9/11: herinner jij het je nog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:58

Ik was 13 jaar en we zaten aan de eettafel rond de middag toen mijn stiefzusje (eveneens 13 jaar) binnen kwam en zei dat er op school verteld werd dat er iets héél ergs gaande was in Amerika, een ongeluk met een vliegtuig ofzoiets, alleen was het geen echt ongeluk. >;)

Wij meteen de tv aangezet en ja hoor: net in slowmotion, het eerste vliegtuig dat in de toren vloog.
Het was allemaal ZO onwerkelijk! Inderdaad zoals iemand hiervoor al zei alsof je in een film zat.
De daaropvolgende minuten, uren en dagen waren zo onwerkelijk! Overal doken enge verhalen op en iedereen was bang.
Al ken ik helemaal niets of niemand die is omgekomen of betrokken geweest bij die akelige dag, als ik de beelden zie hou ik het nog steeds niet droog Y;(

Er wordt trouwens inmiddels druk gebouwd aan een nieuwe WTC, 1 hoge toren ditmaal, in totaal 5 gebouwen, slechts 36 verdiepingen ipv de 'vorige' 106 en hij zou moeten af zijn in 2013. Het gedenkteken van de slachtoffers zou in 2011 klaar moeten zijn.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:59

Ik weet écht niet meer waar ik was op dat moment... :n Ik was 10 jaar oud. Ik ben wél een beetje 9/11 moe. Niet dat ik de mensen niet respecteer, en het niet erg vind.. want dat vind ik wel. Maar er word wel érg veel aandacht aan besteed en ik hoef het niet iedere keer opnieuw te zien. Er gebeuren dagelijks net zulke vreselijke dingen of erger of misschien minder erg. Maar toch. Ik hoef het niet meer te zien en kijk ook niet naar de herdenkingen ervan.

Van geen enkele ramp trouwens. :)

Net als met het overlijden van bekende personen.. Ik kan er altijd zo slecht tegen dat daar zo achterlijk veel gedoe om is. Er overlijden dagelijks duizenden mensen aan allerlei vreselijke dingen en daar hoor je in vergelijking met bijvoorbeeld een Micheal Jackson nooit iemand over. Micheal Jackson was een mens en nu issie dood. Natuurlijk is dat erg, maar hij is niet anders dan welk ander sterfgeval dan ook. Het is allemáál erg. (Vind ik)
Laatst bijgewerkt door Faux op 08-09-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:59

Karin schreef:
Tallie1979 schreef:
Jeetje, ook dát weet ik nog.. Damn Ka.. Ik word oud! :+

Herinner je je de ramp met de Space Shuttle (de Challenger) ook nog? Ik wel. En dat was in januari 1986. ;)



Nja, maar toen was ik wel heul klein nog hoor.. Ik kan mij herinneren dat ik een spaceshuttle uit elkaar zag knallen op de tv.. Maar wat ik deed weet ik niet meer :D Ik was toen 6 jaar oud :D

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:59

Tallie1979 schreef:
alison_belle schreef:
Ik kan het niet maken om hier te vertellen wat ik op dat moment aan het doen was :+ :')


Het was rond 15 uur 's middags.. En ik heb zo'n vermoeden dat het ondeugende dingen waren als ik jou zo hoor :))

Was sochtens toch, rond een uur of 10? rond 10u ging de 1e toren en rond kwart over 10 de 2e of ben ik nou zo in de war?

ik weet niet meer wat ik toen aan het doen was, maar weet wel dat ik echt vol verbazing heb zitten kijken, wat een vreselijk iets.
MarloesRixt schreef:
9 jaar gelden, dan was ik 10, jeetje voor mijn gevoel is het misschien 4 jaar terug!

hier ook 10, maar idd voor je gevoel is het nog maar pas geleden.

ik kijk toch ieder jaar weer naar alle films, docu's etc en ben echt niet 11/9 moe :n

Skingraphx
Berichten: 166
Geregistreerd: 27-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:00

Mijn man en ik zaten in het vliegtuig naar onze vakantiebestemming in Turkije.
Wij hebben het hele verhaal toen niet meegekregen en dachten heel naïef dat er een slechte B-film werd vertoond op het grote scherm in een restaurant. We vonden het al wat smakeloos en toen de beelden verderop ook vertoond werden zijn we toch maar eens gaan vragen wat er gaande was.
Tijdens die vakantie was ook nog niet duidelijk of we überhaupt wel naar huis konden komen want er werd toen gesproken over een algeheel vliegverbod. Eerlijk gezegd stond ik ook niet echt te springen om 10 dagen later weer in een vliegtuig te stappen (heb lichtelijke vliegangst en deze affaire had geen positieve uitwerking daarop), ik had de route per boot en trein al helemaal uitgestippeld ;)
Al met al was het niet echt een ontspannen vakantie want iedereen was erg aangeslagen en een vakantiegevoel was dus ver te zoeken.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:02

magic_lover schreef:
Was sochtens toch, rond een uur of 10? rond 10u ging de 1e toren en rond kwart over 10 de 2e of ben ik nou zo in de war?

Zal dan wel plaatselijke tijd zijn geweest. Eerste melding hier op Bokt was van 15.22 uur. ;)

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:02

magic_lover schreef:
Tallie1979 schreef:

Het was rond 15 uur 's middags.. En ik heb zo'n vermoeden dat het ondeugende dingen waren als ik jou zo hoor :))

Was sochtens toch, rond een uur of 10? rond 10u ging de 1e toren en rond kwart over 10 de 2e of ben ik nou zo in de war?


Locale tijd daar was rond 9 uur 's morgens, maar wij lopen 6 uur voor op de New Yorkers, dus het was hier rond 15 onze locale tijd die dag.. :)

Dus je hebt half/half gelijk :D

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:02

Ik kwam net thuis van school en zette de televisie aan, en vond het raar dat op elke zender hetzelfde was :') dus toen ben ik gaan kijken en vloog die andere erin.. erg heftig. Kon niet bevatten dat het 'live' was en geen film..

Ben paar weken terug in NY geweest en ook bij Ground Zero.. was er stil van, het is zo raar om erbij stil te staan wat zich daar allemaal heeft afgespeeld, de paniek, vliegtuigen, mensen die uit de ramen zijn gesprongen.. :n

Anna
Berichten: 3549
Geregistreerd: 29-05-08
Woonplaats: Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:02

Ik herinner het me ook nog. Ik was 9 en zat op school. Toen ik thuis kwam vertelde mijn moeder het, en toen snapte ik er nog weinig van, al begreep ik wel dat het iets vreselijks moet zijn. Net als veel anderen is het echt voor me gevoel pas 2 jaar geleden...

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:03

Tallie1979 schreef:
Locale tijd daar was rond 9 uur 's morgens, maar wij lopen 6 uur voor op de New Yorkers, dus het was hier rond 15 onze locale tijd die dag.. :)

Dus je hebt half/half gelijk :D

Ja is ook zo, was even vergeten dat er een tijdsverschil was tussen hier en daar.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:03

Ik had engels inderdaad het achtste uur toendertijd :j dus dat kan wel kloppen :j

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:04

Waar ik precies was met 11 sept weet ik niet echt meer. Volgens mij werkte ik toen op een manege, en hoorde ik het daar, en heb de rest van de dag tv gekeken...? Maar het nieuws sloeg in als een bom en die dag zal ik nooit vergeten! Om heel eerlijk te zeggen, denk ik er nog bijna elke dag aan.

Koninginnedag, weet ik ook nog heel goed. Kwam met 3 vrienden het huisje uit van een vriendinnetje en er kwam een "dronke mafkees" op ons afgelopen en vertelde heel vrolijk dat er iemand een aanslag wilde plegen. Wij natuurlijk mee lachen.. Toch maar weer naar binnen gegaan en tv aangezeten. Bleek dus echt zo te zijn.

Pim Fortuyn, hoorde ik net na dat het gebeurd was. Kwam gelijk in het nieuws enz. zelfde geldt voor Theo van Gogh.

Diana, hoorde ik op zondag ochtend vroeg. Nog altijd vreselijk.

Maar goed, het gaat over 11 september. Ik ben blij dat er nog elk jaar aandacht aan besteed word. Zo iets mag echt nooit meer gebeuren, en vooral nooit vergeten worden.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:06

9/11 weet ik nog wel ja. Ik zat op mn werk en kreeg toen een telefoontje met als bericht 'het wordt oorlog!'. Daarna echt al het nieuws gevolgd erover.

De vuurwerkramp was ik op een paarden-evenement en op de terugweg daarvan kwam het nieuws door van de ramp.

Met Volendam zat ik in de auto terug van vakantie met Oud en Nieuw. Toen we over de grens kwamen kwam het nieuws door.
Bij de dood van Herman Brood zat ik ook op mn werk en kwam er een collega echt het pand door rennen "Herman Brood is dood!"

De Challenger weet ik nog wel dat het gebeurde en dat we alle tv volgde daarover, maar waar ik was op het moment dat ik het hoorde weet ik niet meer. Hetzelfde met Tsjernobyl.

De Colombia was ik op stal en was ik daarna eigenlijk verbaasd dat er zo relatief weinig aandacht aan besteed werd.

Pim Fortuyn en Theo van Gogh weet ik niet meer wat ik toen deed/wanneer ik het hoorde.

De tsunami in 2004. Met Kerst zaten we bij mn ouders en toen zei mn vader nog voor de grap 'zo nu nog een gezellige kerstramp die we op de tv kunnen volgen' en vlak daarna de tsunami :oo

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:08

Door persoonlijke ervaring met iets soortgelijks ben ik juist helemaal niet blij met het feit dat rampen en aanslagen zo enorm uitvergroot worden op t.v. Natuurlijk hoeft het niet in de doofpot gestopt te worden, maar ik weet dus uit ervaring dat het zien van zulke beelden juist ook mensen op ideeën kan brengen.. of dat mensen ervan kunnen doordraaien. :\

Vandaar dat ik er niet zo goed tegen kan dat als er iets vreselijks gebeurd is, het oooooveral om je oren geslagen wordt.

Er stort een vliegtuig neer en we gillen: ER ZATEN 6 NEDERLANDERS IN! DRAMAAA!

En natuurlijk, het IS ook erg.. Maar er stort elke dag wel "een vliegtuig" neer in de zin van: zoveel mensen als in een vliegtuig passen gaan per dag minstens dood. In allerlei landen. En daar hoor je nooit iemand over. :)

Olle

Berichten: 2728
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:08

@Faux: Hoe ga je met de dodenherdenking dan om?

@Karen: Daar heb je gelijk in. De tsunami-ramp weet ik ook niet meer precies wanneer ik het zag, weet alleen dat het rond kerst gebeurde.. Ook echt verschrikkelijk beelden...

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:08

Ik zat in de trein vanuit school naar de radio (zo'n ouderwetse walkman met cassette) te luisteren. Ik had echt zoiets van WTF ! Niemand in de trein natuurlijk die het live meekreeg. Toen ik thuis kwam vloog ik naar binnen en drukte snel de tv aan. 2e vliegtuig heb ik dus nog live gezien. Ik herinner me vooral ook nog dat mijn broer daar nog bij was (inmiddels overleden).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:08

Op 9/11 was ik op vakantie in Canada, en belde rond het middaguur (locale tijd) vanuit een telefooncel in Kimberly naar huis om te horen hoe het met de paarden ging. Ik moest van mijn instructrice horen wat er allemaal gaande was, op dat moment was de tweede toren net ingestort. We stonden op een pleintje voor een bibliotheek met internetaansluiting, wij meteen naar binnen en op de CNN pagina kijken, maar die was overbelast.
In het begin heb ik geen beelden gezien, we waren met de camper onderweg en geen TV en geen krant. Wel de radio aangezet en de reacties van de Amerikanen en de Canadezen gehoord. De beelden heb ik pas gezien nadat we de camper hadden ingeleverd en in een hotel zaten. Door de ramp was de terugvlucht geannuleerd, en hebben we nog twee weken langer in Canada gezeten. Heeft mij wel geleerd dat ik mijn creditcard nooit moet maxen, die laatste twee weken waren duurder dan de hele vakantie van drie weken daaraan vooraf...

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:09

Ik was 10 jaar!
Mijn zus had net haar theoretisch rijexamen gedaan en was geslaagd. Mijn moeder kwam thuis van haar werk en was in paniek. We hebben de hele dag de tv laten opstaan. De beelden waren aangrijpend. Ik dacht dat de wereld ging vergaan! Mijn vader moest die dag niet gaan werken maar door de aanslag wel. Hij deed nachtwerk en moest een collega uit Antwerpen of Brussel vervangen omdat ze dachten dat er ook een aanslag ging gepleegd worden op België. :)

Ik kreeg trouwens kippenvel van dit topic....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:09

De tsunami is volledig aan mij voorbij gegaan... Ik was toen nét bevallen van mijn oudste en leefde echt in een roes...

Een paar dagen later zei iemand: Jeetje, die tsunami he?

En ik kan me nog herinneren dat ik echt zoiets had van 'De WAT?' :o?

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:10

Olle schreef:
@Faux: Hoe ga je met de dodenherdenking dan om?


Daar doe ik niet aan mee en ik kijk ook niet naar die optochten enzo die ze ervoor organiseren. :)
Ik heb op een andere manier 'dodenherdenking' voor mezelf, ga daar heel anders mee om.

Wel ben ik tijdens de dodenherdenking die 2 minuten stil, omdat ik wel respect heb voor de mensen die het wel willen herdenken.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:11

Faux schreef:
En natuurlijk, het IS ook erg.. Maar er stort elke dag wel "een vliegtuig" neer in de zin van: zoveel mensen als in een vliegtuig passen gaan per dag minstens dood. In allerlei landen. En daar hoor je nooit iemand over. :)

Als er in dat vliegtuig een aanzienlijk aantal Britten zit, dan lijkt het me logisch dat dat in de UK meer nieuwswaarde heeft dan in de rest van de wereld. Om maar een voorbeeld te noemen. Dus als er een vliegtuig neerstort waarin meerdere Nederlanders zitten, dan vind ik het niet meer dan logisch dat de Nederlandse media daar meer aandacht aan besteedt dan dat een ander land doet.

Kenmerk van zo'n ramp is dat er vaak in één klap (letterlijk) meer mensen bij betrokken zijn dan dat er verspreid over een hele dag in een heel land sterven. Hoe je het ook wendt of keert: dat heeft nieuwswaarde.

aafje87

Berichten: 4472
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: bij het station aan de overkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:12

Ook ik weet nog precies waar ik was toen ik het voor het eerst hoorde, in de kantine op stal. Niet veel acht opgeslagen omdat ik het gewoon stomweg niet begreep op dat moment, pas thuis met de TV aan drong het tot me door....
Evenals bv met die grote gijzeling op die school in Beslan Rusland, toen was ik bij mijn schoonmoeder.
De vuurwerkramp enschede daar kreeg ik het eerste over te horen thuis toen ik de TV aanzetten.
Tsunami azie, bij mijn moeder "gezellig kerst vieren"

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:12

Hier ook een zieke.

Hele familie had griep, dus met mijn ouders en zusje op de bank met CNN aan. Ook hier live het 2de vliegtuig gezien. Ik was er behoorlijk van onder de indruk, wat ook wel blijkt want ook ik herinner het me alsof het gisteren was..

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:13

Apple schreef:
Bij de dood van Herman Brood zat ik ook op mn werk en kwam er een collega echt het pand door rennen "Herman Brood is dood!"

Herman Brood... Die dag was ik in Amsterdam en ik heb er daar niets van meegekregen. Las het op internet toen ik laat op de avond thuiskwam.

Ik blijf het altijd best onwerkelijk vinden als een bekende persoon vroegtijdig overlijdt, om wat voor reden dan ook.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:13

Karin schreef:
Faux schreef:
En natuurlijk, het IS ook erg.. Maar er stort elke dag wel "een vliegtuig" neer in de zin van: zoveel mensen als in een vliegtuig passen gaan per dag minstens dood. In allerlei landen. En daar hoor je nooit iemand over. :)

Als er in dat vliegtuig een aanzienlijk aantal Britten zit, dan lijkt het me logisch dat dat in de UK meer nieuwswaarde heeft dan in de rest van de wereld. Om maar een voorbeeld te noemen. Dus als er een vliegtuig neerstort waarin meerdere Nederlanders zitten, dan vind ik het niet meer dan logisch dat de Nederlandse media daar meer aandacht aan besteedt dan dat een ander land doet.

Kenmerk van zo'n ramp is dat er vaak in één klap (letterlijk) meer mensen bij betrokken zijn dan dat er verspreid over een hele dag in een heel land sterven. Hoe je het ook wendt of keert: dat heeft nieuwswaarde.


Ik weet wel waarom het is zoals het is. Ik snap ook waarom zoiets in Nederland op die manier nieuwswaarde heeft.. Ik heb er alleen zelf niets mee. Ik vind de manier waarop dat gaat voor mezélf niet prettig. Maar dat betekent niet dat ik mensen die dat wel zo zien niet respecteer of het nieuws boycot ofzo. ;)