mag dat wel niet aggresief zijn, maar ik zou er niet gelukkig van worden wanneer ik van m'n fiets af werd gewerkt en wat al eerder werd genoemd, voor het zelfde geldt zo'n oud mensje dat weet ik niet wat breekt!